MB 190 lämmityslaite
MB 190 lämmityslaite
Lämmityslaite ei lähtenyt aamulla pyöriin, mutta muutaman kilometrin jälkeen heräsi pyörimään , eli voiko olla että tiettyyn asentoon sammuttuaan moottori ei käynnisty ja kun ajoviima sitä vähän auttaa niin herää? Ja toinen ongelma , oikeanpuoleinen lämpötilansäädin ei toimi , puhaltaa vain kylmää , onko vika yleensä säätimessä vai kennonpäässä venttiilissä , ja minkälaisella purkamisella nämä löytyy ?
Lämmityslaite pyörii nyt, vika oli ilmeisesti sulakkeessa joka ei saanut kunnon kosketusta.
Oikeanpuoleinen lämpötilansäädin ei vielä toimi. Eli onkohan vika säätimen päässä vai kennoston puolella yleensä? Voiko vesiventtiiliä ajaa mitenkään mekaanisesti auki , jotta saisi kuumaa puhaltaan ? Mistä ja miten tämän venttiilin löytää ?
Oikeanpuoleinen lämpötilansäädin ei vielä toimi. Eli onkohan vika säätimen päässä vai kennoston puolella yleensä? Voiko vesiventtiiliä ajaa mitenkään mekaanisesti auki , jotta saisi kuumaa puhaltaan ? Mistä ja miten tämän venttiilin löytää ?
Veikkaisin, että venttiili on jumissa. Jos ohjaupaneelissa olisi vika, niin venttiili olisi koko ajan auki. Kopauta kevyesti niitä venttiilejä. Venttiilit pystyy puhdistämaan. Täälläkin on ollut juttua putsauksesta.
Tässä aiheessa on kuvia:
"W124 puhaltaa pelkkää kuumaa, mitä pitäisi tehdä?"
Tässä aiheessa on kuvia:
"W124 puhaltaa pelkkää kuumaa, mitä pitäisi tehdä?"
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Magneettiventtiilit
Venttiilit on helppo purkaa (2 kpl), ne sijaitsevat akun vieressä, hyvin näkyvillä. Pitää varoa, ettei katkaise ohuita käämilankoja(?), kun venttiileitä irroittaa. Jos venttiilit eivät rupea pelaamaan, ainahan voi asentaa mekaanisen vesihanan letkuun, jota säätää vaijerilla. Se toimii, eikä venttiilien kanssa tarvitse ikinä tapella.
Eli auto on 190 2.5 D -88
Ei ole venttiilejä akun vieressä , eikä vesiletkussa. Purin konehuoneen puolelta muovisuojat pois . Vesi menee toiselta puolen moottoria suoraan kennolle ja toiselta takaisin. Puhallin näytti olevan konehuoneen puolella.
Lämmönsäätö tapahtuu ilmeisesti siten , että ilma ohjataan puhaltimen jälkeen joko kennon kautta tai suoraan sisätilaan. Säätöhanikka ohjaa jotain kääntyvää ilmanohjainta(äänestä päätellen) joka määrää tuleeko sisälle ulkoilmaa vai kennon läpi kuumaa ilmaa.
Pitää ilmeisesti seuraavaksi purkaa kojelauta , jotta ilmanohjain löytyisi ?
Ei ole venttiilejä akun vieressä , eikä vesiletkussa. Purin konehuoneen puolelta muovisuojat pois . Vesi menee toiselta puolen moottoria suoraan kennolle ja toiselta takaisin. Puhallin näytti olevan konehuoneen puolella.
Lämmönsäätö tapahtuu ilmeisesti siten , että ilma ohjataan puhaltimen jälkeen joko kennon kautta tai suoraan sisätilaan. Säätöhanikka ohjaa jotain kääntyvää ilmanohjainta(äänestä päätellen) joka määrää tuleeko sisälle ulkoilmaa vai kennon läpi kuumaa ilmaa.
Pitää ilmeisesti seuraavaksi purkaa kojelauta , jotta ilmanohjain löytyisi ?
Se ilmaläppä (vaijeri mikä lähtee nopeudensäädöltä) sijaitsee lämppärinmoottorin yläpuolella.
Sisältä olevan namiskuukkelin saat helpoiten irti kun irroitat nupit ja sit 24mm hylsyllä ne irti. Tuuletus ritilöiden alareunassa sijaitsee (2) ruuvia ja sivuissa (2) ,sekä tuhkakuppu on kanssa hyvä irroittaa.
Tämän jälkee tulee konsoli syliin ja pääset käsiksi nopeuden säätimeen. ( Vastus sijaitsee akun takana)
Sisältä olevan namiskuukkelin saat helpoiten irti kun irroitat nupit ja sit 24mm hylsyllä ne irti. Tuuletus ritilöiden alareunassa sijaitsee (2) ruuvia ja sivuissa (2) ,sekä tuhkakuppu on kanssa hyvä irroittaa.
Tämän jälkee tulee konsoli syliin ja pääset käsiksi nopeuden säätimeen. ( Vastus sijaitsee akun takana)

