airmatic
airmatic
Semmonen ongelma minulla w220 airmatic alustan että kompura on ruvennut pikkuhiljaa enemmän ja enemmän päällä olemaan ja kovempi äänisemmin, tänään käytin nosturilla niin se kompuran ilmansuodattimen letku oli katkennut, no laitoin sen kuntoon mutta arvelen että kompura on imenyt kakkaa sisuksiin siitä letkurikosta. starilla tein kompuralle testin niin sen 40sek testin aikana paine ei noussut kuin 5baariin, vaikka testin mukaan vihreä alue alkoi vasta 14baarissa eli jäi auttamattomasti tuosta 14baarista. no mistään ei kuulu vuotoja ja mikään kulma ei laske, ei edes viikon seisottamisen jälkeen joten en usko että vuotaisi ainakaan pusseilta.. äsken vaihdoin renkaat niin tuli tunkkailtua joka kulma erikseen ilmaan, no sitten laitoin auton käyntiin ja myös kompura lähti kohta käymään ja otin esille ilmastoinnin paneelista valikon mistä näen bar mittarin, se nousi sinne 14,2 baariin hienosti mutta sitten rupesi vauhdilla tippumaan ja tippui 4-5 baariin ja lähdin ajamaan niin b
paine oli koko ajolenkin 3-4.5bar vaikka kompura pyöri melkein koko ajan, en ymmärrä minne se paine katoaa, onko kompura väljä vai jääkö joku ylipaine venttiili jumiin tai jotain?
paine oli koko ajolenkin 3-4.5bar vaikka kompura pyöri melkein koko ajan, en ymmärrä minne se paine katoaa, onko kompura väljä vai jääkö joku ylipaine venttiili jumiin tai jotain?
Re: airmatic
Häh, näkeekö ilmastointiyksiköstä muka alustankompuran paineetparotech kirjoitti:otin esille ilmastoinnin paneelista valikon mistä näen bar mittarin, se nousi sinne 14,2 baariin hienosti mutta sitten rupesi vauhdilla tippumaan ja tippui 4-5 baariin ja lähdin ajamaan niin b
paine oli koko ajolenkin 3-4.5bar vaikka kompura pyöri melkein koko ajan, en ymmärrä minne se paine katoaa, onko kompura väljä vai jääkö joku ylipaine venttiili jumiin tai jotain?
Re: airmatic
paina sitä restiä niin pitkään että tulee se valikko siihen ja olisko ollut nro.7 tai jotain
Re: airmatic
Numero 7 sattaa olla Ilmastoinnin kylmäaineen paineanturin näyttö
NR.07:
Refrigerant (R134A) Pressure Sensor (B12)
Value: 7,5 bar (Stand-by) – about 16 bar (A/C
on) TBC
5,4b
14,3b
12,8b
http://www.benzworld.org/forums/w220-s- ... ystem.html" onclick="window.open(this.href);return false;
NR.07:
Refrigerant (R134A) Pressure Sensor (B12)
Value: 7,5 bar (Stand-by) – about 16 bar (A/C
on) TBC
5,4b
14,3b
12,8b
http://www.benzworld.org/forums/w220-s- ... ystem.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeksi muokannut Hanski-57, Ti 18.11.2014 20:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W220 S320
Re: airmatic
aijjaa no voin olla kyllä väärässäkin..
Re: airmatic
sitten varmaankin kompura on lopussa kun ei nosta starin testissä kuin 5baariin, mutta mikä sen kompuran sitten sammuttaa kun se kuitenkin suhahtaa ennen kuin sammuu, eikö se jonkinnäköinen ylipaine venttiili pitäisi olla mikä sen sammuttaa?
Re: airmatic
Jos siinä kompurassa on joku suojatoiminto ja sammuttaa sen itse, kun toteaa ettei tästä tule mitään (Eli paine ei nouse tarpeeksi, yrityksestä huolimatta.)
