W124 CE käyntihäiriö

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
lk95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 31.07.2013 22:31

W124 CE käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja lk95 »

Moro! Ostin viikko sitten -88vuoden ce mersun, 2,3 bensa manuaalina. Sen jälkeen auto on käynyt nykimään ajossa ja tuntuu ettei saa kaikkia tehoja irti. Lämpimällä koneella kun käyttää hetken tyhjäkäynnillä, sen jälkeen jaksaa pari vaihdetta kelata loppuun kunnolla, kun taas tehot häviävät ja käynti muuttuu nykiväksi.

Nyt pari päivää sitten moottorijarruttaessa auto ei enää vastannut kaasuun ja sammui. Startatessa lähtee käyntiin mutta sammuu heti. Auton saa köymään kun polkee kierrokset yli 3 tonnin, mutta laskiessa tyhjäkäynnille auto sammuu.

Uutta osaa vaihdettu äskettäin: puola, virranjakajan kansi ja pyörijä, tulpan johdot ja tulpat sekä polttoainesuodatin.
Autossa on siis sähköohjattu kaasari ja kärjetön sytytys. Mistä kannattaa Vikaa käydä etsimään?
Ex w202 180 -94
w124 CE 230 -88
W202 220 -94
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 CE käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja atlas »

onpa outoa kun 2.3 koneissa on aina ruisku..taitaa olla siellä pellin alla nyt 2.0 kaasari.
Tinaapa yj-rele uudelleen tai katso ensin onko sulake ehjä.
Katsopa onko siellä bensan paluu putkia tai jopa bensapumpun rele tai jopa bensapumppukin taka akselin edessä suojan alla?
Toi sähköohjattu kaasari on kyllä ongelmallinen ja sitä on käytetty monessa automerkissä ..BMW esim. yksi.
Sinne voisi laitta ihan toisenlaisen kaasarin imusarjoineen eli sellainen perus srömberi tai mikä se toinen on ..tai sitten megasqruitti.
Palautus ruiskuksi voi olla aika haasteellinen jos sieltä ei löydy enää johdotusta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
lk95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 31.07.2013 22:31

Re: W124 CE käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja lk95 »

Yj-releen sulake ehjä, menee huomiseen tinaaminen. Bensapumppu oli ainenkin paikallaan kun pa-suodattimen vaihdoin. Niiden rinnalla oli myös kolmas loota, josta muistaakseni meni joku paluuletku bensalinjaan, mikä lie se on? Mistä tuon moottorin koodin löytää että varmistun tuosta moottorin mallista?
Ex w202 180 -94
w124 CE 230 -88
W202 220 -94
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 CE käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ainakin venttiilikpan kun otat pois niin siellä kansi valussa on selvästi koneen koko eli 2.0 tai 2.3.
Moottori numeronkin jos syötät vaikka googleen voi tulla sen oikea koko..epc:tä toki näkee myös tai jostain mersun taulukosta mutta kaiketi suoraan numerosarjassa ei ole koneen kokoa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
lk95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 31.07.2013 22:31

Re: W124 CE käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja lk95 »

Yj-rele tinattu ja ja tyhjäkäynti löytyi. Auto käy nyt yhtä hyvin kuin ostaessa, mutta ongelmia vielä on. Kiihdyttäessä ei tunnu löytyvän täysiä tehoja, eikä jaksa nostaa kierroksia tappiin kun alamäessä. Kun auton antaa käydä joutokäyntiä hetken, löytyy vetoja muutaman vaihteen loppuun kiihdyttämiseen. Voisiko bensapumppu tai -paineensäädin vedellä viimeisiään?

Tyhjäkäynnin ongelmaa selvittäessäni putsasin tyhjäkäyntimoottorin, mutta en ole varma sen toiminnasta. Irrallaan laitoin akusta virtaa siihen, jolloin joku luisti sisällä sulki ilmakanavaa, tämä kuulostaa järkevältä tominnan kannalta. Kuitenkin auton käydessä tyhjäkäynti seilaa 1000-2000 rpm, mutta kun irrotan liittimen tyhjäkäyntimoottorilta muuttuu tyhjäkäynti tasaiseksi. Mistähän syytä tälle etsimään?
t
Saman remontin yhteydessä tajusin miksinota putkisulakkeita on kiroiltu! Ei kai mahdoton homma muokata sulakepesä tavan lattasulakkeille?
Ex w202 180 -94
w124 CE 230 -88
W202 220 -94
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 CE käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja atlas »

