vakionopeudensäädin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Möösu
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 29.07.2014 20:04

vakionopeudensäädin

Viesti Kirjoittaja Möösu »

moi,
onko kenelläkään tietoa, mistä voisi johtua w124 E300 D -95 cruiserin "sääriippuvuus"? Kun lämpötila menee lähelle nollaa, auto alkaa cruiserin olessa päällä kulkea katkonaisesti, samalla tavalla, kuin alamäessä estäessään vauhdin kiihtymisen. Joskus katkoo niin pahasti, että vakionopeudensäädin hyppää pois päältä. Välillä (noin 50%) toimii ihan normaalisti. Kesäisin ei ongelmia. Kaasulla ajaessa ei minkäänlaisia ongelmia. Toin auton Kaliforniasta, liekö tottunut liian lämpimiin keleihin. Toisaalta joku kumiosa tai neste saattaa olla kuivunut kuumuuden johdosta...
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5442
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: vakionopeudensäädin

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Korjausta vaatii se boksi. Jos tuntuu ettet itte halua korjata tai ei ole kunnon kolvia jne niin voisin koittaa :wink:
Pistä yv:tä
Möösu
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 29.07.2014 20:04

Re: vakionopeudensäädin

Viesti Kirjoittaja Möösu »

Kiitos vastauksesta. Tarkoitatko sitä VDO-boxia, joka on alhaalla moottorissa (tarvinnee purkaa pakosarjaa saadakseen irti). Onko siellä joku tartuntasysteemi vai mitä siellä pitää kolvata?
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3994
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: vakionopeudensäädin

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Möösu kirjoitti:Kiitos vastauksesta. Tarkoitatko sitä VDO-boxia, joka on alhaalla moottorissa (tarvinnee purkaa pakosarjaa saadakseen irti). Onko siellä joku tartuntasysteemi vai mitä siellä pitää kolvata?
Veikkaisin, että Jari tarkoitti ohjainboksia. Se sijaitsee kojelaudan sisällä, jotakuinkin mittariston alapuolella (rattiakselin vasemmalla puolella tarkemmin ottaen). Sen juotos- ja kondensaattorien kuivumisongelmat aiheuttavat juuri kuvatunlaisia ongelmia, eivätkä ole ollenkaan harvinaisia näissä vehkeissä. Tosin, itse en muista äkkiä kuulleeni niinkään säärippuvuudesta, mutta lämpölaajeneminen (tai tässä tapauksessa -kutistuminen) varmasti voi ratkenneita juotoksia avata ja sulkea ja sillä aiheuttaa katkoksia sähkön kulussa.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
cgv
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Su 19.06.2011 20:55
Paikkakunta: ´staro

Re: vakionopeudensäädin

Viesti Kirjoittaja cgv »

asiaa vähän sivuten: onko minkälainen homma pistää alkuperäinen vakkari vm'87 200d:hin? sen verran paljo tuloo ajettua jotta olis aivan mukava lisävaruste kun edellises autos siihen tottui.
Pallosalama 2.8T
V*tunVito 110cdi
Unique387
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: To 06.06.2013 08:19
Paikkakunta: Hollolan Lahti

Re: vakionopeudensäädin

Viesti Kirjoittaja Unique387 »

Möösu kirjoitti:moi,
onko kenelläkään tietoa, mistä voisi johtua w124 E300 D -95 cruiserin "sääriippuvuus"? Kun lämpötila menee lähelle nollaa, auto alkaa cruiserin olessa päällä kulkea katkonaisesti, samalla tavalla, kuin alamäessä estäessään vauhdin kiihtymisen. Joskus katkoo niin pahasti, että vakionopeudensäädin hyppää pois päältä. Välillä (noin 50%) toimii ihan normaalisti. Kesäisin ei ongelmia. Kaasulla ajaessa ei minkäänlaisia ongelmia. Toin auton Kaliforniasta, liekö tottunut liian lämpimiin keleihin. Toisaalta joku kumiosa tai neste saattaa olla kuivunut kuumuuden johdosta...
Itsellä 270cdi-00. Kiusaillut kohta 5v. Kun kelit laskee pakkasen puolelle niin ei välillä ota vakkaria päälle. Satunnaista kyllä, siis ei välttämättä jatkuvasti. Yleensä kun auto/moottori lämpeää ja vielä käyttää virrat pois niin alkaa taas otta päälle. En ole sen kummemmin tutkiskellut.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: vakionopeudensäädin

