OM651 ja kiertovesiletkulämmitin
Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin
Kumpi tää nyt oli tt-termo vai toi musta mikä kuvissa oli?
Siis musta ei ole vesitiivis ...tt-termo on.
Siis musta ei ole vesitiivis ...tt-termo on.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin
DBFI kirjoitti:Mistä sitä vettä olisi voinut mennä sinne väärälle puolelle heti asennuksen jälkeen?
Ei kait normisti mitenkään, mutta jos/kun viallinen laite, niin kaikki mahdollista.
Itse kun letkulämppäriä asensin testaisin sen "ämpärikierrolla" jotta oli varmasti OK ennen auton letkujen avaamista.
Ilmauksen kanssa tein niin, että päivän ajelut ensin ennen kuin kytkin virtoja lämppärille 1. kertaa jotta ilmat on varmasti pois systeemistä vaikka nestettä ei systeemistä tullut pois tuskin desiäkään kun katkokohta oli letkupihdeillä tukittu kahtapuolen.
Linkissä http://www.vagarena.fi/index.php?topic= ... #msg409332 lämpötilakäyttäytymistä jos kiinnostaa....
Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin
Totta mutta ymmärsin ekan viittauksen IP44 suojaukseen tarkoittaneen sitä että vika ei välttämättä olisi laitteessa vaan asentajassa joka saanut sen "sähköpuolen" kastumaan ulkokautta? Jos osa on alkujaan rikki niin eipä juuri väliä mikä mikä vika siinä on ollut.taky kirjoitti:Ei kait normisti mitenkään, mutta jos/kun viallinen laite, niin kaikki mahdollista.DBFI kirjoitti:Mistä sitä vettä olisi voinut mennä sinne väärälle puolelle heti asennuksen jälkeen?
Perusteellisia nuo asennusvalmistelusi mutta en kyllä ostaisi osaa joka pitää ensin tarkistaa toimivaksi. Uskaltaako siihen luottaa sitten asennuksen jälkeen jos kunto arveluttaa ennen asennusta.
Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin
Paljon mahdollista, että vika on asentajassakin. Pystyasennus ei ole mitenkään mahdollinen ilman isompia purkamisia joten asensin sen kulmaan paisuntasäiliön lähelle kiertoversipummppua. Vettä ei tullut pihalle kuin tilkkanen ja kaadoin laitteen täyteen vettä sekä täytin paisuntasäiliöön vähän lisää ennen letkun liittämistä. Sitten käytin konetta tyhjäkäyntiä hetken ja tämän jälkeen laitoin töpselin kiinni. Pumppu raksutti ja vesi solisi letkuissa ja selvästi kiersikin, kun letkut lämpenivät. Sitten laite pois päältä ja lopullinen kiinnitys autoon pannasta. Tämän jälkeen ei enää toiminutkaan vaan poltti saman tien sulakkeen ilman, että olisi lähtenyt hetkeksikään pyörimään.
Olin varautunut asennuksen epäonnistumiseen joten letkun katkoskohtaan olin ostanut 19mm liittimillä olevan jatkoholkin. En tiedä sitten mihin ihmeeseen lämmitin pitäisi asentaa, kun moottorin muovinen imuputki on muualla tiellä ja sitten syylarin takana sitä ei saa kiinni minnekään. Tai en ainakaan keksinyt kiinnityspaikkaa flektin ja koneen välissä. Lämmitin on kuitenkin melko painava ja kookas. Harmi kun pitää olla niin köyhä, ettei pihassa ole lämmintä tallia.
Olin varautunut asennuksen epäonnistumiseen joten letkun katkoskohtaan olin ostanut 19mm liittimillä olevan jatkoholkin. En tiedä sitten mihin ihmeeseen lämmitin pitäisi asentaa, kun moottorin muovinen imuputki on muualla tiellä ja sitten syylarin takana sitä ei saa kiinni minnekään. Tai en ainakaan keksinyt kiinnityspaikkaa flektin ja koneen välissä. Lämmitin on kuitenkin melko painava ja kookas. Harmi kun pitää olla niin köyhä, ettei pihassa ole lämmintä tallia.

