om605 käynnistys ongelmia
om605 käynnistys ongelmia
Elikkäs auto on w124 koneena toimii om 605 vapari tekniikka. Ongelma on seuraavanlainen eli ei käynnisty millään kylmällä koneella kun on astekkin pakkasta. Hetken kun on roikassa niin lähtee kun ei mitää ois ikinä ollukkaan. Hehkut toimii tulee virta ja hehkut on juuri vaihdettu ja relekkin napsahtaa niinku kuuluu. Voisko olla joku polttoaine puolella vika? Kiitos vastauksista näin etukäteen.
Re: om605 käynnistys ongelmia
Edellämainitsemasi kertomuksen perusteella vikaa ei ole polttoaine puolella. Vika löytyy hehkutuksesta, joko hehkurele tai hehkutulpat viallisia. Yleismittarilla mittaa vaikka akusta hehkutusvaiheen ja releen toiminnan.Kevyttä kirjoitti:Elikkäs auto on w124 koneena toimii om 605 vapari tekniikka. Ongelma on seuraavanlainen eli ei käynnisty millään kylmällä koneella kun on astekkin pakkasta. Hetken kun on roikassa niin lähtee kun ei mitää ois ikinä ollukkaan. Hehkut toimii tulee virta ja hehkut on juuri vaihdettu ja relekkin napsahtaa niinku kuuluu. Voisko olla joku polttoaine puolella vika? Kiitos vastauksista näin etukäteen.
+358 18B8FE99
Re: om605 käynnistys ongelmia
Eikös hehkujen toiminta mitata ohmeilla? Näin ainakin oon lukenu jostai samankaltasest ilmotuksest tääl mersufoorumil.J.Kulmala kirjoitti:Edellämainitsemasi kertomuksen perusteella vikaa ei ole polttoaine puolella. Vika löytyy hehkutuksesta, joko hehkurele tai hehkutulpat viallisia. Yleismittarilla mittaa vaikka akusta hehkutusvaiheen ja releen toiminnan.Kevyttä kirjoitti:Elikkäs auto on w124 koneena toimii om 605 vapari tekniikka. Ongelma on seuraavanlainen eli ei käynnisty millään kylmällä koneella kun on astekkin pakkasta. Hetken kun on roikassa niin lähtee kun ei mitää ois ikinä ollukkaan. Hehkut toimii tulee virta ja hehkut on juuri vaihdettu ja relekkin napsahtaa niinku kuuluu. Voisko olla joku polttoaine puolella vika? Kiitos vastauksista näin etukäteen.
Re: om605 käynnistys ongelmia
jos melko tarkan tuloksen haluaa saada, niin hehkusta johto irti ja ohmeja mittaileen hehkusta. näin jokainen hehku läpitte. arvoista en osaa sanoa äkkiseltään mitään, mutta jotain vastusta siellä pitää olla. ei kuitenkaan ääretöntä.
akusta mittaamalla jännitettä voi seurata, että ottaako joku virtaa niin paljon, että jännite tipahtaa akulla hehkutuksen ajaksi. eli siis hehkut haukkaa aika raakasti virtaa, niin jännite laskee. tälläin saa vaan karkeasti selvill, että juu, kyllä siellä joku ainakin jossain hehkuttaa..
ja parhaiten selviää hehkujen kunto, jos ne viitsii irrottaa ja hehkuttaa sillain, että näkee hehkun todella hehkuvan. tälläin ei tartte mittareita, pelkkä silmä riittää.
akusta mittaamalla jännitettä voi seurata, että ottaako joku virtaa niin paljon, että jännite tipahtaa akulla hehkutuksen ajaksi. eli siis hehkut haukkaa aika raakasti virtaa, niin jännite laskee. tälläin saa vaan karkeasti selvill, että juu, kyllä siellä joku ainakin jossain hehkuttaa..
ja parhaiten selviää hehkujen kunto, jos ne viitsii irrottaa ja hehkuttaa sillain, että näkee hehkun todella hehkuvan. tälläin ei tartte mittareita, pelkkä silmä riittää.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: om605 käynnistys ongelmia
Kyseinen moottori lähtee käyntiin, vaikka olisi muutama hehku viallinenkin.
Asikaisemmassa kirjoituksessani annoin mahdollisimman yksinkertaiset neuvot mitata akusta hehkutuksen kunnon. Jos hehkutus on kunnossa , lähtee moottroi käyntiin.
