Webasto vai Eberspächer ?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
mejsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Ma 24.12.2012 09:35

Re: Webasto vai Eberspächer ?

Viesti Kirjoittaja mejsu »

TLP kirjoitti:Mites CAN-autoon tän asentelu onnistuu kotikonstein ?
Vaatiiko *:n ?
hyvin onnistuu kotikonstein ei vaadi staaria jos laitat tuommosen normi webaston tai eberin ja puhaltimen ohjauksen jätät joko pois tai laitat can moduulin.
0000
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 90
Liittynyt: Ma 29.04.2013 17:13

Re: Webasto vai Eberspächer ?

Viesti Kirjoittaja 0000 »

Onko kukaan käynyt Tallinassa hinnoittelemassa asennuspakettia jommasta kummasta laitteesta ja millaisesta versiosta?
S211 E320 CDI -04
* C3
Avatar
arinmaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: To 17.07.2014 21:33
Paikkakunta: Pori

Re: Webasto vai Eberspächer ?

Viesti Kirjoittaja arinmaa »

osku1619 kirjoitti:
arinmaa kirjoitti:Hinnat olivat vertailussa eräässä pikkuliikkeessä aivan samat, myös asennus oli saman hintainen molempiin. Valitsin Webaston, koska entisessä Transportterissa oli se ja toimi moitteetta. Tänään hain auton pajalta, joten katsellaan ja kuunnellaan, mitenkä tuo jälkiasennettu versio toimii...

Niin, hinta. 1900 euroa asennettuna.

Ompa halpa. Ei tainnu sisältää can-moduulia?
Ei tarvittu, omalla lisäakulla...
S204 C 200 CDI 2010
MB Sprinter 311 2009
Avatar
osku1619
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 411
Liittynyt: Su 17.02.2013 14:48

Re: Webasto vai Eberspächer ?

Viesti Kirjoittaja osku1619 »

arinmaa kirjoitti:
osku1619 kirjoitti:
arinmaa kirjoitti:Hinnat olivat vertailussa eräässä pikkuliikkeessä aivan samat, myös asennus oli saman hintainen molempiin. Valitsin Webaston, koska entisessä Transportterissa oli se ja toimi moitteetta. Tänään hain auton pajalta, joten katsellaan ja kuunnellaan, mitenkä tuo jälkiasennettu versio toimii...

Niin, hinta. 1900 euroa asennettuna.

Ompa halpa. Ei tainnu sisältää can-moduulia?
Ei tarvittu, omalla lisäakulla...

Okeii. Tuliko siis Sprinteriin?
________________
Näillä mennään mitä on.

MB s203 C270 CDI -03 (4/13 254tkm -> 4/16 315tkm)
VW Transporter T5 BiTDI DSG 4Motion Long Version -12 (5/15 101tkm -> 4/16 121tkm)
Avatar
arinmaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: To 17.07.2014 21:33
Paikkakunta: Pori

Re: Webasto vai Eberspächer ?

Viesti Kirjoittaja arinmaa »

Sprinteriin tuli. Lisäakku ja erotusrele, siinä tarvittavat tarvikkeet Webastolle...

Niin, ja sulakkeet tietty väliin...
S204 C 200 CDI 2010
MB Sprinter 311 2009
Avatar
osku1619
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 411
Liittynyt: Su 17.02.2013 14:48

Re: Webasto vai Eberspächer ?

Viesti Kirjoittaja osku1619 »

arinmaa kirjoitti:Sprinteriin tuli. Lisäakku ja erotusrele, siinä tarvittavat tarvikkeet Webastolle...

Niin, ja sulakkeet tietty väliin...
Joo. tuohon s203 olis ehkä liian työläs toista akkua minnekkää väsätä.
________________
Näillä mennään mitä on.

MB s203 C270 CDI -03 (4/13 254tkm -> 4/16 315tkm)
VW Transporter T5 BiTDI DSG 4Motion Long Version -12 (5/15 101tkm -> 4/16 121tkm)
Avatar
osku1619
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 411
Liittynyt: Su 17.02.2013 14:48

Re: Webasto vai Eberspächer ?

Viesti Kirjoittaja osku1619 »

Mites tota jälkiasennus webastoa/eberia pystyy käyttämään ajonaikaisesti? Osaako se sammua tietyssä lämpötilassa itsekseen?
________________
Näillä mennään mitä on.

MB s203 C270 CDI -03 (4/13 254tkm -> 4/16 315tkm)
VW Transporter T5 BiTDI DSG 4Motion Long Version -12 (5/15 101tkm -> 4/16 121tkm)
Avatar
mettämies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: To 16.01.2014 12:31
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Webasto vai Eberspächer ?

Viesti Kirjoittaja mettämies »

Eberi sammuttaa ittensä muistaakseni 70 asteessa. Eli onnistuu ajonaikanen käyttö. Ittellä ei muuten tarvinnu sitä can moduulia vaikka sisätilan puhallin on myös käytössä. Oisko syy siinä kun manuaali ilmastointi.
W163 270CDI / W639 115CDI 4x4 / W639 115CDI 4X4
Avatar
osku1619
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 411
Liittynyt: Su 17.02.2013 14:48

Re: Webasto vai Eberspächer ?

Viesti Kirjoittaja osku1619 »

mettämies kirjoitti:Eberi sammuttaa ittensä muistaakseni 70 asteessa. Eli onnistuu ajonaikanen käyttö. Ittellä ei muuten tarvinnu sitä can moduulia vaikka sisätilan puhallin on myös käytössä. Oisko syy siinä kun manuaali ilmastointi.
Noni hyvä.

Mitenkäs kun käyttää lämmitintä ennen ajoa ja sitten ajon aikana. Pitäisikö sammuttaa lämmitin starttauksen ajaksi?

