Kuinka vääntöä jo tyhjäkäynniltä alkaen.. VNT:ä ja pumppua..
Itse ajattelin, että jospa se on sitä voiman ääntä....rehtijii kirjoitti:onpa kyllä erikoisen kuulonen...
Se vaan sitten taitamattoman korvaan kuulostaa erikoiselta.

Kovasti on hitsisaumaa imusarjassa....
Kaksi ahdinta ja puoli kiloa tyhjäkäynnillä ahtoja...
Taitaa olla vielä kompurakin piilossa jossain.
Ihan kyllä kivasti vastaa kaasuunkin.
Respektiä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Tälläseen/Tähän koppaan tietääkseni tulossa
http://www.kolumbus.fi/valtonen.motorsp ... mage27.htm
http://www.youtube.com/watch?v=qne_h1Awxfo
http://www.kolumbus.fi/valtonen.motorsp ... mage27.htm
http://www.youtube.com/watch?v=qne_h1Awxfo
Heh, hyvin näköjään savuttaa viteo kakkosessa, toki taitaa turpot vielä nukkua tuossa vaiheessa :Petri K kirjoitti:Kivalle kuullostaa kylläToivottavasti tolla yhdistelmällä pääsee jo eroon tuosta kirotusta savutuksesta, mikä vaivaa näitä kaikkia turbodieseleitä.
Onnea vaan projektille ja toivottavasti nähdään jossain myös radalla.
http://www.youtube.com/watch?v=Skam-aeCFOY

Onnea tosiaan rojektille.
-Risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Jep..automaatti on myös ratkaisu, tosin jatkuvalla lievällä "luistamisella" voi olla lämpöongelmia. Toki hyvä jäähdytin laatikolle auttaa siihenkin. Ihan miettimisen arvoinen juttu....jos paikalleen sovittaminen ei muodostu liian hankalaksi (perusmosa siis pakun 290D ja siihen sopiva loota tiheällä ykkösellä ja riittvällä tehon kestolla ja saada mahtumaan paikalleen pätkä välikardaaniakin ennen jakolaatikkoa. Ja pitäisi kestää suossa uittamista....eikä saisi tulla kauhesti lisää painoakaan....paljon vaatimuksiatauno_rulez kirjoitti:Olin myös aikeissa herättää idean momentin muuntimesta. Muistot armeijasta RaSilla ajelusta metsässä ovat oikein mainiot tuon momentin muuntimen takia mutta voiko sellaisen laittaa suoraan perus automaattilaatikon turbiinin tilalle jos muuten mitoiltaan sopivan löytäisi? Ja öljyn lauhdutushan pitää olla hyvä momentin muuntimen kanssa kun nesteessä syntyy niin paljon kitkaa siellä muuntimessa.JarkkoN kirjoitti:En ole ajatellut asiaa loppuun asti, pitäisi ehkä miettiä ruiskutetun aineen
määrää per kampiakselin kierros. Joka tapauksessa pienillä kierroksilla
lienee vaikeaa saada isoa vääntöä, jos moottori on suunniteltu toimimaan
paljon isommilla kierroksilla.
Kelpaisiko ratkaisuksi automaattilaatikko? Perinteinen momentinmuunnin
muuttaa välityssuhdetta jopa välillä 1:1 - 1:2. Lisäksi sen avulla
kierrokset voi nostaa parhaan väännön alueelle, jos auto ei muuten paikaltaan
liiku. Näin tehdään esim. suorituskykymittauksissa lähtökiihdytyksissä, eli
jarru ja kaasu yhtä aikaa pohjaan ja sitten jarru ylös.


...lähtee ku purkka tukasta...
Tässä on muuten polttoaineasian ydin. Kutosessa kolme ruikkia ja vitosessa 2.5 ja nelosessa 2. Tämä on suora väännön kerrannainen. (Ja tästähän saadaan sitten teho vääntö kertaa kierrokset per minuutti jaettuna 5252 jne.)JarkkoN kirjoitti:pitäisi ehkä miettiä ruiskutetun aineen
määrää per kampiakselin kierros.
Re: w123
Onkos Cridde tää sun projekti vielä tänä kesänä nipussa??cridde kirjoitti:http://www.youtube.com/watch?v=Yv2aX58lx2Q
Kaikissa vanhoissa portaallisissa automaateissa on momentinmuunnin
vakiona. Se toimii kytkimenä lähdöissä.
