Auton vaihto, epätyypillinen tarina

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Smooo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: La 15.11.2014 23:54

Auton vaihto, epätyypillinen tarina

Viesti Kirjoittaja Smooo »

Vaikka ajokilometrejä tulee työn puolesta riittävästi ja historiassa takana on jo useampia 6-koneisia bensa- ja dieselmesejä, dieselin lyhyt vetoalue ja jurina alkoi pidemmän päälle nyppimään. Bensakoneisen mesen hankinta alkoi jälleen poltella takaraivossa. Sitten kun vielä 4maticissa alkoi takapyörän laakeri huutaa kuolemaa, päätös auton vaihdosta alkoi härmistymään toden teolla.

Prosessi alkoi jo vuosia sitten S350 koeajolla ja testin alla kävi useita autoyksilöitä mukaanlukien Kuopiossa myynnissä oleva E55 kompressor ja Tuusulassa oleva W210 E55 AMG. Ensimmäisen ässän hankinnan aikoihin alla oli vielä Jeep Commander ja koeajo oli enemmänkin uteliaisuutta kuin muuta. Myöhemmin menopeli vaihtui C320 4Maticiin (W204) jolla päästelin vajaat 2 vuotta. Vähä vähältä alkoi tuntua siltä että nyt oli aika elämän ensimmäiselle täysmoottoriselle vaikkei siinä taloudellisesti olisikaan mitään mieltä. Päiväunet liikkuivat kaikkialla W140 600:n ja W221 500:n väliltä. Erityisesti CL kiinnosti mutta lompsan realiteetit ei olisi sallineet kuin vanhemman ja tunnetusti ongelmallisen korimallin hankintaa. Kävin siis koestamassa vähän kaikenlaista kasikoneista mersua. Työn puolesta tulee liikuttua vähän ympäri maata joten alusta oli otollinen laajemmallekin autoliikkeiden katsaukselle.

Lahdessa oli todella siistikuntoinen S500 W220. Koeajon aikana sattuneen täristämisepisodin lisäksi autossa oli ongelmia mm. kattoluukun kanssa mutta muuten auto vaikutti todella hyvältä. Vähän oli pintamaalit lähteneet kaarista ja sinkki paistoi mutta ei varsinaista ruostetta. Leukani oli mennä paikaltaan tosin kun kuulin myyjän ehdottavan pokerinaamalla 6000 euron välirahaa W204 C320 4maticiini. Wut? :clap: Kuopion AMG kompressor oli sökö, menohaluja oli heikommin kuin vapari 500:ssa ja auton kunto oli muutenkin heikko. Lintta alusta, likainen sisusta ym. tyypillistä. Melkoinen pettymys sillä E55 kompressor oli ykkösenä toivelistalla. Seuraavaksi koeajoin Tuusulassa E55 AMG väyrystä. Mittarissa oli kohtuu vähän kilometrejä ikäisekseen mutta auton kunto antoi ymmärtää että yksilö oli joko saanut kenkää kuin vieras sika tai sitten kilometrit eivät pitäneet paikkaansa. Moottorissa ei ollut kunnolla vetoa ja alusta oli erittäin nulju. Lisäksi autosta löytyi kaarista ruostetta ja OBD väylän kaapelit roikkuivat jalkatilassa. Tämäkin oli siis jätettävä suosiolla väliin. Seuraavana vuorossa oli Vantaan CLK500 uudemmalla 388hp moottorilla. Auton ulkoinen kunto oli heikko, takakylki oli kolaroitu ja konepellissä oli ruostetta pukkaava lommo. Alusta oli täysin loppu ja sisusta niljakas ilmeisesti tupakkimiehen jäljiltä. Ortopedipenkit eivät toimineet ja takaluukun kahva jumitti. Mutta se moottori... voimaa oli todella hienosti tarjolla ja kakistelematta. Laiton tarpeesta huolimatta olisin ollut valmis hankkimaan auton jos myyjä olisi tullut hinnassa vastaan 3000 euroa mutta tarjoukseeni ei edes vastattu. Jätin asian 'hautumaan' ja ajattelin käydä koestamassa vielä Vaihto+:n kahta viissatkua: E500 4matic ja CLK500. Kummatkin vähin kilometrein.