Ja eikös se riittävä käyttöaika toteudu vaikka osa käytöstä on ennen ajoa ja ajon aikana. Tai esimerkiksi käytän lämmitintä ennen ajoonlähtöä 5-10min, ajan työpaikan pihaan 3min ja sitten jätän vielä hetkeksi aikaa työpaikan pihaan lämmittimen päälle?
________________
Näillä mennään mitä on.

MB s203 C270 CDI -03 (4/13 254tkm -> 4/16 315tkm)
VW Transporter T5 BiTDI DSG 4Motion Long Version -12 (5/15 101tkm -> 4/16 121tkm)
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3994
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Webasto vai Eberspächer ?

Viesti Kirjoittaja Nozki »

osku1619 kirjoitti:
mettämies kirjoitti:Eberi sammuttaa ittensä muistaakseni 70 asteessa. Eli onnistuu ajonaikanen käyttö. Ittellä ei muuten tarvinnu sitä can moduulia vaikka sisätilan puhallin on myös käytössä. Oisko syy siinä kun manuaali ilmastointi.
Noni hyvä.

Mitenkäs kun käyttää lämmitintä ennen ajoa ja sitten ajon aikana. Pitäisikö sammuttaa lämmitin starttauksen ajaksi?

Ja eikös se riittävä käyttöaika toteudu vaikka osa käytöstä on ennen ajoa ja ajon aikana. Tai esimerkiksi käytän lämmitintä ennen ajoonlähtöä 5-10min, ajan työpaikan pihaan 3min ja sitten jätän vielä hetkeksi aikaa työpaikan pihaan lämmittimen päälle?
En näe mitään syytä sammuttaa starttauksen ajaksi. Ainakaan omassa kärryssäni Eberspächer ei ole millänsäkään starttaamisesta. Eikä se toisaalta vie sähköä niin paljoa, että sen vuoksi auton starttaaminen jotenkin olisi hankalaa.

Tuolla kaavalla, jossa lämmitetään ensin nyt vaikka tuo 10min (jossa ajassa kunnolla kylmällä kelillä se ei vielä kovin kummoisesti ole edes lämmennyt), sitten ajetaan 3min ja jätetään lämmitin sen jälkeen vielä päälle, niin akku on kyllä tyhjä alta aikayksikön, jos sitä ei sitten ladata aika tiiviisti pitemmillä ajomatkoilla tai ulkoisella laturilla. Jos on oikeasti kylmä, niin en kyllä viitsisi autoa itse ylipäätään repiä käyntiin 3 minuutin ajon takia, mutta eipä se mulle kuulu, miksi ja miten kukakin autoaan käynnistää. ;) Vaan tuosta latauksesta, niin itsellä reilu puolen tunnin ajomatkakaan melkein jokaisen lämmityksen päätteeksi ei riittänyt pitämään jännitettä samalla tavalla ylhäällä kuin se ylläpitolaturia käyttäen on. Sitä oli helppo seurata, kun sen näkee Remucin käyttöliittymästä, mitä jännite näyttää esim. klo 15, kun ei ole käytetty ulkoista laturia muutamaan päivään tai mitä jännite on, kun laturia on pidetty päällä esim. klo 20-07 ja sen jälkeen ajettu töihin, jossa auto seisoo ilman latausta pysäköitynä. Ne lämmitysajat olivat yleensä noin puolen tunnin mittaisia, tai välillä toki vähän ylikin.

Ei kai sillä riittävällä käyttöajalla (jos nyt haetaan sitä, että laite kuumenee kunnolla, eikä jää niin karstaiseksi sisältä) ole mitään merkitystä, tehdäänkö se missä määrin ennen auton käynnistämistä ja paljonko ajon aikana. Paljon nopeammin se toki lämpenee ajon aikana ainakin näissä vanhemmissa esikammiodieseleissä. CDI:n kanssa varmaan tilanne ei ole ihan vastaava.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
osku1619
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 411
Liittynyt: Su 17.02.2013 14:48

Re: Webasto vai Eberspächer ?

Viesti Kirjoittaja osku1619 »

Nozki kirjoitti:
osku1619 kirjoitti:
mettämies kirjoitti:Eberi sammuttaa ittensä muistaakseni 70 asteessa. Eli onnistuu ajonaikanen käyttö. Ittellä ei muuten tarvinnu sitä can moduulia vaikka sisätilan puhallin on myös käytössä. Oisko syy siinä kun manuaali ilmastointi.
Noni hyvä.

Mitenkäs kun käyttää lämmitintä ennen ajoa ja sitten ajon aikana. Pitäisikö sammuttaa lämmitin starttauksen ajaksi?

Ja eikös se riittävä käyttöaika toteudu vaikka osa käytöstä on ennen ajoa ja ajon aikana. Tai esimerkiksi käytän lämmitintä ennen ajoonlähtöä 5-10min, ajan työpaikan pihaan 3min ja sitten jätän vielä hetkeksi aikaa työpaikan pihaan lämmittimen päälle?
En näe mitään syytä sammuttaa starttauksen ajaksi. Ainakaan omassa kärryssäni Eberspächer ei ole millänsäkään starttaamisesta. Eikä se toisaalta vie sähköä niin paljoa, että sen vuoksi auton starttaaminen jotenkin olisi hankalaa.