Kompuran pitäisi tosiaan yli 14 barinpaine tehdä testissä. Tässä testissä kaikki muut venttiilit on kaiketi suljettu, joten ei voi oikein muuallekkaan karata paineet
Kompuravialta vaikuttaa tai sitten se paineenpoistoventtiili ei sulkeudu ja kusee siitä paineet pihalle. Alusta taitaa toimia kuitenkin pienemmilläkin paineilla, muistelen, että 5-6 baria siellä on normaalisti. Eli juuri ja juuri toimii, mutta jos kompurantuotto yhtään tuosta laskee, niin sitten tulee ongelmia. Sinne säiliöön se pistää jotain 7 baria ja sehän ei nyt täyty tarpeeksi, joten siksi varmaan huutaa kokoajan.
Antaako se mitään vikakoodia?
Eipä ole kompuran kanssa ollut itsellä ongelmia, niin en oikeastaan osaa sanoa mitään, mutta kirjoittelin nyt kuitenkin jotain
Kompuran pitäisi tosiaan yli 14 barinpaine tehdä testissä. Tässä testissä kaikki muut venttiilit on kaiketi suljettu, joten ei voi oikein muuallekkaan karata paineet
Kompuravialta vaikuttaa tai sitten se paineenpoistoventtiili ei sulkeudu ja kusee siitä paineet pihalle. Alusta taitaa toimia kuitenkin pienemmilläkin paineilla, muistelen, että 5-6 baria siellä on normaalisti. Eli juuri ja juuri toimii, mutta jos kompurantuotto yhtään tuosta laskee, niin sitten tulee ongelmia. Sinne säiliöön se pistää jotain 7 baria ja sehän ei nyt täyty tarpeeksi, joten siksi varmaan huutaa kokoajan.
Antaako se mitään vikakoodia?
Eipä ole kompuran kanssa ollut itsellä ongelmia, niin en oikeastaan osaa sanoa mitään, mutta kirjoittelin nyt kuitenkin jotain
Re: airmatic
kiitos, selvensi asiaa aika paljon
ei se anna mitään vikakoodia, kohta käyn ottamassa kompuran pois ja pitää huomenna töissä purkaa että mitä se on syönyt, voiko sitä enään korjata.. jos se kompuran tuotto on alle 5 baaria niin eikö se rupea autokin kohta jo laskemaan kun pussit huutaa lisää ilmaa ja kun venttiilit aukeaa, eikä sitten riitäkkään paine enää tuottamaan pusseihin asti, vaan pusseista meinaa tulla jo toiseen suuntaan eli poispäin, tai jotenkin näin tässä höpisen lämpimikseni? 
- CDI203
- Asiantuntija

- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: airmatic
Jepparotech kirjoitti:kiitos, selvensi asiaa aika paljonei se anna mitään vikakoodia, kohta käyn ottamassa kompuran pois ja pitää huomenna töissä purkaa että mitä se on syönyt, voiko sitä enään korjata.. jos se kompuran tuotto on alle 5 baaria niin eikö se rupea autokin kohta jo laskemaan kun pussit huutaa lisää ilmaa ja kun venttiilit aukeaa, eikä sitten riitäkkään paine enää tuottamaan pusseihin asti, vaan pusseista meinaa tulla jo toiseen suuntaan eli poispäin, tai jotenkin näin tässä höpisen lämpimikseni?
Niin siinä käy että sitten kun aikansa tasailee ja pai etta ei enään
Riittää, paineanturi joskus likaantuessaan vikaantuu niin että näytää
Mitä satuu(harvinaista)
Usein kopura kuluu väljäksi ja oireet on kuvaillun kaltaisia
Ja syykin on sama ikävämpänä juttuna tuosta imuputken vuotamisesta
Seurailee melko usein ventiili onkelmia mitkä johtuu systeemin
Mennestä töhnästä/kosteudesta
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: airmatic
nyt on kompura purettu ja remontoitu ja laitoin äsken paikoilleen, nyt on ongelma kun olen tuota keulaa tunkilla nostellut monta kertaa peräkkäin ja nyt on keula alhaalla ja auto ei sitä rupea nostamaan, pitikö se starilla nostella ensin jos pussit tyhjät vai onko mitään muuta keinoa tähän hätään?
Re: airmatic
Tolla "tunkkijumpalla" olen joskus joutunut herättelemään autoa, jos on ihan maassa. Jotain vikaa siellä taitaa vieläkin olla, jos ei jää ylös.
