W115 projekti, ei tässä näin pitänyt käydä...

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W115 projekti, ei tässä näin pitänyt käydä...

Viesti Kirjoittaja unski »

Se "Cilit Bang" voi tosiaan toimia, kun muiden kokeilemiesi aineiden ph on 9-11 (emäksinen) ja "CB" ph on ~2. (eli hyvin hapan) Siivouksen jälkeen kannattaa varmaan neutralisoida emäksisellä pesuaineella Fairy yms.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: W115 projekti, ei tässä näin pitänyt käydä...

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Sinne lämppärin säätimille tulee valo valokaapelilla mittariston polttimolta, vähä himmeät ne onki.

Mää taas tykkäsin et noissa on erittäinki tunnokas ohjaus, mutta mulla toki oli kaikki nivelet ja puslat suunnilleen uusittu, uudet jouset, jotka katkastu sopivaan korkeuteen ja kaasuiskarit ja renkaatki varmaan aika paljo alkuperäisiä jäykemmät. Ohjaustuntumaan vaikuttaa moni asia.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3822
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W115 projekti, ei tässä näin pitänyt käydä...

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Tuli muuten noista pesuhommista pari juttua mieleen.

- Presta Leather & Vinyl cleaneria on kanssa kovasti kehuttu. Mutta se lienee kyllä kalliimpaa kuin tuo CilitBang, joten toisaalta mitäpä sitä kalliimmalla ehdoin tahdoin tekemään, jos halvempi toimii hyvin. No, kunhan mainitisin. :)

- Taikasienet ovat hiovaa ainetta. Pitää olla varovainen niiden kanssa, ettei hinkkaa liikaa, koska sillä saa vahinkoa aikaiseksi.

Ja samat jutut muuten on Sergey joskus todennut naapurifoorumilla esimerkkikuvan kera:
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 343#341164
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
unknown
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ke 19.02.2014 20:24

Re: W115 projekti, ei tässä näin pitänyt käydä...

Viesti Kirjoittaja unknown »

Kaverini totesi tässä jokin aika sitten; "saksalaiset pettää aina!" Tällä tarkoitti tietenkin näitä ongelmia mitä nykyään esinntyy Saksalaisvalmisteisissa autoissa.
No, aika varma olin, että sähkövikaa ei W115:sta ainakaan voi tulla, koska ainoa avaruusajan komponentti löytyy laturista ja loput olisi voitu tehdä ennen sotia täsmälleen samalla tavalla kuin 60-luvun lopulla.

...Tietenkin se laturi lopetti lataamasta! Perkeleen Saksalaiset!! Saksalaiset pettää AINA!
Kummallinen vika, ei vaan ladannut, vaikka heilutteli johtoja ja totesinkin tilanteen virtamittarilla; 8volttia löytyi myös laturilla, kuin myös akulla, mutta päätin heittää uuden latausreleen ja kas kummaa, taas puskee 13.8V. Hetken jo luulin että laturi olisi pitänyt vaihtaa.


No Seuraava vika on oikeasti outo...
Huomasin että pihalle oli jäänyt vana punaista öljyä, ensin ajattelin, että kaasuttimesta, mutta kun heitin auton käyntiin tyhjäkäynnille, niin norona tuli öljyä ulos laatikosta. Kurkistus alle, ylhäältä tulee. Kurkistin ylhäältä, huohotinventtiilistä tulee öljyä!?!
Kuva
Mutta, mutta, kun käänsin auton toisinpäin, alunperin kallellaan huohotusreiän puolelle, niin vuoto loppui. Voiko tosiaan olla mahdollista, että on ylitäytetty, ehkä jopa huohotusventtiilin kautta ja pakkasella heittää öljyn ulos, sillä olen ajanut autolla ihan reippaasti lämpimässä kelissä. Vai onko kysessa jokin oikea tyyppivika? Tänään kun heiin auton käyntiin, niin öljyä ei tullut, pitää varmaan ottaa öljyt ulos ja tarkistaa määrä.
Ainakin pohja on tullut öljyttyä.
(Kuva ennen öljyvuodon havaitsemista, kuvassa näkyy vain "hikoilua")
Kuva
unknown
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ke 19.02.2014 20:24

Re: W115 projekti, ei tässä näin pitänyt käydä...