Tuolla kaavalla, jossa lämmitetään ensin nyt vaikka tuo 10min (jossa ajassa kunnolla kylmällä kelillä se ei vielä kovin kummoisesti ole edes lämmennyt), sitten ajetaan 3min ja jätetään lämmitin sen jälkeen vielä päälle, niin akku on kyllä tyhjä alta aikayksikön, jos sitä ei sitten ladata aika tiiviisti pitemmillä ajomatkoilla tai ulkoisella laturilla. Jos on oikeasti kylmä, niin en kyllä viitsisi autoa itse ylipäätään repiä käyntiin 3 minuutin ajon takia, mutta eipä se mulle kuulu, miksi ja miten kukakin autoaan käynnistää. ;) Vaan tuosta latauksesta, niin itsellä reilu puolen tunnin ajomatkakaan melkein jokaisen lämmityksen päätteeksi ei riittänyt pitämään jännitettä samalla tavalla ylhäällä kuin se ylläpitolaturia käyttäen on. Sitä oli helppo seurata, kun sen näkee Remucin käyttöliittymästä, mitä jännite näyttää esim. klo 15, kun ei ole käytetty ulkoista laturia muutamaan päivään tai mitä jännite on, kun laturia on pidetty päällä esim. klo 20-07 ja sen jälkeen ajettu töihin, jossa auto seisoo ilman latausta pysäköitynä. Ne lämmitysajat olivat yleensä noin puolen tunnin mittaisia, tai välillä toki vähän ylikin.

Ei kai sillä riittävällä käyttöajalla (jos nyt haetaan sitä, että laite kuumenee kunnolla, eikä jää niin karstaiseksi sisältä) ole mitään merkitystä, tehdäänkö se missä määrin ennen auton käynnistämistä ja paljonko ajon aikana. Paljon nopeammin se toki lämpenee ajon aikana ainakin näissä vanhemmissa esikammiodieseleissä. CDI:n kanssa varmaan tilanne ei ole ihan vastaava.
Hei, kiitti asiallisesta vastauksesta! Haluan hieman tarkentaa omaa viestiäni minkä kirjoitin nopeasti.

Autossani on lohkolämmitin ja ylläpitolaturi. Mulla on kerrostalossa autotolppapaikka mihin tulee syke/sykäyssähköä pakkasen määrän mukaan. Sisätilalämmitintä ei saa käyttää. Mutta moottori on jo lämmitetty lohkolämmittimellä kevyesti kun laitan(laittaisin) pa-lämmittimen päälle. Työssäni joudun/saan ajaa työajot omalla autollani mutta yleensä päivä alkaa toimistolta jossa ollaan ainakin hetki aamusta. Myös työpaikan pihassa saan autoni heti roikan päähän jolloin pystyn käyttämään lohkolämmitintä, ylläpitolaturia ja myös Sisätilalämmitintä. Siinä mielessä turhaa käyttää enää työpaikan pihassa pa-lämmitintä kun pystyn käyttämään sisätilalämmitintä, PAITSI, jos haluan varmistaa että pa-lämmitin käy riittävästi ettei jää karstaiseksi.

Ylläpitolaturin teho oli joko 3A tai 4A. Käyttäessä sitä sykäyssähkön kanssa latausteho voi jäädä onnettomaksi koska akku on kylmä, mutta koska laturi työntää sitä sähköä kuitenkin sinne yön aikana niin saa se kuitenkin jossakin määrin aikaan akun lämpiämistä. Mutta ajan auton yleensä lämpimänä parkkiin jolloin akku on myös edes hieman lämmin ja pistän auton saman tien lämmitykseen. Eli auto on latauksessa/lämmityksessä esimerkiksi klo 21-06:55. ( Sykäyssähkö esim -10 pakkasta voi olla että sähköä tulee 10min ja taas 10min tauko, en tiedä, en ole ikinä mitannut aikaa millään kelillä. -30 Tulee käytännössä koko ajan.)

Toivottavasti ei tullu kirjoitusvirheitä tai epäselviä asian kuvauksia :D. Mutta tosiaan työkäytössä tulee aika paljon vain kaupunkiajoa, ja jopa lyhyttä semmoista jolloin auto ei normaalikäytössä pakkasella lämpiä kunnolla, silloin on enemmän tarvetta ajonaikaiselle lisälämmitykselle. Mutta myös viikonloppuisin teen reissuja eukon luokse Joensuuhun ja siellä ei ole mitään parkkipaikkaa käytössä, lämmitettyä siis.
________________
Näillä mennään mitä on.

MB s203 C270 CDI -03 (4/13 254tkm -> 4/16 315tkm)
VW Transporter T5 BiTDI DSG 4Motion Long Version -12 (5/15 101tkm -> 4/16 121tkm)
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3994
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Webasto vai Eberspächer ?

Viesti Kirjoittaja Nozki »

osku1619 kirjoitti:...

Hei, kiitti asiallisesta vastauksesta! Haluan hieman tarkentaa omaa viestiäni minkä kirjoitin nopeasti.

Autossani on lohkolämmitin ja ylläpitolaturi. Mulla on kerrostalossa autotolppapaikka mihin tulee syke/sykäyssähköä pakkasen määrän mukaan. Sisätilalämmitintä ei saa käyttää. Mutta moottori on jo lämmitetty lohkolämmittimellä kevyesti kun laitan(laittaisin) pa-lämmittimen päälle. Työssäni joudun/saan ajaa työajot omalla autollani mutta yleensä päivä alkaa toimistolta jossa ollaan ainakin hetki aamusta. Myös työpaikan pihassa saan autoni heti roikan päähän jolloin pystyn käyttämään lohkolämmitintä, ylläpitolaturia ja myös Sisätilalämmitintä. Siinä mielessä turhaa käyttää enää työpaikan pihassa pa-lämmitintä kun pystyn käyttämään sisätilalämmitintä, PAITSI, jos haluan varmistaa että pa-lämmitin käy riittävästi ettei jää karstaiseksi.

