124 300 st sähkömato?
-
- Sisäänajossa
124 300 st sähkömato?
Mistähän suunnasta kannattais lähtee kattelee, ku eilen ehtoolla kotiin ajellessa, rupes laturin- ja kaikkien muidenkin valot hehkuman himmeesti ajossa. Sit ne taas sammu hetkeksi, ja taas syttyivät. Ku kierrroksia nosti yli kahden tonnin, ni valot himmenivät...
Kotipihassa ne olivat taas sammuksissa, ku pääsin mittaamaan akulle tulevaa jännitettä, se oli yli 13V... Alkaako laturi olemaan kaput, vai onks tuol jotain, mitä pitäis tutkia tarkemmin...?
Kotipihassa ne olivat taas sammuksissa, ku pääsin mittaamaan akulle tulevaa jännitettä, se oli yli 13V... Alkaako laturi olemaan kaput, vai onks tuol jotain, mitä pitäis tutkia tarkemmin...?
Re: 124 300 st sähkömato?
äkkiseltään vaikuttais ihan laturi vialta. tsekkaa hiilet. löytyy jännitteensäätimestä, mikä on kahella ruuvvilla laturinpersiissä kiinni.
pelkät hiiletkin pystyy vaihtaan, jos on tarves, mutta helpompi vaihtaa koko säädin uuteen.
pelkät hiiletkin pystyy vaihtaan, jos on tarves, mutta helpompi vaihtaa koko säädin uuteen.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Ääni täältäkin laturille. Omastakin joskus melkein kaikki mittarivalot syttyi,niin syyllinen laturi tai halvimmillaan hiilipaketti.
Jännitteensäädin/hiili paketti ja taas mennään. Vuosi sitten oli omassa sama juttu. Tais maksaa jotain 10€
Tuohon veikataan sellaista että laturin liukurenkaat on loppu. Kun vaihdat hiilipaketin ni pelaa jonkinaikaa ja ongelmat alkaa uudelleen. Hiili kuluu nopeasti loppuun ja siinä syy.
Hiili lähtee hyppäämään kierroksilla kun liukurengas on loppu ja tästä syystä latausjännite laskee alas --> mittarivalot alkaa loistaa.
Just äsken kokeilin tuossakin 4Matikissa kun käytin hetken ilman hihnaa. Kaikki mittariston varoitusvalot jää loistamaan kirkkaana. Näin kävi myös ex 200D:ssä
Lisätään vielä että usein se on se ulompi liukurengas joka on loppu ja se taas johtunee siitä että kun ilmaviran mukana on epäpuhtauksia niin ne joutuu enimmissämäärin just tuohon ulompaan liukurenkaaseen ja siksi kuluu nopeammin? Näin siis veikataan
Hiili lähtee hyppäämään kierroksilla kun liukurengas on loppu ja tästä syystä latausjännite laskee alas --> mittarivalot alkaa loistaa.
Just äsken kokeilin tuossakin 4Matikissa kun käytin hetken ilman hihnaa. Kaikki mittariston varoitusvalot jää loistamaan kirkkaana. Näin kävi myös ex 200D:ssä
Lisätään vielä että usein se on se ulompi liukurengas joka on loppu ja se taas johtunee siitä että kun ilmaviran mukana on epäpuhtauksia niin ne joutuu enimmissämäärin just tuohon ulompaan liukurenkaaseen ja siksi kuluu nopeammin? Näin siis veikataan
Sormella voi kokeilla sen liukurenkaan uran syvyyden...itse olen pitänyt että noin 3-4mm urat alkaa olla jo että laturi vaihtoon...mites muut?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Ei taida paljo 4mm paksummat olla nuo liukurenkaatkaan tai ainakaan ne ei o olleet joita on paikalleen laitettu. 3mm on jo tosi syvä ura ja yleensä siinä vaiheessa hiilenkosketuspinta ei ole tasainen vaan enempi vähempi urainen ja se ei ole etu hiilenkestolle.
Jos ura on matalempi ni olen niitä sorvannu tasaiseksi et uusi hiili kestää pidempään. No askarteluahan tuo on ja kun uusi laturi ei maksa paljo satasta enempää ni voi miettiä kannattako?
