Rallia R107 500 SL:llä?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 13534
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Rallia R107 500 SL:llä?

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kaikki tietävät pitkien rallien 500 SLC - ja 280 E -autot 1970-80 -lukujen taitteesta, mutta tiesitkö että 500 SL:llä ajettiin rallia tehtaan toimesta, tai ainakin melkein?

http://benz-books.com/blog/523/the-forg ... rally-car/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ari Vatanenkin olisi päässyt kunnon auton rattiin :-).
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 230 E (siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä)
Avatar
Andreas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Ma 22.03.2004 14:16
Viesti:

Re: Rallia R107 500 SL:llä?

Viesti Kirjoittaja Andreas »

Mielenkiintoista, että Daimler-Benz on askarrellut vielä näinkin myöhään, 1981, täysin kilpailukyvyttömän kaluston kehittelyn parissa kun varsinainen rallikandidaatti 190 2.3-16 esiteltiin 1983. Tietysti sekin oli liian myöhään rallia ajatellen kun Audi oli ennättänyt marssittaa ulos Quatron ja sitä myöten muuttaa koko lajin luonteen.

"Daimler-Benz engineers knew of this handicap of course and had already drawn sketches how to switch the car to a mid-engine lay-out." Aika lennokas heitto kirjoittajalta, varmaankin tälläiset visiot ovat jääneet lounas-ja olutpöytien ääreen. Eihän tehdas koskaan päästänyt edes valmiita keskimoottorikonsepteja c111 ja c112 tuotantoon ennakkotilaukssta huolimatta -saati sitten kirveellä paloiteltua w107 ralliin. Eikä SL versioon keskimoottori olisi mahtunutkaan ja SLC puolestaan keskimoottorillakin olisi ollut aivan liian pitkä (ja painava) Keski-Euroopan syheröisille taipaleille.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 13534
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Rallia R107 500 SL:llä?

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Tuokin oli hauska heitto että DB:llä budjetti yksittäistä kisaa varten olisi ollut samaa suuruusluokkaa kuin muilla merkeillä koko kauden budjetti :lol: .
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 230 E (siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä)
Avatar
Andreas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Ma 22.03.2004 14:16
Viesti:

Re: Rallia R107 500 SL:llä?

Viesti Kirjoittaja Andreas »

Anyway, tuossa olisi nyt hyvä referenssi historic-kilpurille, onhan nuo muutokset varmaan luokiteltu kun autolla on ajettu kilpaa privaattitallissa.

Maailma on täynnä w107:ä ja olisi hauskaa jos muutama pääsisi hiukan vauhdikkaampaankin käyttöön.
Pokaaleja ei välttämättä pokattaisi mutta hauskaa olisi senkin edestä.

Ps. Näyttää, että alkuperäisiä autoja olisikin jäljellä 3, joista kaksi slovakiassa.

Kuva

"think what you want ,we have two original car with docs from mb, there are only 3 cars alive from the 4 , the chassis nrs are wdb10704612000291 crash duiring testing and destroid wdb10704612000536 is in mercedes classic center stuttgart. and
we have wdb10704612000431 and wdb10704612000438 "

http://www.benzworld.org/forums/r-c107- ... ars-6.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1738
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Rallia R107 500 SL:llä?

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Miehekkään näköinen pilikka :)
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
harrijorma
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 26.03.2012 21:14

Re: Rallia R107 500 SL:llä?

Viesti Kirjoittaja harrijorma »

Tallissa SL500 ja osia tilattu SLC racingilta Slovakiasta. Tarkoituksena tehdä autosta ralli replika. SLC racing osti aikanaan tehtaan jäämistön ralliosista ja ovat tehneet yhden SL replikan, toinen rakenteilla. SLC malleja valmistunut useampia. Ovat teettäneet mm BBS:llä 9x15" monoblokki vanteita ralli käyttöön - samoja millä aikaanaan kisattiin. Hinnat eivät mitään kohtuuttomia, ainakaan jos vertaa siihen mitä nyt on joutunut ralli kamoista maksamaan....
Avatar
petri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1204
Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas

Re: Rallia R107 500 SL:llä?