Ylläpitolaturin teho oli joko 3A tai 4A. Käyttäessä sitä sykäyssähkön kanssa latausteho voi jäädä onnettomaksi koska akku on kylmä, mutta koska laturi työntää sitä sähköä kuitenkin sinne yön aikana niin saa se kuitenkin jossakin määrin aikaan akun lämpiämistä. Mutta ajan auton yleensä lämpimänä parkkiin jolloin akku on myös edes hieman lämmin ja pistän auton saman tien lämmitykseen. Eli auto on latauksessa/lämmityksessä esimerkiksi klo 21-06:55. ( Sykäyssähkö esim -10 pakkasta voi olla että sähköä tulee 10min ja taas 10min tauko, en tiedä, en ole ikinä mitannut aikaa millään kelillä. -30 Tulee käytännössä koko ajan.)

Toivottavasti ei tullu kirjoitusvirheitä tai epäselviä asian kuvauksia :D. Mutta tosiaan työkäytössä tulee aika paljon vain kaupunkiajoa, ja jopa lyhyttä semmoista jolloin auto ei normaalikäytössä pakkasella lämpiä kunnolla, silloin on enemmän tarvetta ajonaikaiselle lisälämmitykselle. Mutta myös viikonloppuisin teen reissuja eukon luokse Joensuuhun ja siellä ei ole mitään parkkipaikkaa käytössä, lämmitettyä siis.
Okei, tämähän selvensi. Kuvittelisin vahvasti, ettei tuossa mitään ongelmaa ole, joskin vaikeahan sitä on varmaksi sanoa. Mut hei, sitä Remucin GSM-ohjausta voisin kyllä lämpimästi suositella - on erittäin näppärä. Ei tarivtise etukäteen miettiä, mihin kellonaikoihin haluaa laittaa lämmitystä päälle tai pois. Jos on puhelin tai tietokone käytössä, niin sillä voi milloin tahansa ja eritoten mistä tahansa laittaa lämmityksen päälle tai pois tai tehdä ajastuksen tai useampia ajastuksiakin. Ja bonuksena näkee kulloisenkin systeemin jännitteen sekä vallitsevan sisälämpötilan aina kun sen vain haluaa nähdä (kunhan on vähintään tekstiviestejä ymmärtävä kännykkä tai nettiyhteydellä varustettu tietokone käsillä). Vaikka jonkun Euron joutuu maksamaan joka kuukausi tuon käyttöliittymästä, niin ei ole kyllä kertaakaan kaduttanut tuon hankinta.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
osku1619
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 411
Liittynyt: Su 17.02.2013 14:48

Re: Webasto vai Eberspächer ?

Viesti Kirjoittaja osku1619 »

Nozki kirjoitti:
osku1619 kirjoitti:...
.
Okei, tämähän selvensi. Kuvittelisin vahvasti, ettei tuossa mitään ongelmaa ole, joskin vaikeahan sitä on varmaksi sanoa. Mut hei, sitä Remucin GSM-ohjausta voisin kyllä lämpimästi suositella - on erittäin näppärä. Ei tarivtise etukäteen miettiä, mihin kellonaikoihin haluaa laittaa lämmitystä päälle tai pois. Jos on puhelin tai tietokone käytössä, niin sillä voi milloin tahansa ja eritoten mistä tahansa laittaa lämmityksen päälle tai pois tai tehdä ajastuksen tai useampia ajastuksiakin. Ja bonuksena näkee kulloisenkin systeemin jännitteen sekä vallitsevan sisälämpötilan aina kun sen vain haluaa nähdä (kunhan on vähintään tekstiviestejä ymmärtävä kännykkä tai nettiyhteydellä varustettu tietokone käsillä). Vaikka jonkun Euron joutuu maksamaan joka kuukausi tuon käyttöliittymästä, niin ei ole kyllä kertaakaan kaduttanut tuon hankinta.

Jeap. Kyllä ehdottomasti hommaan Remuci GSM-ohjauksella. Sen verran tekninen ihminen olen että kiva tietää nuo jännitteet ja lämpötilat :). Ja enkä aina tiedä millon olen lähössä. Varsinkin kun talvella jääkiekkohommissa tulee pelireissulta niin voi jo bussissa matkalla laittaa lämpiämään auton.

https://www.remuc.fi/index.php/tuote/remuc-plus-2/ Nyt olis markkinoilla myös tuo Remuc Plus.
"Remuc Plus laajentaa Remuc:in perusmallin jo ennestään laajaa ominaisuuskirjoa. Remuc Plus:n myötä tulevat mahdolliseksi lukuisat paikannukseen nojaavat ominaisuudet, kuten kohteen seuranta, paikkasidonnaiset tapahtumat, ajopäiväkirja, kalustonseuranta jne."
Tuo vois olla iha kätevä, ehkä jossain vaiheessa vois olla käyttöä noille Plus-ominaisuuksille. Taitaa maksaa 50e enemmän ehkä kun nyt samalla kertaa laittaa tuon. Aika kallis tuo tuo kk-maksu tavallaan kun 14-16 e/kk mutta, kyllähän tuon vois maksaa yrityksen tililtä kun ihan työn takia tarviis ne kilometrit seurata.

Onkohan kellään tuosta Remuc Plus kokemusta?
________________
Näillä mennään mitä on.

MB s203 C270 CDI -03 (4/13 254tkm -> 4/16 315tkm)
VW Transporter T5 BiTDI DSG 4Motion Long Version -12 (5/15 101tkm -> 4/16 121tkm)
karppinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: Ke 10.02.2010 20:23
Paikkakunta: iisalmi

Re: Webasto vai Eberspächer ?

