Siihen sen persieen sitten lähin ohittamaan sitä rekkaa. Edellä menevän auton (ja rekan) renkaista tuli senverran vesipaskaa tuulilasiin, että piti kytkeä pyyhkijästä nopein asento. Aisan kohdalla, reilun satasen vauhdissa, pyyhin sitten pysähtyi keskelle lasia ja hetkessä näkyväisyys hävisi täysin. Voi SSSAAAATTT...!!! Sekunnin harkinta, vauhtia hitaasti pois, vilkku oikealle ja takaisin rekan perään. Siitä edelleen vilkku päällä pientareelle ja hätävilkut päälle. Ulos ihmettelemään. Pyyhkijän moottori ääntelee, mutta vivustosta kuuluu runks-runks-runks-runks. Jahas, mitäs nyt sitte...?
Muistin siinä sitten, että parin kilometrin päässä on levike juuri ennen Lahtea, näkisköhän sitä sinne ajella...? Noh, huonosti näki, mutta sinne pääsin kuitenkin. Kuin ihmeen kaupalla juuri tällä kertaa sattui peräkontissa olemaan työkalusarja, jolla sitten kännykän kameran valossa purkamaan muoveja pois tuulilasin alareunasta. Aikani ährättyäni vikakin löytyi: vipu irronnut moottorin pallonivelestä. Milläs perkeleen konstilla tämän korjaan perjantai-iltana, tähän aikaan?

Se mokoma pysyi paikallaan Leivonmäelle asti! Reilun satakunta km siis. Siellä sitten putosi paikaltaan uudestaan ja ajoin Leivonmäen TB:n pihaan uudestaan ähräämään. Siinä sitten tonkiessani ja noituessani paikalle käppäili joku kyläläinen: "Onko Mersussa vikaa vai onko pesuneste loppu?" No vikaahan tässä on, millähän helvetillä tuon sais pysymään paikallaan, puolitoistasataa kilometriä vielä kotiin matkaa... "No kuule, mulla on halli tuossa viidenkymmenen metrin päässä, minä ajan raktorin sieltä pihalle, aja sinä Mersu sisään, niin pääset valon alle ihmettelemään." Oho, no kiitos nyt vaan kauhian paljon.
Näin tehtiin. Ihmeteltiin aikamme. Sitten välähti! Hei, sullahan on pylväspora tuossa. Niettä minä tempasen koko moottori- ja vivustohässäkän irti, porataan reikä moottorin palloniveleen ja tehään siihen kierteet. Sitten pultilla se vivusto siihen palloniveleen kiinni, eikä muuten irtoa enää! Tuumasta toimeen. Reikä porattiin, kierteet tehtiin, löytyi pulttikin vaan oli piru liian pitkä. No minä sitä sitten katkaisemaan ja vaikka nimenomaan jätin pelivaraa etten katkaise liian lyhyeksi (koska pultinhan olis tietysti pitäny kiristyä sinne kierteen pohjaan ja vivulle jäädä pieni välys, muutenhan se kiertoliike avaa sen pultin), ni arvatkaas kuinka kävi? No totta vitussa siitä pultista tuli liian lyhyt.

Tämä ilmeni sen jälkeen, kun paketti oli kasattu (ilman muoveja, ne jätin vielä kaiken varuiksi irti...) ja testattu toimivaksi. Noh, kun matka jatkui, niin viiden kilometrin päässä se perkeleen kirottu, minun helvetin mänttipään liian lyhyeksi katkaisema pultti aukes ja taas oltiin ilman pyyhintä. Siinä vaiheessa otti pannuun jo senverran kovastipaljon, että annoin olla. Ajoin loppumatkan ilman pyyhintä. Onneksi oli vähemmän liikennettä ja ONNEKSI tuli laitettua nuo lisäpitkät. Muuten olis ollu "aika" hankala kotimatka...
Seuraavana päivänä sitten irrotin moottorin ja vivuston jälleen. Pudonnut pulttikin löytyi sieltä kaukalon pohjalta. Laitoin pultin takaisin, tällä kertaa kierrelukitteella liimattuna. Siitä asti on toiminut, pari viikkoa sitten uskalsin laittaa jo muovitkin takas paikalleen...

Tekis mieli vaihtaa tämä farkkulankkuun... Oih, siinäpä vasta olis Auto...
Edit: Vaikkapa tämä tästä: http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/300/6420683" onclick="window.open(this.href);return false;
Uuuuuuuuuuh, ooooooooooh, aaaaaaaaaaah. Ihana! Hinta on kyllä kovanmoinen, ei taida pystyä/kyetä...