Sadetunnistimen tilalle portaaton tihkutoiminto
Sadetunnistimen tilalle portaaton tihkutoiminto
Autoni on S 203 vm 2007
Vakiona on sadetunnistin joka mielestäni toimii huonosti. (mesoo turhan tiuhaan pienistäkin pisaroista)
Ajattelin että hylkään koko sadetunnistimen ja rakennan tilalle portaattomasti säädettävän tihkutoiminnon. Onko kellään ideoita miten olette asian toteuttaneet.
Joihinkin aiempiin autoihini olen rakennelmia tehnyt mutta kysynpä vaan jos vaikka löytyisi joltain teiltä hyvä ja koettu ratkaisu.
Kiitos jos vaivaudutte kommentoimaan asiaani.
Terveisin Seppo
Vakiona on sadetunnistin joka mielestäni toimii huonosti. (mesoo turhan tiuhaan pienistäkin pisaroista)
Ajattelin että hylkään koko sadetunnistimen ja rakennan tilalle portaattomasti säädettävän tihkutoiminnon. Onko kellään ideoita miten olette asian toteuttaneet.
Joihinkin aiempiin autoihini olen rakennelmia tehnyt mutta kysynpä vaan jos vaikka löytyisi joltain teiltä hyvä ja koettu ratkaisu.
Kiitos jos vaivaudutte kommentoimaan asiaani.
Terveisin Seppo
Re: Sadetunnistimen tilalle portaaton tihkutoiminto
Ainakin - 01 210ssä tulee tavallinen tihkukytkin kun ottaa sadetunnietimen johdon irti. Saisko tuohon jonkun ajastimen kykettyä ??
123 280CE -76 EX
124 230 CE -91
108 250S -67 vartoo inspiraatioo EX
202 250 td 20v -96 EX
202 280 -94
140 350Std -96 EX
S210 220 cdi -01 työnalla
S210 320 purussa
Chevy Belair -60 4D sedan EX
124 230 TE -92EX
202 180 purussa (jakoketju poikki) EX
124 230 CE -91
108 250S -67 vartoo inspiraatioo EX
202 250 td 20v -96 EX
202 280 -94
140 350Std -96 EX
S210 220 cdi -01 työnalla
S210 320 purussa
Chevy Belair -60 4D sedan EX
124 230 TE -92EX
202 180 purussa (jakoketju poikki) EX
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Sadetunnistimen tilalle portaaton tihkutoiminto
Toimii ihan oikein kun vaan pesette sen tunnistinlinssin esim tietokoneruudun pesuliinalla ja laitatte kunnollista pissapojan nestettä säiliöön, sekä uudet hyvät sulat.
Tuo toimimattomuus johtuu siitä että em asioiden ollessa pielessä jää ruutuun kalvo joka häiritsee silmän toimintaa....
.
Tuo toimimattomuus johtuu siitä että em asioiden ollessa pielessä jää ruutuun kalvo joka häiritsee silmän toimintaa....
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Sadetunnistimen tilalle portaaton tihkutoiminto
Toinen ongelma mikä voi seurata huonoista pesuaineista on, että pesuainesäiliön korkeudentunnistin ei toimi oikein. Pari viikkoa sitten tuli kyseiseen ongelmaan törmättyä. Taisi olla -10 C-sarjalainen. Pönttö tyhjäksi ja Kiillon Pro:ta tilalle, ja taas pelittää.LopenUupunut kirjoitti:Toimii ihan oikein kun vaan pesette sen tunnistinlinssin esim tietokoneruudun pesuliinalla ja laitatte kunnollista pissapojan nestettä säiliöön, sekä uudet hyvät sulat.
Tuo toimimattomuus johtuu siitä että em asioiden ollessa pielessä jää ruutuun kalvo joka häiritsee silmän toimintaa....
.
S210 220CDi Classic -02
ex W124 220E -93
ex W124 220E -93
Re: Sadetunnistimen tilalle portaaton tihkutoiminto
Merkarin ideassa voisi olla kehittämistä mutta vaatisi hurjasti enemmän tietoja toteuttamiseen.
Sadetunnistimen liittimen (= kolme johdinta) irroitus ei tuottanut tulosta (mitään tihkutoimintoa ei ilmennyt korvaavana) mutta sen johtimien kautta voisi ajatella ympätä ajastintoimintoa. Kyseessä lienee CAN väylätekniikka joten pitäisi tietää minkä tyyppistä signaalia sinne syöttäisi ja mihin johtimiin, asiattomuudesta seuraa ilmeisesti hankaluuksia ja vaurioitakin, eli homma ei ole tätä kautta kovinkaan helppo toteuttaa.