Viesti Kirjoittaja karppinen »

Eipä eberi suostu tuhahtammaankaan, ei polttoainapumppu eikä sisäpuhallinkaan päälle lähe. Aika kyllä kellossa juoksee.
Kannattaakohan näitä korjuuttaa? vai ostaa suoraan ebaysta uus. Alta neljänsaan näyttäs toimitettuna saavan
Sprinter 316 -05 & -06
karppinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: Ke 10.02.2010 20:23
Paikkakunta: iisalmi

Re: Webasto vai Eberspächer ?

Viesti Kirjoittaja karppinen »

Ohjainlaitetta korjailtu, saapi nähä kauanko töhisee...
Sprinter 316 -05 & -06
karppinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: Ke 10.02.2010 20:23
Paikkakunta: iisalmi

Re: Webasto vai Eberspächer ?

Viesti Kirjoittaja karppinen »

Tervetuloa talvi
DSC_0232.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Sprinter 316 -05 & -06
Avatar
osku1619
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 411
Liittynyt: Su 17.02.2013 14:48

Re: Webasto vai Eberspächer ?

Viesti Kirjoittaja osku1619 »

karppinen kirjoitti:Tervetuloa talvi
DSC_0232.jpg

Älä muuta sano. Jokohan sitä kohta vois alkaa varailee aikaa lämmittimen asennukseen...
________________
Näillä mennään mitä on.

MB s203 C270 CDI -03 (4/13 254tkm -> 4/16 315tkm)
VW Transporter T5 BiTDI DSG 4Motion Long Version -12 (5/15 101tkm -> 4/16 121tkm)
Avatar
osku1619
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 411
Liittynyt: Su 17.02.2013 14:48

Re: Webasto vai Eberspächer ?

Viesti Kirjoittaja osku1619 »

karppinen kirjoitti:Tervetuloa talvi
DSC_0232.jpg

Aii kappas. Kuvakin ilmestynyt. Karppinenkin näköjään Iisalmesta niinku minäkin :wink:
________________
Näillä mennään mitä on.

MB s203 C270 CDI -03 (4/13 254tkm -> 4/16 315tkm)
VW Transporter T5 BiTDI DSG 4Motion Long Version -12 (5/15 101tkm -> 4/16 121tkm)
Avatar
osku1619
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 411
Liittynyt: Su 17.02.2013 14:48

Re: Webasto vai Eberspächer ?

Viesti Kirjoittaja osku1619 »

Ostin käytetyn can-moduulin. Rahat saan takaisin jos ei ole käypänen.

Onko oikeanlainen? Malliin w203

CAN-Modul Henni GmbH
Typ H2
Spannung 12v
Software 0907
Seriennummer 21101503
Made in Germany (E1) 03 4732

Kopioin vaan hätäsesti tiedot kuvasta. Pitää laittaa kuva kunhan joudan lataa kuvan palvelimille.
________________
Näillä mennään mitä on.

MB s203 C270 CDI -03 (4/13 254tkm -> 4/16 315tkm)
VW Transporter T5 BiTDI DSG 4Motion Long Version -12 (5/15 101tkm -> 4/16 121tkm)
Avatar
osku1619
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 411
Liittynyt: Su 17.02.2013 14:48

Re: Webasto vai Eberspächer ?

Viesti Kirjoittaja osku1619 »

Ensi viikolla Eber 5kw asennusaika.

Tajouksen tehty liike tarjosi eka Eberin omaa puhelinohjausta jota en halua. Eber 5 kw + EASYSTART CALL PUHELINOHJAIN + asennus = 1950e.
No sanoin sitten että haluan edelleen Remucilla ja kertoivat että se onnistuu kyllä.
"Remucille tulee hintaa 405€ sisältäen simin ja postituksen. Eli koko paketille hintaa 2045€ ja sitten sillä varauksella, että jos Remucista tulee ylimääräistä hommaa niin ne veloitetaan erikseen."

Hmph. Olkoot. Sain kuitenkin viikon varoitusajalla asennusajan ja oon ens viikolla lomalla pari päivää niin tämä sopii mainiosti. Tämä kyseinen asennusliike sijaitsee Joensuussa. Huomenna tulee matkahuollossa Arctic Battery Heater, Motonet 119e !!! (Normaali hinta 190e..). Sitten saan eräältä foorumilaiselta sopuhintaan 10A Defan laturin. Kylläpä kelpaa ajella talvela :thumbup:
________________
Näillä mennään mitä on.

MB s203 C270 CDI -03 (4/13 254tkm -> 4/16 315tkm)
VW Transporter T5 BiTDI DSG 4Motion Long Version -12 (5/15 101tkm -> 4/16 121tkm)
mejsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Ma 24.12.2012 09:35

Re: Webasto vai Eberspächer ?

Viesti Kirjoittaja mejsu »

osku1619 kirjoitti:Ostin käytetyn can-moduulin. Rahat saan takaisin jos ei ole käypänen.

Onko oikeanlainen? Malliin w203

CAN-Modul Henni GmbH
Typ H2
Spannung 12v
Software 0907
Seriennummer 21101503
Made in Germany (E1) 03 4732

Kopioin vaan hätäsesti tiedot kuvasta. Pitää laittaa kuva kunhan joudan lataa kuvan palvelimille.
on oikeanlainen. tuon on tarkoitettu vm;2004 ylöspäin mutta passaa se vanhempiinkin, ei muuta eroa siihen vanhempaan malliin kun se johdon pituus millä yhdistetään can-väylään.
itsellä 2003 autossa 2007;kan moduuli ja hyvin toimii.
Avatar
osku1619
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 411
Liittynyt: Su 17.02.2013 14:48

Re: Webasto vai Eberspächer ?

Viesti Kirjoittaja osku1619 »

mejsu kirjoitti:
osku1619 kirjoitti:Ostin käytetyn can-moduulin. Rahat saan takaisin jos ei ole käypänen.

