w201 2,5 dt.

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: w201 2,5 dt.

Viesti Kirjoittaja veskola »

Millasta iskumomenttia olet uskaltanut käyttää ? 100Nm iskevä ruuvinväännin ei yleensä saa juuri mitään aikaan. Isolla pyssyllä en oikein tiedä millä asetuksella uskaltaa hakata, ettei heti ekasta katkea...

Yleisesti olen senkin huomannut että pystysuora napautus pultin tjms. päähän voi aukaista tilanteen. Varsinkin 6 kolupulttien kanssa napautan aina vasaralla tai lekalla sen avaimen kunnolla pohjaan, jolloin kierre herää tähän päivään. Hehkullekin saa holkilla samanlaisen herätteen.

Irrotusöljy lienee itsestään selviö kaikessa irrotuksessa, joskus ei vain irtoa kun joku perttipaja on ne vääntänyt kiinni alumiinikanteen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
masa201
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Ti 01.10.2013 20:34
Paikkakunta: pietarsaari

Re: w201 2,5 dt.

Viesti Kirjoittaja masa201 »

1/2tuuman wurth pyssyllä minä niitä oon paukutellu irti ja joskus vääntäny räikällä senverran että hehku liikahtaa sitten alottanu kilkutteleen pyssyllä enkä noista nyyttoneista osaa sanoo mitään silleen käskopelolla ja hiljokseen kilkutellu niin aina on lähteneet irti täysillä se pyssy on ollu mutta sormella säätäny sitä paukutuksen voimaa.töissä käytän harvasepäivä samaa systeemiä,tuo kilkuttelu estää sen ettei hehku leikkaa kiinni kanteen enempää.ja ehdottomasti paras tahna siihen uuden hehkun kierteisiin ja varteen on molykote 1000 saa sitten seuraavalla kerralla irti.tuota kamaa käytettiin rosteripulttien kiinnileikkaamisen estämiseksi noissa teollisuushommissa.
Viimeksi muokannut masa201, Su 19.10.2014 19:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
värit väreihin ja loput maihin.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w201 2,5 dt.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

tänään pikkasen edennyt tämäkin rojekti. ei meinaa kovin ahkerasti jaksaa painaa, jotain flunssan tynkää yrittää olla.

no, menin kuitenkin pajalle ja jaksoin sen verran raataa, että sain ohjasutehostimen irti vanhasta motista ja siirrettyä uuteen. normaalisti vartin homma, jos sitäkään. mutta tässä tapauksessa kävikin niin, että kun irrotin sitä, niin irrottaessa tipahti toinen korvake kokonaan. oli murtunut jo aikaa sitten ja silti pysynyt hyvin paikoillaan. ajattelin kuitenkin, että yritän laittaa sen edes pikkasen parempaan kuntoon ja hitsuuttelin sen pikaseen takasin paikalleen. enempää en jaksanut alkaa touhuaan. teki mieli tulla kotio ja pistää sauna päälle. aika raakasti kyllä veto pois tällä hetkellä..
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w201 2,5 dt.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

eilen niputtelin melkein kaikki loput osat moottoriin kiinni. tänään olis tarkotus naittaa vielä loota ja kone toisiinsa ja nostaa paikoilleen. ei ole kuvia, kun ei ole mitään kuvattavaa ollut.

mietin tässä, kun nyt on kaikki levällään, niin olis suht helppo ottaa vauhtiksesta liiat pois. äkkiseltään vois kuvitella, että toimii tomaatin kanssa paremminkin, kun ei ole mitään 60kg vauhtipyörää? jos ottaa niin laihaks limpun, kun vaan järkevästi pystyy? hammaskehän paksuseks, taikka ohuemmaks.. oliskohan tossa ideaa?
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5543
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: w201 2,5 dt.

Viesti Kirjoittaja S202 »

Uudemmissahan automaatin vauhtipyörä on ihan olematon, muistaakseni :roll:
S124 300TE
W124 300D
Avatar
mjiivee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 455
Liittynyt: Ke 28.03.2012 10:17
Paikkakunta: Raisio

Re: w201 2,5 dt.

Viesti Kirjoittaja mjiivee »

Pera. Mulla olis ylimääräsenä om605 turbon automaatin alkuperäne vauhtis jos tarviit?