E500:ssa oli W211:lle ominaisesti ruostekukkaa monessakin kohtaa. Moottori veti nätisti mutta renkaat täristi kovasti eikä tärinää voinut edes yrittää poistaa reilummalla jarrutuksella koska takana pyöri irtonaisena talvirenkaat (useammassa kuin yhdessä väyrysessäni on tärinät hävinneet kuin taikaiskusta pidemmän seisonnan jälkeen kun on motarilla antanut vähän reilummin jarrua). Pyysin siis seuraavaksi ajoon CLK:n. Auto vaikutti todella siistiltä, 1 omistaja ja vain 88000 ja risat mittarissa vaikka käyttöönotto oli -03. Täysi Vehon huoltokirja ja todella siisti maalipinta ja sisusta poislukien parkkipaikkalommo ja jonkun tampion avaimesta peräisin oleva naarmu.

Auto oli ajossa ok, alusta veteli voimakkaasti urissa mutta auton iän huomioon ottaen kyse voi olla vain kuivuneista alustan kumeista (ja talvirenkaiden vaihto paljasti että vetely johtui renkaista todellisuudessa). Autossa oli reilusti lisävarusteita mm. keyless go ja kaukosäädettävä webasto. Ainut ongelma ettei ne toimineet. Palvelu vaihtoplussassa oli kirjaimellisesti ensiluokkaista, kaikki asiat hoituivat ilman kikkailuja. Liike laittoi kuntoon kaikki toivomani puutteet, mm. Valeon laatikkojäähdytin vaihdettiin sekä pyöränkaarien alkavat kukat korjattiin ja maalattiin keyless-go:n ja webaston kuntoon laittamisen lisäksi. Olin jo tässä vaiheessa todella hämmästynyt sillä yhdessäkään autoliikkeessä ei vielä näin hienoa palvelua oltu nähty meikäläisen asioinneissa. Täysin ällikällä minut löi se että kun noudin auton lopulta sovittujen (3 viikon) töiden jälkeen, firma oli tehnyt laajan B-huollon (mukaanlukien 16 tulpan vaihdon ja aktiivihiilifiltterin vaihdon) hyvityksenä odotusajasta. :wtf:

Olkoonkin että vaihdoin uudemman 4maticin vanhempaan ja maksoin muodollisen välirahan, palvelun taso on aivan käsittämätön. Tämä ei siis ole mikään maksettu mainos vaan tyytyväisen asiakkaan vuodatus hyvästä asiakaskokemuksesta. Tulen aivan taatusti ostamaan seuraavankin autoni liikkeestä.

Toinen 'mainos' jos sallitaan koskee youtuben Kent Bergsman videosarjaa jossa annetaan DIY miehille satamäärin ohjevideoita, mies on erikoistunut vanhempaan Mersukantaan: https://www.youtube.com/channel/UC7Kz01 ... qsiuwTn5og" onclick="window.open(this.href);return false;

Erityisen kiinnostavia on ainakin meikäläiselle sarja jossa neuvotaan DIY ohjeita 1998-2006 vuosimallien autoille.
Daimler konsernin nykyiset tai menneet menopelit:

CLK 500 Elegance -03
Ex W204 C320 CDI 4Matic Avantgarde -07
Ex Jeep Commander CRD -06
Ex E320 CDI Elegance -01
Ex E320 Elegance (*sniff* M104) -96
repsikka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 717
Liittynyt: Ke 08.05.2013 19:26

Re: Auton vaihto, epätyypillinen tarina

Viesti Kirjoittaja repsikka »

Tervetuloa foorumille.Mukava tarina auton vaihdosta, mutta ei nyt niin mahdottoman ihmeellinen, jos vertaa muutamia kertomuksia joissa se vaihto ja pähkäily kestää kuukausia :D Terveisiä samalla esimerkiksi Eetulle :D ja Jarille, niissä kertomuksissa on mietitty ja ihmetelty oikein huolella :thumbup:
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3214
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: Auton vaihto, epätyypillinen tarina

Viesti Kirjoittaja Hage »

Juuh tervetuloa vaan joukkoon :)