Automaatin öljylle kannattaa panna kunnon jäähdytin ja puhallin.
Suurin osa laatikkovioista kuulemma johtuu liian kuumista öljyistä
(amerikkalaisten jäähdytinkauppojen mukaan). Öljy kuumenee
aika lailla, jos tehoa siirretään paljon, koska osa tehoista jää öljyn
vatkaamiseen.
Esim. omassa 124:ssa on oikean etulokarin alla tehtaan jäljiltä erillinen
öljynjäähdytin ja puhallin, koska autossa on vetokoukku ja ilmastointi.
Keulalla olevan jäähdyttimen osana oleva laatikkoöljyn jäähdytin on
käyttämättä. Normaalisti laatikkoöljy jäähtyisi siinä.
vakiona. Se toimii kytkimenä lähdöissä.
Automaatin öljylle kannattaa panna kunnon jäähdytin ja puhallin.
Suurin osa laatikkovioista kuulemma johtuu liian kuumista öljyistä
(amerikkalaisten jäähdytinkauppojen mukaan). Öljy kuumenee
aika lailla, jos tehoa siirretään paljon, koska osa tehoista jää öljyn
vatkaamiseen.
Esim. omassa 124:ssa on oikean etulokarin alla tehtaan jäljiltä erillinen
öljynjäähdytin ja puhallin, koska autossa on vetokoukku ja ilmastointi.
Keulalla olevan jäähdyttimen osana oleva laatikkoöljyn jäähdytin on
käyttämättä. Normaalisti laatikkoöljy jäähtyisi siinä.
Re: Kuinka vääntöä jo tyhjäkäynniltä alkaen...?
Nostellaas tätä vanhaa topikkia ylöspäin. Tilanne on vähän päivittynyt. OM602 2,9 moottorikin kävi tontilla mutta möin sen eteenpäin. Nyt tontilla seisoo orkkis OM603 turbo farkkumerse, josta siis otetaan moottori tähän maasturiin. Eli edelleen tarve on herkällä ja alhaalta vetävälle moottorille, tehoiksi riittänee 200-250hv ja väännöksi joku 400nm.
Millaista turboa raati ehdottaa ja mitä kannattaa vielä huomioida? Nyt hyväksytään myös se VNT turbo, jospa sen saisi riittävän hyvin pelaamaan yksinkertaisella paineohjauksella. Lievä "tukkoon meno" / pakopaineiden / lämpöjen nousu maksimikierroksilla on hyväksyttävä pahe, koska siellä moottoria käytetään vain muutamia sekunteja kerrallaan. 80% moottorin käynnissäoloajasta tapahtuu kierroksilla 1000-2500rpm, 15% kierroksilla 2500-3500rpm...loput alle 1000rpm ja yli 3500rpm
Eli orkkis OM603 tbo moottori, ajattelin ihan alkuperäisellä pakosarjalla ja imusarjalla...joku cooleri tulee tientenkin keulaan, pakoputki yhdellä läpivirtausvaimentimella...2,3-3" halkaisjaltaan ja mahdollisesti lyhyt "sivuputki"
Pumpuksi on hankittu Mynä 6mm elementeillä, maksimit 100mm3/1bar ja alasyöttö on vähän riskimmälle vedetty mitä normaalisti. Max vetävät 5400rpm (ryntäys 5700rpm).
Keskustelua aiheesta....?
Millaista turboa raati ehdottaa ja mitä kannattaa vielä huomioida? Nyt hyväksytään myös se VNT turbo, jospa sen saisi riittävän hyvin pelaamaan yksinkertaisella paineohjauksella. Lievä "tukkoon meno" / pakopaineiden / lämpöjen nousu maksimikierroksilla on hyväksyttävä pahe, koska siellä moottoria käytetään vain muutamia sekunteja kerrallaan. 80% moottorin käynnissäoloajasta tapahtuu kierroksilla 1000-2500rpm, 15% kierroksilla 2500-3500rpm...loput alle 1000rpm ja yli 3500rpm

Eli orkkis OM603 tbo moottori, ajattelin ihan alkuperäisellä pakosarjalla ja imusarjalla...joku cooleri tulee tientenkin keulaan, pakoputki yhdellä läpivirtausvaimentimella...2,3-3" halkaisjaltaan ja mahdollisesti lyhyt "sivuputki"
Pumpuksi on hankittu Mynä 6mm elementeillä, maksimit 100mm3/1bar ja alasyöttö on vähän riskimmälle vedetty mitä normaalisti. Max vetävät 5400rpm (ryntäys 5700rpm).