Onko oikeanlainen? Malliin w203

CAN-Modul Henni GmbH
Typ H2
Spannung 12v
Software 0907
Seriennummer 21101503
Made in Germany (E1) 03 4732

Kopioin vaan hätäsesti tiedot kuvasta. Pitää laittaa kuva kunhan joudan lataa kuvan palvelimille.

on oikeanlainen. tuon on tarkoitettu vm;2004 ylöspäin mutta passaa se vanhempiinkin, ei muuta eroa siihen vanhempaan malliin kun se johdon pituus millä yhdistetään can-väylään.
itsellä 2003 autossa 2007;kan moduuli ja hyvin toimii.

Hyvä homma!

Tuleekohan tuosta mun Eberistä sitten semmonen että pitää aina ennen auton sammutusta säätää lämpötilat täysille, puhallus tuulilasille ja nopeus 2 ?. Eli ei voi remucilla säätää etänä noita?
________________
Näillä mennään mitä on.

MB s203 C270 CDI -03 (4/13 254tkm -> 4/16 315tkm)
VW Transporter T5 BiTDI DSG 4Motion Long Version -12 (5/15 101tkm -> 4/16 121tkm)
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3994
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Webasto vai Eberspächer ?

Viesti Kirjoittaja Nozki »

osku1619 kirjoitti:...


Hyvä homma!

Tuleekohan tuosta mun Eberistä sitten semmonen että pitää aina ennen auton sammutusta säätää lämpötilat täysille, puhallus tuulilasille ja nopeus 2 ?. Eli ei voi remucilla säätää etänä noita?
Eikö toi CAN-moduuli ole sitä varten, että se laittaa nuo säädöt kohdalleen? Remuc käsittääkseni ei sitä tee - tai siis että sillä ei niitä voi säätää erikseen. Tai no, onhan siinä kaksi lähtöä, joista yhdellä laitetaan lämmitin käyntiin / sammuksiin ja toisella sitten voi tehdä jotakin muuta, mutta molemmat ovat on-off -tyyppisiä. Eli jos en mä nyt aivan pihalla ole, niin Remuc starttaa lämmittimen ja samalla annetaan CAN-moduulille signaali, jonka perusteella CAN-moduuli laittaa puhaltimen päälle ja avaa puhaltimen läpät sekä vesiventtiilit (jos ne eivät jo muutenkin ole auki).

Kun ei kai W203:ssa enää ole kuitenkaan mekaanisesti esim. vaijerilla säädettäviä vesiventtiileitä tai lämmityslaitteen läppiä, kuten joissain vanhemmissa on?
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
osku1619
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 411
Liittynyt: Su 17.02.2013 14:48

Re: Webasto vai Eberspächer ?

Viesti Kirjoittaja osku1619 »

Nozki kirjoitti:
osku1619 kirjoitti:...


Hyvä homma!

Tuleekohan tuosta mun Eberistä sitten semmonen että pitää aina ennen auton sammutusta säätää lämpötilat täysille, puhallus tuulilasille ja nopeus 2 ?. Eli ei voi remucilla säätää etänä noita?
Eikö toi CAN-moduuli ole sitä varten, että se laittaa nuo säädöt kohdalleen? Remuc käsittääkseni ei sitä tee - tai siis että sillä ei niitä voi säätää erikseen. Tai no, onhan siinä kaksi lähtöä, joista yhdellä laitetaan lämmitin käyntiin / sammuksiin ja toisella sitten voi tehdä jotakin muuta, mutta molemmat ovat on-off -tyyppisiä. Eli jos en mä nyt aivan pihalla ole, niin Remuc starttaa lämmittimen ja samalla annetaan CAN-moduulille signaali, jonka perusteella CAN-moduuli laittaa puhaltimen päälle ja avaa puhaltimen läpät sekä vesiventtiilit (jos ne eivät jo muutenkin ole auki).

Kun ei kai W203:ssa enää ole kuitenkaan mekaanisesti esim. vaijerilla säädettäviä vesiventtiileitä tai lämmityslaitteen läppiä, kuten joissain vanhemmissa on?
Viikonloppuna testasin appiukon Subaru Outbackia, vuosimalli 2011 ja webasto + telestart T100 näytöllinen kaukosäädin. Automaatti-ilmastointi jne. Siinäkin autoasa joutuu säädöt laittamaan valmiiksi manuaalisesti autosta.

W203 ainakin kun virrat laittaa päälle niin säätöläpät ajaa selkeästi itsensä auki javirrat pois niin säätöläpät/peltimoottorit ajaa itsensä kiinni. Mutta sähköllä kai nuo toimii.

Sinänsä tuo ei ole mulle ongelma että säädöt pitää asettaa manuaalisesti. Ainoa ongelma on vain oppia muistamaan tehdä kyseiset toiminnot. Ainakin tuossa Su arussa oli sillee että kun se oli automaatilla niin se sitten puhalti täydellä teholla sisälle ilmaa eli akun tyhjennys riski.

Velimiehelle tulee tällä viikolla Eber+Remuc VW Passattiin -11. Hän oli lukenut että lämpötila ja puhalluksen suuntaus pitää säätää autosta mutta Remucilla voi säätää puhallustehoa. Mutta tämäkään asia ei ole varma siis vielä.
________________
Näillä mennään mitä on.

MB s203 C270 CDI -03 (4/13 254tkm -> 4/16 315tkm)
VW Transporter T5 BiTDI DSG 4Motion Long Version -12 (5/15 101tkm -> 4/16 121tkm)
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3994
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Webasto vai Eberspächer ?

Viesti Kirjoittaja Nozki »

osku1619 kirjoitti:
Nozki kirjoitti:
osku1619 kirjoitti:...


Hyvä homma!