Sinäänsä yleisen tyypillistä on tuo autojen kunto. Myynti-ilmoituksessa ja puhelimessa kehutaan että ei ole lommoja, ruosteita, shäkövikoja yms. ja sitten kun ajat yli 200km per suunta katsomaan autoa niin ihan paskahan se on. Myyjänä on tietenkin usein allekirjoittajan ikäinen räkänokka joka ei tiiä vielä mistään mitään tai sitten keski-ikäinen, jobbarin näköinen, luihu kaveri joka leikkii pisnismiestä. Ensi kerralla kyllä kysyn puhelimessa että Jos auto ei ole siinä kunnossa mitä annetaan ymmärtää niin saanko rikkoa tuulilasin siitä? :evil:

Hyvä kumminkin että tuli sopiva auto löydettyä :thumbup:

Nimim. 2 vuotta etsitty W123:a
Viimeksi muokannut Hage, Ti 02.12.2014 22:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560SEL
7/1990 300E-24 Automatic
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13748
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Auton vaihto, epätyypillinen tarina

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Mihin osaan tarkalleen viittaat sillä Valeon laatikkojäähdyttimellä?
tony
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1956
Liittynyt: To 11.03.2010 14:32
Paikkakunta: espoo

Re: Auton vaihto, epätyypillinen tarina

Viesti Kirjoittaja tony »

Ensi kerralla kysyn kyllä kysyn puhelimessa että Jos auto ei ole siinä kunnossa mitä annetaan ymmärtää niin saanko rikkoa tuulilasin siitä? :evil:

:clap: :clap: :clap:
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
Smooo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: La 15.11.2014 23:54

Re: Auton vaihto, epätyypillinen tarina

Viesti Kirjoittaja Smooo »

DBFI kirjoitti:Mihin osaan tarkalleen viittaat sillä Valeon laatikkojäähdyttimellä?
Viittaan tuon ikäluokan tyyppivikaan eli Valeon valmistama vaihteiston öljynlauhdutin saattaa noista pettää ja luristella glykolit laatikkoöljyjen sekaan. Asiaa ei mistään tajua kunnes yksi kaunis päivä laatikko alkaa 'hannaamaan vastaan' tasaisessa kiihdytyksessä joka on merkki siitä että laakerit alkaa leikata kiinni. Ja sitten onkin jo aika tilailla uutta lootaa.

En halunnut ottaa oman auton kanssa samaa riskiä koska suunnitelmissa on pitää tämä auto vähän pidempään. Behrin valmistamassa lauhduttimessa kyseistä vaaraa ei ole joten se on yöunien kannalta paljon parempi vaihtoehto.

Lauhduttimen tyyppikilpeä ei näe osaa irroittamatta mutta rivoitus paljastaa helposti tyypin. Valeossa on 'taivuteltu' säleikön alareuna ja Behrissä suora rei-itetty:

Kuva
Viimeksi muokannut Smooo, Su 16.11.2014 11:59. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Daimler konsernin nykyiset tai menneet menopelit:

CLK 500 Elegance -03
Ex W204 C320 CDI 4Matic Avantgarde -07
Ex Jeep Commander CRD -06
Ex E320 CDI Elegance -01
Ex E320 Elegance (*sniff* M104) -96
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13748
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Auton vaihto, epätyypillinen tarina

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Smooo kirjoitti: Viittaan tuon ikäluokan tyyppivikaan eli Valeon valmistama vaihteiston öljynlauhdutin saattaa noista pettää ja luristella glykolit laatikkoöljyjen sekaan. Asiaa ei mistään tajua kunnes yksi kaunis päivä laatikko alkaa 'hannaamaan vastaan' tasaisessa kiihdytyksessä joka on merkki siitä että laakerit alkaa leikata kiinni. Ja sitten onkin jo aika tilailla uutta lootaa.

En halunnut ottaa oman auton kanssa samaa riskiä koska suunnitelmissa on pitää tämä auto vähän pidempään. Behrin valmistamassa lauhduttimessa kyseistä vaaraa ei ole joten se on yöunien kannalta paljon parempi vaihtoehto.
Eli vaihtoivat koko syylärin, moottorin jäähdyttimen, eikä pelkkää vaihteiston jäähdytintä kun se on vain pätkä putkea syylärin sisällä. Tarkistivatko että syyläriä ei oltu jo aiemmin vaihdettu?
Smooo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: La 15.11.2014 23:54

Re: Auton vaihto, epätyypillinen tarina

Viesti Kirjoittaja Smooo »