Pidemmälle viety tarkastelu on mitata yleismittarilla hehkutulppien kunto, eli noin 1 ohmin paikkeilla vastusarvo.
Asikaisemmassa kirjoituksessani annoin mahdollisimman yksinkertaiset neuvot mitata akusta hehkutuksen kunnon. Jos hehkutus on kunnossa , lähtee moottroi käyntiin.
Pidemmälle viety tarkastelu on mitata yleismittarilla hehkutulppien kunto, eli noin 1 ohmin paikkeilla vastusarvo.
+358 18B8FE99
Re: om605 käynnistys ongelmia
Alle on tai selvästi alle pitää olla jos on kunnossa ja mittaa sitten niin että akunkenkä on irti jos hehkun johto on kiinni hehkutulpassa ja mittaat digitaalisella ohmimittarillaJ.Kulmala kirjoitti: 1 ohmin paikkeilla vastusarvo.

Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
Re: om605 käynnistys ongelmia
Eli ohmit on mitattu ja jokaisella hehkulla oli hiukan alle 1 ohmi. Eli onkos jotai muita ehdotuksia vai voik kone olla jo nii väljä? Ku mittarin mukaa ainakaa ei olis ajettu vast ku 470 tkm.Jari Ke kirjoitti:Alle on tai selvästi alle pitää olla jos on kunnossa ja mittaa sitten niin että akunkenkä on irti jos hehkun johto on kiinni hehkutulpassa ja mittaat digitaalisella ohmimittarillaJ.Kulmala kirjoitti: 1 ohmin paikkeilla vastusarvo.
Re: om605 käynnistys ongelmia
Seuraavaksi laitat jännitemittarin kiinni akunnapoihin ja käännät hehkun päälle. Napajännitteen pitäisi tippua 11v tai hiukan alle Niin ja tee tämä kylmänä kun auto normaalisti ei käynnisty eli vika on päällä
Niin millä syöttöpumpulla tämä mosa oli?
Edit Niin väljä ettei käynnisty ei voi ola Jos olisi olisi muitakin oireita
Niin millä syöttöpumpulla tämä mosa oli?
Edit Niin väljä ettei käynnisty ei voi ola Jos olisi olisi muitakin oireita
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
Re: om605 käynnistys ongelmia
Kevyttä kirjoitti:Jari Ke kirjoitti:J.Kulmala kirjoitti:
Eli ohmit on mitattu ja jokaisella hehkulla oli hiukan alle 1 ohmi. Eli onkos jotai muita ehdotuksia vai voik kone olla jo nii väljä? Ku mittarin mukaa ainakaa ei olis ajettu vast ku 470 tkm.
Onko hehkureleeltä hehkutulpille lähtevä liitin paikallaan ?
Jos on niin hehkureleessä vika.
Saat testattua hehkureleen kunnon edellamaituilla ohjeilla akun navoista yleismittarilla.
Jos hehkurelekin on kunnossa, syy voisi olla sammutinmekanismin olevan juntturassa, eli pitää ruiskutuspumpun sammutusasennossa kylmänä. Hyvin epätodennäköinen.
+358 18B8FE99
Re: om605 käynnistys ongelmia
Jos hehkupuoli on kunnossa niin ettei venttiilit kantaisi kylmänään?
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: om605 käynnistys ongelmia
No kerrankin ollaan Kulmalan kanssa alltopituudella. Siksi kysäisinkin tuota pumpun mallia jo aiemminJ.Kulmala kirjoitti:eli pitää ruiskutuspumpun sammutusasennossa kylmänä. Hyvin epätodennäköinen.

Threidin aloittajalle laitas tuo s-pupun malli mikä on?
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
Re: om605 käynnistys ongelmia
W124 :ssa ei ole sähköpumppua. Täysin mekaanisella mennään.Jari Ke kirjoitti:No kerrankin ollaan Kulmalan kanssa alltopituudella. Siksi kysäisinkin tuota pumpun mallia jo aiemminJ.Kulmala kirjoitti:eli pitää ruiskutuspumpun sammutusasennossa kylmänä. Hyvin epätodennäköinen.
Threidin aloittajalle laitas tuo s-pupun malli mikä on?