Viesti Kirjoittaja atlas »

cgv kirjoitti:asiaa vähän sivuten: onko minkälainen homma pistää alkuperäinen vakkari vm'87 200d:hin? sen verran paljo tuloo ajettua jotta olis aivan mukava lisävaruste kun edellises autos siihen tottui.
Saahan niitä tarvikkeinakin vakkareita ja luulen että on helpompi asentaa....tosin mullakin löytyy hyllystä orkkis ..pitää tässä talvella asennella..on kyllä aikamoinen johto nippu kuitenkin ja menee moneen paikkaan johtoja.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: vakionopeudensäädin

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

Ne on ne kaksi konkkaa siinä ohjainboxissa joiden kapasitanssi on laskenut. kylmänä enempi ja lämpimänä ei niin paljon jolloin saattaa toimia normaalisti. Ne 2 pystymallista ruskeaa kodensaattoria joidenka päässä lukee ERO niin eroon niistä. Tämä on se yleisin vika mutta saattaa tietysti muutakin olla. Viittaa vaan vahvasti niihin kun lämpimänä toimii.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Möösu
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 29.07.2014 20:04

Re: vakionopeudensäädin

Viesti Kirjoittaja Möösu »

jsmaa kirjoitti:Ne on ne kaksi konkkaa siinä ohjainboxissa joiden kapasitanssi on laskenut. kylmänä enempi ja lämpimänä ei niin paljon jolloin saattaa toimia normaalisti. Ne 2 pystymallista ruskeaa kodensaattoria joidenka päässä lukee ERO niin eroon niistä. Tämä on se yleisin vika mutta saattaa tietysti muutakin olla. Viittaa vaan vahvasti niihin kun lämpimänä toimii.
Onko se ohjainboxi vaikea irrottaa? Sanot, että niistä kahdesta pitää päästä eroon, tyhmä kysymys autotumpelolta, mutta pitääkö uudet laittaa tilalle ja onko helppo löytää?
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5442
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: vakionopeudensäädin

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

jsmaa kirjoitti:Ne on ne kaksi konkkaa siinä ohjainboxissa joiden kapasitanssi on laskenut. kylmänä enempi ja lämpimänä ei niin paljon jolloin saattaa toimia normaalisti. Ne 2 pystymallista ruskeaa kodensaattoria joidenka päässä lukee ERO niin eroon niistä. Tämä on se yleisin vika mutta saattaa tietysti muutakin olla. Viittaa vaan vahvasti niihin kun lämpimänä toimii.
Korjataan senverta ettei juttu ihan aina justiin näin ole :wink:


Edit:
Kysymys 1 Osaatko varmasti juottaa?
Kysymys2 Onko sulla käytettävissä jokin muu kuin makettikolvi? Weller tms?

Jos molempiin vastasit kyllä ni sitten neuvotaan lisää :clap:
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: vakionopeudensäädin

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

Jari Ke kirjoitti:
jsmaa kirjoitti:Ne on ne kaksi konkkaa siinä ohjainboxissa joiden kapasitanssi on laskenut. kylmänä enempi ja lämpimänä ei niin paljon jolloin saattaa toimia normaalisti. Ne 2 pystymallista ruskeaa kodensaattoria joidenka päässä lukee ERO niin eroon niistä. Tämä on se yleisin vika mutta saattaa tietysti muutakin olla. Viittaa vaan vahvasti niihin kun lämpimänä toimii.
Korjataan senverta ettei juttu ihan aina justiin näin ole :wink:


Edit:
Kysymys 1 Osaatko varmasti juottaa?
Kysymys2 Onko sulla käytettävissä jokin muu kuin makettikolvi? Weller tms?

Jos molempiin vastasit kyllä ni sitten neuvotaan lisää :clap:

Kysymys 1: Olen juottanut kolveilla 60-luvulta lähtien.
Kysymys 2: 60- luvun lopulta AINOASTAAN Wellereillä. Minulla on tällähetkellä 4 Welleriä.

En tiedä osaanko juottaa Sinun kriteeriesi mukaisesti mutta olen tässä elämäni varrella juottanut muutaman kymmenentuhatta
televisiota,radiota ja muuta elektroniikkaa. Ja minun kokemukseni mukaan AINA kun tulee ROE:n ruskea konkka vastaan niin sitä on syytä epäillä,mieluummin vaihtaa (Anteeksi meni edellisessä viestissä kirjaimet sekaisin,konkka on siis ROE,ei ERO).

