-
Re: om602 2,9 suoraruikkarin viritys (Jakajapumpulla)???
En tiedä.
lainaan sen verran tätä, koska vähän samansuuntasia ideoita pyörinyt mielessä. Voikos tohon 2,9 suoraruikkariin laittaa esikammiollisen kannen? Vai onko koneen männät ihan erilaiset, ettei käy?
lainaan sen verran tätä, koska vähän samansuuntasia ideoita pyörinyt mielessä. Voikos tohon 2,9 suoraruikkariin laittaa esikammiollisen kannen? Vai onko koneen männät ihan erilaiset, ettei käy?
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: om602 2,9 suoraruikkarin viritys (Jakajapumpulla)???
No männäthän ovat täysin erilaiset. Sopisko 250 kansi ja 350 männät?
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: om602 2,9 suoraruikkarin viritys (Jakajapumpulla)???
290:n tai 350:n kangilla sopii.S202 kirjoitti:No männäthän ovat täysin erilaiset. Sopisko 250 kansi ja 350 männät?
Viimeksi muokannut Mika.T, Ma 22.09.2014 23:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: om602 2,9 suoraruikkarin viritys (Jakajapumpulla)???
itellä oli ennen 2.9 litranen suorasuihku joka muutettiin esikammio koneeks. tuo 250 kansi sopii suoraan ja männät mulla oli muistaakseni sprintteristä tai sit tuosta 350 mersusta.. en muista enään.. mut männän halk. pitää olla 89mm eli sinne ei käy esim. 2.5 litrasen turbodiisselin männät koska niitten halk. on 87mm..
kyllä tuota pitkäiskusta tohtii kierrättää sen 5500rpm mutta kannattaa koittaa saaha lohkoa vahvemmaks vaikka jollain vahvikelevyllä mikä tuloo lohkon ja öp.n väliin.
itellä ainakin se koitui tuon moottorin kohtaloks ku lohko ei kestäny. ei ollu kampiakseli enään monella pultilla kiinni
JOS JOKU TARVII NIIN MULTA LÖYTYY VIELÄ 5KPL NOITA 89MM MÄNTIÄ JA 250 KANSI. EDULLISESTI MYYN POIS NURKISTA!
kyllä tuota pitkäiskusta tohtii kierrättää sen 5500rpm mutta kannattaa koittaa saaha lohkoa vahvemmaks vaikka jollain vahvikelevyllä mikä tuloo lohkon ja öp.n väliin.
itellä ainakin se koitui tuon moottorin kohtaloks ku lohko ei kestäny. ei ollu kampiakseli enään monella pultilla kiinni

JOS JOKU TARVII NIIN MULTA LÖYTYY VIELÄ 5KPL NOITA 89MM MÄNTIÄ JA 250 KANSI. EDULLISESTI MYYN POIS NURKISTA!

Re: om602 2,9 suoraruikkarin viritys (Jakajapumpulla)???
Multa löytyy myö mynän tekemät isommat suuttimet tuohon suoraruikkarin kanteen. Ovat kaupan jos joku tarvitteepi...
MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Re: om602 2,9 suoraruikkarin viritys (Jakajapumpulla)???
Toiset muuntaa esikammiokoneita suoraruiskuksi ja toiset suoraruiskuja esikammioksi. Varmaankin kannattaa tehdä yksinkertaisesti ja virittää se lähtökohta joka jo on olemassa, eli kunnon pumppu ja suuttimet paikalleen. Mitään 4500 rpm kierrosrajoja ei kannata miettiä, kyllä ne sen kestää.
Mäntiä ja kankia kun alkaa vaihtamaan niin menee vain koneen tasapainotukset poskilleen kun ei niitä pysty tavallinen ihminen hallitsemaan.
Mäntiä ja kankia kun alkaa vaihtamaan niin menee vain koneen tasapainotukset poskilleen kun ei niitä pysty tavallinen ihminen hallitsemaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om602 2,9 suoraruikkarin viritys (Jakajapumpulla)???
veskola kirjoitti:
Mäntiä ja kankia kun alkaa vaihtamaan niin menee vain koneen tasapainotukset poskilleen kun ei niitä pysty tavallinen ihminen hallitsemaan.
Jep !

+358 18B8FE99
Re: om602 2,9 suoraruikkarin viritys (Jakajapumpulla)???
- kärrynpyörä keksitään taas uudestaanveskola kirjoitti:Toiset muuntaa esikammiokoneita suoraruiskuksi ja toiset suoraruiskuja esikammioksi. Varmaankin kannattaa tehdä yksinkertaisesti ja virittää se lähtökohta joka jo on olemassa, eli kunnon pumppu ja suuttimet paikalleen. Mitään 4500 rpm kierrosrajoja ei kannata miettiä, kyllä ne sen kestää.
Mäntiä ja kankia kun alkaa vaihtamaan niin menee vain koneen tasapainotukset poskilleen kun ei niitä pysty tavallinen ihminen hallitsemaan.