Tein myös seuraavan havainnon: Viiksikytkimen päässähän on painiketoiminto jota näppäämällä pyyhkijät tekevät yhden pyyhkäisyn, tätä toimintoa ajattelin hyödyntää simuloimalla tihkun tekemään tämän kontaktin mutta, ei siitä kytkimestä löytynyt mitattavaa galvaanista kontaktitoimintaa eli sekin on CAN väylätekniikkaan perustuva joten ongelma on kuten sadetunnistimenkin kanssa, eli vaikeaa tuntuu olevan tätä kauttakin asiaa toteuttaa.
Taitaa jäädä jäljelle ainoana mahdollisuutena tehdä viritelmä perinteisellä tavalla suoraan moottorille n.s vahvavirtakytkentänä jolloin ei ainakaan aiheudu ongelmia CANILLE ja/tai tietojärjestelmille. Hankaluutenahan tässä perinteisessä toteutuksessa on että johtimia joutuu vetämään konetilasta hyttiin.
Harmillista on että perinteinen hyvä ja portaaton tihkutoiminto on korvattu mokomalla sadetunnistimella jossa ei ole minkäänlaista herkkyyden säätömahdollisuutta.
Loistava auto mutta tältäosin on suunnittelija ollut ilmeisesti "hönössä" tai hänellä ei ole ollut sadekeleissä ajokokemusta.
Että tämmöistä mietiskelen ja mielipiteistä olen kiinnostunut.
(Teen sen jokatapauksessa jotenkin niin olen päättänyt)
Terveisin Seppo
Sadetunnistimen liittimen (= kolme johdinta) irroitus ei tuottanut tulosta (mitään tihkutoimintoa ei ilmennyt korvaavana) mutta sen johtimien kautta voisi ajatella ympätä ajastintoimintoa. Kyseessä lienee CAN väylätekniikka joten pitäisi tietää minkä tyyppistä signaalia sinne syöttäisi ja mihin johtimiin, asiattomuudesta seuraa ilmeisesti hankaluuksia ja vaurioitakin, eli homma ei ole tätä kautta kovinkaan helppo toteuttaa.
Tein myös seuraavan havainnon: Viiksikytkimen päässähän on painiketoiminto jota näppäämällä pyyhkijät tekevät yhden pyyhkäisyn, tätä toimintoa ajattelin hyödyntää simuloimalla tihkun tekemään tämän kontaktin mutta, ei siitä kytkimestä löytynyt mitattavaa galvaanista kontaktitoimintaa eli sekin on CAN väylätekniikkaan perustuva joten ongelma on kuten sadetunnistimenkin kanssa, eli vaikeaa tuntuu olevan tätä kauttakin asiaa toteuttaa.
Taitaa jäädä jäljelle ainoana mahdollisuutena tehdä viritelmä perinteisellä tavalla suoraan moottorille n.s vahvavirtakytkentänä jolloin ei ainakaan aiheudu ongelmia CANILLE ja/tai tietojärjestelmille. Hankaluutenahan tässä perinteisessä toteutuksessa on että johtimia joutuu vetämään konetilasta hyttiin.
Harmillista on että perinteinen hyvä ja portaaton tihkutoiminto on korvattu mokomalla sadetunnistimella jossa ei ole minkäänlaista herkkyyden säätömahdollisuutta.
Loistava auto mutta tältäosin on suunnittelija ollut ilmeisesti "hönössä" tai hänellä ei ole ollut sadekeleissä ajokokemusta.
Että tämmöistä mietiskelen ja mielipiteistä olen kiinnostunut.
(Teen sen jokatapauksessa jotenkin niin olen päättänyt)
Terveisin Seppo
Re: Sadetunnistimen tilalle portaaton tihkutoiminto
c180s203 kirjoitti:Merkarin ideassa voisi olla kehittämistä mutta vaatisi hurjasti enemmän tietoja toteuttamiseen.
Sadetunnistimen liittimen (= kolme johdinta) irroitus ei tuottanut tulosta (mitään tihkutoimintoa ei ilmennyt korvaavana) mutta sen johtimien kautta voisi ajatella ympätä ajastintoimintoa. Kyseessä lienee CAN väylätekniikka joten pitäisi tietää minkä tyyppistä signaalia sinne syöttäisi ja mihin johtimiin, asiattomuudesta seuraa ilmeisesti hankaluuksia ja vaurioitakin, eli homma ei ole tätä kautta kovinkaan helppo toteuttaa.
