W 202 Kilpuri rojekti+Sprintter
Re: W 202 Kilpuri rojekti
Saabin mäntien puristuskorkeutta en nyt äkkiseltään muista, paljonko mersun mäntien puristuskorkeudet on? Ja onko männän tappi uiva, vai prässätty?
300E sedan -87
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
Re: W 202 Kilpuri rojekti
bemarin 139mm kanki olis aika lähelle mersuun käyvä... siinä olisi 53mm alapesä, luultavasti sais sopivan laakerin. se on vaan kapeampi ala päästään, sivuohjaus pitäis tehdä männän päähän... pitää jatkaa tutkimuksia, ja välillä tulee itsellekki mieleen, et ei tässä kyllä järkeä ole
Toisaalta jos hommais hyväkuntoisen 124 coupen ja laittais siihen tämän koneen näiden diisseli miehien kiusaks 


Re: W 202 Kilpuri rojekti
tutkailin niin hondassa olisi 48mm kaula, niin siitähän sais kanget. Ovat 139mm pitkätki, ebayssä näkyy olevan 4 setti h kankia 180e... ovat vaan aika kapeat kansa.
Re: W 202 Kilpuri rojekti
tänään tuli muutettua mersu re85 polttoaineelle. Laitoin jonkun mersun tuplapumppu paketin oman tilalle, mikä tuli koneiden mukana. Nyt on haettu perus säädöt sille, lauantaina kokeileen rullille mitä se meinaa. Sellainen ongelma ilmeni jo bensalla tämän uuden koneen kanssa, et ei meinaa lähteä kuumana käyntiin, oon säädelly startti rikastusta ja prime pulsea edes takas, mutta ei kummoista vaikutusta, mikähän vois vaivata? ja onko näissä ollut vakio eculla tälläistä?
Re: W 202 Kilpuri rojekti
Tänään tuli käytyä rullilla kokeilemassa, alussa oli ongelmaa, kun tulpanjohdot löi lävitse ja ei lähtenyt käynttin millään ku sammutti, mutta käyntiin lähtö parani kun piti akun laturissa koko ajan, luultavasti akku rupeaa olemaan jotenkin entinen... ja tulpan johtoja eristeltiin, niin saatiin pätkiminen loppumaan. Ja pitkän säätämisen jälkeen lapulle tuli konetehoksi 420hp/601nm 0,6bar paineella
Pitää hommata uudet tulpanjohdotki vielä, niin ei jatkossa reistaa niistä. Nokan kääntöä kokeilin ja sillä tuli 15nm lisäys, ja hieman aikasemmin rupesi vääntö nousemaan, mutta ei kovin suuria vaikutuksia saanut aikaan vaikka mitenkä käänteli 


Re: W 202 Kilpuri rojekti
Onko tämä nyt kolmen litran koneella? Jos on, niin yli 300 kW teholla se menee virallisesti superturbo-luokkaan, onneksi olkoon!pontsei kirjoitti:...pitkän säätämisen jälkeen lapulle tuli konetehoksi 420hp/601nm 0,6bar paineella...
EDIT: 3,2 litraa vaatisi 320 kW eli noin 435 hv ST-luokkaan ,-)
tomant
Viimeksi muokannut tomant, Su 09.11.2014 13:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W 202 Kilpuri rojekti
Moottori on nyt 3,2 litranen.. tuntuu muutenki paljo virkeemmältä ku 2,8...
Re: W 202 Kilpuri rojekti
Niin siellä oli nyt se hx35 12 pesällä ahtimena. Hyvinhän se luovuttaa tehoa jo pikkupaineella
Yllättävän pieni vaikutus tuolla nokan käännöllä