-moottorin rakentaminen on kylläs aikas mutkikasta





superturboa alkaen 2003
Re: om602 2,9 suoraruikkarin viritys (Jakajapumpulla)???
Kokeiltu jo 1900-luvulla.esko kirjoitti: - kärrynpyörä keksitään taas uudestaan...... mutta muistaakseni
5 pyttyysessa momenttipiste olis kohillaan...
![]()
![]()
...
-moottorin rakentaminen on kylläs aikas mutkikastakun mietiskellää oikeaa kampikulmaa ja kiertokangen pituutta.
![]()
.. eiköhän tuota kokeiltu jo 2000 alkupuolella .....
![]()
+358 18B8FE99
Re: om602 2,9 suoraruikkarin viritys (Jakajapumpulla)???
Eli onnistuuko moottorin teko nuin? Itellä kans käyny mielessä!
Re: om602 2,9 suoraruikkarin viritys (Jakajapumpulla)???
Siis normi suoraruikkari 290 td moottorin voi muuttaa rivipumpulle. Menee pienillä muutoksilla. Mulla on tosiaan jäänyt käyttämättöminä hyllyyn mynän muuttamat isommat suuttimet jotka käyvät suoraan suiraruikan kanteen, normi suuttimien tilalle.
Ja kyllä voi tehdä vaikka minkälaisia risteytyksiä jos virtaa ja massia riittää. Mutta eri asia on sitten se mikä on järkevää.
Ja kyllä voi tehdä vaikka minkälaisia risteytyksiä jos virtaa ja massia riittää. Mutta eri asia on sitten se mikä on järkevää.
MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Re: om602 2,9 suoraruikkarin viritys (Jakajapumpulla)???
Kukaan vaan ei ole tainnut perehtyä miten se rivipumpun ennakonsäätimen liikerata toimii suoraruutassa.
Re: om602 2,9 suoraruikkarin viritys (Jakajapumpulla)???
En ihan ensimmäiseksi lähtisi rivipumppua jakajan tilalle vaihtamaan. Ainakin ennakonsäätö pitää saada sivistyneeksi, mikäli ei ole kyse kilpakamppeesta. ~300hv 5cyl suoraruikkuun riittää 10mm nestepää jakajapumppuun ja isot suuttimet. 12mm riittää ~500hv. Pumppu tuskin kestää paljoa yli 6000rpm ja täyttymiseen sekä jäähtymiseen kannattaa uhrata ajatus jos toinenkin. Mitä moottori sitten kestää/virtaa on toinen juttu, mutta kolmeensataan ei todellakaan mitään ihmeitä tarvita polttoainepuolelle.
Topikin aloittajan toivoma hyvä vääntö ei riipu niinkään ruiskutustavasta vaan ahtimen mitoituksesta.
Topikin aloittajan toivoma hyvä vääntö ei riipu niinkään ruiskutustavasta vaan ahtimen mitoituksesta.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Re: om602 2,9 suoraruikkarin viritys (Jakajapumpulla)???
Mutta edelleenkin mulla on mynäsuuttimet suoraruikkariin
no joo....
Kyselin tästä hommasta kun oma rojekti oli vielä ajankohtainen. Muutamia jehuja löytyi tältäkin foorumilta jotka oli rivipumpun laittaneet suoraruuta koneeseen. Olivat onnellisia suoraruuta miehiä. Eli kyllä sen ilmeisesti toimimaankin saa. Mutta omaa kokemusta ei asiasta todellakaan ole.

Kyselin tästä hommasta kun oma rojekti oli vielä ajankohtainen. Muutamia jehuja löytyi tältäkin foorumilta jotka oli rivipumpun laittaneet suoraruuta koneeseen. Olivat onnellisia suoraruuta miehiä. Eli kyllä sen ilmeisesti toimimaankin saa. Mutta omaa kokemusta ei asiasta todellakaan ole.
MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 5
- Liittynyt: Ti 19.08.2014 22:47
Re: om602 2,9 suoraruikkarin viritys (Jakajapumpulla)???
Hieman aiheesta poiketen;
Ilmamassamittarin hajottua hukkaportin ohjaus ei ole toiminut, joten väliaikaisena ratkaisuna hukkaportti lukittu kiinni huohotusletku tukkimalla ja EGR-venttiili lukittu kiinni.
Ahdot pysyy max 1,3bar. Voiko tästä kokoonpanosta olla jotain haittaa moottorille?
Tämä patentti tehty siksi, koska vaparina tehot ei oikein päätä huimaa.
Ps. Toimivaa ilmamassamittaria saa kaupitella YV:llä kohtuuhintaan
- Joonas
Edit: EGR siis tulpattu kiinni, eikä auki.
Ilmamassamittarin hajottua hukkaportin ohjaus ei ole toiminut, joten väliaikaisena ratkaisuna hukkaportti lukittu kiinni huohotusletku tukkimalla ja EGR-venttiili lukittu kiinni.
Ahdot pysyy max 1,3bar. Voiko tästä kokoonpanosta olla jotain haittaa moottorille?
Tämä patentti tehty siksi, koska vaparina tehot ei oikein päätä huimaa.
Ps. Toimivaa ilmamassamittaria saa kaupitella YV:llä kohtuuhintaan

- Joonas
Edit: EGR siis tulpattu kiinni, eikä auki.