Lisätermostaatti ylävesiletkuun
Lisätermostaatti ylävesiletkuun
Terve
Soittelin varaosaan ja kyselin uutta termostaattia 270CDI:hin. Löytyy alkuperäinen 92 asteinen ja sen lisäksi ovat kuulemma mersun huollosta suositelleet että ylävesiletkuun asennetaan lisätermostaatti. Tämä on joku yleismallinen termostaatti, jonka lämpötila on 89 astetta.
Onko moni törmännyt tähän ja onko mahdollisesti omassa autossa? Jos on niin miten toimii ja mikä on toimintaperiaate? Katkaiseeko se nestekierron syyläriin kunnes lämpötila on 89 astetta? Taidan itse kokeilla kun päivittäinen työmatka on vain parikymmentä km ja moottori ei ehdi lämmetä ajolämpöihin.
Soittelin varaosaan ja kyselin uutta termostaattia 270CDI:hin. Löytyy alkuperäinen 92 asteinen ja sen lisäksi ovat kuulemma mersun huollosta suositelleet että ylävesiletkuun asennetaan lisätermostaatti. Tämä on joku yleismallinen termostaatti, jonka lämpötila on 89 astetta.
Onko moni törmännyt tähän ja onko mahdollisesti omassa autossa? Jos on niin miten toimii ja mikä on toimintaperiaate? Katkaiseeko se nestekierron syyläriin kunnes lämpötila on 89 astetta? Taidan itse kokeilla kun päivittäinen työmatka on vain parikymmentä km ja moottori ei ehdi lämmetä ajolämpöihin.
s203 C270cdi -02
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Lisätermostaatti ylävesiletkuun
Ja mikähän se oma auto on noita koneita kun on vaikka missä maleissamar.com kirjoitti:Terve
Soittelin varaosaan ja kyselin uutta termostaattia 270CDI:hin. Löytyy alkuperäinen 92 asteinen ja sen lisäksi ovat kuulemma mersun huollosta suositelleet että ylävesiletkuun asennetaan lisätermostaatti. Tämä on joku yleismallinen termostaatti, jonka lämpötila on 89 astetta.
Onko moni törmännyt tähän ja onko mahdollisesti omassa autossa? Jos on niin miten toimii ja mikä on toimintaperiaate? Katkaiseeko se nestekierron syyläriin kunnes lämpötila on 89 astetta? Taidan itse kokeilla kun päivittäinen työmatka on vain parikymmentä km ja moottori ei ehdi lämmetä ajolämpöihin.

jurri hetki sitten laitaelin yhden semoisen termostaatin osa numeron tänne
mutta jos autossa oleva termostaati(tai jos kahdela oleva malli) ovat kunnossa niin ei se siitä mihinkään muttu
siis sillä edeltyksellä että auto on kunnossa
-129
,
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Lisätermostaatti ylävesiletkuun
Tuossapa tuo juttu missä osa numero ja paika mistä löyty
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=160145" onclick="window.open(this.href);return false;
-126
.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=160145" onclick="window.open(this.href);return false;
-126
.
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 191
- Liittynyt: To 02.06.2011 13:42
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Lisätermostaatti ylävesiletkuun
Jos termari on kunnossa,ei se sillon mitään lisätermaria kyllä tarvi.Ainakaan en itse näe edes mitään järkeä koko touhulla.
Re: Lisätermostaatti ylävesiletkuun
Mulla on tuo:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/306017/T ... -LXRenuB14" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... =2&t=82978" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.motonet.fi/fi/tuote/306017/T ... -LXRenuB14" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... =2&t=82978" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Lisätermostaatti ylävesiletkuun
Oma kärry on w203 270cdi -02.
Varaosasta löytyy hyllystä termostaatti. En tiedä onko alkuperäinen vai tarvike. Onko sillä sitten väliä.
Lähinnä kiinnostaa että onko lisätermostaatilla mitään virkaa. Jos oma termostaatti ei vuoda niin silloinhan ei pitäisi olla merkitystä.