Hyvät on perät.......
Auti
lämmityslaiteesta...
Osaako kukaan sanoa mikä sulake on lämmityslaitteen säädölle? ja onko samassa sulakkeessa myös säätönamiskuukkeleiden valot. Ongelma on, että yhtäkkiä ei vaan säätö toimi ja moottori ei luonnollisesti pyöri ollenkaan. Missä muussa vois olla vika ku sulakkeessa?
ei viiti avata uutta ketjua, kun aihe menee läheltä.. tällänen ongelam olis sitten mulla.
tuuletimesta kuuluu sirinä, aina aika ajoin. riippuen tietysi lämmitys laitteeseen säädetystä nopeudesta.. olisko arvauksia mistä tulee? pystyykö korjaamaan miten?
tuuletimesta kuuluu sirinä, aina aika ajoin. riippuen tietysi lämmitys laitteeseen säädetystä nopeudesta.. olisko arvauksia mistä tulee? pystyykö korjaamaan miten?

S211 320 cdi -03
w210 290TD -97 ex
W201 190E 2.0E -89 ex
HD lxh1200 -90
w210 290TD -97 ex
W201 190E 2.0E -89 ex
HD lxh1200 -90
Tuulettimen moottori irti. Laakerit auki ja rasvaa sinne. Loppunee sirinät.Torme kirjoitti:ei viiti avata uutta ketjua, kun aihe menee läheltä.. tällänen ongelam olis sitten mulla.
tuuletimesta kuuluu sirinä, aina aika ajoin. riippuen tietysi lämmitys laitteeseen säädetystä nopeudesta.. olisko arvauksia mistä tulee? pystyykö korjaamaan miten?
Muuttuu todennäköisesti v-mäiseksi vinkumiseksi kun kuivuvat viel vähän aikaa...
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Itsellä oli seuraavanlaisia ongelmia ja samalla myös ratkaisuja niihin, ehkä tästä on joillekin apua.
Ensin katkaisija. Se oli jumissa, ei mennyt II isommalle, joten edellä selitetyllä tavalla puretaan se konsoli ja irroitin puhallinnopeuden katkaisijan. Se on semmoinen laite että kun kuluu niin voi helposti tulla kosketushäiriöitä. Minun oli niin kulunut että hain sitten purkaamolta vastaavan osan 15 e ja hyvin on toiminut. Parin tunnin homma vaihtaa tuo katkaisija.
Toinen ongelma oli kun puhallin rupesi kitisemään.
Joku neuvoi että voipi rasvata, mutta kun sain puhaltimen purettua irti totesin ettei rasvaus ole kovin helppo homma koska moottori ja laakerit on prässäämällä kasattu. Ajelin pari päivää ilman puhallinta ja löysin lopulta purkamolta vastaavan Siemens puhaltimen 60e (uusi KL-osa 139e). Sekin on hyvin toiminut nyt pariviikkoa ja kyllä purkaamo sille takuun antoi. Puhaltimen vaihdosta on kuviakin jos jotakuta kiinnostaa.
Puhallin voi olla joko merkkiä Bosch, Behr tai Siemens ja mikäli oikein ymmärsin niin eri merkkiset puhaltimet eivät sovi kuin omaan puhallinkoteloon. Eli jos aikoo vaihtaa niin täytyy ensin selvittää mikä puhallinmerkki itsellä on.
Ensin katkaisija. Se oli jumissa, ei mennyt II isommalle, joten edellä selitetyllä tavalla puretaan se konsoli ja irroitin puhallinnopeuden katkaisijan. Se on semmoinen laite että kun kuluu niin voi helposti tulla kosketushäiriöitä. Minun oli niin kulunut että hain sitten purkaamolta vastaavan osan 15 e ja hyvin on toiminut. Parin tunnin homma vaihtaa tuo katkaisija.
Toinen ongelma oli kun puhallin rupesi kitisemään.
Joku neuvoi että voipi rasvata, mutta kun sain puhaltimen purettua irti totesin ettei rasvaus ole kovin helppo homma koska moottori ja laakerit on prässäämällä kasattu. Ajelin pari päivää ilman puhallinta ja löysin lopulta purkamolta vastaavan Siemens puhaltimen 60e (uusi KL-osa 139e). Sekin on hyvin toiminut nyt pariviikkoa ja kyllä purkaamo sille takuun antoi. Puhaltimen vaihdosta on kuviakin jos jotakuta kiinnostaa.
Puhallin voi olla joko merkkiä Bosch, Behr tai Siemens ja mikäli oikein ymmärsin niin eri merkkiset puhaltimet eivät sovi kuin omaan puhallinkoteloon. Eli jos aikoo vaihtaa niin täytyy ensin selvittää mikä puhallinmerkki itsellä on.
-----------------------------
W201 250D -89
W201 250D -89
Sopii ne toisiinsa. Ja melkolailla samanlainen on muuten w124 kuin w201.
Siis puhallin siellä edessä pienessä ja ahtaassa kotelossa.
Ja mikä rasvaukseen tulee niin onnistuu vippaskonsteilla,mutta en tiedä onko kannattavaa koska se on vain ensiapua. ( toimii seuraaviin koviin pakkasiin).
Siis puhallin siellä edessä pienessä ja ahtaassa kotelossa.
Ja mikä rasvaukseen tulee niin onnistuu vippaskonsteilla,mutta en tiedä onko kannattavaa koska se on vain ensiapua. ( toimii seuraaviin koviin pakkasiin).