Tein myös seuraavan havainnon: Viiksikytkimen päässähän on painiketoiminto jota näppäämällä pyyhkijät tekevät yhden pyyhkäisyn, tätä toimintoa ajattelin hyödyntää simuloimalla tihkun tekemään tämän kontaktin mutta, ei siitä kytkimestä löytynyt mitattavaa galvaanista kontaktitoimintaa eli sekin on CAN väylätekniikkaan perustuva joten ongelma on kuten sadetunnistimenkin kanssa, eli vaikeaa tuntuu olevan tätä kauttakin asiaa toteuttaa.
Taitaa jäädä jäljelle ainoana mahdollisuutena tehdä viritelmä perinteisellä tavalla suoraan moottorille n.s vahvavirtakytkentänä jolloin ei ainakaan aiheudu ongelmia CANILLE ja/tai tietojärjestelmille. Hankaluutenahan tässä perinteisessä toteutuksessa on että johtimia joutuu vetämään konetilasta hyttiin.
Harmillista on että perinteinen hyvä ja portaaton tihkutoiminto on korvattu mokomalla sadetunnistimella jossa ei ole minkäänlaista herkkyyden säätömahdollisuutta.
Loistava auto mutta tältäosin on suunnittelija ollut ilmeisesti "hönössä" tai hänellä ei ole ollut sadekeleissä ajokokemusta.
Että tämmöistä mietiskelen ja mielipiteistä olen kiinnostunut.
(Teen sen jokatapauksessa jotenkin niin olen päättänyt)
Terveisin Seppo
Muistaakseni Starilla voidaan tehdä pyyhkijän toimintoihin muutoksia.
+358 18B8FE99
Re: Sadetunnistimen tilalle portaaton tihkutoiminto
Ainakin W163:ssa voi Starilla poistaa sadetunnistimen. Silloin pyyhkimet pyyhkii perusviiveen mukaisesti.
Jos tuonne haluaa tehdä jotain fiksua, niin täytyy laittaa CAN-analysaattori kiinni väylään ja selvittää millä viestillä sadetunnistin laittaa viikset vipattamaan. Loppu onkin sitten sulautettua ohjelmointia ja askartelua.
Risto
Jos tuonne haluaa tehdä jotain fiksua, niin täytyy laittaa CAN-analysaattori kiinni väylään ja selvittää millä viestillä sadetunnistin laittaa viikset vipattamaan. Loppu onkin sitten sulautettua ohjelmointia ja askartelua.
Risto
Re: Sadetunnistimen tilalle portaaton tihkutoiminto
Vähän epäselväksi jäi nuo mittaukset. Tuulilasissa oleva anturi tämän ikäisessä täytyy olla yhdistetty valo-/sadeanturi ja siksi sen nyppääminen irti ei ole yhtä toimiva ratkaisu kuin vanhemmissa joissa oli erillinen sadeanturi.c180s203 kirjoitti:Merkarin ideassa voisi olla kehittämistä mutta vaatisi hurjasti enemmän tietoja toteuttamiseen.
Sadetunnistimen liittimen (= kolme johdinta) irroitus ei tuottanut tulosta (mitään tihkutoimintoa ei ilmennyt korvaavana) mutta sen johtimien kautta voisi ajatella ympätä ajastintoimintoa. Kyseessä lienee CAN väylätekniikka joten pitäisi tietää minkä tyyppistä signaalia sinne syöttäisi ja mihin johtimiin, asiattomuudesta seuraa ilmeisesti hankaluuksia ja vaurioitakin, eli homma ei ole tätä kautta kovinkaan helppo toteuttaa.
Tein myös seuraavan havainnon: Viiksikytkimen päässähän on painiketoiminto jota näppäämällä pyyhkijät tekevät yhden pyyhkäisyn, tätä toimintoa ajattelin hyödyntää simuloimalla tihkun tekemään tämän kontaktin mutta, ei siitä kytkimestä löytynyt mitattavaa galvaanista kontaktitoimintaa eli sekin on CAN väylätekniikkaan perustuva joten ongelma on kuten sadetunnistimenkin kanssa, eli vaikeaa tuntuu olevan tätä kauttakin asiaa toteuttaa.