Viesti Kirjoittaja petri »

harrijorma kirjoitti:Tallissa SL500 ja osia tilattu SLC racingilta Slovakiasta. Tarkoituksena tehdä autosta ralli replika. SLC racing osti aikanaan tehtaan jäämistön ralliosista ja ovat tehneet yhden SL replikan, toinen rakenteilla. SLC malleja valmistunut useampia. Ovat teettäneet mm BBS:llä 9x15" monoblokki vanteita ralli käyttöön - samoja millä aikaanaan kisattiin. Hinnat eivät mitään kohtuuttomia, ainakaan jos vertaa siihen mitä nyt on joutunut ralli kamoista maksamaan....
Laita tarinaa ja kuvia omaan topikkiin, asiasta kiinnostuneita löytyy varmasti.
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot

EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1738
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Rallia R107 500 SL:llä?

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

petri kirjoitti:
harrijorma kirjoitti:Tallissa SL500 ja osia tilattu SLC racingilta Slovakiasta. Tarkoituksena tehdä autosta ralli replika. SLC racing osti aikanaan tehtaan jäämistön ralliosista ja ovat tehneet yhden SL replikan, toinen rakenteilla. SLC malleja valmistunut useampia. Ovat teettäneet mm BBS:llä 9x15" monoblokki vanteita ralli käyttöön - samoja millä aikaanaan kisattiin. Hinnat eivät mitään kohtuuttomia, ainakaan jos vertaa siihen mitä nyt on joutunut ralli kamoista maksamaan....
Laita tarinaa ja kuvia omaan topikkiin, asiasta kiinnostuneita löytyy varmasti.
Kannatetaan!
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
JOHTOTAHTI1898
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ma 11.02.2013 09:08

Re: Rallia R107 500 SL:llä?

Viesti Kirjoittaja JOHTOTAHTI1898 »

muistanko väärin mut ajoko hannu mikkola 500sllällä vai slceellä
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 13534
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Rallia R107 500 SL:llä?

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

JOHTOTAHTI1898 kirjoitti:muistanko väärin mut ajoko hannu mikkola 500sllällä vai slceellä
450 SLC 5.0:lla ainakin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 230 E (siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12307
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Rallia R107 500 SL:llä?

Viesti Kirjoittaja karra »

Timo L. kirjoitti:
JOHTOTAHTI1898 kirjoitti:muistanko väärin mut ajoko hannu mikkola 500sllällä vai slceellä
450 SLC 5.0:lla ainakin.
vuonna 2008 karra kirjoitti:Vähän aihetta sivuten, mutta...tänään tuli postissa Klubin Tähdelliset lehti 4/08.
Siinä oli kopioitu juttu Tekniikan Maailma numerosta 13/80, aiheena Hannu Mikkolan pitkänmatkan ralli-450 SLC
joka oli itse asiassa yli viisilitrainen iskutilavuudeltaan.
Jutussa kerrottiin että 1970-80 tallipäällikkönä tiimilla oli Erich Waxenberger. Talli osallistui lähinnä pitkiin ralleihin
sekä pariin eurooppalaiseen ralliin kuten Akropolis ja Portugal.

Sitten aika hauska havainto; vuonna 1980 TM kirjoitti kuvatekstissään näin:
"Takaluukusta roikkuvat hihnat on tarkoitettu tartuntakahvoiksi painoina mutaisissa paikoissa käytetäville neekereille" :lol: .

[ http://www.todorallys.info/images/forocompeticion/Bandama/1980_Mikkola.jpg ]

[ http://idata.over-blog.com/0/18/06/87/bandama-79/mikkola-79-1.jpg ]

[ http://www.mercedesclasicos.com/competicion/rally/450SLC/mercedes_500slc.jpg ]

Tuolla on lisää 107 rallijuttua:
http://www.mbclassic.net/Mb-W107_SLs/MB" onclick="window.open(this.href);return false; ... idades.htm
Niin mersuhan testasi viisilitraista alumiinimoottoria SLC:ssä ennen kuin se otettiin w126 kopan mukana tuotantoon.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12307
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Rallia R107 500 SL:llä?

Viesti Kirjoittaja karra »

SLC, WTF :shock: :

V8 engines were enlarged to 3.8 (380SLC) and 5.0 litres (500SLC). Just before that upgrade the most interesting SLC was introduced, the 450SLC 5.0. This was a car was fitted with lightweight aluminium panels to homologate the car as a rather unlikely rally car. Despite being seemingly totally unsuited to its chosen role, the car was quite successful in endurance events such as the Safari and East Africa rallies.

http://www.drivecult.com/blogs/grand-to ... nder-10000" onclick="window.open(this.href);return false;
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 13534
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Rallia R107 500 SL:llä?

