w201 2.6 Ei lähde käyntiin lämpimänä?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Keijjo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Su 27.05.2012 20:52

w201 2.6 Ei lähde käyntiin lämpimänä?

Viesti Kirjoittaja Keijjo »

Olisiko arvon kansalla vastaavaa päässyt käymään että, kylmänä lähtee ihan ok käyntii mut lämpimänä ei sitten millään. Sen verran käytyjä vikoja mm. bensapumpun releet,ylijännite eikä vaikutusta.. Siitä sitten siirryin antureihin ja kannessa oleva 4napanen lämpötilan anturin liittimen kun otti irti niin lähti käyntii heti. Eli mihis kaikkee se singnaalia jakelee? Toiselle anturilla kokeiltu eikä vaikutusta.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w201 2.6 Ei lähde käyntiin lämpimänä?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Otapa lisäilmaluistin,ehan tai yl-releen sulake iri kuumana ja lähteekö tällöin paremmin käyntiin?
Toi anturin irroitus pudottaa ehkä myös jetin mekaaniselle..eli nämä pistoke irroitukset pitäisi tehdä saman.
Tällöin epäislisin että ehassa olisi vikaa tai sen säätö ei ole kohdallaan.
Mutta ilmavuodot tekee myös tuota koska kylmänä tulee kakkua lisää mutta kuumana ei..siksi vaikea käynnistyvyys ja liika ilma pahentaa sitä.
Tutki kumikaukalo ja huohotin letkut.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Keijjo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Su 27.05.2012 20:52

Re: w201 2.6 Ei lähde käyntiin lämpimänä?

Viesti Kirjoittaja Keijjo »

Okei.. Mikä on eha? :D Alipaine vuoto ainakin jonkinlainen on kun vedon jälkee kuuluu hiljanen suhahdus kojetaulust ehkä mutta tuskin se käynistymiseen niin paljon vaikuttaa.. Putsarii ku työntää rikastusta, pilottii tms nii lähtee käyntii.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w201 2.6 Ei lähde käyntiin lämpimänä?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kaikki vuodot voi yhteensä tehdä liian ison vuodon eli mittariston takana on economi mittarin letku irti..toimiiko se muuten?
Siitä eco mittarista näkee muuten kanssa alipaine vuoto osviittaa jos mittari ei mene nollille vaan jää vajaaksi tyhjäkäynnillä..toki siihen vaikuttaa venttiilivarrenkumitkin...kaikki linjastossa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Keijjo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Su 27.05.2012 20:52

Re: w201 2.6 Ei lähde käyntiin lämpimänä?

Viesti Kirjoittaja Keijjo »

No se on kyllä totta jos vuotaa sieltä täältä.Pitääpi käydä letkut läpi.Tää on varmaa sitte se race malli ku ei oo tota economy mittaristoa.Välillä käy tyhjäkäyntiäkin mainiosti ja välillä sitte herjailee.
Keijjo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Su 27.05.2012 20:52

Re: w201 2.6 Ei lähde käyntiin lämpimänä?

Viesti Kirjoittaja Keijjo »

Dodii.. Nyt ois hetki paneuduttu vian etsintään.. Tulpat,bensasuti ja alipaine letkut check.. Ei vaikutusta... Sen verran purin imusarjan päältä johtosarjaa jossa tämä ks. lämpötilan anturikin on niin siitä lähtee maadotus ja kolme johtoa sitten ecuille päin.. Maadotukset katoin kuntoon. Seuraavaks sitten vielä pitää ottaa releet pöydällä tai kokeilla toisilla kun en oikein muuta keksi... Kipuna tulee mut ei tavaraa ilmeisesti tarpeeksi... Mutta edelliseen palaten mikä tämä "eha" on ? Jos senkin kävisi läpi.
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2476
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: w201 2.6 Ei lähde käyntiin lämpimänä?

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Yhtään en tiedä mikä on EHA, mutta tuolla foorumin yläkulmassa on googlen-täsmähaku, sillä löytyy tälläistä:
http://www.google.fi/cse?cx=partner-pub ... gsc.page=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Foorumin oma haku ei osaa etsiä alle neljällä merkillä mitään...
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w201 2.6 Ei lähde käyntiin lämpimänä?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Katsoitko ruiskun alta kumikaukalon kuntoa?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Keijjo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Su 27.05.2012 20:52

Re: w201 2.6 Ei lähde käyntiin lämpimänä?

