Hiukkasloukku
Hiukkasloukku
Ajelen noita Vitoja ja hiukkasloukku täyttyy siinä 250 tonnin kieppeillä. Suomalaisten ajo-olosuhteiden vuoksi mesen systeemi ei polta itselleen tuota loukkua puhtaaksi. Saksassahan homma hoituu kun ajetaan 140km/h sen pari tuntia autobaanaa... Täällä Kuopiossa ne vaihtaa loukun ja katalysaattorin merkkihuollossa ja rahaa palaa sen pari-kolmetonnia. Regenerointi putsaa niin loukun kun katalysaattorin noesta. Sitä ei merkkihuolto tarjoa vaan osien vaihdon. Regenorointi vie sellaiset puoli tuntia ja loukku on toimenpiteen jälkeen tyhjä, eli puhdas. Voiko toimenpiteestä olla haittaa???
Re: Hiukkasloukku
Vaihdoin n.125 tuhatta ajettuun vitoon (W639 115cdi 4x4, -08) DPF suodattimen ja loppui moottorin vikavalo palamasta. DPF tuli nettivaraosasta joltakin firmalta joka siellä kaupittelee ja 400€ oli hinta. Oli helppo vaihtaakin.
Star
Re: Hiukkasloukku
olen nyt pessyt useammasta autosta höyrypesurilla tuon dpf filtterin. onnistumisprosentti on 100%.
viimeisin, e61 bmw ennen pesua paine-ero 100mbar, pesun jälkeen 5mbar ja tehtaan arvo uudelle 3-10mbar. mittaan delphin testerillä käynnissä
paine-eron. toki starikin löytyy.
pönttö irti ja pesuun.
senkin olen kokeillut että porannut yhteen 3kpl 13mm reikiä läpi ja se kyllä toimii, vikavalo ei tule kun kuittaa pois. jos poistaa pöntön sisuksen kokonaan, useat antaa vikakoodin koska paine-eroa mitataan ja jos paine-eroa ei ole se sytyttää valon.
sitten voi kokeilla sitä pakkopolttoa ensin jos ei suoraan käy pesuun, testereissä on pakkopolton käynnistystoiminto.
viimeisin, e61 bmw ennen pesua paine-ero 100mbar, pesun jälkeen 5mbar ja tehtaan arvo uudelle 3-10mbar. mittaan delphin testerillä käynnissä
paine-eron. toki starikin löytyy.
pönttö irti ja pesuun.
senkin olen kokeillut että porannut yhteen 3kpl 13mm reikiä läpi ja se kyllä toimii, vikavalo ei tule kun kuittaa pois. jos poistaa pöntön sisuksen kokonaan, useat antaa vikakoodin koska paine-eroa mitataan ja jos paine-eroa ei ole se sytyttää valon.
sitten voi kokeilla sitä pakkopolttoa ensin jos ei suoraan käy pesuun, testereissä on pakkopolton käynnistystoiminto.
- Petri.Kemppainen
- Mersumies
- Viestit: 584
- Liittynyt: Ke 08.09.2004 19:17
- Paikkakunta: Uusimaa
Re: Hiukkasloukku
Onko se niin tarkkaa ettei suomalainen moottoritie kelpaa siihen noenpolttamiseen ?
Ainakin helsinki - tampere - helsinki ajo tulisi halvemmaksi kun uusi pönttö . Tietty jos oikein monta kertaa pysähtyy kahvittelemaan niin tuleehan siitä hintaa .
Ainakin helsinki - tampere - helsinki ajo tulisi halvemmaksi kun uusi pönttö . Tietty jos oikein monta kertaa pysähtyy kahvittelemaan niin tuleehan siitä hintaa .
- Tukala
- Mersumies
- Viestit: 600
- Liittynyt: Pe 20.04.2012 16:34
- Paikkakunta: Satakunnassa, meri "lähellä" + Varsinais-Suomi Eteläpohjanmaata lähempänä :-)
Re: Hiukkasloukku
Tässä kun näistä hitupöniköistä on nyt juttua, enkä tällä hetkellä viitsisi niitä monia, aiheesta aiemmin kirjoitettuja topikkeja lueskella lävitse...
Vaa pistetääs kysästen oikopäätä, ja ties monennenko kerran forumin historian aikana, että mitäs "kaikkea" muuta oheisohjelmaa/jumppaa pitää suorittaa mikäli tarkoituksena poistaa pöntön sisäelimet?? Käsittääksemi kaikki eivät ole sitä resetoineet ohjelmasta, vaikka pömpeli olisikin tyhjätty ontoksi... voiko toimia noin...siis ilman vikatila/herjaa (jos paine-ero on jatkuvasti tarkkailussa)??