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin
Ei kyse siitä ollut - samalla sekin kyllä selvisi - vaan kiinnosti lämmöntuottokyky ja se oli kiva testata ennen asennusta, kuin myös sitten autossa kiinni ollessaakin. Myös tuli testattua kuinka lämppärin lisäksi virranottokyky (sulakkeen tarvekoko) oli 2100w sisälämppärin kanssa. Hyvin menee 16A:lla.DBFI kirjoitti: Perusteellisia nuo asennusvalmistelusi mutta en kyllä ostaisi osaa joka pitää ensin tarkistaa toimivaksi. Uskaltaako siihen luottaa sitten asennuksen jälkeen jos kunto arveluttaa ennen asennusta.
Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin
Pyydä uusi takuuseen, helppo vaihtaa kun ottaa vanhan irti ja samalla tökkää uuden. Lämmitintä ei tarvitse täyttää vedellä, käytät autoa ensin että vesi kiertää, ja jos mahdollista käytä sitä
rest toimintoa eli auton omaa kiertovesipumppua, se ilmaa sen lämmittimen.
rest toimintoa eli auton omaa kiertovesipumppua, se ilmaa sen lämmittimen.
Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin
rest toimintoa?jariay kirjoitti:...ja jos mahdollista käytä sitä rest toimintoa eli auton omaa kiertovesipumppua, se ilmaa sen lämmittimen.
Kuinka tuo pelaa/tehdään?
Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin
Eniten minua jännittäisi minkälainen vika tuohon tuli. Jos vastus tai jokin ohjauselektroniikan osa meni oikosulkuun, homma on vielä OK (paitsi että se on tietysti rikki).
Mutta jos siihen tuli maavika joka poltti sulakkeen eli nyt on jännitteisistä navoista yhteys maadoitukseen ja se tapahtui noin helposti, kysymyksessä on sähkötuoli. Jos näin käy ja roikasta on maajohto poikki tai käytössä on maadoittamaton pistorasia niin sitten se on halleluja.
Rest- toiminto eli taukolämmitys toimii kun painat ilmastointilaitteen REST-nappulaa auton ollessa sammutettuna. Kiertovesipumppu kierrättää vettä varttitunnin verran.
Mutta jos siihen tuli maavika joka poltti sulakkeen eli nyt on jännitteisistä navoista yhteys maadoitukseen ja se tapahtui noin helposti, kysymyksessä on sähkötuoli. Jos näin käy ja roikasta on maajohto poikki tai käytössä on maadoittamaton pistorasia niin sitten se on halleluja.
Rest- toiminto eli taukolämmitys toimii kun painat ilmastointilaitteen REST-nappulaa auton ollessa sammutettuna. Kiertovesipumppu kierrättää vettä varttitunnin verran.
Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin
Neekeriversiossa (kuten itsellä tällä hetkellä) ei ole Rest-nappia. :/
Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin
Ettäkö konetilaan jotain joka ei pesua kestä ?...asentajassa joka saanut sen "sähköpuolen" kastumaan ulkokautta?

wiimax.fi
Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin
Moni muuten ei tiedä jos närhen muna paketti lämppärissä niin toisin päin se toimii kuin takaisku venttiili...itsekin laiton ton lämmittimen väärinpäin ja ihmettelin kun lämpö nousee muttei liiku...lämmitin ympäri ja sitten alkoi liikkumaan neste.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin
Soittelin tänään firmaan ja suhtautuminen oli hyvin asiallista. Myyjä epäili, että laitteeseen olisi päässyt kosteutta. Tämä on kyllä mahdollista, koska ehkä desi jäähdytysnestettä tuli ulos asentaessa. Laite kuulemma on herkkä tälle ja vähäinen määräkin voi tehdä sen. Saan tilalle paremmin tiivistetyn 1850w-mallin, jos se vaan mahtuu tilalle. Sen sijaan kosteuden pääsy kyseiselle paikalle on hyvinkin todennäköistä myös autoa pestessä tai sillä ajaessa. Eli sinänsä hieman sopimaton tuote kyllä tuonne auton keulaosaan. Mutta positiivista palvelua kyllä.
Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin
Nyt olisi 1850w-malli raksuttamassa. Huomatkaa professionaalinen asennus.
Laitoin supistukset ja yhden ryssänmutkankin.



Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin
Kumpi on oikea kiertosuunta, kiertovesipumpulta moottorista poispäin vai moottoriin päin?
s203 C270cdi -02
Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin
Lankuissa ja varmaan kaikissa muissakin niin kiertopumpulta menee neste moottoriin päin ja kannesta lämppärinkautta säätöyksikölle ja sieltä kiertopumpulle...se närhenmuna paketti toimii kuin takaisku venttiili vaikka virrattomana ne on auki....itse just tein ton virheen kun asensin tt-termoa ja pissapojan säiliön kautta kiersi kuumaneste kunnes käänsin lämmittimen toisin päin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin
Jep. Vuodenvaihteessa termostaatin ja nesteiden vaihto niin samalla pukata TT Thermo kiinni. Odotellut asennusta jo tovin aikaa.
s203 C270cdi -02
Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin
Thermo asennettu. Motonetista löytyi sopivia suppareita ja letkuja. Pitää pyöritellä ilmoja pois pari päivää ennen kuin uskaltaa pistää töpselin seinään. Saisinkohan laitettua kuvaa w203 270cdi:n asennuksesta. Ei ole tilaa kovin kiitettävästi. 
E: Tänään laitoin lämmittimen päälle ja kyllä mosa alkoi lämmetä.

E: Tänään laitoin lämmittimen päälle ja kyllä mosa alkoi lämmetä.
s203 C270cdi -02
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 25
- Liittynyt: Ma 27.04.2015 00:16
- Paikkakunta: Kouvola
Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin
Lainaan vanhaa threadia. Auto siis -11 S204 7g tomaatilla ja TT-Thermo 1000KLD asennuksessa. Mielestäni hyvä paikka lämmittimelle löytyi moottorin vasemmalta puolelta, ahtoputken päältä, pannan saa jopa pellissä olevaan ruuviin kiinni (kuva 1). Pari kysymystä letkujen kytkennästä (kuva 2). Tarkoitus siis kytkeä lämmitin kiertovesipumpulle menevään letkuun A niin että lähtö on pumppua kohti. Letku A tulee vaihteiston lämmönvaihtimelta ja siinä on T-haara, joka yhtyy käsittääkseni vesipumpulle menevää letkuun. Asennukseen mietin paria vaihtoehtoa:
Vaihtoehto 1: Letku A poikki ja parin lisämutkan kanssa lämmittimen tuloon ja toinen pää lähtöön.
Vaihtoehto 2: Irrotettaan letku A T-kappaleesta 1, lyhennetään ja kytketään suoraan lämmittimen lähtöön. Sitten siirretään T-kappale alemmas letkuun C ja vedetään uusi pätkä T-kappaleesta lämmittimen sisääntuloon. Letku B pitää myös tehdä uusiksi ja liitetään T-kappaleen toiseen haaraan.
Vaihtoehdossa 1 arveluttaa se että letkuun joutuu tekemään mutkan alaspäin jolloin vaarana on ilmalukon muodostuminen. Mielipiteitä?
Vaikuttaako vaihtoehdon 2 letkujen järjestyksen muutos mihinkään? Periaatteessa vesi pääsee samoihin paikkoihin kuin ennenkin mutta liitokset ovat vähän eri kohdissa.
EDIT: Tuossahan voisi olla mahdollinen vaihtoehto 3 kytkeä lämmitin tuohon kiertovesipumpulta lähtevään, sisälle menevään (?) letkuun ennen tuota putkea, virtaussuunta olisi tällöin varmaankin pumpulta poispäin?
Vaihtoehto 1: Letku A poikki ja parin lisämutkan kanssa lämmittimen tuloon ja toinen pää lähtöön.