DBFI kirjoitti:
Eli vaihtoivat koko syylärin, moottorin jäähdyttimen, eikä pelkkää vaihteiston jäähdytintä kun se on vain pätkä putkea syylärin sisällä. Tarkistivatko että syyläriä ei oltu jo aiemmin vaihdettu?
Kysyin autoa ostaessa erikseen onko autossa Valeon laatikon lauhdutin. Oli. Eli lauhdutin vaihdettiin. Tuo oli minulle kyllä uutta että vaihteiston lauhdutin oli osana moottorin syyläriä, luulin aina että lauhdutin oli kokonaan erillinen elementti jossain piilossa. Jäi vielä mainitsematta että sovittujen korjausten ajan minulla oli sijaisauto alla ja vaikka Citroen DS4:llä matka-ajo olikin melkoista tuskaa, lahjahevosen suuhun ei pidä katsoa vai miten se meni.
Daimler konsernin nykyiset tai menneet menopelit:

CLK 500 Elegance -03
Ex W204 C320 CDI 4Matic Avantgarde -07
Ex Jeep Commander CRD -06
Ex E320 CDI Elegance -01
Ex E320 Elegance (*sniff* M104) -96
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Re: Auton vaihto, epätyypillinen tarina

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Myyjäliike on kyllä osannut laskea itselleen
kaupassa, joten saa annettua huollot yms.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Smooo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: La 15.11.2014 23:54

Re: Auton vaihto, epätyypillinen tarina

Viesti Kirjoittaja Smooo »

sportsman kirjoitti:Myyjäliike on kyllä osannut laskea itselleen
kaupassa, joten saa annettua huollot yms.
Kaikki kauppiaat laskee itselleen kaupassa mutta enpä ole muilta moista palveluhalukkuutta vielä nähnyt. Enempi kusetusmeininkiä, kun olen havainnut autossa ongelman käydään useamman myyjän kanssa ihmettelemässä ja hyvinhän se toimii. Vaikkei siis takuulla juuri äsken toiminut :D

Tätäkin autoa etsiessä useammassa liikkeessä tuli ym. palaute vaikka itse parinkymmenen vuoden mersukokemuksella tietää jos suht tarkkaan miten Mersun kattoluukku, vakionopeuussäädin tai keskuslukitus pitäisi toimia! Näitä kaikkia ongelmia siis oli näissä hylätyissä autoissa ja myyjä pokkana väitti ettei ongelmaa ole. Sen jälkeen oli vähän vaikea uskoa myös enää vakuutteluja että 'tietenkin laitetaan kuntoon' kun heti lähtökohtaisesti jankkaa vastaan selvää asiaa.

Esim. S500:n keskuslukitusta en saanut toimimaan sitten millään ilveellä (ja minulla on ollut myös infrapunalla toimiva -96 väykky joten tähtäilyn puutteesta ei jäänyt kiinni). Kattoluukku liikkui vain sentin kerrallaan kun ajoi sitä nappulasta. Ei mitään vikaa, sano.
Daimler konsernin nykyiset tai menneet menopelit:

CLK 500 Elegance -03
Ex W204 C320 CDI 4Matic Avantgarde -07
Ex Jeep Commander CRD -06
Ex E320 CDI Elegance -01
Ex E320 Elegance (*sniff* M104) -96
tähtisumu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 126
Liittynyt: Ma 31.01.2011 09:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Auton vaihto, epätyypillinen tarina

Viesti Kirjoittaja tähtisumu »

Minäkin vaihdoin autoa Vaihto+ -liikkeessä, Tuusulan toimipiste. Ei nokan koputtamista, homma toimi hienosti. Toki väliraha olisi voinut olla pienempikin, mutta autokuumeessa sitä on olevinaan varakkaampi kuin normaalissa olotilassa...
e-class
repsikka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 717
Liittynyt: Ke 08.05.2013 19:26

Re: Auton vaihto, epätyypillinen tarina

Viesti Kirjoittaja repsikka »

Smooo kirjoitti:
sportsman kirjoitti:Myyjäliike on kyllä osannut laskea itselleen
kaupassa, joten saa annettua huollot yms.
Kaikki kauppiaat laskee itselleen kaupassa mutta enpä ole muilta moista palveluhalukkuutta vielä nähnyt. Enempi kusetusmeininkiä, kun olen havainnut autossa ongelman käydään useamman myyjän kanssa ihmettelemässä ja hyvinhän se toimii. Vaikkei siis takuulla juuri äsken toiminut :D

