Prosessi alkoi jo vuosia sitten S350 koeajolla ja testin alla kävi useita autoyksilöitä mukaanlukien Kuopiossa myynnissä oleva E55 kompressor ja Tuusulassa oleva W210 E55 AMG. Ensimmäisen ässän hankinnan aikoihin alla oli vielä Jeep Commander ja koeajo oli enemmänkin uteliaisuutta kuin muuta. Myöhemmin menopeli vaihtui C320 4Maticiin (W204) jolla päästelin vajaat 2 vuotta. Vähä vähältä alkoi tuntua siltä että nyt oli aika elämän ensimmäiselle täysmoottoriselle vaikkei siinä taloudellisesti olisikaan mitään mieltä. Päiväunet liikkuivat kaikkialla W140 600:n ja W221 500:n väliltä. Erityisesti CL kiinnosti mutta lompsan realiteetit ei olisi sallineet kuin vanhemman ja tunnetusti ongelmallisen korimallin hankintaa. Kävin siis koestamassa vähän kaikenlaista kasikoneista mersua. Työn puolesta tulee liikuttua vähän ympäri maata joten alusta oli otollinen laajemmallekin autoliikkeiden katsaukselle.
Lahdessa oli todella siistikuntoinen S500 W220. Koeajon aikana sattuneen täristämisepisodin lisäksi autossa oli ongelmia mm. kattoluukun kanssa mutta muuten auto vaikutti todella hyvältä. Vähän oli pintamaalit lähteneet kaarista ja sinkki paistoi mutta ei varsinaista ruostetta. Leukani oli mennä paikaltaan tosin kun kuulin myyjän ehdottavan pokerinaamalla 6000 euron välirahaa W204 C320 4maticiini. Wut?

E500:ssa oli W211:lle ominaisesti ruostekukkaa monessakin kohtaa. Moottori veti nätisti mutta renkaat täristi kovasti eikä tärinää voinut edes yrittää poistaa reilummalla jarrutuksella koska takana pyöri irtonaisena talvirenkaat (useammassa kuin yhdessä väyrysessäni on tärinät hävinneet kuin taikaiskusta pidemmän seisonnan jälkeen kun on motarilla antanut vähän reilummin jarrua). Pyysin siis seuraavaksi ajoon CLK:n. Auto vaikutti todella siistiltä, 1 omistaja ja vain 88000 ja risat mittarissa vaikka käyttöönotto oli -03. Täysi Vehon huoltokirja ja todella siisti maalipinta ja sisusta poislukien parkkipaikkalommo ja jonkun tampion avaimesta peräisin oleva naarmu.
Auto oli ajossa ok, alusta veteli voimakkaasti urissa mutta auton iän huomioon ottaen kyse voi olla vain kuivuneista alustan kumeista (ja talvirenkaiden vaihto paljasti että vetely johtui renkaista todellisuudessa). Autossa oli reilusti lisävarusteita mm. keyless go ja kaukosäädettävä webasto. Ainut ongelma ettei ne toimineet. Palvelu vaihtoplussassa oli kirjaimellisesti ensiluokkaista, kaikki asiat hoituivat ilman kikkailuja. Liike laittoi kuntoon kaikki toivomani puutteet, mm. Valeon laatikkojäähdytin vaihdettiin sekä pyöränkaarien alkavat kukat korjattiin ja maalattiin keyless-go:n ja webaston kuntoon laittamisen lisäksi. Olin jo tässä vaiheessa todella hämmästynyt sillä yhdessäkään autoliikkeessä ei vielä näin hienoa palvelua oltu nähty meikäläisen asioinneissa. Täysin ällikällä minut löi se että kun noudin auton lopulta sovittujen (3 viikon) töiden jälkeen, firma oli tehnyt laajan B-huollon (mukaanlukien 16 tulpan vaihdon ja aktiivihiilifiltterin vaihdon) hyvityksenä odotusajasta.

Olkoonkin että vaihdoin uudemman 4maticin vanhempaan ja maksoin muodollisen välirahan, palvelun taso on aivan käsittämätön. Tämä ei siis ole mikään maksettu mainos vaan tyytyväisen asiakkaan vuodatus hyvästä asiakaskokemuksesta. Tulen aivan taatusti ostamaan seuraavankin autoni liikkeestä.
Toinen 'mainos' jos sallitaan koskee youtuben Kent Bergsman videosarjaa jossa annetaan DIY miehille satamäärin ohjevideoita, mies on erikoistunut vanhempaan Mersukantaan: https://www.youtube.com/channel/UC7Kz01 ... qsiuwTn5og" onclick="window.open(this.href);return false;
Erityisen kiinnostavia on ainakin meikäläiselle sarja jossa neuvotaan DIY ohjeita 1998-2006 vuosimallien autoille.