Re: airmatic
Siis kompressoriko ei herää ollenkaan käyntiin? Kompressorin sulake ja rele kunnossa? Vai käykö kompressori mutta auto vaan ei nouse?
Re: airmatic
kompura käy kyllä mutta auto ei nouse
Re: airmatic
ja minulla on vielä kaiken hyvän lisäksi vieläkin stari remontissa niin vaikeaa meinaa olla
Re: airmatic
ei toimi tuo tunkkaus idea, se on vänkärin etukulma kun ei nouse millään, sitä kulmaa minä tunkkailin illalla kun ryömin ottamaan kompuran irti ja tänään tunkkailin että pääsen kompuran laittamaan takaisin
Re: airmatic
starilla tein kompressori testin niin se paineenpäästöventtiili pudotti ensin paineet nollaan ja sitten kun kompura rupesi käymään niin ei nostanut ollenkaan testin mukaan painetta, voiko se paineenpäästöventtiili olla nyt auki jäänyt jumiin, missähän se sijaitsee ja pystyykö sille tekemään mitään?
- CDI203
- Asiantuntija

- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: airmatic
Kompresorissaparotech kirjoitti:starilla tein kompressori testin niin se paineenpäästöventtiili pudotti ensin paineet nollaan ja sitten kun kompura rupesi käymään niin ei nostanut ollenkaan testin mukaan painetta, voiko se paineenpäästöventtiili olla nyt auki jäänyt jumiin, missähän se sijaitsee ja pystyykö sille tekemään mitään?
(eikös *:ri anna tarkistus ohjeet jos testaus ei ole ok)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: airmatic
A9/1Y1 (paineenpoistoventtiili airmatic) pneumaattinen tarkastus.. tarkastus ei ollut kunnossa ja mahdolliset syyt: kompressoriyksikön ja venttiiliryhmän välinen putki vuotaa tai rakenneosa A9/1y1( paineenpoistoventtiili airmatic) ei sulje.
- CDI203
- Asiantuntija

- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: airmatic
Ja ventiili on kompurasaa ne pient johdot ohjaa sen toimintaaparotech kirjoitti:A9/1Y1 (paineenpoistoventtiili airmatic) pneumaattinen tarkastus.. tarkastus ei ollut kunnossa ja mahdolliset syyt: kompressoriyksikön ja venttiiliryhmän välinen putki vuotaa tai rakenneosa A9/1y1( paineenpoistoventtiili airmatic) ei sulje.
jos johto on nirhautunut poikki kuten usein on on auto hetken päästä
korkealla
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: airmatic
joo pitää tänään töiden jälkeen tarkastella se venttiili.. mitenkäs kun tarkastin tasoventtiileitä strailla niin stari kerto seuraavaa: korkeustunnistin vasen etu signaali 1 oli 3.63V, korkeustunnistin oikea etu signaali 1 oli 1.82V ja taka-akselin korkeuden tunnistin signaali 1 oli 3.02V.. kun tuossa oli siinä vaiheessa oikea etunurkka ihan maassa verrattuna muihin niin kuuluuko sen näyttääkkin silloin noin pientä signaalia kun pussi tyhjä vai mitenkä?
Re: airmatic
Tästä saattaisi olla apua, jos kompura ei tullut kuntoon: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 8#p1050058" onclick="window.open(this.href);return false;
Jännitettä muuttamalla noi korkeusanturit toimii, ilmeisesti sitten noin päin, että jännite laskee, kun kulmakin laskee. Tai no mitä tota ite olen säätänyt, niin en oikein ole tolkkua saanut, yhtä kulmaa kun nostaa tai laskee, niin ne kaikki muuttuu ihan miten sattuu. Joten empä sano siihen sen enempää.
Jännitettä muuttamalla noi korkeusanturit toimii, ilmeisesti sitten noin päin, että jännite laskee, kun kulmakin laskee. Tai no mitä tota ite olen säätänyt, niin en oikein ole tolkkua saanut, yhtä kulmaa kun nostaa tai laskee, niin ne kaikki muuttuu ihan miten sattuu. Joten empä sano siihen sen enempää.
Re: airmatic
Juu, kompura oli finaalissa, oli hiekat imenyt sisäänsä.. nyt on kompura korjattu ja meno jatkuu:)