Viesti Kirjoittaja unknown »

No kesä on mennyt ja on aika todeta tilanne...

Ensinnäkin; Tietenkin kun ajaa vanhalla autolla, mitä ei ole ajettu kovin usein, niin tietenkin se perkeleen puhaltimen moottori kitisee ja ulvoo, pahentuen vaan, mitä nopeammin ajat. Ja kun tuli tuo nopeus mainittu, niin muutaman kerran kävi niin, että moottoritiellä edellä ajava, vanhemman herrasmiehen ohjastama auto alkaa likistämään lisää kaasua sen 130km/h päälle, koska "takaa tulee pystylamppu ja se heitti ohituskaistalle, hi-hi-hihihihhii" No aika harva pystylamppu oli bensa ja useimmat muistaa pahamaineisen diesel polttimen. No bensa kulkee ainakin sen 150km/h ja ainakin tämä yksilö ohittaa KAIKKI!
Niin, mutta se kaamea kitinä sieltä puhaltimesta... Tässä syksyllä kitinä yllättäen loppui ja puhaltimen suulakkeesta hyppäsi esiin kitinän aiheuttanut esine:

Kuva
Ilmailuhallituksen parkkilippu.

Toinen kummallinen tilanne oli, kun olin peruuttanut auton erään helsinkiläisen kerrostalon rapun eteen, koska autoon oli pakattu painavaa tavaraa. Kerrostalon asukkaat on aika kirjavia ja yksi asukas oli sitten saapumassa kotiin. Tämä nainen oli pukeutunut kaapuun ja nähdessään tutun oloisen auton, ilmeisesti kotimaastaan:

Kuva
Kuva

...Ilmeisesti auto oven edessä aiheutti jonkinlaiset muistot, koska tämä pysähtyi silminnähden kauhuissaan, kuin että Mohamed Farrah Hassan Aidid oli tullut hakemaan hänen ukkoaan ja avoimena oleva takaluukku vain odotti sitä, että sotapäälikön apurit sulloo ainakin neljä toisinajatteliaa takaluukkuun, sillä W114/115 takaluukku on kuin tehty siihen ja on erittäin tilava.
unknown
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ke 19.02.2014 20:24

Re: W115 projekti, ei tässä näin pitänyt käydä...

Viesti Kirjoittaja unknown »

Autoilua on haitannut naputus, joka viittaa laakeriin.
Ongelma on, että vaikka useampia kertoja olen nostanut autoa ylös ja yrittänyt etsiä laakerivikaa, mutta mistään ei tunnu löytyvän.
Lahden Classic Motorshow:n aikana naputus muuttui pärinäksi, LOPULTAKIN!
Hankin jo takapyörän laakerisarjan ja juhannuksesksi ajattelin, että laakerin tuosta vaihdan, mutta kun auto on nosturilla, niin ei mitään vikaa ja vaikka irroitin jarrupalat ja vetoakselit, niin mitään vikaa ei löydy...
Kuriositeettina; kotikylästä löytyy viidet työkalut laakerivaihtoon, mutta autoja ei taida enää olla kuin yksi. Palautin laakerisarjan ja työkalut.

Bilteman poistomyynnistä ostin sähkökäyttöisen stetoskoopin ja sillä sain pienen äänen kardaanin kannatinlaakeriin, minkä vaihdoin ja hankin Merteil -kaupasta.
Kuva

Merteil- kaupassa oli alennusmyynnissä myös vaihteenvaihtajan suojakumi, joka oli murenemassa, oli kuulemma tullut juuri viimeviikolla varastoon, oli kuitenkin viimeinen, ehkä suosittu osa... Ainakin niissä on tuollainen valkoinen "varastopöly" päällä.
Kuva
Toki rasvasin mekanismia, mustalla vaseliinilla, mustalla kuin Saksalainen mieli, joka auton on suunnitellut.

En tiedä onnistuiko laakerin vaihto, tai korjasiko se alkuperäisen laakerivian, mutta yritystä on ainakin ollut.
Vastaa Viestiin