Tuleekohan tuosta mun Eberistä sitten semmonen että pitää aina ennen auton sammutusta säätää lämpötilat täysille, puhallus tuulilasille ja nopeus 2 ?. Eli ei voi remucilla säätää etänä noita?
Eikö toi CAN-moduuli ole sitä varten, että se laittaa nuo säädöt kohdalleen? Remuc käsittääkseni ei sitä tee - tai siis että sillä ei niitä voi säätää erikseen. Tai no, onhan siinä kaksi lähtöä, joista yhdellä laitetaan lämmitin käyntiin / sammuksiin ja toisella sitten voi tehdä jotakin muuta, mutta molemmat ovat on-off -tyyppisiä. Eli jos en mä nyt aivan pihalla ole, niin Remuc starttaa lämmittimen ja samalla annetaan CAN-moduulille signaali, jonka perusteella CAN-moduuli laittaa puhaltimen päälle ja avaa puhaltimen läpät sekä vesiventtiilit (jos ne eivät jo muutenkin ole auki).

Kun ei kai W203:ssa enää ole kuitenkaan mekaanisesti esim. vaijerilla säädettäviä vesiventtiileitä tai lämmityslaitteen läppiä, kuten joissain vanhemmissa on?
Viikonloppuna testasin appiukon Subaru Outbackia, vuosimalli 2011 ja webasto + telestart T100 näytöllinen kaukosäädin. Automaatti-ilmastointi jne. Siinäkin autoasa joutuu säädöt laittamaan valmiiksi manuaalisesti autosta.

W203 ainakin kun virrat laittaa päälle niin säätöläpät ajaa selkeästi itsensä auki javirrat pois niin säätöläpät/peltimoottorit ajaa itsensä kiinni. Mutta sähköllä kai nuo toimii.

Sinänsä tuo ei ole mulle ongelma että säädöt pitää asettaa manuaalisesti. Ainoa ongelma on vain oppia muistamaan tehdä kyseiset toiminnot. Ainakin tuossa Su arussa oli sillee että kun se oli automaatilla niin se sitten puhalti täydellä teholla sisälle ilmaa eli akun tyhjennys riski.

Velimiehelle tulee tällä viikolla Eber+Remuc VW Passattiin -11. Hän oli lukenut että lämpötila ja puhalluksen suuntaus pitää säätää autosta mutta Remucilla voi säätää puhallustehoa. Mutta tämäkään asia ei ole varma siis vielä.
Njaa, vähän ehkä hassua mun näihin kommentoida, kun en ihan tarkkaan tunne taustalla olevaa tekniikkaa, mutta... Yhtenä käytännön esimerkkinä kaverilla on diesel-W203 vuodelta -03, ja siihen on jälkiasennettu Webasto (joskin alkuperäistyyppinen sellainen). Sillä ei ole merkitystä, mihin asentoon laittaa asetukset lämmönsäädön paneelista, sillä Webaston käynnistäminen avaa läpät ja venttiilit ja laittaa puhalluksen päälle. Ei sille asennolle, joka lämmityslaitteen säätönupista on viimeksi säädetty, vaan Webaston systeemi käskee tietyn (ymmärtääkseni aina saman) puhallusnopeuden.

Tuohon piti jotain konffata myös Starin kanssa, mutta enpä muista, oliko se sitten niin, että systeemi itse osasi jo sen CAN-moduulin avulla avata läpät ja laittaa puhallukset, vai pitikö niillekin tehdä jotakin. Joka tapauksessa se, että saa kojelautaan näkyviin ajastuksen ja sen säädöt, niin siihen ainakin tarvittiin asetusten tekemistä Starilla. Tuo kyseinen Webasto on sellainen, joka startataan joko siis suoraan auton omilla rattipainikkeilla mittaristossa näkyvän valikon mukaan tai sitten radiokaukosäätimellä.

Kuulostaa kyllä erikoiselta, jos Remucilla pystyy säätämään puhallinnopeutta, jos ei niihin sitten ole tässä vuoden aikana tullut lisää ominaisuuksia. Tai no, kylläkin se on helpostikin varmaan toteutettavissa, että saa Remucilla vaihtaa esim. kahden puhallinnopeuden välillä (eli se Remucin toinen lähtö päälle tai pois).

EDIT.

Todetaan nyt vielä, että Remucissa on kyllä joku Webaston ohjaimen emulointitoiminto, johon en ole itse perehtynyt yhtään, että mitä se tekee. Mutta Eberin kanssa sitä ei tarvita, eikä sillä sen kanssa tee mitään.

Ja tuohon puhallintehon säätämiseen, niin se on siis varmasti toteutettavissa, että aina kun tuuppaa Remucilla systeemin käyntiin, niin puhallinnopeus on jotakin tiettyä sellaista, joka ei ole välttämättä sama kuin mitä auton lämmityslaitteen paneelista on säädetty. Mutta se, että Remucilla voisi suoraan valita esim. puhallinnopeuksia ykkösestä vitoseen, niin kuulostaa erikoiselta. Itellähän kun ei tuossa vanhuksessa ole mitään CAN-systeemeitä, niin puhallinnopeus on aina se, mitä säätimeen on jätetty. Tosin, olis sen voinut halutessaan kytkeä myös puhaltimen etuvastuksen kautta niin, että aina kun Eberi on käynnissä, niin puhallinnopeus on joku tietty. Tai varmaan onnistuis sekin, että saisi Remucilla valita kahden nopeuden väliltä. En kokenut tarpeelliseksi ryhtyä sitä niin kytkemään, eritoten kun tuo kahden puhallinnopeuden välillä valitseminen ei onnistuisi, kun mulla se toinen lähtö on jo käytetty siihen, että saa kesällä laittaa päälle tuuletuksen ilman lämmitystä.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
osku1619
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 411
Liittynyt: Su 17.02.2013 14:48

Re: Webasto vai Eberspächer ?