Näyttää siltä että raatin mielipide on että ei tarvita.
Varaosasta löytyy hyllystä termostaatti. En tiedä onko alkuperäinen vai tarvike. Onko sillä sitten väliä.
Lähinnä kiinnostaa että onko lisätermostaatilla mitään virkaa. Jos oma termostaatti ei vuoda niin silloinhan ei pitäisi olla merkitystä.
Näyttää siltä että raatin mielipide on että ei tarvita.

s203 C270cdi -02
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Lisätermostaatti ylävesiletkuun
Jos termos taatiti ei vuoda niin miten siitä lisä termostaatista voisi olla hyötyämar.com kirjoitti:Oma kärry on w203 270cdi -02.
Varaosasta löytyy hyllystä termostaatti. En tiedä onko alkuperäinen vai tarvike. Onko sillä sitten väliä.
Lähinnä kiinnostaa että onko lisätermostaatilla mitään virkaa. Jos oma termostaatti ei vuoda niin silloinhan ei pitäisi olla merkitystä.
Näyttää siltä että raatin mielipide on että ei tarvita.
kun termos taatit ja muu neste kierto on kunnossa niin läpeneen
hyvin yli 80c mikä taas antaa sisään lämpöä kelissä kun kelissä paita kelit
-126
E: eli mös järjestelmän pitää olla puhdas että lämpö siirtyy
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: Lisätermostaatti ylävesiletkuun
mullon kans tuo 92asteinen termostaatti ylävesiletkussa ja ns pikkutermari on nakattu jorpakkoon tilalla lvi liikkeestä hana jonka voi kesäksi aukasta.
maski ja puskurin alareuna peitetty, 25asteen pakkasella ku lähtee ajamaan niin varttitunti niin mittari on 90asteessa. nuin nopiaa en saanut lämpiään vaikka oli uudet alkuperäiset molemmat termarit. eli kannattaa mielummin hakea motonetistä tuo letkuun tuleva termari ja tukkia pikkusyylärille menevät letkut. onhan se mukava ajella nyt kun lämmityssuuttimista tulee niin kuumaa ettei kättä taho tohtia etteen laittaa.
ja auto on w203 270cdi vm2003 egr poistettu
maski ja puskurin alareuna peitetty, 25asteen pakkasella ku lähtee ajamaan niin varttitunti niin mittari on 90asteessa. nuin nopiaa en saanut lämpiään vaikka oli uudet alkuperäiset molemmat termarit. eli kannattaa mielummin hakea motonetistä tuo letkuun tuleva termari ja tukkia pikkusyylärille menevät letkut. onhan se mukava ajella nyt kun lämmityssuuttimista tulee niin kuumaa ettei kättä taho tohtia etteen laittaa.
ja auto on w203 270cdi vm2003 egr poistettu
Re: Lisätermostaatti ylävesiletkuun
Nyt täytyy kysyä että mikä se pikkutermari on ja missä sijaitsee?mejsu kirjoitti:mullon kans tuo 92asteinen termostaatti ylävesiletkussa ja ns pikkutermari on nakattu jorpakkoon tilalla lvi liikkeestä hana jonka voi kesäksi aukasta.
s203 C270cdi -02
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Lisätermostaatti ylävesiletkuun
Sitä kyselivät monet vielä muutama vuosi sittenmar.com kirjoitti:Nyt täytyy kysyä että mikä se pikkutermari on ja missä sijaitsee?mejsu kirjoitti:mullon kans tuo 92asteinen termostaatti ylävesiletkussa ja ns pikkutermari on nakattu jorpakkoon tilalla lvi liikkeestä hana jonka voi kesäksi aukasta.