Näitä vaihtamalla on vakkarit kuntoutuneet. ENKÄ väittänyt että asia AINA on näin,minä vain en ole tällä vähäisellä kokemuksella törmännyt muuhun.

Neuvoppas nyt sitten lisää!
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: vakionopeudensäädin

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

Möösu kirjoitti:
jsmaa kirjoitti:Ne on ne kaksi konkkaa siinä ohjainboxissa joiden kapasitanssi on laskenut. kylmänä enempi ja lämpimänä ei niin paljon jolloin saattaa toimia normaalisti. Ne 2 pystymallista ruskeaa kodensaattoria joidenka päässä lukee ERO niin eroon niistä. Tämä on se yleisin vika mutta saattaa tietysti muutakin olla. Viittaa vaan vahvasti niihin kun lämpimänä toimii.
Onko se ohjainboxi vaikea irrottaa? Sanot, että niistä kahdesta pitää päästä eroon, tyhmä kysymys autotumpelolta, mutta pitääkö uudet laittaa tilalle ja onko helppo löytää?

Pitää laittaa uudet,vakiotavaraa. Siis helppo löytää. Muista laittaa oikeinpäin,siis niinkuin vanhat. Miinus miinukseen, piirilevylle se on merkitty. Eikä tarvii olla pystymallin konkka,aksiaali,siis sellainen jossa on johtimet päissä kelpaa samallatavoin.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5442
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: vakionopeudensäädin

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

jsmaa kirjoitti:
Jari Ke kirjoitti:
jsmaa kirjoitti:Ne on ne kaksi konkkaa siinä ohjainboxissa joiden kapasitanssi on laskenut. kylmänä enempi ja lämpimänä ei niin paljon jolloin saattaa toimia normaalisti. Ne 2 pystymallista ruskeaa kodensaattoria joidenka päässä lukee ERO niin eroon niistä. Tämä on se yleisin vika mutta saattaa tietysti muutakin olla. Viittaa vaan vahvasti niihin kun lämpimänä toimii.
Korjataan senverta ettei juttu ihan aina justiin näin ole :wink:


Edit:
Kysymys 1 Osaatko varmasti juottaa?
Kysymys2 Onko sulla käytettävissä jokin muu kuin makettikolvi? Weller tms?

Jos molempiin vastasit kyllä ni sitten neuvotaan lisää :clap:

Kysymys 1: Olen juottanut kolveilla 60-luvulta lähtien.
Kysymys 2: 60- luvun lopulta AINOASTAAN Wellereillä. Minulla on tällähetkellä 4 Welleriä.

En tiedä osaanko juottaa Sinun kriteeriesi mukaisesti mutta olen tässä elämäni varrella juottanut muutaman kymmenentuhatta
televisiota,radiota ja muuta elektroniikkaa. Ja minun kokemukseni mukaan AINA kun tulee ROE:n ruskea konkka vastaan niin sitä on syytä epäillä,mieluummin vaihtaa (Anteeksi meni edellisessä viestissä kirjaimet sekaisin,konkka on siis ROE,ei ERO).

Näitä vaihtamalla on vakkarit kuntoutuneet. ENKÄ väittänyt että asia AINA on näin,minä vain en ole tällä vähäisellä kokemuksella törmännyt muuhun.

Neuvoppas nyt sitten lisää!

Nuo kysymykset editin alla oli tarkoitettu topiikin aloittajalle ja myönnetään ettei tullu ajateltua sitä että väärinymmärryksen mahdollisuus on ilmeinen tai oikeasaan ihan todennäköinen. Vilpittömät pahoitelut :oops:

Konkat kannattaa jokatapauksessa vaihtaa mutta aina vika tosiaan ei ole niissä.
Möösu
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 29.07.2014 20:04

Re: vakionopeudensäädin

Viesti Kirjoittaja Möösu »

Topikin aloittaja EI varmuudella osaa juottaa. Luulenpa, että itse boxin irroituskin voi olla minulle vaikeaa. Osaamiseni suuntautuu muualle ja siksi annan mielelläni sen jonkun muun tehtäväksi.
Hienoa, että olen saanut kommentteja kysymyksiini. Nyt vielä, kun joku hoitaisi homman kotiin ;)
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5442
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: vakionopeudensäädin

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Katotaan josko huomenna saisin jonkinlaiset ohjeet että boksiin pääsee käsiksi. Jatkohan sulla jo onkin tiedosa :wink:
Vastaa Viestiin