W638: Jakoketjun vaihtaminen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Phase7
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ma 13.08.2012 22:43
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

W638: Jakoketjun vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja Phase7 »

Morjensta. :wave:
Vito 110D '97:sta (638) katkesi jakoketju matalilla kierroksilla. Oon ottanu sylinterikannen irti ja venttileissä, nokka-akselissa tai männissä ei näy mitään merkkejä osumasta.
Ajattelin vaihtaa vain jakopään osat osat moottoriin. Pystyyköhän tän tekemään mottorin ollessa paikoillaan, vai joudunko ottamaan koneen pois paikoiltaan, että saan homman hoidettua? :crazy:

Millä todennäköisyydellä teidän mielestä männän varsissa tai kampiakselissa on kuitenkin joku vaurio, vaikkei mäntien pinnassa ole mitään jälkiä? :shock:

venttiilit 1
Kuva

venttiilit 3
Kuva

venttiilit 4
Kuva

Koko kansi
Kuva

männät
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Ketju:
Kuva
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Jakoketjun vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja veskola »

Todennäköisesti ei ole vauriota koska männät ja venttiilit kohtaavat täysin suoraan toisiinsa nähden ja mitään jälkiä ei edes näy männissä. Tuo kone kestää hyvinkin venttiilin ja männän pusuja, mutta niistä jää aina jälki.

Onkohan ketku katkennut ennakonsäätimen hajoamisen vuoksi vai mikä siihen on syynä, tuskin se itsestään katkesi. Ennakonsäätimen hajoamisesta johtuvia ketjun katkeamisia on nimittäin raportoitu. Silloin ongelmaksi jää miten metallipalat sais ongittua koneesta ulos mutta tuossakin on kuulemma onnistuttu kone paikallaan. Ennakonsäätimen saat vaihdettua sieltä alipainepumpun reijästä konetta irrottamatta. Paljon muuta ei sinne oikein pääse vaihtamaan, pitäisi saada se jakokoppa pois tieltä ja se on jo kohtuu mahdoton tehtävä koneen ollessa paikallaan. Toivottavasti ketjuunlaahaimet on suunnilleen ehjät.

...ja nythän se ongelma on vain saada se uusi ketju paikalleen kun se vanha ei siellä enää ole. Siihen olisi kannatanut laittaa ketjulukolla uusi jatkoksi ja sen avulla vetää uusi paikalleen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Phase7
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ma 13.08.2012 22:43
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Re: Jakoketjun vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja Phase7 »

Kiitos. Tää olikin mulle uutta tietoa, että kone saattaisi kestää jopa osumia. Kaikki muut ovat yksioikoisesti sanoneet vaihtokoneen olevan ainoa ratkaisu, jos osuma on tullut. :thumbup:

Jakokopassa on ollut jotain hämminkiä muutenkin, sillä se muovinen pitkä ohjain on palasina ja ainakin päällimmäisenä näkyvässä hammasrattaassa näkyy vaurio.
Kuva
Ketju on selvästikin noussut hampaiden päälle.
Kuva

Ketju nähtävästi hyppäsi ajon aikana hampaiden päälle. Vaihde pomppasi nimittäin samalla hetkellä pois päältä.
Tämän jälkneen edes starttimoottori ei suostunut pyörimään vähään aikaan. Jonkun aikaa seistyään startti lähti pyörimään, mutta ketju oli katki, joten yläosa ei pyrinyt.

Mitä ilmeisimmin joudun siis ottamaan koneen pois paikoiltaan töitä varten. :thumbdown: Onneksi sain juuri vuokrattua tallin, joten pystyn ehkä jopa tähän operaatioon. :lol:
Onko mitään käsitystä paljonko tuo moottorin alaosa painaa? Kannenhan nosti ihan käsin sieltä, mutta miten tukeva kärrysysteemi tuolle alaosalle täytyy duunata?

Kestäisiköhän tällainen maitokärry?
Kuva

Vielä tarkentava kysymys. Onko tää 110TD kone vai 108D, kun tässä on turbo, mutta auton malli on 108D.
Vai onko se muuten sama kone? toinen on vaan ahdettu?
Kuva
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Jakoketjun vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja veskola »

108d vaparirunkoon on näköjään vaihdettu 110d turbokone, jos öljyn paluu on sieltä lohkon taakaa originaalin omaisesti.

Tuo näkyvillä oleva on juurikin se ennakonsäädin, jonka saisi vaihdettua siitä alipainepumpun reijästä. Ohjurin voi koittaa vaihtaa sille samalle puolelle, ketjun kiristinlaahainta ei saa vaihdettua.

Koneen mukana tulee se apurunko, hammastanko, jäähdytin ja vaihdelaatikko. Helpoin tehdä vaikka puusta tai vaihtolavasta sen apurungon kokoinen nostolava ja pumppukärryllä laskea se alas sekä vetää pois.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=IftykeOJkl4[/youtube]
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Jakoketjun vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tässä on vielä kuva jakopäästä, mikäli tuo alin ohjain on palasina niin se jakokoppa pitää ottaa auki, jotta saa vaihdettua. Myös öljypumpun ketjun on syytä olle ehjä. Kolmas ohjain on se mikä näkyy siinä kannen poistamisen jälkeen sen sentään saisi vaihdettua kun se on niillä irtotapeilla kiinni.