Viesti Kirjoittaja Keijjo »

Mites tohon ehan säätämiseen ei kannattas hirveesti koskea mutta tossa voisi olla kyllä perääkin kun käynnissä ollessaan kyllä käy aika rikkaalla, lainaten kummelia "ammoniakki menee silmiin" ihan :D Enpä muistanut tota kaukaloa vilkasta, pitääpä sekin vielä katsastaa...
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w201 2.6 Ei lähde käyntiin lämpimänä?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Rikkaalla käyntiin että perus seos on perseellään,lambda ei toimi(koeta muuttuuko käynti kun ottaa yj-releen sulakkeen,releen tai jonkin sähkökomponentin pistokkeen irti)ryyppy suutin vuotaa tai määris vuotaaa akseliltaan.
EHA säätöä voi kokeilla pulssi suhteella tai amppeeri alueelle yleismittari ja ehapiuhan väliin ja miitai tuulilasiin tai sisälle ja ajamaan..pitää olla mielellään +-5ma rajoissa tasakaasulla noin 2500rpm...jos ei niin säätää sieltä tulpan alta kuusiokoloruuvista hieman kokeillen ja ajaen tai pulssilla mitaten 2500rpm.
Suuttimetkin voivat tiputtaa ainetta paljon liikaa jos ei sumuna tule eli sekin testiin ja määriksen putkiin suuttimet irtaallaan kiinni ja bensareleeseen 87 napaan akulta virta suoraan ja lautasta painamaan..tiputtaako jos hieman painaa lautasta mutta pitää muuttua sumuksi.
Itse vaihdoin uudet suuttimet bosch ja en ollut tyytyväonen sumuun eli boschin laatu on kyllä paskaa ja se oli suutin valikoimista halvin..käynti muuttui hieman mutta pistemaisena painaa ainetta läpi skaalan..ei hyvä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Keijjo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Su 27.05.2012 20:52

Re: w201 2.6 Ei lähde käyntiin lämpimänä?

Viesti Kirjoittaja Keijjo »

Juuh.. Ehanin elämään paneuduttu parin tunnin verran ja tuloksena se että, piuhassa antoi 8-8.5ma.. Siitä sitten säätelin tyyliin 1:10 suuntaa jos toiseen ja vaikutusta ei ollut.. Nyt sitten käänsin 3/4 osaa ja eipä vaikutusta siitäkään juurikaan.. Aika paljon seilaili amppeerit vaikka omasta mielestä tasakaasulla mentiin.. Miten herkkä sen säädön sitten pitäisi olla, kierroksia vai? Kumikaukalo näytti silmämääräsesti ehjältä, pitää huomenna käynnissä ollessa sumutella vaikka präkkistä siihen...
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w201 2.6 Ei lähde käyntiin lämpimänä?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kyllä se ihan 1/8 kierroksesta muuttaa rajusti sitä.
Joko se on rikki totaallisesti..lambda rikki...
jotain outoa siinä nyt on mutta kuitenkin tasakaasulla 2500rpm pitäisi pyöriä siinä 0 molemmin puolin hieman jos saadaan paras tulos mutta siinä taisi olla 15ma säätö alue molemmin puolin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w201 2.6 Ei lähde käyntiin lämpimänä?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jollakinhan oli ehan pienen kuusiokolo ruuvin o-rengas poikki..siitä ei tietoa miten se silloin käyttäytyy.
Voi laskea kierrokset kiinni ja sitten ottaa koko ruuvin irti tarkistaa jos rikki niin kiinalaisesta kaasu sytkäristä saa käyvän ja kestävän tiivisteen..venäläisten YouTube sivustolta näin moisen .
Ruuvi pohjaan ja lasket kierrokset auki.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Keijjo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Su 27.05.2012 20:52

Re: w201 2.6 Ei lähde käyntiin lämpimänä?

Viesti Kirjoittaja Keijjo »

Okei.. Pitää kattoo jos joltain saisin lainaan ton ehan mökkylän ekaks nii näkis onko vaikutusta.. Jotain elämää tossa ehassa oli kyllä kun auki päin pyöräytin reilun puoli kierrosta ni kävi vaan röpöttää, kiinni päin kääntäessä ei juurikaan vaikutusta..Lambdaa en ainakaan itse uskoisi että, vaikuttaisi tohon käynnistys häiriöön..
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w201 2.6 Ei lähde käyntiin lämpimänä?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Auki niin meni rikkaalle mutta kiinni vedit niin seos meni kohdalleen tai hieman laihalle eli oikeaan suuntaa ja toiminta alueelle.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Keijjo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Su 27.05.2012 20:52

Re: w201 2.6 Ei lähde käyntiin lämpimänä?