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=152618" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w201 2,5 dt.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

602 vauhtis on jo sorvissa. kaikki liiat pois vaan, ni tulee hyvä.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w201 2,5 dt.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

pikkuhiljaa pikkuhiljaa..

tänään sain vauhtiksen tehtyä loppuun saakka. aika hidasta tehdä tollasella ylipienellä kiinalaisella sorvilla.. mutta onnistui kuitenkin. lopputulokseen olen ihan tyytyväinen. ajossa sitten selviää, että kuinka se pelaa. painoa lähti about puolet pois ja nekin melkein kaikki kehältä. en uskaltanu ihan ohkoseks vetästä, ettei ratkee kesken ajon. tommonen aika ohkonen limppu siitä tuli.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


ja vielä vakio vastaava vauhtis vertailunvuoksi.

Kuva

Kuva
W201 250DT 20V
w201 190E
masa201
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Ti 01.10.2013 20:34
Paikkakunta: pietarsaari

Re: w201 2,5 dt.

Viesti Kirjoittaja masa201 »

Epäilen ettei noin ohkaseks sorvattu valu kestä kierroksia.automaattien starttikehät on yleensä teräslevyjä.mutta jos sattuu kestään niin hyvähän tuo on.mutta tuo vauhtipyörä on valettu ns harmaasta raudasta missä ei ole kuparia seassa eli on vielä helpompaa hajoamaan kun esim lohkovalu mutta kestää mekaanistakulutusta paremmin kun tuo kuparillinen valu..t- 7 vuotta valimossa työskelleenä.
värit väreihin ja loput maihin.
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: w201 2,5 dt.

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

masa201 kirjoitti:Epäilen ettei noin ohkaseks sorvattu valu kestä kierroksia.automaattien starttikehät on yleensä teräslevyjä.mutta jos sattuu kestään niin hyvähän tuo on.mutta tuo vauhtipyörä on valettu ns harmaasta raudasta missä ei ole kuparia seassa eli on vielä helpompaa hajoamaan kun esim lohkovalu mutta kestää mekaanistakulutusta paremmin kun tuo kuparillinen valu..t- 7 vuotta valimossa työskelleenä.

Juu, onhan se vähän rikaapelia keventää vauhtipyörää kehänopeuden perusteella, jos vauhtis on suomu-tai pallografiittivalua.
Täytyisi tietää onko ko. vauhtis valua vai terästä. No sorvatassehan se selviää.
Muutenkin vauhtiksen kevennus tekee karhunpalvelusta kierrosherkkyyden kustannuksella, joka aiheuttaa epätasaisen vääntömomentin pyörimisnopeuden vaihteluun. Eli odotettavissa on alakierroksilla huojuntaa ja hyvän kuomanottokyvyn heikkeneminen.
+358 18B8FE99
masa201
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Ti 01.10.2013 20:34
Paikkakunta: pietarsaari

Re: w201 2,5 dt.

Viesti Kirjoittaja masa201 »

Tuo oma 200d pyörä oli ainaski harmaata kun sitä sorvailin ja pikkusen jännittää että kestääkö se kun ei haluaisi palasia kabiiniin täysvedossa.joutuu varmaan billettiä tilalleen ite. :(
värit väreihin ja loput maihin.
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: w201 2,5 dt.

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

masa201 kirjoitti:Tuo oma 200d pyörä oli ainaski harmaata kun sitä sorvailin ja pikkusen jännittää että kestääkö se kun ei haluaisi palasia kabiiniin täysvedossa.joutuu varmaan billettiä tilalleen ite. :(
Metallin väristä ei voi päätellä mitään, mutta lastun rakenteesta sorvatessa/ koneistuksessa tietää mistä materiaalista on kysmys...noin ylimalkaisesti. Kipinöinnistä pystyy myös määrittämään metallin laatuja.
+358 18B8FE99
masa201
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Ti 01.10.2013 20:34
Paikkakunta: pietarsaari

Re: w201 2,5 dt.

Viesti Kirjoittaja masa201 »

Niin omaa sorvatessa oli sellasta pepua eli ei lastua. Kuparillisesta eli sitkosvalusta tulee helpostikatkeavaa lastua ja teräksestä täyttä nauhaa.
värit väreihin ja loput maihin.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w201 2,5 dt.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

jeah. en saanu täysin selvyyttä mitä materiaalia tämä nyt on. ainakin väristä päätellen tässä on kahtakin eri ainetta. hammaskehä näyttäis olevan eri ainetta, kun muu vauhtis. siinä näkyy sellanen selvä väriero. kehältä en saanu lastua ollenkaan, kun sorvi on mitä on... alkoi vaan resonoimaan, niin otin rälläkällä. siis sorvissa "terän tilalla" rälläkkä. keskemmältä pääsi ottaan lastuakin. ja mitenkä tota nyt kuvailis. sellasta lastua siitä tuli, mikä katkesi aika pieninä palasina, ei mitään täyttä nauhaa, niinku raudasta, tai teräksestä tulee. jotain valua toi on.