Kuva
Lisää tietoa: www.skg.fi
Phase7
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ma 13.08.2012 22:43
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Re: Jakoketjun vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja Phase7 »

Nyt on kone muuten irti, mutta en hahmota mistä kohdasta ohjaustanko irtoaa ohjausvaihteesta?
osaisitteko tämän mulle selittää kun ei tuossa korjaamo CD:ssäkään sitä kerrottu... :shock:
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Jakoketjun vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Ei nyt varsinaisesti liity koneenvaihtoon mitenkään mutta ilmeisesti tuon mosan kantta on pajotettu aiemminkin? ykkösen, kakkosen ja kolmosen venttiileissä näkyi merkit mihin sylinteriin ventiili on kuulunut.

Ajattelin vaan sitä että olisko samalla myös ketju vaihdettu? Löytyykö siitä vanhasta riimusta yhtä lenkkiparia joka on erivärinen? Poikkimenneessä kohdassa eriväriset lenkit? Iwis merkiltään?

Voiko se ketjuohjain ottaa siipeensä siinä kohtaa jos ketju ei ole mennyt silmänräpäyksessä poikki vaan on alkanut mennä poikki ja ketjun rikkonainen osa on pyöriessään vaurioittanut ohjainta? Jos näin niin olisi mielenkiintoista tietää oliko alkuperäinen ketju vai jonkin joskus vaihtama?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Jakoketjun vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jos niittaamalla itse tai vasaroimalla tekee liitoksen ja naputtelee liian tiukkaan ettei lenkki liiku vaan lähtee tapista liikkumaan niin katkeaa myös ajan kanssa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Phase7
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ma 13.08.2012 22:43
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Re: Jakoketjun vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja Phase7 »

En pääse tsekkaamaan noita ennekuin saan koneen ulos. Ketju on jumissa jossain alhaalla. Ohjain/ohjaimet on säpäleinä.

Venttiileissä nuo hakatut pisteetkö on niitä merkkejä?

Mä tarkistan tuon ketjuasian kunhan saan koneen irti. Mutta ensin pitää ratkaista se ohjaustangon/vaihteen irroitus, kun siitä se on enää kiinni. Se on vaan niin syvällä, etten saa käsiä sinne kunnolla, enkä varsinkaan päätäni, että mahtuisi katselemaan. Sitten kun tietää miten se pitäisi irrota, niin saan sen varmasti irti :D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Jakoketjun vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ratti ja pyörät suoraan ja pidetään ne siinä. Kuskin puolen rengas pois ja siellä näkyy ohjauspylvään päässä nivel ja siinä semmonen torx ruuvi. Ruuvi pois ja nostat ohjauspylvästä samalla. Saattaa olla tiukassa mutta lähtee kyllä. Voit varomasti myös laskea konetta hitusen, jotta saat enemmän liikettä. Irroitushaarukalla kankeamalla saa yleensä liikkumaan. Paikalleen laitto on kanssa vähän vaikeata mutta kun ei menetä hermoja niin kylä se sinne lupmsahtaa. Voit vaikka harkita jos merkkaat oikean paikan maalikynällä niin ei jää ratti vinoon.

Kuva

Kuva
Lisää tietoa: www.skg.fi
Phase7
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ma 13.08.2012 22:43
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Re: W638: Jakoketjun vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja Phase7 »

Kiitos. Tuon ruuvin jo löysäsinkin, mutta kun ei lähtenyt liikkumaan, niin aloin epäilemään päättelykykyäni. Konetta laskiessa alkoi rintapellin sisältä paljastua ohjauspylvään kirkasta osaa ja mietin, että onko siellä joku liukuosa, josta pylväs irtoaa.

Mutta palaan nyt siis tuon kuvassa olevan nivelen ja ruuvin kimppuun - kiitos :D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: W638: Jakoketjun vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja veskola »

Se on vähän vaikea tosiaan saada irti, rihlatkin ja akselit kun kannattaa koittaa pitää ehjänä. Olen joutunut joskus lyömään sitä holkkia auki ruuvin irroituksen jälkeen, jotta se irtoaa. Pallonivelen irroitushaarukalla tai jollakin sorkkaraudalla voi koittaa nitkuttaa liikkeelle. Konekehikon pultteja voivaikka löysötö vähän ja antaa koneen laskeatua hieman niin saa lisää liikkumavaraa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Phase7
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ma 13.08.2012 22:43
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Re: W638: Jakoketjun vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja Phase7 »

Jo kone mulla onkin jo kokonaa muuten irti ja laskettukin kymmenisen senttiä.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5743
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W638: Jakoketjun vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

OLISKO TUO MAITOKÄRRY KYSEISEN ROJEKTIN JÄLKEEN MYYTÄVÄNÄ :?: :?:
tarttis ässän koneen alle tuollasen :think:
mullon pelkkiä romuja vaan
Phase7
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ma 13.08.2012 22:43
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Re: W638: Jakoketjun vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja Phase7 »

Touhottaja: Mä otin Veskolan kehotuksesta vaarin ja tein moottorin alle puusta sellaisen apurunkon kokoisen kehikon.
Haarukkanostinta mulla ei ollu, niin kiinnitin siihen pyörät alle ja nostin kolmella tunkilla moottoria vasten.
Sitten kun sain mottorin irti, laskin tunkkeja yksi kerrallaan vähän ja annoin koneen laskeutua kehikon pyörien varaan.
Voin laittaa kuvan, kun kun käyn seuraavan kerran tallissa :D
Vastaa Viestiin