Viesti Kirjoittaja Keijjo »

Tuosta.. Eha purkin ruuvin otin ja katoin tiivarin kunnon, ok.. Sitte ruuvasin takas ja säätelin, arvoks sain n.-2.. Eli kyl se rokkaa.. Otin y-releen sulakkeet irti ja käynnistyminen ei sen parempi eikä myöskää eha liittimen irrotuksella.. Kumikaukaloon ruiskutin käynnissä ollessa präkkistä ja käynti vähäsen nousi mutta ei hirveämmin.. Saatto saada höyryjäkin toki läpälle josta käynti vähän muuttui.. Tyhjäkäynti ja menohalut parani kun sai säädettyy ton ehan toki ja muutenkin rokkaa hyvin.. Alkaa olee keinot vähissä ja kun muuten toimii hyvin niin kohta laitan nelinapasen kytkimen tohon lämpötila-anturin väliin niin hävii sekin ongelma :D Yksi mikä nyt vielä mielessä olisi niin bensapumpun releessähän oli kärjet ja nekin pinnat tuli putsattuu mutta voisko kuitenkin olla et kärjet käy temppuilee..
Keijjo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Su 27.05.2012 20:52

Re: w201 2.6 Ei lähde käyntiin lämpimänä?

Viesti Kirjoittaja Keijjo »

Tuli tässä töitten ohessa mieleen että, onkos tässä ks. Pelissä ecun hallinnassa vai löytyykö tästä pelistä ohjauspaineensäädin vm.93.. Jos säädin löytyy niin voisin vikaa tutkailla sieltäkin..
Keijjo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Su 27.05.2012 20:52

Re: w201 2.6 Ei lähde käyntiin lämpimänä?

Viesti Kirjoittaja Keijjo »

Itse itselleni vastaten.. Löytyyhän sieltä näillä näkymin säädin ja aika hyvät räjäytyskuvatkin löytyvät... Huomenna mennä tutkimaan paikan päälle...
http://www.oldmerc.net/adjusting-the-co ... ystem.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w201 2.6 Ei lähde käyntiin lämpimänä?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ei sulla kyllä noin vanhoja laitteita siellä ole..tai jos on niin tarkista ettei mersu malli ole w111 :D
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Keijjo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Su 27.05.2012 20:52

Re: w201 2.6 Ei lähde käyntiin lämpimänä?

Viesti Kirjoittaja Keijjo »

Sitähän tässä ollaankin menossa tarkistamaan, tavara on tuore itselleni ja pitäähän se tutuksi tehdä itsellenikin :) Mutta onko näin että, ei ole säädintä tä?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w201 2.6 Ei lähde käyntiin lämpimänä?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Säätimellä tarkoitat?
Bensapaineen säädin kyllä mutta sitä et varmaan tarkoita.
Määränsäädin eli jakaja kyllä eli mekaaninen ruisku..
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Keijjo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Su 27.05.2012 20:52

Re: w201 2.6 Ei lähde käyntiin lämpimänä?

Viesti Kirjoittaja Keijjo »

Lämmitellääs aihetta vielä hieman.. Eli pakkaskelejen myötä auton ei tarttee jäähtyä kun hetki (käy esson baarista kahvin esim) niin lähtee käymään mutta ei heti sammutuksen jälkeen.. Isosta viasta ei siis kyse.. Lämpimänä vähän kun antaa kaasua startates niin lähtee ja jos sattuu nii käymää et ei eka hörähdyksellä lähde ni sitte ei lähde.. Sitten kun ajellut ihan urakalla ja pistää auton käymään parkkiin niin tyhjäkäynti saattaa heijailla hetken n. +- 500 kiekkaa.. Tyhjäkäyntikin noussut pakkasten myötä +500kiekkaa kun kone lämmin..
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w201 2.6 Ei lähde käyntiin lämpimänä?

