W116 280SE Automaatti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Mönkijämies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 26.11.2014 20:10

W116 280SE Automaatti

Viesti Kirjoittaja Mönkijämies »

Tuli laitettua harrastepeliksi kyseinen ajoneuvo. Auto on vm. 75 D-jetronic ja pelittää muuten hyvin mutta laatikosta löytyy vain kolme vaihdetta.
Rekisteriotteessa ja netissä sanotaan että autossa pitäisi olla 4 lovinen loota.
Vaihteisto vaihtaa kyllä nätisti mutta isoin vaihde puuttunee, ei edes yritä pistää päälle.

Oisko asiantuntijoilla vinkkejä?

Lootassa on öljyä ja se näyttää (mittatikussa) hyvältä.

Lisäksi kick down ei toimi.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W116 280SE Automaatti

Viesti Kirjoittaja atlas »

Paljonkos moottori nyt kirtää sillä kolmosella tai suurimmalla vaihteella satasen tai kahdeksan kympin vauhdissa?
Mersun askit kylllä lähtee kakkosella liikkeelle eli oisiko sullakin samanlainen ominaisuus.
Toki jos kakkosella lähtee niin talla pohjaan niin löytyykö vielä pienempi vaihde?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Mönkijämies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 26.11.2014 20:10

Re: W116 280SE Automaatti

Viesti Kirjoittaja Mönkijämies »

Joo, netistä "löysin" ykkös vaihteen :D
Kävin testaamassa, paikaltaan kaasu pohjassa kiihdyttäessä lähtee ykkösellä, joka on sairaan lyhyt.
Vaihtaa pian kakkoselle.

Eli normaalikäytössä auto lähtee kakkosella liikkeelle, joten käyttää vain kolmea vaihdetta.

Oppia ikä kaikki!

Mikäköhän idea tuolla super lyhyellä ykkösellä on?

Kiitti!
Avatar
Kipa71
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Ke 30.10.2013 00:32
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W116 280SE Automaatti

Viesti Kirjoittaja Kipa71 »

.
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1534
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: W116 280SE Automaatti

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Olisiko ihan ajomukavuuden takia säädetty lähtemään aina kakkosella liikkeelle. Tai liekkö kulutuksen vähentäminen kun ei ykkösellä tarvitse huudattaa, tiedä sitten.

Varsinaisesti en osaa tohon kickdowniin sanoa kuin että liittynee jollain tapaa ympyröimääni laitteeseen. Tutki omastasi tuo härpäke. raportoi jos vika löytynee, itseäkin kiinnostaa w116:sen korjaukset
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Mönkijämies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 26.11.2014 20:10

Re: W116 280SE Automaatti

Viesti Kirjoittaja Mönkijämies »

Voi mennä kevääseen tuo kick downin tsekkaus. Pistin juuri auton talviteloille.
Talvelle olis pikku hommia.
Vänkärin puolelle ei tule lämmintä.
Mittariston valot ei toimi.
Syylärin kennotus, ei kellään ois ylimääräistä 280se automaattiin?
Ajovalojen lasien putsaus sisältä, saako ne irti, miten?

Mitä muuten tarkoittaa se sininen valo kun valokatkaisimesta vetää reilusti?
Pikkasen vetämällä syttyy lisävalot keulaan.

Lisäksi kattelussa alumiinivanteet 15-16 tuumaset.

Vinkkejä kaivataan
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W116 280SE Automaatti

Viesti Kirjoittaja atlas »

Sininen valo=pitkät valot eli vetäisemällä saat pitkät eli väläytät ohittavasi tai vastaan tulijoille..normi homma.
Apparin puolelle ei lämmintä jos närhen munat putsaa karan pinta hiomapaperilla hienolla.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Mönkijämies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 26.11.2014 20:10

Re: W116 280SE Automaatti

Viesti Kirjoittaja Mönkijämies »

Tarkoitin valoa joka syttyy kiertokytkimen keskelle sitä vedettäessä.
Oisko takasumari (ei ilmeisesti toimi?)
Viikseä vedettäessä vilahtava valo on tuttu jo entuudestaan :D
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W116 280SE Automaatti

Viesti Kirjoittaja karra »

Mönkijämies kirjoitti:Tarkoitin valoa joka syttyy kiertokytkimen keskelle sitä vedettäessä.
Oisko takasumari (ei ilmeisesti toimi?)
Viikseä vedettäessä vilahtava valo on tuttu jo entuudestaan :D
Tervetuloa foorumille. Itse ostin, tai sain vasta syksyllä kotiin eka W116:n, en ole vielä aloittanut läpikäyntiä.

Joo takasumarin valo siinä kiertokytkimen keskellä. Mersussa eka vedetyssä asennossa syttyy etusumarit, toisella naksulla takasumari. Jos ei pala tsekkaa poltin ja sen kontaktit.

Lyhyt ykkönen varmaan pehmentää liikkeellelähtöä, ja sitähän saatetaan käyttää moottorijarrutuksessa vuoristossa, en ole ihan varma asiasta... alpeilla on pikkasen jyrkemmät ja pidemmät alamäet kun täällä meillä :D

Eren laittamassa kuvassa näkyy vakkarin yksikkö, ei kikkariin liittyvä mielestäni.

Minkä mallisia vanteita haet? Mitä isompaan kokoon mennään niin huonommin löytyy pienellä eli tarvittavalla ET:llä, autoosi se pitää olla 11-25 välillä.

Minulla olisi sinulle uusi laadukas ylävesiletku, jos teet syylariremppaa niin laita samalla uusi letku. Näissähän on metalliset syylarit joten sen voi kennottaa alan liikkeessä.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=158230" onclick="window.open(this.href);return false;
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1534
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: W116 280SE Automaatti

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Puolituttu huoltomies epäili sen kickdowniksi.

Mittees Karra kun omassa ei ole vakkaria mutta tuommoinen kuitenkin löytyy? :roll: :shock: Löytyykö sulla 6.9:tä tommosta möötikkää?
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Mönkijämies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 26.11.2014 20:10

Re: W116 280SE Automaatti

Viesti Kirjoittaja Mönkijämies »

Joo uudelleen kennotus ois 300e.
Pitää tsekata takakasumari.

Miten tuota kick downia voi testata paikallaan. Pitäisikö liikkua joku solenoidi ku kick down katkaisiaa painaa? Vai pitääkö olla vaihe päällä? Entäs ne tangot jotka menee kaasuvivustosta lootalle?
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W116 280SE Automaatti

Viesti Kirjoittaja karra »

Ere866 kirjoitti:Puolituttu huoltomies epäili sen kickdowniksi.

Mittees Karra kun omassa ei ole vakkaria mutta tuommoinen kuitenkin löytyy? :roll: :shock: Löytyykö sulla 6.9:tä tommosta möötikkää?
Tässä videossa se näkyy konehuoneen takanurkassa apparin puolella:

Kuva

Mönkijämies kirjoitti:Miten tuota kick downia voi testata paikallaan. Pitäisikö liikkua joku solenoidi ku kick down katkaisiaa painaa? Vai pitääkö olla vaihe päällä? Entäs ne tangot jotka menee kaasuvivustosta lootalle?


Ei varmaan mikään ulkoinen solenoidi liiku, laatikon sisällä ainoastaan. Tangoistahan lähtee vaijeri, vai onko W116 malleissa vielä tangot jotka hoitaa "bowden cable"n virkaa? Joka tapauksessa se systeemi välitää laatikolle tiedon kaasupolkimen asennosta ja vaikuttaa vaihtohetkeen.
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Mönkijämies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 26.11.2014 20:10

Re: W116 280SE Automaatti

Viesti Kirjoittaja Mönkijämies »

Tuo keltaisella ympyröity on imusarjan alipaineanturi, tsekkasin osanumerolla. Liittynee ruiskun ohjakseen.
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1534
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: W116 280SE Automaatti

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Kiitos tiedoista!
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Mönkijämies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 26.11.2014 20:10

Re: W116 280SE Automaatti

Viesti Kirjoittaja Mönkijämies »

Kattoluukku avautuu ja sulkeutuu hitaasti, mistä löytyis ohjeet voiteluun?
Avatar
JYYRÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: To 29.01.2004 21:06
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: W116 280SE Automaatti

Viesti Kirjoittaja JYYRÄ »

Kaiva kattoluukun moottori esiin peräkontin sivulta. Luukku liikkuu ns. kierrevaijerin avulla, eli vaijeri jossa on kiinnitettynä sellainen spiraalikierre. Muistaakseni moottorin kohdalta vaijeri näkyy hieman jostain raosta. Käske kaveria avamaan/sulkemaan luukkua ja ruiskuttele itse öljyä vaijeriin kokoajan sen liikkuessa. Jos sitä ei rasvaa, kierre kuluu ohueksi ja lopulta pettää. Sitten olet kusessa...
Rasvaa myös luukun liukupinnat avaamalla luukkua hieman ja ruiskin esim. WD40 sinne kiskoihin jotka näet taskulampulla.

Kickdownin kaikki laitteisto on vaihdelaatikossa. Muistaakseni siinä vaihteiston oikealla puolella kyljessa on kickdownin solenoidi, johon kaasupolkimen alle laitettu katkaisija on yhteydessä yhdellä johdolla. Kannattaa ostaa korjausopas. tähän autoon löytyy hyvä ja kattava korjausopas, jossa on kunnolliset kykentäkaaviot jne. Haynesin tekemä opas.
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
Mönkijämies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 26.11.2014 20:10

Re: W116 280SE Automaatti

Viesti Kirjoittaja Mönkijämies »

Tämmönen löytyi interwebistä:

http://handbook.w116.org/matrix6.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

ja

http://www.w116.org/library" onclick="window.open(this.href);return false;

On mulla saksankielinen opas mutta se ei oo kovin hyvä, keskittyy vain isompiin mekaanisiin asioihin: moottori, loota, jarrut, alusta...

Sain tuossa viikonloppuna mittaristonvalot pelaan, säätöpotikka rikki, jonka ohitin.
Sekä putsattua ajovalojen lasit sisäpuolen pölyistä, nyt molemmat kirkkaat.

Seuraavaksi pitäs kattoa vänkärinpuolen lämmönsäätö, ei tule kuumaa.
Sekä ne lampunpesimet, ei varmaankaan pelaa.
Ja tuo kattoluukku.
Vastaa Viestiin