Keskustelua aiheesta....?

...lähtee ku purkka tukasta...
Re: Kuinka vääntöä jo tyhjäkäynniltä alkaen...?
2260V on toimiva valinta maltillisille alle 300 hepan tehotavoittelle.
Re: Kuinka vääntöä jo tyhjäkäynniltä alkaen...?
lukasin koko topikin läpitte. alussa oli jotain höpinaa väännöistä alakierroksilla. sitten oli pakko kattoa omaa 2,5 litrasen om602:sen tuottamaa penkkilappua. harisen mittarit alkaa näköjään mittaan vasta 2000rpm ja siinä kohdassa näkyi olevan vääntöä jo 270nm. ahtopaine aikalailla nolla.. se oli garretin t04 hyrskyttimellä mitattu. tiedä sitten, että johtuko automaatin turbiin toiminnasta, vai pumpusta, vai mistä. ja paljonko sitä siellä kampiakselilla sitä vääntöä sitten oikeesti on? mutta se toimaatti vois olla ihan jees tollaseen käyttöön. varsinkin nyt, kun on isompi konekkin tulossa, niin kyllä sitä alavääntöä sieltä saa aika paljonkin luultavasti.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Kuinka vääntöä jo tyhjäkäynniltä alkaen...?
Mulla alko omassa mittaus 1900 kierroksesta ja siinä kohti oli 340Nm vääntöä. Ahtopainetta ei vielä ollu hirveämmin ja morkooli tietenkin rajotti syöttöä. 3000 kierroksen kohalla oli 500Nm ja niin eespäin..
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Kuinka vääntöä jo tyhjäkäynniltä alkaen...?
Kyllä se manuaalilla tulee ainakin alkuun. Tuo VNT näyttänee todennäköisimmälle ja jonkunverran apuja tuohon tyhjäkäynnilla ryömimiseen voisi olettaa saavan siitä automaattisesta tyhjäkäynnin tasaajasta ELR vai mikäs se nyt on? Toivottavasti sitä "bonanzaa" ei esiinny 6mm tapeilla...muuten menee hermo heti!
Jos jollakin on valmista patenttia/kalikkaa tuohon 2260 VNT:n paineohjaukseen niin voisin olla kiinnostunut ostamaan. Yksinkertaisuus ja luotettava toiminta on toivottavaa...karkeakin säätö kelpaa kun tätä ei niin maksimitehoihin/paineisiin/rata-ajoon tms vedetä kuitenkaan. Polttoaineen kulutus tasakaasumatka-ajossa ei ole myöskään niin tärkeä seikka...kunhan herää mahdollisimman äkkiä ja matalata...ja sitten ei heti kilahda jos käy muutaman sekunnin rajoitinta vasten.
Jos jollakin on valmista patenttia/kalikkaa tuohon 2260 VNT:n paineohjaukseen niin voisin olla kiinnostunut ostamaan. Yksinkertaisuus ja luotettava toiminta on toivottavaa...karkeakin säätö kelpaa kun tätä ei niin maksimitehoihin/paineisiin/rata-ajoon tms vedetä kuitenkaan. Polttoaineen kulutus tasakaasumatka-ajossa ei ole myöskään niin tärkeä seikka...kunhan herää mahdollisimman äkkiä ja matalata...ja sitten ei heti kilahda jos käy muutaman sekunnin rajoitinta vasten.
...lähtee ku purkka tukasta...
Re: Kuinka vääntöä jo tyhjäkäynniltä alkaen...?
Hitaasti etenee mutta etenee kuitenkin. OM603 löysi tiensä Gelandewagenin nokalle. Savut on otettu vakiokunnossa. Ja ahdistin on hankittu kans (GTB2260VK). Seuraavaksi ahtimen sovitusta ja pumpun vaihtoa kunhan joku sopiva lomapätkä löytyy. Ohjaus tulee näillä näkymin perinteisellä painekellolla.