Nyt muuten on käynyt kuin yhdelle toisellekin forumilaiselle eli olet nyt sekoittanut kaasarin ja ruiskun.
Puhut lisäilmaluistista,bensapumpuista auton alla niin eiköhän sulla ole ihan normi ke-jetronik ruisku siinä.
Jos kuvan laitat niin varmistumme..toisaalta jetti kuviahan täällä on paljon.
Nyt tutki ensin että kaasu palautuu kotiinsa ja vaijeri on löysällä..sitten alipaine vuotoja etsit..löysää bensatankin korkki.
sitten potentiometrin säätöön ton tyhjäkäynnin takia
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
lk95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 31.07.2013 22:31

Re: W124 CE käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja lk95 »

Joo, ke-jetti se tuossa on, mitä kuvia katselin. Hölmö kysymys mutta voikohan olla vaikutusta kun bensatankin korkki on dieselmallista ja tosi tiukka menemään kiinni? :crazy: onkos se potentiometri semmonen musta muoviboksi siinä ruiskun kyljessä, johon menee kaksi sähköjohtoa? Mites se säätö käytännössä toimii, muistan lukeneeni että jännitteen pitäis olla 0,7 volttia, mut miten se säädetään ja mistä mitataan?
Ex w202 180 -94
w124 CE 230 -88
W202 220 -94
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 CE käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja atlas »

Etupuolella määristä johon tulee 3johtoa.
Kuumana tyhjiksellä ,keskimmäin n ja ylin pinni eli vedä pistoketta hieman ulos ja sinne yleismittarin kärjet.
Siis ota se ensin irti ,putsaa, takas ja säätö....samalla tarkasta ettei liukupinta ole puhki.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
lk95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 31.07.2013 22:31

Re: W124 CE käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja lk95 »

Noniin, tänään sain sen potentiometrim säädettyä. Arvoksi jäi 0.72 v, kun se tahtoi muuttua aina pulttia kiristäessä. Käynti ei kuitenkaan ole vielä ian sitä mitä pitäisi. Täyskaasukiihdytyksellä vaihteenvaihdon jälkeen tuntuu pari sekunttia viivettä ennenkuin lähtee vetämään, vaikka kaasu on pohjassa. Kylmäkäynnistymisen saa huomenna kokeiltua. Seuraavaksi varmaan lambdaa tai kaasuläpän asentotunnistinta tutkimaan? Saako noiden toimivuutta mitattua vai onko vaihtoehtona vaan uudet osat?
Ex w202 180 -94
w124 CE 230 -88
W202 220 -94
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 CE käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kai otit potikan pois,putsasit ja katsoit liukupinnan kunnon?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
lk95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 31.07.2013 22:31

Re: W124 CE käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja lk95 »

Kyllä, liukupinta oli uuden näköinen, vain pienet hankausjäljet näkyvillä siinä hiilisillassa.
Ex w202 180 -94
w124 CE 230 -88
W202 220 -94
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 CE käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja atlas »

kaikki komponentit voi mitata kyllä.
Tota...muuttuiko käynti kun otit yj-releen irti tai sen sulakkeen..siis tyhjäkäynnillä?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
lk95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 31.07.2013 22:31

Re: W124 CE käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja lk95 »

Käynti ei muutu jos yj releen nappaa irti. Lisäksi kylmän koneen tai hetken seisomisen jälkeen käynnistyy vain kaasua antamalla.
Ex w202 180 -94
w124 CE 230 -88
W202 220 -94
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 CE käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja atlas »

Siellä nyt on jokin kompnentti rikki eli kokeile suoralla virralla irtaallaan lisäilma luisti että se naksahtaa...sitten lambdan mittaus että toimii..toki toi yj-rele pitää toimia eli tinaa se uudelleen..lämpöanturien mittailua...
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
lk95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 31.07.2013 22:31

Re: W124 CE käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja lk95 »

Lisäilmaluisti naksahtaa ja sisällä luisti rajaa ilmakanavaa eli toimii. Mites tuo lambda mitataan? Tää sähköpuoli on aika hakusessa vielä :crazy:
Ex w202 180 -94
w124 CE 230 -88
W202 220 -94
lk95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 31.07.2013 22:31

Re: W124 CE käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja lk95 »