Vaihtoehto 2: Irrotettaan letku A T-kappaleesta 1, lyhennetään ja kytketään suoraan lämmittimen lähtöön. Sitten siirretään T-kappale alemmas letkuun C ja vedetään uusi pätkä T-kappaleesta lämmittimen sisääntuloon. Letku B pitää myös tehdä uusiksi ja liitetään T-kappaleen toiseen haaraan.
Vaihtoehdossa 1 arveluttaa se että letkuun joutuu tekemään mutkan alaspäin jolloin vaarana on ilmalukon muodostuminen. Mielipiteitä?
Vaikuttaako vaihtoehdon 2 letkujen järjestyksen muutos mihinkään? Periaatteessa vesi pääsee samoihin paikkoihin kuin ennenkin mutta liitokset ovat vähän eri kohdissa.
EDIT: Tuossahan voisi olla mahdollinen vaihtoehto 3 kytkeä lämmitin tuohon kiertovesipumpulta lähtevään, sisälle menevään (?) letkuun ennen tuota putkea, virtaussuunta olisi tällöin varmaankin pumpulta poispäin?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
s204 C200 CDI BE T A Facelift -11
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 25
- Liittynyt: Ma 27.04.2015 00:16
- Paikkakunta: Kouvola
Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin
Asensin lämmittimen tuohon lämmityslaitteen kennoston paluuseen ennen kiertovesipumppua. Kierto samaan suuntaan kuin normikierto, kuten esim webaston asennusohjeessa kuvataan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
s204 C200 CDI BE T A Facelift -11
Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin
Webaston ohjeet onkin hyvä lähde asennuksen paikkaa funtisttaessa - valitettavasti niitä ei vain likikään kaikkiin moottorityyppeihin ole saatavissa.Unelmavävy kirjoitti:Asensin lämmittimen tuohon lämmityslaitteen kennoston paluuseen ennen kiertovesipumppua.
Onko lämppäri pelkästään letkujen varassa - kuvasta ei sitä heti hokaa - sillä klöntti on kuitenkin aika painava pelkille letkuille kannateltavaksi.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 25
- Liittynyt: Ma 27.04.2015 00:16
- Paikkakunta: Kouvola
Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin
Siinä on pellissä sopiva ruuvin pää johon lämmittimen pannan saa kiinni (näkyy nippa nappa kuva 1 aiemmassa viestissä) eli paino ei ole letkujen varassa. Toki sitä joutui vetelemään nippusiteillä kiinni esim paisarilta tulevaan täyttöletkuun että sai asennon hyväksi. Sinne jäi about sentti pelivaraa lämmittimen rungon ja ahtoputken väliin.taky kirjoitti: Onko lämppäri pelkästään letkujen varassa - kuvasta ei sitä heti hokaa - sillä klöntti on kuitenkin aika painava pelkille letkuille kannateltavaksi.
s204 C200 CDI BE T A Facelift -11
Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin
On vähän ilkeä asentaa tuota, kun moottorin liikkuminenkin pitää huomioida. Ensi talveksi pitäisi ehkä taas jotain kehittää. 

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin
Helpottaa kun pysyy näissä "pikkulohkoissa"tn62634 kirjoitti:On vähän ilkeä asentaa tuota, kun moottorin liikkuminenkin pitää huomioida.

-
- Sisäänajossa
- Viestit: 25
- Liittynyt: Ma 27.04.2015 00:16
- Paikkakunta: Kouvola
Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin
Noista TT-Thermoista vielä. Pitääkö ne teillä kuinka kovaa ääntä lämmityksen ollessa päällä? Toi mun 1000KLD pitää aika pärinää välillä, lämpiää kylläkin ja neste kiertää. Ohessa videota lämmityksestä
https://www.dropbox.com/s/tmxrbbl6t0gsf ... 9.mov?dl=0
Pitäiskö tuosta huolestua?
https://www.dropbox.com/s/tmxrbbl6t0gsf ... 9.mov?dl=0
Pitäiskö tuosta huolestua?
s204 C200 CDI BE T A Facelift -11
Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin
Tuttu ääni, W246:ssa ollut OWL-2:nen..Unelmavävy kirjoitti:Pitääkö ne teillä kuinka kovaa ääntä lämmityksen ollessa päällä?