Vehonkaan mukaan semmoista ei autossa ollut
Kuvia ja juttua siitä tuolla Mese fi
-125
,
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: Lisätermostaatti ylävesiletkuun
Ainaki w203sessa on tööttien takana tuolla juttua http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=24396" onclick="window.open(this.href);return false;
- harrikka95
- Mersumies
- Viestit: 643
- Liittynyt: Ma 19.11.2007 17:06
- Paikkakunta: Pohojanmaa
Re: Lisätermostaatti ylävesiletkuun
Täysin samaa mieltä. Ainut konsti millä sai omankin lämpenemään siis talvella oli juurikin tuo letkuun pantava renun termari ja vielä halpakin kun vertaa alkuperäiseen joka toimii yhden talven jos sitäkään. Keli kuin keli ja aina lämmöt karvan yli 80°c ja lämmintä pukkaa tupaan ilman webastoa joka sai ennen olla kokoajan päällä. Hyvä ja halpa konstimejsu kirjoitti:mullon kans tuo 92asteinen termostaatti ylävesiletkussa ja ns pikkutermari on nakattu jorpakkoon tilalla lvi liikkeestä hana jonka voi kesäksi aukasta.
maski ja puskurin alareuna peitetty, 25asteen pakkasella ku lähtee ajamaan niin varttitunti niin mittari on 90asteessa. nuin nopiaa en saanut lämpiään vaikka oli uudet alkuperäiset molemmat termarit. eli kannattaa mielummin hakea motonetistä tuo letkuun tuleva termari ja tukkia pikkusyylärille menevät letkut. onhan se mukava ajella nyt kun lämmityssuuttimista tulee niin kuumaa ettei kättä taho tohtia etteen laittaa.
ja auto on w203 270cdi vm2003 egr poistettu

Mercedes-Benz W212 350CDI -09 Airmatic
Mercedes-Benz W126 300SE -86
Pakko ajaa Mersuilla kun ei muilla pysty..
-------------------------------------------------------------------
Mercedes-Benz W126 300SE -86
Pakko ajaa Mersuilla kun ei muilla pysty..
-------------------------------------------------------------------
Re: Lisätermostaatti ylävesiletkuun
Käykö tuo Renun termostaati w211 200cdi vm-03:seen?
Re: Lisätermostaatti ylävesiletkuun
W209 270 cdi -05. Se alkuperäinen pikkutermari merkkiliikkeestä noin 45 euroa.
Motonetistä ostin sen isomman tais olla noin 39 euroa.
Oli 92 asteinen kopalla ja tiivisteellä, sekä lämpöanturikin kopassa.
Merkkiliikkeestä saa sen pienen putkennysän termarikopan alle ja tais olla 8euroa.
Kannattaa samalla uusia, niin eipähän jää vuotamaan ainakaan tuo.
Johan lämpee lyhyelläkin ajolla!
Motonetistä ostin sen isomman tais olla noin 39 euroa.
Oli 92 asteinen kopalla ja tiivisteellä, sekä lämpöanturikin kopassa.
Merkkiliikkeestä saa sen pienen putkennysän termarikopan alle ja tais olla 8euroa.
Kannattaa samalla uusia, niin eipähän jää vuotamaan ainakaan tuo.
Johan lämpee lyhyelläkin ajolla!
Re: Lisätermostaatti ylävesiletkuun
Joo kyllä minunkin autosta pikkutermari löytyy. Puristin pikkusyylärin letkun tukkoon ja kävin ajamassa kylmentyneellä moottorilla. Lämpötila ulkona -5 C. Ajelin aluksi 80-85km/h 15km matkan ja lämmöt pysy alle 80 asteessa. Vasta kun ajoin moottoritielle nopeus yli 100kmh niin silloin vasta lämmöt hyppäsi 90 asteeseen. Aika hitaasti nousee sinne yli 80 asteeseen. Täytyy vaihtaa molemmat termarit ja lisätä lisätermari ja katsoa miten käy.harrikka95 kirjoitti: Täysin samaa mieltä. Ainut konsti millä sai omankin lämpenemään siis talvella oli juurikin tuo letkuun pantava renun termari ja vielä halpakin kun vertaa alkuperäiseen joka toimii yhden talven jos sitäkään. Keli kuin keli ja aina lämmöt karvan yli 80°c ja lämmintä pukkaa tupaan ilman webastoa joka sai ennen olla kokoajan päällä. Hyvä ja halpa konstiJa auto on w202 220 CDI -99
s203 C270cdi -02
Re: Lisätermostaatti ylävesiletkuun
Ei sinne tartte kun laittaa se lisätermari..koska se on sama jos viskaa lepikkoon sen omansa...varmasti pysyy lämmöt ja kestääkin pidempään kuin orkkis termari jota saa vaihtaa joka vuosi...fordeissa cdi koneissa muuten samaa ongelmaa jossa käyttävät tuota lisätermaria ..jotka tietävät asiasta.