IG: @pyrytakkunen
Re: W 202 Kilpuri rojekti
joo, mäki ajattelin että se nokan kääntö vaikuttais enempi... nyt se on ihan mukava kuitenkin ajaa kun vääntö on pyörältä 3300-6500rpm yli 400nm. pitää ruveta taka päätä nyt touhuamaa, jos vaikka ottais oman perän pois ja laittais linkit ja volvon perän. Lattiahan on takana niin korkealla että vois mahtua ilman lattian kohotusta linkki tangot paikoilleen. Bensa tankin laittais varapyörän koteloon, niin olis matalalla ja takana.
Re: W 202 Kilpuri rojekti
En jaksanu vielä ruveta linkejä tekemään, joten värkkäilin syylärin takakonttiin, kontin pohja on leikattu pois ja sinne on tehty runko missä on verkko alla ja syyläri päällä. Saas nähdä miten toimii, ekan koe ajon perusteella parani kyllä alkuperäisestä
Kiertovesipumpun laitoin avuksi ja näin on hyvä tauolla jäähdytellä laitteita kun flekti pyörii ja vesi kiertää... Taka-akselistoon tein campperin säätö tangot, jos niistä olisi vähä apuja... Nyt sitten jäitä ootellessa 


Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W 202 Kilpuri rojekti
Tulihan sitä lunta viimein
Oli pakko laittaa yhet 15" piikit alle ja lähteä maille kokeilemaan. Ahdot puotin 0.3bar, niin on vähä parempi ajella talvella. Hienosti toimi, muutaman tunnin veivasin sellaista 1.5km pätkää, sit rupes olemaan jo uria melkosesti... ja pakkasta -20, niin alko oleen vähä raikas keli... klipeistä kasattu videon pätkä https://www.youtube.com/watch?v=Kq2JoFE ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Ens viikolla pitää kaventaa yhdet 16 vanteet, niin saa kunnon pyörät alle, ja jos ens viikon lopulla olisi jo jääratakin kunnossa.

Ens viikolla pitää kaventaa yhdet 16 vanteet, niin saa kunnon pyörät alle, ja jos ens viikon lopulla olisi jo jääratakin kunnossa.
Re: W 202 Kilpuri rojekti
olipahan rälläköinti 4 vanteessa, 2½ tuumaa kavensin kaikkia vanteita. vielä pitää hitsata loppuun ja maalata ne... saa nähdä kunka paljon vipottaa 

Re: W 202 Kilpuri rojekti
siinä kuski ja auto viihtyypontsei kirjoitti:Tulihan sitä lunta viimeinOli pakko laittaa yhet 15" piikit alle ja lähteä maille kokeilemaan.
--
https://www.youtube.com/watch?v=Kq2JoFE ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
--


Re: W 202 Kilpuri rojekti
Ilmeisesti Keuruun Harrastesprintissä nähdään?
Re: W 202 Kilpuri rojekti
juu, sinne pitäs lähtee sähläämään
Nyt on takakelkka lattialla, pitäis vähä puslia sorvailla ja pistää kelkka kiinteästi koriin. Gaz:in kynätolpat on kokeilussa että mahtuuko omaan iskari poteroon jousien kanssa, niin sais coil overit taakse...

Re: W 202 Kilpuri rojekti
parani ajettavuus aika huomattavasti kun sain kelkan kiinteeks ja pommista sorvailin puslat tukivarsiin. Iskari kotelot tein uusiks ja korotin 10cm, niin sain pitkät coilover tolpat taakse, kallistuksen vakaajan otin pois ja iskarin alapää on nyt koiranluiden paikalla tukivarsissa. Nyt on 120lbs jouset paikoillaan ja ensi testin mukaan voisi olla sopivat, sprintti pätkälle voi joutua vielä ostamaan 140lbs jouset, pitää lähteä kokeilemaan vielä enempi ja tutkia että kaikki paikat pysyy kiinni.
Aloin tuumimaan että eteen olisi mahdollista rakentaa samanlainen tolppa oman iskarin tilalle, heittäis oman etujousen pois vaan. Iskarin yläpään kiinnitys pitäis vahvistaa ettei repee....
Aloin tuumimaan että eteen olisi mahdollista rakentaa samanlainen tolppa oman iskarin tilalle, heittäis oman etujousen pois vaan. Iskarin yläpään kiinnitys pitäis vahvistaa ettei repee....
Re: W 202 Kilpuri rojekti
Olikos tää nyt manuaali vai automaatti? Jos manuaali, niin millanen kytkin/vp?
Re: W 202 Kilpuri rojekti
Manuaali, kaksoismassa pyörä, vakio asetelma shimmattuna ja sintterilevy. Pitää juuri ja juuri, nelosella vähä lipsuu vaihdossa... Kesäkelissä ei varmaan asfaltilla enää jaksa pitää.
Re: W 202 Kilpuri rojekti
pientä päivitystä tännekkin, eli käytiin ajamassa tuo keuruun harrasteralli sprintti, kokemusta kertyi, eka kierros meni aika lailla harjotellessa, käytiin penkalla vähä ja muuta hakemista oli aika reilusti
toinen kierros meni muuten huomattavasti paremmin, mutta laatikko meni jumiin, hyvä että ei reitille jääty... Mutta paltamon sprintti ois 21.3 ja sinne olisi tarkoitus lähteä, ensin pitää vaihdevivustoa parannella että saisi turhat välyet pois. Ja pitää alumiini tankki tehdä tuon alkuperäisen virityksen tilalle, kolmesti alkanu vuotamaan eri paikoista, nyt riittää sen kanssa leikkiminen... Positiivistä oli se että alusta kyllä pelaa yllättävän hyvin, vaikka tiet oli aika röykkysiä, niin pärjäsi ihan hyvin sen puolesta.