ja tähän tulee siis vaihdelaatikoks automaatti, että se kuinka paljon siellä on tyhjäkäynnillä vääntöjä on aivan sama. turbiini kuitenkin luistelee sinne yli 2000 rpm ennenkun saadaan kunnolla momenttia moottorista renkaille. ja jos joku kauhistelee, että tulee liian köykänen vauhtis diiseliin, niin epäilen. turbiinikin tulee vielä pyöriväks massaks vauhtiksen yhteyteen, että kyllä sinne ihan tarpeeks jää kiloja, mitä nyt omalla maalaisjärjellä sitä ajattelen. mitkään insinöörien laskelmat ei kiinnosta pätkääkään. enemmänkin käytännön kokemukset.

jos nyt ajatellaan kauhuskenaariota, että toi ei kestäkkään, niin mikä sieltä hajoo? ja mistä hajoo? tohonhan ei tule käytännössä mitään muita rasitteita, kun starin tuottama rasite käynnistettäessä ja sitten omat keskipakovoimat kun limppu pyörii sen 6000rpm. vetolevystä menee voinsiirto eteenpäin lootalle ja sieltä renkaille. no, ajattelin ainakin kokeilla. jos hajoo, niin hajoo.
W201 250DT 20V
w201 190E
masa201
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Ti 01.10.2013 20:34
Paikkakunta: pietarsaari

Re: w201 2,5 dt.

Viesti Kirjoittaja masa201 »

Se että pysyykö tuo enään kasassa 6000rpm värinöitten takia kierrokset ja värinä sen rikkoo jos rikkoo ja luultavasti samaa kamaa kun toi 200d pyörä eikä siellä tarttekkaan olla painoa vauhtipyörässä se kakkuvuoka automaatissa painaa ihan tarpeeks :D .empä sitten tiedä millanen näissä mersun automaateissa on tuo vauhtipyörä mutta jokanen mikä ittellä on tullu vastaan on ollu teräskehä ja kiinnitys.starttikehä on eri ainetta lämmittämällä laitettava teräskehä jäykässä pyörässä.
värit väreihin ja loput maihin.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w201 2,5 dt.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

tässä on siis vauhtis ja vetolevy erikseen. molemmissa sama pulttijako ja samoilla pulteilla tulee kampuran päähän kiinni. vauhtipyörään ei tule mitään vetorasitusta minnekkään suuntaan lukuunottamatta startin voimia käynnistyksessä ja niitä omia keskipakovoimia (ja värähtelyita yms..) nyt en ole varma, mutta sellanen hämärä mielikuva, että joissain mersun koneissa ei ole vetolevyä, vaan turbiini tulee suoraan vauhtipyörään.. ex lankusta hajos vetolevy kesken kiihdytyksen, niin siihen tein sellasen patentin, että otin koko vetolevyn pois ja tein kiinnitykset suoraan vauhtipyörään ja taisin siitäkin ottaa jonkun siivun pois. hyvin sekin toimi.

tänään pulttasin vauhtiksen ja vetolevyn kiinni kampuraan. mittasin vielä heittokellolla varmuuden vuoksi, että kuinka paljon se väpättää, niin sain tulokseksi 6 satkua maksimi heitoksi. mielestäni ei huono ollenkaan, kun miettii millä laitteilla se on tehty. manuaali sorvi ylipäätään ja pelkästään keskireijästä kiinnitys.. mulle kelpaa kyllä. eikä se sorvissakaan väpättänyt, kun pisti täydet kierrokset peliin. ihan tarpeeks tasapainossa mulle.

no, aika näyttää toimiiko, vaiko ei. jos en uskoisi sen toimivan, niin en laittaisi sitä. :D
W201 250DT 20V
w201 190E
jenkkari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Pe 01.03.2013 21:46

Re: w201 2,5 dt.