Coolerin kanssa tulee ongelmia kun keulaan ei tahdo oikeen mahtua. Kun maastureissa "etu-ylityksen" pitäisi olla mahdollisimman lyhyt ja sen vuoksi vinssi on painettu melkein kiinni syyläriin ja vielä melkein puolet matalasta jäljelle jäävästä tilasta haukkaa öljynjäähdytin. Hmm...ehkäpä sellainen subaru tyylinen cooleri koneen päälle, scooppi ja tehokas puhallin siihen. Vieläkö löytäisi sellaisen sopivasti jostain...joku tällainen esim. http://www.darksidedevelopments.co.uk/p ... fabia.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Coolerin kanssa tulee ongelmia kun keulaan ei tahdo oikeen mahtua. Kun maastureissa "etu-ylityksen" pitäisi olla mahdollisimman lyhyt ja sen vuoksi vinssi on painettu melkein kiinni syyläriin ja vielä melkein puolet matalasta jäljelle jäävästä tilasta haukkaa öljynjäähdytin. Hmm...ehkäpä sellainen subaru tyylinen cooleri koneen päälle, scooppi ja tehokas puhallin siihen. Vieläkö löytäisi sellaisen sopivasti jostain...joku tällainen esim. http://www.darksidedevelopments.co.uk/p ... fabia.html" onclick="window.open(this.href);return false;
...lähtee ku purkka tukasta...
Re: Kuinka vääntöä jo tyhjäkäynniltä alkaen...?
Ensimmäisessä omassa VNT:ssä oli aikanaan 1,1bar kello, jolle tulevaa painetietoa bleedasin siten, että max ahdot siinä 1,6bar. Stoppiruuvin säädin siten, että pakopaineet ei alakierroksilla käyneet yli kolmen kilon. Toimi varsin kivasti. Kello maksoi 20e romikselta ja paineletku euron. Puukolla tein sopivan bleedauksen letkuun ja ajelin tuolla systeemillä vuoden tai pari. Ainoa ongelma tuli matka-ajossa motarivauhdeissa, kun ahtoi jo täysillä vaikka pienemmälläkin olisi tullut toimeen. Siksipä tuo ohjaus lopulta vaihdettiin sähköiseksi käyttäen hyväksi auton alkuperäistä EGR-karttaa.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
- Mikko Vuorsola
- Vakiokalustoa
- Viestit: 159
- Liittynyt: To 07.07.2005 13:30
- Paikkakunta: PORI
Re: Kuinka vääntöä jo tyhjäkäynniltä alkaen...?
Olen värkännyt ihan vastaavan systeemin jo vuosia sitten. 603:nen + Vnt + cooleri G mersuun, ja automaatin laitoin kanssa. Siitä tuli oikein hyvä, manuaalia en huoli enään koskaan mettä vehkeisiin.
Mulla oli painekello 0,5 barin jousella, ja säädettävä kuristin ja bleederi jonka perässä mangneeti venttiili, metsässä magneettiventtiili auki jolloin ahtoin 2,5 baaria, mahtava alavääntö ja hyvä ajaa sekä kiipeillä kivillä. tiellä bleederin mankku kiinni ja silloin pikatievauhdissa ahdot asettui sinne 0,5 barin tietämille ja näin myös lämmöt pysyi paremmin kurissa.
Mulla oli coolerina aluksi custom made cooleri jäähdyttimen etupuolella, mutta sitten vaihdoin vesicoolerin koneen päälle.
Mull aon tällä hetkellä seitsemän G:tä enemmän ja vähemmän rakenneltuina.
Jos kiinnostaa tai haluat kysyä lisää niin soittele 0400307223.
Mulla oli painekello 0,5 barin jousella, ja säädettävä kuristin ja bleederi jonka perässä mangneeti venttiili, metsässä magneettiventtiili auki jolloin ahtoin 2,5 baaria, mahtava alavääntö ja hyvä ajaa sekä kiipeillä kivillä. tiellä bleederin mankku kiinni ja silloin pikatievauhdissa ahdot asettui sinne 0,5 barin tietämille ja näin myös lämmöt pysyi paremmin kurissa.