Sehän orkkis termari ei tainnut olla kaksitoiminen vaan yksi toiminen..muistaakseni eli sen poisto ei sotke neste kiertoa...mutta olkoon siellä ..ei se häiritse toimintaa.
Sehän orkkis termari ei tainnut olla kaksitoiminen vaan yksi toiminen..muistaakseni eli sen poisto ei sotke neste kiertoa...mutta olkoon siellä ..ei se häiritse toimintaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Lisätermostaatti ylävesiletkuun
Paitsi jos on mallia missä on 2 termariaatlas kirjoitti:Ei sinne tartte kun laittaa se lisätermari..koska se on sama jos viskaa lepikkoon sen omansa...varmasti pysyy lämmöt ja kestääkin pidempään kuin orkkis termari jota saa vaihtaa joka vuosi...fordeissa cdi koneissa muuten samaa ongelmaa jossa käyttävät tuota lisätermaria ..jotka tietävät asiasta.
Sehän orkkis termari ei tainnut olla kaksitoiminen vaan yksi toiminen..muistaakseni eli sen poisto ei sotke neste kiertoa...mutta olkoon siellä ..ei se häiritse toimintaa.
ja jos se toinen on rikki niin ei lämpene pelkästään sillä letku termarilla
-116
.
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: Lisätermostaatti ylävesiletkuun
Kai auton omien termostaattien täytyy toimia vaikka asennetaan lisätermari. Kyse on varmaan siitä että termostaatti alkaa iän myötä valskaamaan liikaa läpi ja sen vuoksi asennetaan lisätermari joka sulkee nesteen pääsyn syyläriin liian aikaisin. Kun lukee kirjoituksia niin saa käsityksen että termostaatit toimivat ihanteellisesti noin vuoden kaksi (joillakin vain päivän), sen jälkeen toimintakyky heikkenee ja autot eivät lämpiä.atlas kirjoitti:Ei sinne tartte kun laittaa se lisätermari..koska se on sama jos viskaa lepikkoon sen omansa...varmasti pysyy lämmöt ja kestääkin pidempään kuin orkkis termari jota saa vaihtaa joka vuosi...fordeissa cdi koneissa muuten samaa ongelmaa jossa käyttävät tuota lisätermaria ..jotka tietävät asiasta.
Sehän orkkis termari ei tainnut olla kaksitoiminen vaan yksi toiminen..muistaakseni eli sen poisto ei sotke neste kiertoa...mutta olkoon siellä ..ei se häiritse toimintaa.
s203 C270cdi -02
Re: Lisätermostaatti ylävesiletkuun
Omassa 270 CDI -04 vuosia sitten lämmöt eivät nousseet mainitsemasi +60 ylemmäs. Vehosta kerrottiin että on vain yksi termari ja muita vaihtoehtoja ei ole. Sellainen laitettiin ja lämmöt kipusivat +85 ja lämpöä riitti. Toki kabiiniin tuli ennenkin lämmintä sähkövastuksen voimin. Se on todella hyvä jos halutaan pakkasella nopeasti lämmintä. Auton sammuttamisen jälkeen voi laittaa lämmityksen päälle, ja se sammuu 0,5 tunnin päästä, tai kun lämmöt ovat enää n. +40 tai kun akun jännite on vähissä.