Tätäkin autoa etsiessä useammassa liikkeessä tuli ym. palaute vaikka itse parinkymmenen vuoden mersukokemuksella tietää jos suht tarkkaan miten Mersun kattoluukku, vakionopeuussäädin tai keskuslukitus pitäisi toimia! Näitä kaikkia ongelmia siis oli näissä hylätyissä autoissa ja myyjä pokkana väitti ettei ongelmaa ole. Sen jälkeen oli vähän vaikea uskoa myös enää vakuutteluja että 'tietenkin laitetaan kuntoon' kun heti lähtökohtaisesti jankkaa vastaan selvää asiaa.

Esim. S500:n keskuslukitusta en saanut toimimaan sitten millään ilveellä (ja minulla on ollut myös infrapunalla toimiva -96 väykky joten tähtäilyn puutteesta ei jäänyt kiinni). Kattoluukku liikkui vain sentin kerrallaan kun ajoi sitä nappulasta. Ei mitään vikaa, sano.
Noista muista vioista en tiedä sanoa, mut kattoluukku tekee noin jos autosta on ollut akku irti, ja se luukku pitää opettaa uudestaan.Eli nytkyttää kokonaan auki ja pitää nappulan viitisen sekuntia vedettynä, pitäis luukun muisti palata, kokeilitteko, en tiedä.
Smooo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: La 15.11.2014 23:54

Re: Auton vaihto, epätyypillinen tarina

Viesti Kirjoittaja Smooo »

repsikka kirjoitti: Noista muista vioista en tiedä sanoa, mut kattoluukku tekee noin jos autosta on ollut akku irti, ja se luukku pitää opettaa uudestaan.Eli nytkyttää kokonaan auki ja pitää nappulan viitisen sekuntia vedettynä, pitäis luukun muisti palata, kokeilitteko, en tiedä.
Ei kokeiltu kun siinä ei kuulemma ollut vikaa. Vaikka ei siis auennut kun sentin kerrallaan. Ei ihme että olen monelta kuullut kommenttia kyseisestä Lahtelaisesta liikkeestä että tuli tehtyä kaksi asiointikertaa kerralla. Ensimmäinen ja viimeinen.
Daimler konsernin nykyiset tai menneet menopelit:

CLK 500 Elegance -03
Ex W204 C320 CDI 4Matic Avantgarde -07
Ex Jeep Commander CRD -06
Ex E320 CDI Elegance -01
Ex E320 Elegance (*sniff* M104) -96
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2474
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Auton vaihto, epätyypillinen tarina

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Smooo kirjoitti:Tätäkin autoa etsiessä useammassa liikkeessä tuli ym. palaute vaikka itse parinkymmenen vuoden mersukokemuksella tietää jos suht tarkkaan miten Mersun kattoluukku, vakionopeuussäädin tai keskuslukitus pitäisi toimia! Näitä kaikkia ongelmia siis oli näissä hylätyissä autoissa ja myyjä pokkana väitti ettei ongelmaa ole. Sen jälkeen oli vähän vaikea uskoa myös enää vakuutteluja että 'tietenkin laitetaan kuntoon' kun heti lähtökohtaisesti jankkaa vastaan selvää asiaa.

Esim. S500:n keskuslukitusta en saanut toimimaan sitten millään ilveellä (ja minulla on ollut myös infrapunalla toimiva -96 väykky joten tähtäilyn puutteesta ei jäänyt kiinni). Kattoluukku liikkui vain sentin kerrallaan kun ajoi sitä nappulasta. Ei mitään vikaa, sano.
Ei sillä, että ymmärtäisin miksi autoliikkeet ei korjaa selviä vikoja, ennenkuin antaa auton koeajoon, mutta joskus joutuu omiakin tietojaan päivittämään. Esim. tuo kattoluukun opetus on ihan perus juttu ja ei sitä W220:n avainta tarvitse sinne lukkoon (tai muualleekkaan tähdätä :)) Se toimii radioaalloilla. Tai no toimii se tarvittaessa myös infralla, mutta kuitenkin...
Vastaa Viestiin