Mulla oli coolerina aluksi custom made cooleri jäähdyttimen etupuolella, mutta sitten vaihdoin vesicoolerin koneen päälle.
Mull aon tällä hetkellä seitsemän G:tä enemmän ja vähemmän rakenneltuina.
Jos kiinnostaa tai haluat kysyä lisää niin soittele 0400307223.
Kyllä tästä pääsee, se vaan näyttää vähän jyrkältä...
******************************************************
G55AMG Kompressor
GD300 OM603 Mynä-Turbo
GD250
GE500 M119 Aavikkokilpuri
GD300 OM606 + Unimog porttaalit (rakenteilla)
GD 300
GD 300
Actros 4165 8X6 SLT
Actros 4150 8X8
Sprinter 319CDI
Sprinter 318CDI
Sprinter 313CDI
Sprinter 518CDI
170DA vm 1952
MAN KAT1 A1 8X8
Liuta muita vempeleitä...
******************************************************
G55AMG Kompressor
GD300 OM603 Mynä-Turbo
GD250
GE500 M119 Aavikkokilpuri
GD300 OM606 + Unimog porttaalit (rakenteilla)
GD 300
GD 300
Actros 4165 8X6 SLT
Actros 4150 8X8
Sprinter 319CDI
Sprinter 318CDI
Sprinter 313CDI
Sprinter 518CDI
170DA vm 1952
MAN KAT1 A1 8X8
Liuta muita vempeleitä...
Re: Kuinka vääntöä jo tyhjäkäynniltä alkaen.. VNT:ä ja pumpp
Mikähän tuossa pumpun asentamisessa meni mönkään..hmm. Ei oikeen lähde käyntiin, pitää painaa kaasua ja sit lähtee ryntäillen/aaltoillen...ei käy tyhjäkäyntiä ja kunnon kitkerää savua työntää. Ja kuulostaa karkealta.
Pumppu on suoraan Mynän huollon jäljiltä ja 6mm tapeilla. Laitettiin ykköspytty yläkuolokohtaan (nokka-akselin nokat ykköspytystä osoitti ylös "V":n muotoisesti) ja sitten kampuran päästä 13 astetta jälkeen...ja sitten kurkattiin pumpun kyljestä "tarkistusviiva" puoleen väliin sitä tirkistelyikkunaa ja kiristettiin pumppu kiinni. Pumpun mukana tuli kyllä ohje, jossa taisi olla 20-22 astetta (EYKK ?) mutta se vissiin tarkoittaa jotenkin pumpusta mitattuna? (yritettiin soittaa Mynälle muttei saatu kiinni ketään tänään) Eikös se ollut kuitenkin nyrkkisääntö, että kun vetää sen kampuran päästä 13-15 astetta JYKKiä niin on suunnilleen tontilla?
Myös suuttimet kävi huollossa, uudet hilut tuli sinne eli niiden pitäisi kyllä pelittää.
Pumppu on suoraan Mynän huollon jäljiltä ja 6mm tapeilla. Laitettiin ykköspytty yläkuolokohtaan (nokka-akselin nokat ykköspytystä osoitti ylös "V":n muotoisesti) ja sitten kampuran päästä 13 astetta jälkeen...ja sitten kurkattiin pumpun kyljestä "tarkistusviiva" puoleen väliin sitä tirkistelyikkunaa ja kiristettiin pumppu kiinni. Pumpun mukana tuli kyllä ohje, jossa taisi olla 20-22 astetta (EYKK ?) mutta se vissiin tarkoittaa jotenkin pumpusta mitattuna? (yritettiin soittaa Mynälle muttei saatu kiinni ketään tänään) Eikös se ollut kuitenkin nyrkkisääntö, että kun vetää sen kampuran päästä 13-15 astetta JYKKiä niin on suunnilleen tontilla?
Myös suuttimet kävi huollossa, uudet hilut tuli sinne eli niiden pitäisi kyllä pelittää.
...lähtee ku purkka tukasta...