Viesti Kirjoittaja jenkkari »

pera8x kirjoitti:jos nyt ajatellaan kauhuskenaariota, että toi ei kestäkkään, niin mikä sieltä hajoo? ja mistä hajoo? tohonhan ei tule käytännössä mitään muita rasitteita, kun starin tuottama rasite käynnistettäessä ja sitten omat keskipakovoimat kun limppu pyörii sen 6000rpm. vetolevystä menee voinsiirto eteenpäin lootalle ja sieltä renkaille. no, ajattelin ainakin kokeilla. jos hajoo, niin hajoo.
Entä jos se vauhtis ei kestäkään enää värinöitä, jotka aiheutuu tuosta 6000rpm käyntinopeudesta? Eikös se ole melko kovaa ja ei niin sitkeää matskua? Minkähän moista silppua siitä vauhtiksesta syntyy sitten, jos se hajoaa? Minkähän moinen liike-energia moisella silpulla on sillä hetkellä, kun se tapaa askitunnelin (tietty sillä ehdolla, että se kappale on päässyt turbiinikopasta läpi)?

En tiedä tätä tapausta sen kummemmin, mutta parilla ystävällä on todettu moparin LA koneisisissa kikkanoissa 4mm hardox, tai vastaava, kytkimen kohdalla kardaani/askitunnelissa toimivaksi henkivakuutukseksi.
Nykyinen
S213 220dT OM654 4matic '18
Nippeleinä
W201 190E 2.0 M102 '88
Dodge Coronet STW '76 360+A999+9 1/4
Entiset
W211 320CDI OM648 '04
W210 200CDI OM611 '99
Monenlaista paaliin päätynyttä peliä
Lada 1200 '86
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1153
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: w201 2,5 dt.

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Kyllähän ne vp:n palat tulee aika iloisesti kytkinkopasta läpi jos limppu päättää hajota. Siinä on sitten laatikko entinen ja hyvin suuri mahdollisuus henkilövahingoille. Minun mielestä on kans turha leikkiä omalla ja muiden terveydellä vain sen takia että osa on halpa eikä maksa mitään kun voi itse sen modata "paremmaksi". Laita vain se moniventtiilin oma vetolevy/vauhtipyörä joka on paljon kevyempi jo tehtaan tekemänä kun vajaaventtiilisten. Ei se kuitenkaan niin paljon maksa että tässä kannattaa säästää!
IG: @pyrytakkunen
jezze rs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: La 13.10.2012 23:54

Re: w201 2,5 dt.

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Tässäpä sporttiauton sivuilta pieni muistutuksen tapainen.

"Toinen esimerkki, jossa tyypillisessä vauhtipyörässä oleva kahdeneuron kolikon painoisen massan (8,5 grammaa) aiheuttama epätasapaino on 8000 kierroksella noin 90 kilogrammaa! Ja tätä moukarointia tapahtuu 133 kertaa sekunnissa!" Tässähän ei tosiaan ole sitten otettu huomioon ollenkaan noita aikaisemmin mainittuja värinöitä.

Lisäksi tietysti riippuu kuinka kaukana kehällä on eli mikä on kehänopeus. Eli tuollaisesta kun lähtee liikkeelle tuossa 6000rpm vaikka kilon pala niin eihän se siellä kajuutassa paljon naurata. Jokkiksessa noita jalkoja kai eniten mennyt kun pellepelottomia on paljon. Jos tosiaan löytyy joku valmis ratkaisu niin melkein siihen lähtisin itsekin.
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)

https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: w201 2,5 dt.

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Fiksuin ois kyllä laittaa jostain bensasta tai monivenan se teräspeltinen vetolevy niin ei hajoo mikään.
masa201
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Ti 01.10.2013 20:34
Paikkakunta: pietarsaari

Re: w201 2,5 dt.

Viesti Kirjoittaja masa201 »

laineracing kirjoitti:Fiksuin ois kyllä laittaa jostain bensasta tai monivenan se teräspeltinen vetolevy niin ei hajoo mikään.
Taitaa olla myös kaikkeista kevyin ratkasu.
värit väreihin ja loput maihin.
Eetyzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: Ti 15.04.2008 16:16

Viesti Kirjoittaja Eetyzk »

-
Viimeksi muokannut Eetyzk, Ti 21.02.2017 23:14. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
masa201
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Ti 01.10.2013 20:34
Paikkakunta: pietarsaari

Re: w201 2,5 dt.