Lambda vieläkin mittaamatta kun en löytänyt sen piuhoja, minne ne siis menevät anturilta? Kaasuläpän asentotunnistin mitattu ja toimii. Mitä kaikkea pitää purkaa että sen määränjakajan kumikaukalon saa vaihdettua? Pitää seuraavaksi varmaan katsoa noita letkija uuteen uskoon, osa aivan kivikovia.
Mikäs musta boksi siinä määränjakajan kyljessä potentiometrin vastakkaisella puolella on?
Ex w202 180 -94
w124 CE 230 -88
W202 220 -94
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 CE käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja atlas »

Määriksen potikan toisella puolella on eha.
Suutin putket irti,ryypyn putki irti,kolme mutteria kumityynyiltä irti,paine ja paluu bensa liittimet irti,sähköliittimet irti,kaasuvaijeri paketti irti ja kaasuvivuston alla näkyy kumikaukalon kaulus kaasuläpälle...siitä klemmari auki ja nostat koko paketin irti.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
lk95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 31.07.2013 22:31

Re: W124 CE käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja lk95 »

Mistä löydän lambdan piuhan pään mittauksia varten? Pitäisi saada selville onko seos oikea vai johtuuko sähköpuolelta tämä nykiminen. Tänään huomasin ajon jälkeen että pakosarja hehkuu punaisena siitä kohtaa mistä sitä on joskus hitsattu. Voiko olla mahdollista että ahistaisi niin paljon että vaikuttaa käyntiin? Oireena tällä hetkellä pieniltä kierroksilta kiihdyttäessä tehon puute, paukkumista imusarjaan päin ja nykivää käyntiä.
Ex w202 180 -94
w124 CE 230 -88
W202 220 -94
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 CE käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja atlas »

Lambdan saa diaknoosi pistokkeestakin mutta apparin penkin etupuolelta etukiinnikkeiden kohdin taitat maton ja siinä se on palkin etupuolella.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
lk95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 31.07.2013 22:31

Re: W124 CE käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja lk95 »

Mittasin lambdan lukemat ja verrattuna akun latausjännitteeseen tuli suhteeksi aika lähelle 50 % eli seos kunnossa. Onkos laturilla vaikutusta, kun latausjännite ei paljon yli 13 voltin nouse? Virtaa menee ~65 amppeeria, mutta nuo jännitteet tuntuu matalalta.
Löytyykös mistä arvoja tuohon lämpöanturien mittailuun?
Ex w202 180 -94
w124 CE 230 -88
W202 220 -94
lk95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 31.07.2013 22:31

Re: W124 CE käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja lk95 »

Lämpöanturista sain järkeenkäypiä vastuksia mitattua eli pitäs olla kunnossa. Suurin vika varmaankin löytyi eli se kumikaukalo on halki kaasuläpän vierestä ja suuttimien tiivisteet kivikovia. Maanantaina saan uudet osat niin pääsee säätöhommiin kun ilmavuodot on poissa pelistä.
Ex w202 180 -94
w124 CE 230 -88
W202 220 -94
lk95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 31.07.2013 22:31

Re: W124 CE käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja lk95 »

Nyt on uusi kumikaukalo ja suuttimien tiivisteet. Vanha kaukalo oli kahdesta kohtaa täysin halki joten ilmaa se on vetänyt. Oire ei vieläkään poistunut, ei nosta kierroksia ja polttaa imupuolella. Kaikki alipaine- ja huohotinletkut ja putket on nyt uusia tai todettu tiiviiksi, joten ilmavuodon voi sulkea pois.
puhdistin myös kaasuläppäkotelon samalla.
potentiometrin säädin ja seokset kohdalleen uudestaan mutta vieläkin hetken ajon jälkeen hohkaa pakosarja punaisenaan, tämä ei pitäisi olla normaalia?

Auto ei antanut mitään vikakoodeja, vaan lambdan lämmettyä pulssisuhde heitteli 50% molemmin puolin . Tyhjäkäynti on epätasaista, heittää jopa 500 rpm edestakaisin. Ilmaläppää kun painelee muutaman kerran, näkyy bensaa kumikaukalon päällä, vuotaako määriksen tappi? Mihin kannattaa paneutua seuraavaksi?
Ex w202 180 -94
w124 CE 230 -88
W202 220 -94
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 CE käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja atlas »

Voisikohan sulla olla toi pakoputkisto tai katti tukossa...muuta ei oikein ole tuon sarjan punastumiseen syytä jos seokset on ok.
Ryyppy suutin voi vuotaa ,toki liika bensa voi palaa putkistossa mutta mikä aiheuttaa tota huojumista...
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
lk95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 31.07.2013 22:31