Re: Kuinka vääntöä jo tyhjäkäynniltä alkaen.. VNT:ä ja pumpp
kyllä se mynäpumppu ajotetaan kampuralta siihen 20-22 eykk niinkö ohjeessa on
Re: Kuinka vääntöä jo tyhjäkäynniltä alkaen.. VNT:ä ja pumpp
Juuri noin, mersun tehtaan vakiopumpp laitetaan 15..13 JYKK mutta mynäpumput laitetaan annetu astelukema EYKK puolelta. Eli pistäppäs hienosäätö keskelle ja sitten kampiakselille 21 EYKK ja pmpp paikalleen, sitten pyörittelet oikeaan suuntaan parikierrosta ja hienosäädät sen vielä kertaalleen 21 EYKK kohdalle.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Kuinka vääntöä jo tyhjäkäynniltä alkaen.. VNT:ä ja pumpp
Kiittää ja kumartaa (ja poistuu takavasemmalle nolona
)

...lähtee ku purkka tukasta...
Re: Kuinka vääntöä jo tyhjäkäynniltä alkaen.. VNT:ä ja pumpp
Ei siinä mitään noloa ole, oikeastaan on noloa, että pumppupajojen ohjelaput on usein epäselviä käsin kirjoitettuja kötöstyksiä, eikä koneella ketaalleen puhtaaksi kirjoitettuja selkeitä dokumentteja, lisäksi ajoitusmerkinnät puuttuvat pumpun kyljestä, joten näitä ajoituskyselyitä tulee luokkaa kymmenkunta vuoteen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Kuinka vääntöä jo tyhjäkäynniltä alkaen.. VNT:ä ja pumpp
No niin....pumppu meni oikein paikalleen. Samalla uusiutui myös suutinkärjet. Turbo on vielä vakio, sitä ei ehtinyt vielä vaihtaa. Ihan mukavasti vastaa kaasuun, hieman vielä tyhjäkäynti rynkyttää ainakin kylmänä. Isompia kokeiluja varten pitää vähän kasailla keulaa pidemmälle. Pakosarjan laippahommaa pitää myös alkaa työstämään.
...lähtee ku purkka tukasta...
Re: Kuinka vääntöä jo tyhjäkäynniltä alkaen.. VNT:ä ja pumpp
Itellä G mersussa om603 mynän 8mm ja Garretin gt2059, jos syöttöjä on sen mitä ahdin pystyy tuottamaan ilmaa niin metsässä ajamisesta ei tuu mitään.
Pomppii ja loikkii kun ahdot alkaa nousta 1200rpm. Toinen ikäväpuoli on se että vääntöä on niin paljon että 35" boggerilla syötöt isolla etuvetareista toinen
katkeaa viimeistään silloin kun automaatti vaihtaa 2-vaihteen kaasupohjassa.
Eli pienemmällä väännöllä helpommin hallittavissa ja voimansiirto ei porsi ensimmäiseen ojan ylitykseen.
Pomppii ja loikkii kun ahdot alkaa nousta 1200rpm. Toinen ikäväpuoli on se että vääntöä on niin paljon että 35" boggerilla syötöt isolla etuvetareista toinen
katkeaa viimeistään silloin kun automaatti vaihtaa 2-vaihteen kaasupohjassa.
Eli pienemmällä väännöllä helpommin hallittavissa ja voimansiirto ei porsi ensimmäiseen ojan ylitykseen.
S211 280CDI 4matic avantgarde 2007
S211 320CDI Avantgarde 2005
G-Sarja W460 300TD (OM603, 8mm, Garrett VNT,722.3)
Exät:
S211 270CDI Avantgarde 2004
w124 300TDT Automatic -92
w123 350B Automatic -82
S210 290TDT -98
S211 220CDi -04
S211 320CDI Avantgarde 2005
G-Sarja W460 300TD (OM603, 8mm, Garrett VNT,722.3)
Exät:
S211 270CDI Avantgarde 2004
w124 300TDT Automatic -92
w123 350B Automatic -82
S210 290TDT -98
S211 220CDi -04
Re: Kuinka vääntöä jo tyhjäkäynniltä alkaen.. VNT:ä ja pumpp
Empäs ole tätä viestiä huomannutkaan. Mikäs tuon pomppimisen ja loikkimisen aiheuttaa? Onko se siis jyrkästi nouseva tehon muodostus....vai isoista tapeista johtuva "bonanza nykiminen" matalilla kierroksilla vai liian pitkät välitykset voimansiirrossa?NymiS kirjoitti:Itellä G mersussa om603 mynän 8mm ja Garretin gt2059, jos syöttöjä on sen mitä ahdin pystyy tuottamaan ilmaa niin metsässä ajamisesta ei tuu mitään.