Viesti Kirjoittaja osku1619 »

Nozki kirjoitti:
osku1619 kirjoitti:
Nozki kirjoitti:
osku1619 kirjoitti:...

Pääasia että lämpöä rupeaa tulemaan autooni. Kylläpähän sitä jos pari kertaa akku tyhjentyy tai auto onkin viilee niin alkaa muistamaan että pitää säätää säädöt. Pitäs nyt varmistaa tuossa että tuleeko se tuuletustoiminto tuohon.
________________
Näillä mennään mitä on.

MB s203 C270 CDI -03 (4/13 254tkm -> 4/16 315tkm)
VW Transporter T5 BiTDI DSG 4Motion Long Version -12 (5/15 101tkm -> 4/16 121tkm)
mejsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Ma 24.12.2012 09:35

Re: Webasto vai Eberspächer ?

Viesti Kirjoittaja mejsu »

osku1619 kirjoitti:
mejsu kirjoitti:
osku1619 kirjoitti:Ostin käytetyn can-moduulin. Rahat saan takaisin jos ei ole käypänen.

Onko oikeanlainen? Malliin w203

CAN-Modul Henni GmbH
Typ H2
Spannung 12v
Software 0907
Seriennummer 21101503
Made in Germany (E1) 03 4732

Kopioin vaan hätäsesti tiedot kuvasta. Pitää laittaa kuva kunhan joudan lataa kuvan palvelimille.

on oikeanlainen. tuon on tarkoitettu vm;2004 ylöspäin mutta passaa se vanhempiinkin, ei muuta eroa siihen vanhempaan malliin kun se johdon pituus millä yhdistetään can-väylään.
itsellä 2003 autossa 2007;kan moduuli ja hyvin toimii.

Hyvä homma!

Tuleekohan tuosta mun Eberistä sitten semmonen että pitää aina ennen auton sammutusta säätää lämpötilat täysille, puhallus tuulilasille ja nopeus 2 ?. Eli ei voi remucilla säätää etänä noita?

lämpötila pitää säätää täysille. puhallus kans lasille. nopeudelle on sama miten sen jättää. siinä yks huonopuoli jos laitat webaston päälle ennen auton käynnistystä niin puhallinta ei voi säätää isommalle. automaatti asennolla en ole edes kokeillu miten toimii.

käsittääkseni tuo puhalluksen säätö remucilla riippuu webaston/eberin tyypistä ainakin joissakin webastoissa pystyy erikseen laittaan puhalluksen päälle/pois nopeuksia ei voi säätää
mejsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Ma 24.12.2012 09:35

Re: Webasto vai Eberspächer ?

Viesti Kirjoittaja mejsu »

Tuohon piti jotain konffata myös Starin kanssa, mutta enpä muista, oliko se sitten niin, että systeemi itse osasi jo sen CAN-moduulin avulla avata läpät ja laittaa puhallukset, vai pitikö niillekin tehdä jotakin. Joka tapauksessa se, että saa kojelautaan näkyviin ajastuksen ja sen säädöt, niin siihen ainakin tarvittiin asetusten tekemistä Starilla. Tuo kyseinen Webasto on sellainen, joka startataan joko siis suoraan auton omilla rattipainikkeilla mittaristossa näkyvän valikon mukaan tai sitten radiokaukosäätimellä.
tämähän on se mersun oma webasto jossa joutuu huomattavasti enemmän tekemään sähkötöitä.
tässä can moduulissa yhdistetään autoon vain 2johtoa,
tämännäkönen mötikkä http://www.henni-gmbh.de/index.php/can-modul-rechts" onclick="window.open(this.href);return false;
karppinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: Ke 10.02.2010 20:23
Paikkakunta: iisalmi

Re: Webasto vai Eberspächer ?

Viesti Kirjoittaja karppinen »

osku1619 kirjoitti:
Nozki kirjoitti:
osku1619 kirjoitti:
Nozki kirjoitti:
osku1619 kirjoitti:...

Pääasia että lämpöä rupeaa tulemaan autooni. Kylläpähän sitä jos pari kertaa akku tyhjentyy tai auto onkin viilee niin alkaa muistamaan että pitää säätää säädöt. Pitäs nyt varmistaa tuossa että tuleeko se tuuletustoiminto tuohon.
Siihen remucciin voit ite päättää jännite rajat 0,1 voltin tarkkuudella millä se sammuttaa lämmittimen. Että ei huolta että se akun tyhjiin imasis
Sprinter 316 -05 & -06
Avatar
mettämies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: To 16.01.2014 12:31
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Webasto vai Eberspächer ?

Viesti Kirjoittaja mettämies »

Muistelisin että sen voi kytkeä joko niin että aina Eberin käydessä puhallus on vaikka kakkosella. Ja sillon sitä ei voi säätää vaikka auton käynnistää. Omaani halusin tuon säätömahdollisuuden eli ennen auton sammutusta käännän lämmön täysille, puhaltimen kakkoselle ja suunnan tuulilasiin ja jaloille. Muuten puhaltaa niillä asetuksilla mitkä sattuu jäämään. Puhallinhan ei käynnisty ennen kuin vesi on tarpeeksi lämmintä. Mittailin virtoja sillon asennuksen jälkeen, mitä ottaa millakin teholla. Eli kun Eberi käynnistyy niin ottaa 6A jos puhallin ykkösellä, 8A kakkosella, 10A kolmosella ja 12a nelosella. Ja tietenkin 4 A jos puhallin on kiinni.
W163 270CDI / W639 115CDI 4x4 / W639 115CDI 4X4
Vastaa Viestiin