Paras ja halvin tapa saada CDi kone lämpöiseksi on peittää nokka. Ihan syyläriin kiinni pahvi, itselläni on kova huopa (ei tartu loska eikä jää) sen putken takana. Olen peittänyt ihan kokonaan myös öljyn lauhduttimen, siellä syylärin alla. Lämmöt nousevat nopeasti, liki 10 km ajon jälkeen +80 (-10- -20 astetta). Lapissa ajaessani alle -30 asteen pakkasissa cdi lämpenee hyvin. Nokkamuovia pidän myös kesäisin päällä. Lämmöt nousee yli +90 kaupunkiajossa, mutta maanteillä n. +85. Lämpö ei riko diisseliä, itse asiassa se suojaa konetta, sekä kylkiäisenä pitää katalysaattorit ja putket puhtaina. Katsastuksissa päästöarvot ovat tosi alhaiset.
Sen olen huomannut, että termostaatti on hyvä vaihtaa 3-4 vuoden välein.
Paras ja halvin tapa saada CDi kone lämpöiseksi on peittää nokka. Ihan syyläriin kiinni pahvi, itselläni on kova huopa (ei tartu loska eikä jää) sen putken takana. Olen peittänyt ihan kokonaan myös öljyn lauhduttimen, siellä syylärin alla. Lämmöt nousevat nopeasti, liki 10 km ajon jälkeen +80 (-10- -20 astetta). Lapissa ajaessani alle -30 asteen pakkasissa cdi lämpenee hyvin. Nokkamuovia pidän myös kesäisin päällä. Lämmöt nousee yli +90 kaupunkiajossa, mutta maanteillä n. +85. Lämpö ei riko diisseliä, itse asiassa se suojaa konetta, sekä kylkiäisenä pitää katalysaattorit ja putket puhtaina. Katsastuksissa päästöarvot ovat tosi alhaiset.
Sen olen huomannut, että termostaatti on hyvä vaihtaa 3-4 vuoden välein.
Re: Lisätermostaatti ylävesiletkuun
W203 C200 cdi termostaatin vaihdon jälkeen, nyt neljäs talvi menossa.
Mersuissa en ole viimasuojia tarvinnut, aina on lämpöä riittänyt. Termari 92 asteinen.
Oleelliset osat kun on kunnossa, ei sinne mitään lisätermareita tarvitse asennella.
Pahvi tai suoja edessä voi toki auttaa ja nopeuttaa vähän lämpenemistä.
Eipä tuo uudessakaan autossa W212 kestänyt, kuin kaksi talvea ja sitten meni rikki.
Ei enää nostanut kunnolla lämpöjä ja matka-ajossa lämmöt heittteli. Vaihdon jälkeen taas pelasi ongelmitta.
Kulutusosiahan nuo ovat.
Mersuissa en ole viimasuojia tarvinnut, aina on lämpöä riittänyt. Termari 92 asteinen.
Oleelliset osat kun on kunnossa, ei sinne mitään lisätermareita tarvitse asennella.
Pahvi tai suoja edessä voi toki auttaa ja nopeuttaa vähän lämpenemistä.
Eipä tuo uudessakaan autossa W212 kestänyt, kuin kaksi talvea ja sitten meni rikki.
Ei enää nostanut kunnolla lämpöjä ja matka-ajossa lämmöt heittteli. Vaihdon jälkeen taas pelasi ongelmitta.
Kulutusosiahan nuo ovat.
Re: Lisätermostaatti ylävesiletkuun
en tiiä liekkö mulle sattunut maanatai mallin termostaatteja nuo alkuperäiset ku ei kestänyt
eli 2012 joulukuussa ostin veholta molemmat termarit 2013 marraskuussa hain takkuuseen uudet. 2014 helmikuussa taas termarit rikki. siitä asti ollut tuo letkutermari ja pikkutermarin tilalla hana on lämpöä riittäny. lisälämmitinkin piti ottaa pois ku aina oli akku tyhjä nyt webastolla lämmitän mutta sammutan aina kun ajamaan lähden että akku säästyis. keulahan kannattaa tukkia vaikkois kuinka hyvät termostaatit sannoohan sen järkiki ajatelkaa mikä viima konehuoneessa käy ku ajelee 20asteen pakkasella satasta. pitäs tehdä tutkimuksia kuin iso lämpöero on peitetty vs peittämätön keula.