Pomppii ja loikkii kun ahdot alkaa nousta 1200rpm. Toinen ikäväpuoli on se että vääntöä on niin paljon että 35" boggerilla syötöt isolla etuvetareista toinen
katkeaa viimeistään silloin kun automaatti vaihtaa 2-vaihteen kaasupohjassa.
Eli pienemmällä väännöllä helpommin hallittavissa ja voimansiirto ei porsi ensimmäiseen ojan ylitykseen.
Mulla on nyt se Mynä 6mm paikoillaan (vakio turbo vielä + tiheä manuaalilaatikko), pelaa kuin unelma maastossa 36" kumien kanssa. Jaksaa ryömiä tasaisesti tyhjäkäynnillä lukot päällä pehmeällä ja reagoi kaasuun kuin ajatus...herkkä kuin bensakone. Jos noita asioita saa vielä lisää sen VNT ahtimen kautta niin olisin enemmän kuin tyytyväinen.
Maksimaalinen teho/vääntö ei ole ollut tavoitteena....osittain sen vuoksi, että voimansiirron kestävyys tietenkin heikkenee ja toisaalta kovin suuria tehoja ei maastoajossa oikeastaan edes tarvi. Aikaisempi kone (2,8L 180hv bensa) oli täysin riittävä tehojen osalta, toki alavääntö oli ohutta. 9v aikana en ole saanut vielä yhtään voimansiirron osaa rikki....mutta kaikki on mahdollista kun jerkkua lisätään.
...lähtee ku purkka tukasta...
Re: Kuinka vääntöä jo tyhjäkäynniltä alkaen.. VNT:ä ja pumpp
Vetarin katketessa kulminoituu automaattilaatikon turbiinin stallspeed + ahtopaineen nousu joka nostaa syöttöjä niin että naps kuuluu vetarista.
Voimaa on vaan yksinkertaisesti liikaa heti kun ahdot lähtee nousemaan ja turbiini nappaa kiinni.
Välitykset on 5.29 ja automaatin tiheä ykkönen vielä lisää tuota voimansiirron rasitusta.
Nyt kun syötöt on pienemmällä niin asiallinen peli ja pysyy nipussa, ahdoilla ollaan jo jossain 1600rpm paikkeilla 0,5bar.
Voimaa on vaan yksinkertaisesti liikaa heti kun ahdot lähtee nousemaan ja turbiini nappaa kiinni.
Välitykset on 5.29 ja automaatin tiheä ykkönen vielä lisää tuota voimansiirron rasitusta.
Nyt kun syötöt on pienemmällä niin asiallinen peli ja pysyy nipussa, ahdoilla ollaan jo jossain 1600rpm paikkeilla 0,5bar.
S211 280CDI 4matic avantgarde 2007
S211 320CDI Avantgarde 2005
G-Sarja W460 300TD (OM603, 8mm, Garrett VNT,722.3)
Exät:
S211 270CDI Avantgarde 2004
w124 300TDT Automatic -92
w123 350B Automatic -82
S210 290TDT -98
S211 220CDi -04
S211 320CDI Avantgarde 2005
G-Sarja W460 300TD (OM603, 8mm, Garrett VNT,722.3)
Exät:
S211 270CDI Avantgarde 2004
w124 300TDT Automatic -92
w123 350B Automatic -82
S210 290TDT -98
S211 220CDi -04
Re: Kuinka vääntöä jo tyhjäkäynniltä alkaen.. VNT:ä ja pumpp
Olikos meillä petri puhetta silloin siitä volvon sre kytkimen sovittamisesta maasturiin? Jos oli nin laitoitko sen volvon 763 sre:n autoosi?
auto w123 200D/300DT vm, -81
Re: Kuinka vääntöä jo tyhjäkäynniltä alkaen.. VNT:ä ja pumpp
Oli joo, se on vielä kesken. Tuli hankittua syksyllä omakotitalo niin sitä askarrellessa on mennyt ylimääräinen vapaa-aika. Pitää ottaa se työn alle keväällä...näyttää lumella luistavan rengas ennemmin kuin kytkin 

...lähtee ku purkka tukasta...