Saman katon allehhan päädyttiin sattumusten kautta. Kimu on talliin muuttanut tämän vuoden tammikuussa, minä ja Malzi käytiin morjestamassa (foorumin kautta asiasta sovittiin) ja renkaita potkimassa. Jossain vaiheessa puheeksi vain tuli että "Niin olisihan tässä hieman ylimääräistäkin tilaa". Siitä se ajatus sitten lähti. Saman katon alle muutettiin sitten pääsiäisen tienoilla. Tilaa tallissa on juuri sopivasti kolmelle autolle. Talliin tapahtuvista muutoksistakin tulee varmasti kerrontaa, pientä pintaremonttia luvassa. Työtasoja on tehty nyt muutamat ja mukava "oleskelutila" kera mahtavien tenavan penkkien!

Hieman kuvia tallitiloista!






Ja tallihan on juurikin sen näköinen, että siellä äijäporukassa rakennellaan. Tissikalenteri ja tasosorvi puuttuu

Kuten edellä jo mainittu, talliin tullaan muutoksia tekemään! Niistäkin jonkinlaista kuvamateriaalia luvassa

Aloitetaan tallin sisällön esittelyllä.
Choken kolmesatku
Elikkäs tuossa vuoden 2013 talvella tuli hommattua itselle ensimmäinen mersu. Vapari 603, rujossa kunnossa, pintapellit lommoilla, takapää ruosteessa (lamppujen alaosat ym perus paikat). Tarkoituksena oli alkuun harjoitella maalaushommia ja pieni piristys oli myös ostohetkellä mielessä. Keväällä hulautin viidessä viikonlopussa uudet maalit mersuun, aikamoinen homma kun ovet ja muut joutu käyttää irti että sai ovien sisäkarmit ym samaan maaliin. Vaikeaa hommasta teki myös sen, että työt olivat Tampereella viikolla ja paikka Jyväskylässä viikonloppuna.
Auton pohja oli positiivinen yllätys, sillä sitä ei ole ikinä hitsattu, eikä edelleenkään tarvitse

Lähtökohta

Maalailuja

Kasausta vaille


Kesä siinä sitten taittuikin ajelusta nauttiessa. Syksyllä se sitten iski, nimittäin voiman kaipuu. Ahdistin koneeseen löytyi vanhalta inttikaverilta, joku vanha mitsubishin työkoneen ahdin. Ei varmasti paras mahdollinen, mutta ajanut asiansa vielä toistaiseksi. Pumppu on 7mm vanha mynäläinen, pakosarja ja painekotelo ovat hurukylän automotiven käsialaa. Viime syksynä yks .4 aski hajoitettu, talven aikana vaihtui .3 tilalle. Ja kyllä, moottorina toimii edelleen alkuperäinen vaparimotti!

Talvista askin vaihtoa

Kevään ensimmäisillä koeajoilla porsi kansipahvi, vaihtoon ja liimojen kans läjään.
Puhdas kansi on aina kaunis


Keväällä käytettiin penkillä tuossa koululla tämä kikotin, voimaa pukkasi ~340hv/550nm @1,3bar, ahdot ovat normaalisti ajossa 1,6bar täydellä höngällä, rullilla ei syystä tai toisesta enempää ahtanut, mustaa vain pukkasi. Eli maantiellä voimaa on jonkun verran enemmän, luoja tietää.
Jarrutuksia

Näillä eväillä on tämä kesä nyt menty, ja mennään syksyyn asti mikäli vehkeet pysyy nipussa


Ja täytyyhän foorumin olla edustettuna!


(joku ihmeen merkkinenkin yksilö välillä talliin eksynyt

Loppuun vielä hiukan fiilistely kuvia


Pitäähän sitä aina välillä hieman leikkiä


Käytiin pyörähtää talliporukan kanssa Kirkkonummi Night Cruisingissa

Tästä kuvasta on Kimun hyvä jatkaa tarinaa


Kimun tenava
Vanhan topicin voipi jokainen lukaista täältä

Elikkäs, pian vietetään 2V juhlia tenavan kanssa.
Vanhasta topicista löytyy juttua mitä autolle ollaan tähän asti tehty, joten jatketaan siitä. Kuukausi takaperin tosiaan kippo rupes käymään vajailla ja viaksi paljastui _erittäin_ väljäksi käynyt sylinteri. Hetken kerättiin rahaa sekä motivaatiota ( tosiaan iski masennus ja auto olikin projektina myynnissä) ja heinäkuun alussa haettiin Rapteciltä ehjä samanmoinen om 602 turbomotti.

Moottori on osoittautunut erittäin hyväksi, ja tästä ISO hatunnosto Raptecille
Moottori löysi paikkansa aika nopeasti, muutama pikkujuttu vastusi, mutta niistäkin selvittiin. Vähän kuvasaastetta moottorin vaihdosta.
Uusi motti ja vanha vaihteisto naitettuna yhteen

Konehuonetta siistittynä

Ja uutta menossa paikoilleen


Uppos kun isi äitiin


Malzin mersut
Vanhan topicin voi lukaista ken tahtoo. Eipä vetarin katkeamisen jälkeen autolle ole juurikaan mitää tapahtunut.

Vetari tosiaan pamahti KNC:ssä, Nummelan Prisman parkkipaikalla. Siinä sitten ruvettiin lauantai-sunnuntai yönä etsimään hinausköyttä miitti letkan jo hävittyä paikalta. Yöllä auto hinattiin kotopuoleen Somerolle, Choken kolmesatkulla, jossa auto lojui kuukauden päivät. Aamuyön pikkutunneilla paahdettiin sitten mustalla paholaisella takaisin Turkuun ja virkeänä sunnuntaina töihin.

Pakosarja vaihtuu tosiaan parempaan ja on myös Hurukylä automotiven käsialaa (hyväksi todettu


Nyt kun 3 satku odottelee uutta vetaria ja motivaatiota, tuli päähän pisto turbottaa "käyttis 200d".

Ei muuta kuin tuumasta toimeen ja kone pois nokalta, lohkon alareunaan tasaiseen kohtaan 22mm poralla reikä ja siihen kierretapilla kierre.


Tarkoituksena tehdä sellainen budjettiturbo. Aihiona on siis vajaa 900 tkm ajettu vanha taksi, johon pultattiin tallin nurkassa lojunut kkk 24 ahdin.

Öljyn tulo otettiin tuttuun tapaan kannen päästä. Pakosarjan ja painekotelon ostin foorumin kautta käytettynä, putkisto on 3 satasen vakioputkisto. Cooleri on myös nurkista kaivettu, ahtoputket Choken vanhasta projektista nyppästy ja mersuun muokattu.

Nyt auto ajossa ja hyvin tuntuu pelittävän, hukkis on tukittuna ja ahtoja on sen verran kuin tuo pikku kkk jaksaa työntää, noin 1.3 bar. Syöttöpumppu on vakio elementeillä, syöttöä kaikki mitä irti saa

Hieman loppukevennykseksi pitkälle tekstille.
Dieseli on halpaa

Ja ajaminen on kivaa


Täytyyhän se projektien välissä muistaa nauttia kesästä, hyvästä ruoasta, lämpöisestä kaljasta ja kylmästä seurasta


Toivotaan, että foorumilaiset jaksavat lukea meidän sepostuksia, tarinaa on varmasti tulossa paljon, varsinkin ensi talvena! Pahoittelemme joidenkin kuvien laatua, kuvausvälineinä toimivat simsungit sun muut puhelimet...
Risut ja ruusut tervetulleita!