Jos ura on matalempi ni olen niitä sorvannu tasaiseksi et uusi hiili kestää pidempään. No askarteluahan tuo on ja kun uusi laturi ei maksa paljo satasta enempää ni voi miettiä kannattako?
mikkäs ne liukurenkaat on?
jos laakerit on finaalissa, niin sen kyllä huomaa heti, kun ottaa remmin pois laturilta. jos ankkuri on kulunut, niin vaikuttaako se hiilien kestoon? en tiedä. voihan sen sorvissa oikasta suoraks. itse ainakin olen aina vaihtanut vaan jännitteen säätimen, kun on laturi alkanut oireileen. hyvin on toiminut taas pitkän aikaa. mulla ei ole koskaan itse laturi hajonnut, aina ollut noi hiilet syypäänä.
jos laakerit on finaalissa, niin sen kyllä huomaa heti, kun ottaa remmin pois laturilta. jos ankkuri on kulunut, niin vaikuttaako se hiilien kestoon? en tiedä. voihan sen sorvissa oikasta suoraks. itse ainakin olen aina vaihtanut vaan jännitteen säätimen, kun on laturi alkanut oireileen. hyvin on toiminut taas pitkän aikaa. mulla ei ole koskaan itse laturi hajonnut, aina ollut noi hiilet syypäänä.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Liukurenkaat maksaa muutaman euron, siinä on vaan melkoisen paljon hommaa vaihtaa ne.
Edit: Pera8x: Näissähän ei ole ankkurissa kollektoria/kommutaattoria, koska ankkurin napaisuutta ei vaihtovirtalaturissa tarvitse vaihtaa, vaan liukurenkaat, eli kaksi yhtenäistä kuparirengasta, joita vasten hiilet painuu.
Edit: Pera8x: Näissähän ei ole ankkurissa kollektoria/kommutaattoria, koska ankkurin napaisuutta ei vaihtovirtalaturissa tarvitse vaihtaa, vaan liukurenkaat, eli kaksi yhtenäistä kuparirengasta, joita vasten hiilet painuu.
MB S211 E320CDI Avantgarde -04
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km
Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.
haaveena:
MB W126 560SEL
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km
Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.
haaveena:
MB W126 560SEL
hyvä tietää. taas oppi jotain uutta. latureita en ole ihan hirveesti joutunut koskaan purkaan. yleensä toiminut sen verran hyvin. paitsi yhden minikaivurin laturin korjasin viimekesänä, kun laakerit leikkas kiinni. mutta sekin oli enemmän sellanen "magneetto" tyylinen paketti.
saakos noihin ihan kaikkia varaosia?
saakos noihin ihan kaikkia varaosia?
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Eikös kuitenkin liukurenkaat jos vaihtaa niin pidä sorvata se pinta tasaiseksi ettei jää lieppaamaan ja tällöinhän varmasti hiilet kuluu nopeasti.
Mielestäni noihin saa liukurenkaita,laakerita ainakin...eipä sinne muuta kannata vaihtaakaan.
Mielestäni noihin saa liukurenkaita,laakerita ainakin...eipä sinne muuta kannata vaihtaakaan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Pitäisi mutta toimii ne muutenkin ihan pitkän ajan. Semmosiakin virityksia on tehty, että liukurenkaan päälle käämitään jotain kuparilankaa (sähkömiehen piuhaa), juotetaan kasaan ja siistitään vähän viilalla. Tuommosetkin toimii kuukausia tai vuosia, vähintään niin kauan, että jobbari saa takuuajan pois alta.
Riippuu ihan laturityypistä onko liukurenkaan asiallisessa vaihtamisessa kova homma vai hemetin kova homma. W124 tapauksessa usein on järkevintä ulkoistaa homma kiinaan ja ostaa vaihtolaite.
Riippuu ihan laturityypistä onko liukurenkaan asiallisessa vaihtamisessa kova homma vai hemetin kova homma. W124 tapauksessa usein on järkevintä ulkoistaa homma kiinaan ja ostaa vaihtolaite.
Lisää tietoa: www.skg.fi