Re: W124 CE käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja lk95 »

Itekkin mieti pakosarjan tukosta, koska sitä on aikasemmin hitsattu ja varsunkin siitä kohdalta punastuu. Ainoa tapa selvittää on kai sarja irti ja katsomaan? Ryyppysuutin pitää huomenna testata vuotaako. Ihmetyttää vaan nuo latausjännitteet kun ei meinaa edes 13 volttiin nousta. Hiilet olivat vielä yli sentin mittaiset.
Ex w202 180 -94
w124 CE 230 -88
W202 220 -94
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 CE käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja atlas »

Itse sarja ei ole varmastikaan tukossa mutta katissa rojut poikittain on mahdollista.
Ryyppy suutin irtaallaan putkeen kiinni ja käyntiin niin näet tiputuksen.
Lataus säädin voi olla viallinen sisältä vaikka hiilet onkin pitkät ja ehjät...tai sulla mittarissa on huono patteri.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
lk95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 31.07.2013 22:31

Re: W124 CE käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja lk95 »

Auton alla putkisto on melko tuoreen näkönen, ei oikeen ees ruosteessa. Pitää kuitenkin tutkia se katti onko tukossa. Olihan se lataussäädin sama osa minkä mukana hiilet irtoaa?
Ex w202 180 -94
w124 CE 230 -88
W202 220 -94
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 CE käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kyllä siinä hiilipaketissa on säädin samassa.
On vanhempia systeemeitä jossa hiili paketissa on kolmijohtoinen liitin ja säädin jossakin sisälokasuojassa mutta näissä on tuoreempaa mallia.
Putkisto voi olla ehjä mutta katti tahtoo sulaa jos rikkaalla ja bensaa pääsee raakana läpi,kennosto sulaa ja irtoaa ja tukkii sitä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
lk95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 31.07.2013 22:31

Re: W124 CE käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja lk95 »

Laturin käytin kokonaan irti, putsasin liittimet ja tarkistin että ne kuparit sisällä ei oo kulunu puhki. Sain jännitteen nousemaan noin 0.5 v mutta vielä säätimen ja hiilten vaihto niin sekin on varmistettu.

Seokset säätelin vielä varmuudeksi ensin ruisku mekaanisena korvakuulolla ja sitten liittimet kiinni ja potentiometrin säätö. EHA:n säätöihin en ole vielä koskenut ollenkaan. Miten ootte tehny jatkoja noihik yleismittarin johtoihin että saa ohjaamoon piuhat?
lisäksi tänään jäi päälle vikakoodi imuilman lämpötila-anturista, pitää uusia sekin.
Ex w202 180 -94
w124 CE 230 -88
W202 220 -94
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 CE käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja atlas »

putki malliset abikot ja sähköjohtoa ja puristelee vaikka normi putkiliittimet tai ihan minkä vaan mitkä saat itse mittarin piuhoihin.
toki sillä 2500rpm tai mikä nyt olisi matka kierrokset 80km/h ja paikallaan lämpimänä niin pysyisi siinä 50% tietämillä...muistaakseni...kuutosilla taisi olla se 40& kun kerrotaan se sillä passaus kertoimella.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
lk95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 31.07.2013 22:31

Re: W124 CE käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja lk95 »

Sain hiilet ja säätimen vaihdettua, jännite ei noussut silti. Kun nappasin ruiskusta liittimen irti eli mekaaniseksi, parani käynti ja nykiminen tasoittui. Vika siis säädöissä, koska komponentit ovat ehjiä. Ryypyn suutin ei vuoda ja suihkuttaa startatessa, eli kunnossa.

Kallistuu arviot vaan tuonne laturin puolelle, koska sähkölaitteet mahdollisiman pienellä käytöllä käy paremmin, mutta puhaltimet ja stereot kovalla huutaen nykii eikä sytytä kaikkea ja putki hohkaa punaisena auton alle saakka ja pauketta kuuluu. Eli epäilen ettei virta riitä ja sotkee sytytystä. Huomenna vietävä laturi testaukseen löytyykö diodivikoja vai haukutaanko väärää puuta.

Myös kansiremontti tehtävä, tai ainakin pahvin vaihto, kun tuppaa öljyt kiertämään nesteidenkin seassa. Samalla saa tarkistettua venttiilien kunnon ja tiiveyden.
Ex w202 180 -94
w124 CE 230 -88
W202 220 -94
Vastaa Viestiin