eli 2012 joulukuussa ostin veholta molemmat termarit 2013 marraskuussa hain takkuuseen uudet. 2014 helmikuussa taas termarit rikki. siitä asti ollut tuo letkutermari ja pikkutermarin tilalla hana on lämpöä riittäny. lisälämmitinkin piti ottaa pois ku aina oli akku tyhjä nyt webastolla lämmitän mutta sammutan aina kun ajamaan lähden että akku säästyis. keulahan kannattaa tukkia vaikkois kuinka hyvät termostaatit sannoohan sen järkiki ajatelkaa mikä viima konehuoneessa käy ku ajelee 20asteen pakkasella satasta. pitäs tehdä tutkimuksia kuin iso lämpöero on peitetty vs peittämätön keula.
Re: Lisätermostaatti ylävesiletkuun
Mikähän tuota alkuperäistä termarisuunnittelua oikein vaivaa, kun tässäkään säikeessä useammalla ei alkuperäinen (tai alkuperäisen mallinen tarvike) kestä muutamaa vuotta kauempaa? Itse vaihdoin E270 CDI -04 koneesta termarin heti edellistalvena sen hankittuani kun lämmöt eivät nousseet yli 60 asteen. Nyt toisena talvena alkaa pikkuhiljaa olla merkkejä siitä, että sama on kohta taas edessä.
Muissa tähän mennessä omistamissani merkeissä yksinkertainen, muutaman euron peltitermari on toiminut kuitenkin vuosikausia ja on yleensä ollut huomattavasti yksinkertaisempi vaihtaakin.
Muissa tähän mennessä omistamissani merkeissä yksinkertainen, muutaman euron peltitermari on toiminut kuitenkin vuosikausia ja on yleensä ollut huomattavasti yksinkertaisempi vaihtaakin.
Re: Lisätermostaatti ylävesiletkuun
Siksipä se kannattaa laittaa se peltitermari siihen ylävesiletkuun...kun ne kestää.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
- harrikka95
- Mersumies
- Viestit: 643
- Liittynyt: Ma 19.11.2007 17:06
- Paikkakunta: Pohojanmaa
Re: Lisätermostaatti ylävesiletkuun
atlas kirjoitti:Siksipä se kannattaa laittaa se peltitermari siihen ylävesiletkuun...kun ne kestää.

Mercedes-Benz W212 350CDI -09 Airmatic
Mercedes-Benz W126 300SE -86
Pakko ajaa Mersuilla kun ei muilla pysty..
-------------------------------------------------------------------
Mercedes-Benz W126 300SE -86
Pakko ajaa Mersuilla kun ei muilla pysty..
-------------------------------------------------------------------
Re: Lisätermostaatti ylävesiletkuun
Motonetistä hain tänää Volvo B14 moottorin termostaatti 87c ja nyt viisari näyttää -5 kelissä 90 astetta eikä webasto enää huua hoosiannaa. Ylävesiletku irti (lämpimänä hyvä!), tuikkaa sen letkutermarin anturi edellä termostaattikoteloon ja letku takas. 5min homma. ja vesi tietty valuu pitkin pihoja, joten keruuastia alle tai tyhjentää systeemiä vähän.
Alkuperäisen termostaatin koteloon voi vaihtaa myös sen pelkän termariosan, mutta kauppiaat oulussa oli nuivia katselemaan kuvia ja juoksemaan hyllystä osia. Ja kun ei rekkarilla löydy niin suurimman osan mielipide oli ettei sellaista siis ole olemassakaan. Mutta niitä sisuksia siis valmistetaan, yritän vaa löytää passelin jostaki... Opelissa oli muutoin sopiva mutta kannake joka pitää sen kotelossa kiinni, oli millin liian pieni ja ei siis pysyisi ilman patentointia. Joku ruuvihässäkkä jos vain olisi...