Taitaa jäädä jäljelle ainoana mahdollisuutena tehdä viritelmä perinteisellä tavalla suoraan moottorille n.s vahvavirtakytkentänä jolloin ei ainakaan aiheudu ongelmia CANILLE ja/tai tietojärjestelmille. Hankaluutenahan tässä perinteisessä toteutuksessa on että johtimia joutuu vetämään konetilasta hyttiin.
Harmillista on että perinteinen hyvä ja portaaton tihkutoiminto on korvattu mokomalla sadetunnistimella jossa ei ole minkäänlaista herkkyyden säätömahdollisuutta.
Loistava auto mutta tältäosin on suunnittelija ollut ilmeisesti "hönössä" tai hänellä ei ole ollut sadekeleissä ajokokemusta.
Että tämmöistä mietiskelen ja mielipiteistä olen kiinnostunut.
(Teen sen jokatapauksessa jotenkin niin olen päättänyt)
Terveisin Seppo
Sadeanturi ei ole CAN-väylässä, ei myöskään se pyyhintä ohjaava kytkinryhmä. Kummatkin komponentit kiinni omassa ohjainlaitteessaan josta sitten lähtee ne CAN-viestit.
Eikä noilla 203:lla ole jokaisella omaa suunnittelijaa. Monissa (useimmissa) se sadetunnistin toimii ihan oikein eli ei sitä suunnittelijaa voi syyttää. Tietenkin anturin pitää olla ehjä, lasin pitää olla ehjä ja puhdas ja anturi oikein säädetty. Lisäksi lasin pitää olla oikea malliltaan, onko autossa alkuperäinen tai vastaava tuulilasi?
Ehdottomasti helpointa olisi laittaa se sadeanturi toimintakuntoon mutta toki sinne johtoihin voi virittää korvaavankin toteutuksen. Jos se sadetunnistin yhdellä kalibrointiarvolla ei miellytä kaikissa keleissä niin on se silti paljon vaivattomampi kuin manuaalinen tihkukytkin. Onko muuten mersussa ollut joskus tihkuvälin säätöruuvi viiksessä? Bemarissa sellainen on ollut mutta en muista että omissa mersuissa ennen sadetunnistinkautta olisi sellaista ollut.
Uudemmissa mersuissa on pari eri herkkyystasoa tihkukytkimessä mutta kyllä niissäkin yhdellä asennolla pärjää ihan hyvin jos systeemi on kunnossa.
Re: Sadetunnistimen tilalle portaaton tihkutoiminto
Kiitän kaikkia vastaajia hyvistä ja asiallisista vastauksista, neuvoista ja ongelmassani myötäelävistä tunteista.
Koska asialleni ei ilmeisestikään löydy kohtuullisesti toteutettavaa ratkaisua päätetään tämän problematiikan käsittely tähän.
Totean kuitenkin tähän loppuun kuitenkin vielä taustaa asialleni:
Hankkiessani tämän mesen vuonna 2013 ajokilometrien silloin ollessa 92 000 totesin alkuperäisen tuulilasin olevan huomattavan kuluneen ja sameutuneen pyyhkijöiden vaikutusalueelta. Todennäköisesti edellinen omistaja oli mieltynyt sadetunnistimen käyttöön jonka seurauksena pyyhkimet ovat hanganneet alituiseen liki kuivaa lasia mainituin seurauksin.
Että tätä mieltä olen, lienenkö mielipiteineni ihan uuno?
Terveisin Seppo
Koska asialleni ei ilmeisestikään löydy kohtuullisesti toteutettavaa ratkaisua päätetään tämän problematiikan käsittely tähän.
Totean kuitenkin tähän loppuun kuitenkin vielä taustaa asialleni:
Hankkiessani tämän mesen vuonna 2013 ajokilometrien silloin ollessa 92 000 totesin alkuperäisen tuulilasin olevan huomattavan kuluneen ja sameutuneen pyyhkijöiden vaikutusalueelta. Todennäköisesti edellinen omistaja oli mieltynyt sadetunnistimen käyttöön jonka seurauksena pyyhkimet ovat hanganneet alituiseen liki kuivaa lasia mainituin seurauksin.
Että tätä mieltä olen, lienenkö mielipiteineni ihan uuno?