Re: W 202 Kilpuri rojekti
Vaihde vipuja tuli päivitettyä, sorvailtiin vaihdetikkujen molempiin päihin teräs puslat ja sitten lyhensin 2cm vaihdevipuja laatikosta, tuli jonkinverran parempi tuntuma
pitää vielä purkaa yks varakeppi, että saisko sinne kanssa laitettua teräs holkit niiden kumi möllien tilalle nin saisi kaiken kumimaisuuden pois...

Re: W 202 Kilpuri rojekti
Käytiin ajamassa paltamossa erittäin komeissa maisemissa Jättiläisenmaa rallisprint. Oltiin omassa luokassa 12:sta, ajo meni muuten jo aika mukavasti, mutta prkl, kytkin meni jo ekalla lenkillä niin että ei nelosella kestäny ajaa yhtää, oli monta pitkää suoraa missä vettii kolmosella rajotinta vasten koko matka
Muuten alusta toimi maniosti, muutin vähä iskareita kireemmälle ja jousia. Ja polttoaine tankki päivitettiin 27l alumiini säiliöön, ja sille kunnon panssarointi, ei vuoda enää. Reissun jälkeen oli kohtalaisen kuitti olo, yöllä kahden aikaan hereille ja siitä liikenteeseen ja yöllä oltii 12 aikaa kotona, kevyt 22 tuntia




Re: W 202 Kilpuri rojekti


Missähän mersussa ois jäykimmät etujouset mitkä passais tähän

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W 202 Kilpuri rojekti
prkl... nuukuuteni tais kostautua kytkimen kanssa
, nyt jumpattu laatikko varmaa 10 kertaa paikalleen ja en saa millään irrottamaan kytkintä kunnolla. kokeillu bemarin työsylinterillä ja mersun sylinterillä, ja tehtii säätö käpälän sarana puolelle, voi laatikko paikallaan kierittää tapin sopivalle etäisyydelle aina, mutta ei vaan irrota. Asetelmaa oon simmailu eri korkeudelle tuloksetta. polkimen tunto on ihan hyvä, tuntuu siltä että käpälä ei vaan ihan liiku riittävästi. Kokeilin vielä pikkukoneisen bemarin sylinterillä missä on pienempi mäntä toivoen että tekee isomman liikkeen mutta ei sekään auttanut
Pöydällä asetelma kuitenkin toimii ihan niinkuin pitää..noin 20mm painelaakerin liikkeellä painelevy nousee jo about 5mm. Täytyy huomenna jatkaa tutkimuksia, kai se nyt joskus alkaa irrottamaan. 