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

karra kirjoitti:SLC, WTF :shock: :

V8 engines were enlarged to 3.8 (380SLC) and 5.0 litres (500SLC). Just before that upgrade the most interesting SLC was introduced, the 450SLC 5.0. This was a car was fitted with lightweight aluminium panels to homologate the car as a rather unlikely rally car. Despite being seemingly totally unsuited to its chosen role, the car was quite successful in endurance events such as the Safari and East Africa rallies.

http://www.drivecult.com/blogs/grand-to ... nder-10000" onclick="window.open(this.href);return false;
Pitää paikkansa, ainakin konepelti ja takaluukku olivat alumiinia vanteiden (ja moottorin) lisäksi. Muutamia autoja kerrotaan James Taylorin kirjassa erikoistoimitetun ilman takaspoileria MUTTA teräksisellä takaluukun kannella, joten voitaneenko päätellä että takaspoileri toimi myös jonkunlaisena vahvistuksena alumiiniluukulle?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 230 E (siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä)
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3010
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Rallia R107 500 SL:llä?

Viesti Kirjoittaja unski »

Olisko syynä ollut se, että teräsluukusta on parempi työntää Safarirallissa...myöskään SL:ään ei minusta ole saanut alumiinista takaluukkua, SLC:n on saanut.


Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12307
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Rallia R107 500 SL:llä?

Viesti Kirjoittaja karra »

Täällä vielä juttua mutta saksaksi: http://www.motor-klassik.de/fahrbericht ... 44721.html" onclick="window.open(this.href);return false;
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12307
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Rallia R107 500 SL:llä?

Viesti Kirjoittaja karra »

Mitkähän vanteet tässä tarkalleen on tai tietääkö kukaan noiden speksejä? Apu ois tarpeen...

http://nast-sonderfahrzeuge.de/MB-Exote ... p?id=71868" onclick="window.open(this.href);return false;
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3010
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Rallia R107 500 SL:llä?

Viesti Kirjoittaja unski »

Ainakin BBS:t ne jutun mukaan on...toisaalta kyljessä on OZ:n mainos....
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12307
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Rallia R107 500 SL:llä?

Viesti Kirjoittaja karra »

Ja tässä jutussa kerrotaan että siviili 500 SEC AMG:n vanne/rengasspeksit on 9x16 edessä 245/45 takana 265/50 :

http://nast-sonderfahrzeuge.de/MB-Exote ... p?id=29825" onclick="window.open(this.href);return false;
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3010
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Rallia R107 500 SL:llä?

Viesti Kirjoittaja unski »

Vanteet takana on 10x16"

Timppa
p.s. minulla on tuollainen aito w126 AMG-ratti, jos jotakuta kiinnostaa :)
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12307
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Rallia R107 500 SL:llä?

Viesti Kirjoittaja karra »

Ou jee, meni tuo takavannejuttu ohi silmien... unski varmaan tietää kenen puolesta näitä kyselen :P

Eli luokitusasioita varten, tuon rataSECin vanteet kiinnostaa.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
harrijorma
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 26.03.2012 21:14

Re: Rallia R107 500 SL:llä?

Viesti Kirjoittaja harrijorma »

SLC Racing on teettänyt uusia samanlaisia BBS monoblockeja kuin tehdasteami käytti ja niitä saa ostaa heidän kauttaan. Hinnat löytyy kysymällä tai muistaakseni netissä on ollut heidän hintalistakin kaikista ralli mesen osista. Tosin en löytänyt sitä tähän hätään....

Vanteen koko asvaltille 9x15 ja soralle 7x15

http://www.slcracing.eu/en/TechnicalInfo.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12307
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Rallia R107 500 SL:llä?

Viesti Kirjoittaja karra »

Melkein ajettiin rallia 560 SECilläkin...

Kuva

vai ajettiinko, en osaa ranskaa: https://www.drive2.com/b/2752697/" onclick="window.open(this.href);return false;
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE koronaprojekti
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Vastaa Viestiin