EI tätäkään tulisi näin tehtyä ellei se helkkarin termostaatti olisi nii vammasessa paikassa ja ikävä vaihtaa.
Alkuperäisen termostaatin koteloon voi vaihtaa myös sen pelkän termariosan, mutta kauppiaat oulussa oli nuivia katselemaan kuvia ja juoksemaan hyllystä osia. Ja kun ei rekkarilla löydy niin suurimman osan mielipide oli ettei sellaista siis ole olemassakaan. Mutta niitä sisuksia siis valmistetaan, yritän vaa löytää passelin jostaki... Opelissa oli muutoin sopiva mutta kannake joka pitää sen kotelossa kiinni, oli millin liian pieni ja ei siis pysyisi ilman patentointia. Joku ruuvihässäkkä jos vain olisi...
EI tätäkään tulisi näin tehtyä ellei se helkkarin termostaatti olisi nii vammasessa paikassa ja ikävä vaihtaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Lisätermostaatti ylävesiletkuun
Pukkasin lisätermarin ylävesiletkuun enkä koskenut muihin termareihin. Koeajolenkillä lämmöt kävi n. 90-95 C välillä. Pitää katsoa vähän aikaa alkaako lämmöt pysymään vakiona vai pitääkö lisätermari heivata menemään. Sen verran heilui lämmöt ettei ole normaalia. Toki asensin samalla TT Thermon että saattaa olla ilmaakin kierrossa.
s203 C270cdi -02
-
- Mersumies
- Viestit: 3403
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Lisätermostaatti ylävesiletkuun
Voiko tämä vaikuttaa lämpiämisen nopeuteen oikeasti? vai ainostaan siihen että moottori saavuttaa riittävän lämpötilan x ajan kuluttua?
Kyseessä W203 220cdi prefacelift
Autoni lämpiää kyllä maantiellä helposti noin 85c ja moottoritiellä 90c, ajoa vaaditaan vähintään noin 20-30min ja nopeutta enemmän kuin taajamassa lainmukaan saa ajaa.
Työmatkallani, mikä on vain 6km -> 10min -> max nopeus matkalla 60km/h -> Lämpiää moottori noin 60 asteeseen ja SISÄLLÄ SAA PALELLA!!!
Voisiko lisätermostaatista olla apua? Viime talvena hain vehosta ison 92c termarin ja pikkutermarin, eipä ollut vaikutusta.
Kyseessä W203 220cdi prefacelift
Autoni lämpiää kyllä maantiellä helposti noin 85c ja moottoritiellä 90c, ajoa vaaditaan vähintään noin 20-30min ja nopeutta enemmän kuin taajamassa lainmukaan saa ajaa.
Työmatkallani, mikä on vain 6km -> 10min -> max nopeus matkalla 60km/h -> Lämpiää moottori noin 60 asteeseen ja SISÄLLÄ SAA PALELLA!!!
Voisiko lisätermostaatista olla apua? Viime talvena hain vehosta ison 92c termarin ja pikkutermarin, eipä ollut vaikutusta.
Viimeksi muokannut Kryptonite, La 17.01.2015 17:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
220.128 Black Mirror
Re: Lisätermostaatti ylävesiletkuun
Korkeet on odotukset jengillä jos 220 nokileka pitäs lämmetä max lämpöön 6km matkalla
Talvella ilman esilämmitystä?

-
- Mersumies
- Viestit: 3403
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Lisätermostaatti ylävesiletkuun
200cdi facelift lämpisi ja
Tuo 320cdi facelift lämpiää
Vallan mainiosti
Tuo 320cdi facelift lämpiää
Vallan mainiosti
220.128 Black Mirror
Re: Lisätermostaatti ylävesiletkuun
jos näin on, niin onneksi olkoon 
(nyt puhun moottorin lämmöistä en sähkösistä lisälämmittimistä siellä ilmakanavassa.)

(nyt puhun moottorin lämmöistä en sähkösistä lisälämmittimistä siellä ilmakanavassa.)