Re: W 202 Kilpuri rojekti
Jos kytkinasetelma toimii pöydällä, pitää sen toimia myös paikallaan. Tarkista vielä painelaakerin liike ja oikea asema. Minulla on Mersun normi viisivaihteinen laatikko ja sen työsylinteri sekä Volvon T5-asetelma. Käpälän siirto voi riittää, minun piti muuttaa myös työsylinterin männän pituutta ennen kuin sain liikkeen kohdalleen. Työsylinterissä muistaakseni oli liike noin 30 mm ja asetelma tarvitsi vain noin 8 mm liikkeen.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W 202 Kilpuri rojekti
Mulla on pieni jatke bemarin sylinterin päässä, muuten en saanut toimimaan.
Re: W 202 Kilpuri rojekti
otin taas laatikon alas ja kyllä se asetelma taitaa olla kuitenki syyllinen, painelevy siirtyy ihmeellisesti toiseen reunaan, heitin ne romukoppaan, aattelin et jos ei muuta nii rikkoo se moottorin ku rupeaa ravistamaan. Tilasin saksasta sachsin uuden asetelman, eiköhä se sillä toimi. Alatukivarret vahvistin edestä alapallon saumasta, ledi vilkut laitoin ja led päivä ajovalot, niin on sääntöjen mukainen ralli kisaan
Huomenna käyn hakemassa paksua nailon levyä, niin saa pohjapanssarin värkätä siitä.

Re: W 202 Kilpuri rojekti
Nyt saatiin 200d:n vauhtipyörä sorvattua uudelle asetelmalle ja kasattua, nyt tuntuu toimivan napakasti
kävin pienen koeajon tekemässä ja on kyllä ero kuin yöllä ja päivällä vanhaan verrattuna. Vaihteen välit on tosi paljon lähempänä toisiaan ja menee vaihteet nopeasti päälle. Voin kyllä suositella muillekkin jotka manuaalina pitää autonsa!

Re: W 202 Kilpuri rojekti
https://www.youtube.com/watch?v=mO4ShnXOmO4" onclick="window.open(this.href);return false;
Melkein päästiin maaliin molemmilla kierroksilla, eka kierros taas liika varovasti, toinen tuli omasta mielestä pirun hyvin, mutta tien tutuin kohta loppupuolella pätkää kostaantui, hieman turhan lujasti hypyn yli, ja panssarin etukiinnike antautui ja vakaaja ö pohjasta läpi ja saman tien sytty palamaan
Äsken katselin vähä vauriota ja oli etupalkkikin keskeltä mutkalla ja ohjaus vähän takertelee. Palamisjälkiä on takavalossa asti toisessa kyljessä. Eli moottori pois, öljypohjan vaihto ja modaus, täytyy madaltaa sitä ja leventää, Panssarin kiinikkeet uusiksi ja vielä järeemmät tilalle Ja kylki pitää maalata
Mutta oli kyllä hauskaa päästää.
Melkein päästiin maaliin molemmilla kierroksilla, eka kierros taas liika varovasti, toinen tuli omasta mielestä pirun hyvin, mutta tien tutuin kohta loppupuolella pätkää kostaantui, hieman turhan lujasti hypyn yli, ja panssarin etukiinnike antautui ja vakaaja ö pohjasta läpi ja saman tien sytty palamaan


Re: W 202 Kilpuri rojekti
Oletkos vaihdellut osia (veivit, männät) vai kestääkö nuo orginaalit kuinka tuommoista viritystä?pontsei kirjoitti:Tänään tuli käytyä rullilla kokeilemassa, alussa oli ongelmaa, kun tulpanjohdot löi lävitse ja ei lähtenyt käynttin millään ku sammutti, mutta käyntiin lähtö parani kun piti akun laturissa koko ajan, luultavasti akku rupeaa olemaan jotenkin entinen... ja tulpan johtoja eristeltiin, niin saatiin pätkiminen loppumaan. Ja pitkän säätämisen jälkeen lapulle tuli konetehoksi 420hp/601nm 0,6bar paineellaPitää hommata uudet tulpanjohdotki vielä, niin ei jatkossa reistaa niistä. Nokan kääntöä kokeilin ja sillä tuli 15nm lisäys, ja hieman aikasemmin rupesi vääntö nousemaan, mutta ei kovin suuria vaikutuksia saanut aikaan vaikka mitenkä käänteli
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Re: W 202 Kilpuri rojekti
orkkis sisuskalut on siellä, kierrosten rajoitin taitaa olla 7000rpm. Ei ole vielä ollut minkäänlaisia ongelmia niiden kanssa. Saa nähdä ottiko nyt itseensä kun kerkis pyörimään ilman öljyjä hetken, mut on siellä rvs, niin pitäis vähän suojata...