Viesti Kirjoittaja masa201 »

Eetyzk kirjoitti:Nyt kyllä kuulostan jo rumilukselta, mutta: :wave:
Ite en suosi tuota kuparitahnaa noissa hehkujen asennuksissa. Kupari ja alumiini(kansi) kun ei sovi oikeen pariksi. Tapahtuu ajan saatossa syövyttävä ilmiö jossa syöpyjä on alumiini.
Ite laitain aina keraamista asennustahnaa. (Vaikka tätä)

Itellä on vähä sähköasentajan vikaa ja silloin aikoinaan amiskan penkillä opetettiin tuollasta. Aiheena tosin oli kupari ja alumiinikaapelin liitokset :D
Jep kyllä minäkin käyttelin sillon amiksenpenkillä vielä mätänetin kemikaaleja autohommissa. :) kannattaa vaikka katttoo googlesta niin tietää mistä puhutaan http://www.ytmshop.fi/teollisuuskemikaa ... ykote-1000" onclick="window.open(this.href);return false;
värit väreihin ja loput maihin.
Eetyzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: Ti 15.04.2008 16:16

Viesti Kirjoittaja Eetyzk »

-
Viimeksi muokannut Eetyzk, Ti 21.02.2017 23:14. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
masa201
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Ti 01.10.2013 20:34
Paikkakunta: pietarsaari

Re: w201 2,5 dt.

Viesti Kirjoittaja masa201 »

Niimpäs sisältikin. No korroosiosuoja siinä on ei ainakaan omas käytös ole kansi syöpyny pois :lol:
värit väreihin ja loput maihin.
masa201
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Ti 01.10.2013 20:34
Paikkakunta: pietarsaari

Re: w201 2,5 dt.

Viesti Kirjoittaja masa201 »

Tuosta molystä on 10 vuojen kokemus ollu hyvää tavaraa.on tuossa hyllyssä kyllä kernit unlock 0.5l pönttö jos sitten siirtys siihen :D
värit väreihin ja loput maihin.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w201 2,5 dt.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

en kyllä jaksa uskoa, että toi vauhtis tosta minnekkään lähtee. muitta voihan sen vielä koeponnistaa jossakin pyörivässä laitteessa, jos alkaa siltä tuntua, ettei kestä. se, kun on vielä suht koht helposti irrotettavissa.

sain koneen nostettua paikoilleen. tosin pelkästään yksinään ilman vaihdelaatikkoa, kun sekin oli öljystä märkänä. vuotaa jostain, niin ajattelin nyt korjata senkin, ennenkun nakkaan paikoilleen. muuten ei juurikaan sen kummosempia edistyksiä ole tapahtunut. ihmettelin kannessa olevaa tyhjää tulpan paikkaa, enkä sillä hetkellä hokannut, että mikä siihen kuuluu ja tein siihen tulpan ja paukautin senkin paikoilleen. koneen noston jälkeenhän sekin selvis. lämppärin paluuletkuhan siihen olis kuulunut, jotenka meni tulpan irrotushommiks. aika sika tiukkaan se sinne oli jumittunut. lievästi kartioinen tulppa vasaralla nappastu paikoilleen ja tiivistelukitteella vielä varmistin pysymisen. no, kyllä se sieltä lähti, kun hitsas liukuvasaralle mutterin ja aikansa nyki.

moottorin pyörintänopeus anturillekkin tuli kairattua reikä ja ja toinen reikä+jenka pultille, mikä pitää sen anturin paikoillaan.

ja jokunen kuvatus, jos jotain kiinnostaa.

tossa toi anturin paikka
Kuva

tuossa se "ylimääränen" reikä, mihin tein turhaa tulpan.
Kuva

tulppa paikoillaan
Kuva

motti konehuoneessa
Kuva

Kuva
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: w201 2,5 dt.

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Se lämppärin letku tulee tuohon takempaan. Tuossa on alunperintullut neste öljyn/neste lämmön vaihtimelle. Ite oon tuohonreikään hakenut sopivan pakkasropun. Siellä lohkossa on vielä toinen vastaava paikka alempana.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w201 2,5 dt.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

no voi paska sentään. kiitti vaan huomautuksesta. tarvii tehdä uus tulppa ja nakata se paikoilleen. vois tehä alumiinista tällä kertaa, niin pysyy ehkä paremmin paikoillaan, kun lämpölaajenemiset on sitten kannen kanssa samaa. äkkiäkös siihen tulpan pyöräyttää. noo, tää on välillä tällästä. :D
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w201 2,5 dt.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

hetkinen. aloin nyt miettiin tätä asiaa. tuolta kojelaudan puolelta tuleva letku todellakin menee siihen löpön esilämmitys häkkyrään. mutta eikö sama letku tule lämppäriltä? vai mistä lämppärin letku sitten tulee? toinenhan menee sieltä pakosarjan puolelta, mutta onko toi paluuletku sama, mikä menee sinne löpön lämppärille? jotenkin mulla menee nyt palikat sekasin.
W201 250DT 20V
w201 190E
Vastaa Viestiin