+358 18B8FE99
Re: om605 käynnistys ongelmia
Hyvin epätodennäköistä kyseisellä moottorityypillä.Jolle kirjoitti: niin ettei venttiilit kantaisi kylmänään?
+358 18B8FE99
Re: om605 käynnistys ongelmia
Se on vuoden 95 vuoden w124 ni eiks se oo mekaanisell viell.J.Kulmala kirjoitti:W124 :ssa ei ole sähköpumppua. Täysin mekaanisella mennään.Jari Ke kirjoitti:No kerrankin ollaan Kulmalan kanssa alltopituudella. Siksi kysäisinkin tuota pumpun mallia jo aiemminJ.Kulmala kirjoitti:eli pitää ruiskutuspumpun sammutusasennossa kylmänä. Hyvin epätodennäköinen.
Threidin aloittajalle laitas tuo s-pupun malli mikä on?
Re: om605 käynnistys ongelmia
Jaahans vai niin. Niitä on mosia vaihdeltu ristiin rastiin lankkuihin uusiin ja vanhoihin että siinä mielessä oli ihan relevantti kysymys vai mitä Kulmala?J.Kulmala kirjoitti:
W124 :ssa ei ole sähköpumppua. Täysin mekaanisella mennään.
No mutta jos oli rivipumppu ni tiedätkö että sammutin on varmasti pois päältä kun alat starttaamaan kylmänä? Silloin on varma kun nyppäät alipaineputken irti sammuttimesta ennen starttia. Sammutinvipuahan näissä ei o et siitä näkis. Totta tosin että epätodennäköistä mutta mahdollista ja ennenkaikkea helppoa todentaa. Eli sammuttimesta alipaineputki irti ja sit koittamaan käyntiin.
No epätodennäköisten juttujen pois sulkemista nää on ja veikkaan itte ettei ... No Akun jännitemuutos ensin kylmänä hehkussa ja sitte tää alipainejuttu ja sitte jatkoa....
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
Re: om605 käynnistys ongelmia
No näissä lankuissa viispyttyisissä on aina Boschin rivipumppu ( mekaaninen ). Automaateissa ei ole sammutinkliparetta, manuaalivaihteisessa on.Jari Ke kirjoitti:Jaahans vai niin. Niitä on mosia vaihdeltu ristiin rastiin lankkuihin uusiin ja vanhoihin että siinä mielessä oli ihan relevantti kysymys vai mitä Kulmala?J.Kulmala kirjoitti:
W124 :ssa ei ole sähköpumppua. Täysin mekaanisella mennään.
No mutta jos oli rivipumppu ni tiedätkö että sammutin on varmasti pois päältä kun alat starttaamaan kylmänä? Silloin on varma kun nyppäät alipaineputken irti sammuttimesta ennen starttia. Sammutinvipuahan näissä ei o et siitä näkis. Totta tosin että epätodennäköistä mutta mahdollista ja ennenkaikkea helppoa todentaa. Eli sammuttimesta alipaineputki irti ja sit koittamaan käyntiin.
No epätodennäköisten juttujen pois sulkemista nää on ja veikkaan itte ettei ... No Akun jännitemuutos ensin kylmänä hehkussa ja sitte tää alipainejuttu ja sitte jatkoa....
+358 18B8FE99
Re: om605 käynnistys ongelmia
Lähde nyt ensimmäiseksi tutkimaan sitä hehkutusjuttua, ei ole vaikea todeta yleismittarilla akusta mittaamalla.Kevyttä kirjoitti:
Se on vuoden 95 vuoden w124 ni eiks se oo mekaanisell viell.
+358 18B8FE99
Re: om605 käynnistys ongelmia
Missäspäin maalimoita tämä lankku oli? Ajele pihaan ni katotaan mikä mättää. Ei maksa mitään ja kaffettakin tarjotaanKevyttä kirjoitti:Elikkäs auto on w124 koneena toimii om 605 vapari tekniikka. Ongelma on seuraavanlainen eli ei käynnisty millään kylmällä koneella kun on astekkin pakkasta. Hetken kun on roikassa niin lähtee kun ei mitää ois ikinä ollukkaan. Hehkut toimii tulee virta ja hehkut on juuri vaihdettu ja relekkin napsahtaa niinku kuuluu. Voisko olla joku polttoaine puolella vika? Kiitos vastauksista näin etukäteen.

Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661