Viesti Kirjoittaja atlas »

kerroit siitä kierrosten noususta eli kylmä kuminen kaukalo ei anna periksi mutta kuumana on notkeampi eli tutki nyt se koska kierrosten nousu kertoo halkeamasta...heijaaminen taas siitä että ecu yrittää korjata tyhjistä ja tällöin alipaine muuttuu kokoajan ja rako muuttuu...näin itse mielessäni sitä mietin.
Sytty yksikön pohjaan kannattaisi piitahnaa laittaa koska se kovuu ajankanssa ja siinä oleva ylimääräinen lämpö heikentää sen toimintaa.
Toi ruiskun kokeileminen että toimiiko sähköinen puoli niin paremmin toteaa heti potikan pistokkeen irroituksella tai yj-releen sulake pois tai koko rele.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Keijjo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Su 27.05.2012 20:52

Re: w201 2.6 Ei lähde käyntiin lämpimänä?

Viesti Kirjoittaja Keijjo »

Saakos näitä kumikaukaloita ihan perus varaosaliikkeistä vai merteil? Samalla kun purkaa niin vaihtaa kanssa.. Aikasemmin kokeilin tota et otin releen/sulakkeen irti niin ei vaikutusta.. Missäs kohtaa syttyboksi näissä onkaan?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w201 2.6 Ei lähde käyntiin lämpimänä?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jos ei vaikutusta käyntiin sulakkeen ,releen poistolla on sähköinen jetti pois pelistä...nyt pitäisi tutkia mikä on rikki siellä..vikakoodikin auttaisi niin se neuvoo mikä laite on pois pelistä tai sen arvot sekaisin.
Kl ja merteil myy kaukaloa mutta tutkipa sen kunto ensin kun se maksaa noin 70e....määriksen nostat pois..aika nopea toimen pide.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Keijjo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Su 27.05.2012 20:52

Re: w201 2.6 Ei lähde käyntiin lämpimänä?

Viesti Kirjoittaja Keijjo »

Okkei.. Pystyykös tästä ite lukee koodei vai pitääkö käydä lukemassa koneella? Toi kumikaukalo ei käynnistymiseen varmasti vaikuta mutta muuhun kyllä..
Keijjo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Su 27.05.2012 20:52

Re: w201 2.6 Ei lähde käyntiin lämpimänä?

Viesti Kirjoittaja Keijjo »

Eikun käyntiin lähtemiselle ei ollu vaikutusta eli käynnissä ollessa sammui hetken kuluttua jos otti esim releen sulakkeen irti.. Näin ainakin muistelisin..
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w201 2.6 Ei lähde käyntiin lämpimänä?

Viesti Kirjoittaja atlas »

No veikkaan silti ilmavuotoa eli etsi se!
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
puuhapena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 211
Liittynyt: Ti 23.02.2010 21:40
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: w201 2.6 Ei lähde käyntiin lämpimänä?

Viesti Kirjoittaja puuhapena »

atlas kirjoitti:No veikkaan silti ilmavuotoa eli etsi se!
Onhan kumikaukalolle tyhjäkäyntimoottorilta/lisäilmaluistilta tuleva letku kunnolla kiinni?
Omassa ex-autossa sen kunnolla kiinnittäminen lopetti tyhjiksen heijaamisen. Oli kiinnityskohta kulunut väljäksi, vaihdoin kaukalon myöhemmin.
Mb C180 A
ex-MB 190E 2.6A

Oi mikä ihana mies, naisten ja eläinten ystävä,
ja ajaakin vielä Mercedes Bentsillä.
Keijjo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Su 27.05.2012 20:52

Re: w201 2.6 Ei lähde käyntiin lämpimänä?

Viesti Kirjoittaja Keijjo »

puuhapena kirjoitti: Onhan kumikaukalolle tyhjäkäyntimoottorilta/lisäilmaluistilta tuleva letku kunnolla kiinni?
Omassa ex-autossa sen kunnolla kiinnittäminen lopetti tyhjiksen heijaamisen. Oli kiinnityskohta kulunut väljäksi, vaihdoin kaukalon myöhemmin.
Tänään sen verran katoin et kaukalolta lähtevä letku oli löysä ja pistin klemmarilla sen kuriin ja tyhjäkäynti parani...Tyhjäkäynti seilaa sen verran et ei huomaa mittaristossa.. Sen verran vielä et miten fiksuinta irrottaa toi määris et pääsee näkee kaukalon.. Ottaa suuttimineen päivineen vai kun tuntu aika napakasti olevan putket suuttimissa kiinni?
Vastaa Viestiin