Pitäiskö tuosta huolestua?

...kaksi talvea ja kovin samanlaista ääntä on pitänyt uudesta saakka, ja hyvin on pelittänyt.
Aluksi mietin juurikin samaa, että mahtaako pumpun siivet tms. ottaa pumpun runkoon kiinni, mutta eipä ääni ole parissa vuodessa mihinkään muuttunut. En olisi huolissani.
Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin
Voisko tuon laittaa suoraan vanhan webaston tilalle? Eli weba pois ja kiertovesiletkulämmitin vanhoihin weban letkuihin tilalle. Auto -98 väyrynen.
Ajossa:
W208 230K Cabrio
R170 320
W447 Vito
W208 230K Cabrio
R170 320
W447 Vito
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 25
- Liittynyt: Ma 27.04.2015 00:16
- Paikkakunta: Kouvola
Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin
Periaatteessa pitäis mennä heittämällä tilalle. Tämähän ei sitten ohjaa auton sisätilan puhallinta kuten webasto. Varmaan senkin ohjauksen saisi nikkaroitua. Jos sen vanhan webaston äly toimii niin laita se ohjaamaan TT-Thermoa päälle polttimen sijaan. Tällöin webaston äly ohjaisi edelleen myös sisätilan puhallinta päälle ja kajuutta lämpeäisi nopeammin.pjj53 kirjoitti:Voisko tuon laittaa suoraan vanhan webaston tilalle? Eli weba pois ja kiertovesiletkulämmitin vanhoihin weban letkuihin tilalle. Auto -98 väyrynen.
s204 C200 CDI BE T A Facelift -11
Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin
Toki varmasti osaavalla mahdollista, mutta taitaa erillinen sisätilalämppäri on yksinkertaisempi ja tehokkaampi tapa...Unelmavävy kirjoitti: Tällöin webaston äly ohjaisi edelleen myös sisätilan puhallinta päälle ja kajuutta lämpeäisi nopeammin.
Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin
Webasta on äly pihalla, eli ohjainkortissa vikaa.
Ajossa:
W208 230K Cabrio
R170 320
W447 Vito
W208 230K Cabrio
R170 320
W447 Vito
Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin
Unelmavävy kirjoitti:Asensin lämmittimen tuohon lämmityslaitteen kennoston paluuseen ennen kiertovesipumppua. Kierto samaan suuntaan kuin normikierto, kuten esim webaston asennusohjeessa kuvataan.
Samaan paikkaan pistin omani mutta millä se kiinnitys onnistui ? Mulla siinä on peltiruuvi joten mikään M6 tyyppinen mutteri siihen ei sopinut. Kai jokun nailon mutterin siihen voisi vääntää mutta
enpä löytänyt omista miljoonalaatikoista sellaista (vaikka niitä jossain varmasti onkin). 16 mm letkulla syöttä suoraan siitä alumiiniputkesta uuden pumpun viereen, sen sisäänmenossa U-mutka johon letku
jatkoksella kiinni. U-mutkan tein kahdesta 90 asteen letkukulmasta. Valmiit kulmat mototonetistä, ostin sellaisen 3 kulmaa sisältävän josta katkaisemalla saa ne erikseen ja suoralla jatkopalatta sitten sopivasti käänneltyä suuntaa. Jostain syytä aamulla tuntui sille että keskisuulakkeista olisi tullut vain viileää, en sitten tiedä tekeekö vilkas mielikuvitus tepposia.
Laiton samalla sisätilanpistokkeen, sen saa siististi läpivietyä akun takaa olevasta läpiviennistä. Pitää napauttaa muovi irti sisäpuolelta, sopiva läpivientikumi löytyi Korja-Kumi:sta tuotenumero 1011426.
S205 2020 C300de
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi