Aikoinaan ajelin BMW 525 Tds:llä ja kun kyseessä oli Belgian tuonti, niin ainakin silloisessa BMW-huollossa Lielahdessa, oli suhtautuminen vihamielistä ja lopputulemma oli tukevasta €-nipusta huolimatta hylätty. Lisäksi hommaan liittyi mm. auton katoaminen, mittarin vaihto ja uskomattomia tarinoita, mitkä eivät liity mitenkään auton tekniikkaan. Kyseessä oli siis kuitenkin mittaristoon ja km-lukemaan liittyvät asiat. Tästä aasin silllalla asiaan:
Selasin aikanikuluksi nettiä ja "löysin" muutaman mielenkiintoisen W210 / W202 koppaisen kulkineen. On huoltokirjaa yms. vakuuttelua kunnollisesta kohtelusta. Etsiskelen ehken bensa vehjestä, miltä sitten kesällä rapsuttelen

Tukevasti kuitenkin ysäri-autoon olen päätymässä, missä toivon olevan järjellistä tekniikkaa jäljellä.
Koska on väistämätöntä, että ysäri-autoilla on takana matkaa, niin en viitsisi aloittaa kaupantekoa vit......lla km-lukemasta. Tästä tuli mieleen => miten sen lukeman voi varmistaa kohtuudella ja luotettavasti?
Eihän kukaan osta kallista autoa ja ole sitten ajamatta sillä?
Pitäisi vaan saada varmuus siitä, kuinka syvällä paskaan kätensä työntää.
Varmaankin jonkinlaisella testerillä (*:lla?) ja alustanumerolla homma hoituu. Kiinnostaisi vain tietää, noin niinkuin käytännön suoritus, eli minne mennä ja miten nämä liikkeet asiaan suhtautuvat. Lähinnä kiinnostaisi vinkki Etelä- ja Länsi-Suomen alueen yhteistyöhaluisista toimipisteistä sekä miten joku on homman itse hoitanut.
En parhaalla tahdollakaan löytänyt linkkejä missä asia olisi kerrottu. Jotenkin jotkut pääsevät maailmanlaajuiseen MB-huoltotiedostoon ja jotkut "löytävät" km-lukemia auton eri "muisteista". Kiire tämän homman kanssa ei ole, mutta keväällä saattaa jonkinlainen hölmöntölväys tulla ajankohtaiseksi