Hyvät on perät.......
Auti
Kuinka varmaa tuo ristiin sopiminen on? Omassa autossa puhallin toimii jaksottaisesti ja yleensä vain 3 ja 4 asennoissa, kun ajaa johonkin sopivaan töyssyyn alkaa puhallin pyöriä. Ja hetken päästä alkaa taas pyöriminen hidastua. Moottori toimi hienosti pöydällä, kun syötti virtaa suoraan akusta.
Läheisessä purkamossa olisi w201 kori missä pitäisi olla puhallin paikallaan, mutta minkä merkkinen sitä ei tiedetty. Itellä on Behr merkkinen.
Läheisessä purkamossa olisi w201 kori missä pitäisi olla puhallin paikallaan, mutta minkä merkkinen sitä ei tiedetty. Itellä on Behr merkkinen.
turboman kirjoitti:Eli auto on 190 2.5 D -88
Ei ole venttiilejä akun vieressä , eikä vesiletkussa. Purin konehuoneen puolelta muovisuojat pois . Vesi menee toiselta puolen moottoria suoraan kennolle ja toiselta takaisin. Puhallin näytti olevan konehuoneen puolella.
Lämmönsäätö tapahtuu ilmeisesti siten , että ilma ohjataan puhaltimen jälkeen joko kennon kautta tai suoraan sisätilaan. Säätöhanikka ohjaa jotain kääntyvää ilmanohjainta(äänestä päätellen) joka määrää tuleeko sisälle ulkoilmaa vai kennon läpi kuumaa ilmaa.
Pitää ilmeisesti seuraavaksi purkaa kojelauta , jotta ilmanohjain löytyisi ?




missä tämä mystinen puhallin oikein on??? miten sinne pääsee näkemään...
nyt olis hiukan kiire asialla, koska viimeyönä ajelin rammsteinin keikalta kotia kaikki ok. tänään lähin töihin ei enään tuuletin suostunut inahtamaankaan. arvatkaas oliko kylmä työmatka vaivaset 80km suuntaansa...
nyt olis hiukan kiire asialla, koska viimeyönä ajelin rammsteinin keikalta kotia kaikki ok. tänään lähin töihin ei enään tuuletin suostunut inahtamaankaan. arvatkaas oliko kylmä työmatka vaivaset 80km suuntaansa...