Vai kuinka "herkillä" rajoilla arvot ovat?
Lisäksi
Katalysaattori sama homma??? ei vissiin kaipaa muuta kuin "suolestuksen"-ko-kö?? Ja auto toimii ok kuitenkin.
Luuöosi näidem kahden peräkkäisen putkitukoksen aihuttavan ahdistusta pakopuolelle ja tarpeettomasti(?)...
Vaa pistetääs kysästen oikopäätä, ja ties monennenko kerran forumin historian aikana, että mitäs "kaikkea" muuta oheisohjelmaa/jumppaa pitää suorittaa mikäli tarkoituksena poistaa pöntön sisäelimet?? Käsittääksemi kaikki eivät ole sitä resetoineet ohjelmasta, vaikka pömpeli olisikin tyhjätty ontoksi... voiko toimia noin...siis ilman vikatila/herjaa (jos paine-ero on jatkuvasti tarkkailussa)??
Vai kuinka "herkillä" rajoilla arvot ovat?
Lisäksi
Katalysaattori sama homma??? ei vissiin kaipaa muuta kuin "suolestuksen"-ko-kö?? Ja auto toimii ok kuitenkin.
Luuöosi näidem kahden peräkkäisen putkitukoksen aihuttavan ahdistusta pakopuolelle ja tarpeettomasti(?)...
Nol5 sataa - ysiysiysi 13O
----------------------
----------------------
Re: Hiukkasloukku
.
En viitsi, ties monenko kerran taas kirjoitella kaikkea uudelleen....
Hiukkassuodatin ei mene kunnossa olevasta mersusta tukkoon. Siis piste.
Taksit on oma lukunsa, niissä ajosuoritteet ei vastaa normiajoa mitenkään.
Kunnossa olevasta autosta ei kannata mitään ruveta repimään irti, ei sinne ole tehtaalla hyvää hyvyyttään mitään liikaa laitettu askarteluhenkisiä varten.
Joissain tapauksissa suodattimen voi ottaa pois ilman ohjelman muutosta, riippuu eeprommin koodauksesta.
Ei tiedä etukäteen, on hyvin harvinaista mersussa.
Yleensä aina seuraa vikatila, viimeistään noin tuhannen kilometrin päästä, kun ecu haluaa lopulta sen puhdistuspolton kuitenkin tehdä.
Katalysaattoria ei vakioautosta kannata poistaa, jos se on ehjä.
En viitsi, ties monenko kerran taas kirjoitella kaikkea uudelleen....
Hiukkassuodatin ei mene kunnossa olevasta mersusta tukkoon. Siis piste.
Taksit on oma lukunsa, niissä ajosuoritteet ei vastaa normiajoa mitenkään.
Kunnossa olevasta autosta ei kannata mitään ruveta repimään irti, ei sinne ole tehtaalla hyvää hyvyyttään mitään liikaa laitettu askarteluhenkisiä varten.
Joissain tapauksissa suodattimen voi ottaa pois ilman ohjelman muutosta, riippuu eeprommin koodauksesta.
Ei tiedä etukäteen, on hyvin harvinaista mersussa.
Yleensä aina seuraa vikatila, viimeistään noin tuhannen kilometrin päästä, kun ecu haluaa lopulta sen puhdistuspolton kuitenkin tehdä.
Katalysaattoria ei vakioautosta kannata poistaa, jos se on ehjä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Hiukkasloukku
Ja vaikka jotkut firmat mainostaa että saavat sen
Ohjelmasta kaikista pois ilman että mitään oireita/outouksia
Siitä tulee niin käytäntö on valitettavasti toinen
Ohjelmasta kaikista pois ilman että mitään oireita/outouksia
Siitä tulee niin käytäntö on valitettavasti toinen
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: Hiukkasloukku
Olen miettinyt lisää, siis tuosta mesen hiukkasloukun täyttymisestä. Itse asiassa syynä loukun täyttymiseen on ainoastaan nuo kolme anturia, jotka ovat hiukkasloukun edessä oleva lämpötila-anturi ja hiukkasloukun edessä ja takana olevat paineanturit, joista edessä olelva on merkityksellisempi. Neuvoni on, että vaihtakaa ensin anturit!!! Ainakin Hartikainen Kuopiossa vaihtaa aina, siis aina tuon 1700€ hiukkasloukun, vaikka vika on anturoinnissa. Vaatikaa ohjelmoinnillinen regenerointi osavaihdon jälkeen. Hartikainen ei sitä edes tee, tai tarjoa tehtäväksi! Kuopiossa Hartikainen ei sitä osaa tai halua tehdä! Star ohjelma sen asian hoitaa kuten monet muutkin kaupalliset ohjelmat!
Make Don'ia!
Make Don'ia!