Terveisin Seppo
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Sadetunnistimen tilalle portaaton tihkutoiminto
Jos kakki on kunnossa pyyhkijät, pesuneste sen sekoitus suhde
(usein tominnasa ollut onkelma on poistunut kun on vaihdetu neste johonkin muuhun
kuin esim hlapahaleissa myytäviin metanoli pesuaineisiin/valmis sekoituksiin)
lasi saman lainen kuin on koodattu niin ei pyyhi kuivaa lasia mutta tosiaan kaiken on oltava kunnossa
kuten tuolla jo edellä DBFI mainitsi
-104
,
(usein tominnasa ollut onkelma on poistunut kun on vaihdetu neste johonkin muuhun
kuin esim hlapahaleissa myytäviin metanoli pesuaineisiin/valmis sekoituksiin)
lasi saman lainen kuin on koodattu niin ei pyyhi kuivaa lasia mutta tosiaan kaiken on oltava kunnossa
kuten tuolla jo edellä DBFI mainitsi
-104
,
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: Sadetunnistimen tilalle portaaton tihkutoiminto
Todennäköisesti olet ihan uuno. 
Sadetunnistin toimii ihan kohtuullisen hyvin, se lisää pyyhintää tihkun mukaan, mutta ei laapi tyhjää turhaan. Jos tihku on ohutta, mutta rapapölly likaa ikkunaa, niin pyyhkimet laappaa rapaa ja naarmuttaa. Tilanteeseen ei tule eroa onko tihkutunnistin vai kellokytkin, ainoastaan kuljettajan ymmärrys ja pesurin pirskautus auttaa.
Itse ajan sadetunnistin päällä lähes koko ajan (w163). Se on hyvä varsinkin pimeällä, koska silloin saattaa tihkusade sumentaa näkyvyyden huomaamatta. Kun ikkuna tahmaantuu kurasta, pirskautan pesurista vettä ja pesuainetta perään sopivasti ja jatkan tihkukytkin päällä. Mielestäni mukavaa ja toimivaa. Jos ikkuna naarmuuntuu, niin se johtuu huonosta ikkunan kestävyydestä ja huonosta pesurin käytöstä.
Risto

Sadetunnistin toimii ihan kohtuullisen hyvin, se lisää pyyhintää tihkun mukaan, mutta ei laapi tyhjää turhaan. Jos tihku on ohutta, mutta rapapölly likaa ikkunaa, niin pyyhkimet laappaa rapaa ja naarmuttaa. Tilanteeseen ei tule eroa onko tihkutunnistin vai kellokytkin, ainoastaan kuljettajan ymmärrys ja pesurin pirskautus auttaa.
Itse ajan sadetunnistin päällä lähes koko ajan (w163). Se on hyvä varsinkin pimeällä, koska silloin saattaa tihkusade sumentaa näkyvyyden huomaamatta. Kun ikkuna tahmaantuu kurasta, pirskautan pesurista vettä ja pesuainetta perään sopivasti ja jatkan tihkukytkin päällä. Mielestäni mukavaa ja toimivaa. Jos ikkuna naarmuuntuu, niin se johtuu huonosta ikkunan kestävyydestä ja huonosta pesurin käytöstä.
Risto
Re: Sadetunnistimen tilalle portaaton tihkutoiminto
RistoA kirjoitti:Todennäköisesti olet ihan uuno.
Sadetunnistin toimii ihan kohtuullisen hyvin, se lisää pyyhintää tihkun mukaan, mutta ei laapi tyhjää turhaan. Jos tihku on ohutta, mutta rapapölly likaa ikkunaa, niin pyyhkimet laappaa rapaa ja naarmuttaa. Tilanteeseen ei tule eroa onko tihkutunnistin vai kellokytkin, ainoastaan kuljettajan ymmärrys ja pesurin pirskautus auttaa.
Itse ajan sadetunnistin päällä lähes koko ajan (w163). Se on hyvä varsinkin pimeällä, koska silloin saattaa tihkusade sumentaa näkyvyyden huomaamatta. Kun ikkuna tahmaantuu kurasta, pirskautan pesurista vettä ja pesuainetta perään sopivasti ja jatkan tihkukytkin päällä. Mielestäni mukavaa ja toimivaa. Jos ikkuna naarmuuntuu, niin se johtuu huonosta ikkunan kestävyydestä ja huonosta pesurin käytöstä.
Risto
Uunojahan ovat kaikki jotka käyttää tuulilasinpyykimiä.

On jo vuosia sitten keksitty lisäaine, joka levitetään tuulilasiin niin että tuulilasi pysyy aina puhtaana ja vesipisarat poistuvat lasista kuin ankan sulista. Siitä ei ole tietoa, kuinka majussin lantakuorman perässä ajo vaikuttaa tuulilasin puhtaana pysymiseen.
Hyvää uutta vuotta.
+358 18B8FE99