S211 320 cdi -03
w210 290TD -97 ex
W201 190E 2.0E -89 ex
HD lxh1200 -90
w210 290TD -97 ex
W201 190E 2.0E -89 ex
HD lxh1200 -90
Vinkkinä niin kauan kun puhallin ei toimi niin kääntää vään sen nopeusvivun oikealle niin on kanavat auki ja vitaa lämmintä ilmaa vaikka puhallin ei pyörisikään. Tai minulla ainakin toimi. Otin eka puhaltimen pois ja etsiessäni uutta käytettyä tilalle ajelin autolla ilman puhallinta pari päivää, 60 kmh kun oli vauhtia niin hyvin tuli lämmintä sisään ilman puhallintakin ku vaan väänsi lämpönamiskat täysille 
Mikko

Mikko
-----------------------------
W201 250D -89
W201 250D -89
190 lämmityslaite
Mullakin alko lämmityslaitteenpuhallin vinkumaan.
Kävin ostamassa uuden (BEHR 118€)ja siihen loppui vinkuminen.
Kun otin vanhan pois ,niin selvisi ,että laakerit oli väljät,joten ei olisi kai rasvaus mulla auttanu.
KAIKISTA HELPOIN ON KUN KÄY OSTAMASSA HETI UUDEN ,NIIN EI TARVI MONTA KERTAA PURKAA JA YRITTÄÄ RASVAILLA.
(vaikkakin tulee kalliimmaksi ,kuin rasvaaminen)
Kävin ostamassa uuden (BEHR 118€)ja siihen loppui vinkuminen.
Kun otin vanhan pois ,niin selvisi ,että laakerit oli väljät,joten ei olisi kai rasvaus mulla auttanu.
KAIKISTA HELPOIN ON KUN KÄY OSTAMASSA HETI UUDEN ,NIIN EI TARVI MONTA KERTAA PURKAA JA YRITTÄÄ RASVAILLA.
(vaikkakin tulee kalliimmaksi ,kuin rasvaaminen)

Puhallin sijaitsee konehuoneen puolella.Tuulilasinpyyhkijän alapuolella.Torme kirjoitti:missä tämä mystinen puhallin oikein on??? miten sinne pääsee näkemään...
nyt olis hiukan kiire asialla, koska viimeyönä ajelin rammsteinin keikalta kotia kaikki ok. tänään lähin töihin ei enään tuuletin suostunut inahtamaankaan. arvatkaas oliko kylmä työmatka vaivaset 80km suuntaansa...
Irroitat vaan ne muoviset suojat ( varoen ) ja sieltä se mysteeri paljastuu. Moottori on kiinni kolmella 8mm kannalla varustetulla ruuvilla ja sähkö liitin on vetämällä siinä päällä.( voi olla myös 2.johtoo apikoliittimillä )

Hyvät on perät.......
Auti
noniin mikkoj ohjeiden mukaan sitten hiukan tuli kurkisteltua mitä sielä on.. löyty BEHR merkkinen moottori.. kun vaan nyt tietäs mistä käyn kyselemään.
Tuli tossa mieleen olisko ylläpitäjilltä mahdottomuus kasata noi kuvalliset ohjeet kaikki samaan paikkaan ja ottaa vaikka palvelimelle talteen.. tuppaavat kadota keskusteluista noi kuvat.
Tuli tossa mieleen olisko ylläpitäjilltä mahdottomuus kasata noi kuvalliset ohjeet kaikki samaan paikkaan ja ottaa vaikka palvelimelle talteen.. tuppaavat kadota keskusteluista noi kuvat.
S211 320 cdi -03
w210 290TD -97 ex
W201 190E 2.0E -89 ex
HD lxh1200 -90
w210 290TD -97 ex
W201 190E 2.0E -89 ex
HD lxh1200 -90