akun jännite kun auto seisoo
akun jännite kun auto seisoo
Tässä seuraillut remucin kautta akun jännitettä joutessa kun auton jätin 31.12 aamulla parkkiin ja nyt vajaan 5 vrk jälkeen näyttää jännitteeksi enää 12.2V. Pakkasia on ollut sopivasti nollasta ysiin. Tietääkseni ei mikään siellä purakkaan eli kysymys kuuluu onko tuo oikeasti niin että viikkoa pitempään ei kärsi seisottaa jos auton haluaa lämpimänä käyntiin. 30mA ottaa tuo remucin purkki virtaa tuotetietojen mukaan. Akku on vajaan vuoden vanha Vartan G14. Auto w163 270cdi "karvalakki-malli". Mikähän nuiden akkujen ittepurkamisvauhti on paikolleen kytkettynä? Normisti 1vrk seisontaa jännite 12.6-12,7. Nyt vaan pitempään käyttämättä kun kipiänä ollu.
W163 270CDI / W639 115CDI 4x4 / W639 115CDI 4X4
Re: akun jännite kun auto seisoo
Nykyisissä autoissa on niin paljon ylläpitotoimintoja, jotka väistämättä kuormittavat akkua. Täysin vairrattomaksi niitä ei saa ollenkaan, jos ei irrota akunkenkää. Kunnossaolevan akun jännite on viikonkin kuluttua vielä 12.8 V, vaikka olisi pakkasta 15-20 astetta.mettämies kirjoitti:Tässä seuraillut remucin kautta akun jännitettä joutessa kun auton jätin 31.12 aamulla parkkiin ja nyt vajaan 5 vrk jälkeen näyttää jännitteeksi enää 12.2V. Pakkasia on ollut sopivasti nollasta ysiin. Tietääkseni ei mikään siellä purakkaan eli kysymys kuuluu onko tuo oikeasti niin että viikkoa pitempään ei kärsi seisottaa jos auton haluaa lämpimänä käyntiin. 30mA ottaa tuo remucin purkki virtaa tuotetietojen mukaan. Akku on vajaan vuoden vanha Vartan G14. Auto w163 270cdi "karvalakki-malli". Mikähän nuiden akkujen ittepurkamisvauhti on paikolleen kytkettynä? Normisti 1vrk seisontaa jännite 12.6-12,7. Nyt vaan pitempään käyttämättä kun kipiänä ollu.
+358 18B8FE99
Re: akun jännite kun auto seisoo
Ai autossa kiinni olevan akun jännite sen 12,8V viikon päästä vielä?
W163 270CDI / W639 115CDI 4x4 / W639 115CDI 4X4
Re: akun jännite kun auto seisoo
lyijy akun yhden kennon nimellis jännite on 2,1v
6x2,1 v =12,6 v
hetkellisesti jopa päiviä latauksen jälkeen voi olla enempikin jännitettä
alle 12,6 v jännite tarkoittaa aina vajaata
6x2,1 v =12,6 v
hetkellisesti jopa päiviä latauksen jälkeen voi olla enempikin jännitettä
alle 12,6 v jännite tarkoittaa aina vajaata
Re: akun jännite kun auto seisoo
Olen kanssa seurannut voltteja autossa, auton seistessä. On aika hankala homma vaan tehdä. Käytännössähän auton pitäisi seistä kaikki luukut auki, että voi luotettavasti mitata akkua. Kun heti jos avaa oven tai (menee edes auton lähelle
) joku siellä aktivoituu ja voltit tippuu. 12.12V näytti akulta, kun auto oli seissyt ja väylä aktivoituneena heti mittasin. Vähän ajanpäästä se nousi siitä 12.45V, kun auto oli vähän aikaa ollut rauhassa (n 1h.).
Mittasin virran kulutusta ja se oli tunnin odottamisen jälkeen 40-70mA ja välillä siellä joku vei vähän enemmän, jolloin nousi ajoittan 110mA. Ensimmäisen puolentunnin ajan Comand kulutti n. 350mA, eli turha mitata, ennenkuin auto oli ollut rauhassa jonkun aikaa.
Virrat jos laittoi päälle autoon, näytti akku 11.9V. Joten kiinnostaisi kanssa tietää mitä ne voltit pitäisi olla, kun akku on paikoillaan autossa?
Tässä autossa (W220 S320 -99) on latausongelmia kyllä, mutta ei vaikuta ylläoleviin mittauksiin, muuten kuin, että akku ei ollut täynnä ennen ensimmäistä mittausta.

Mittasin virran kulutusta ja se oli tunnin odottamisen jälkeen 40-70mA ja välillä siellä joku vei vähän enemmän, jolloin nousi ajoittan 110mA. Ensimmäisen puolentunnin ajan Comand kulutti n. 350mA, eli turha mitata, ennenkuin auto oli ollut rauhassa jonkun aikaa.
Virrat jos laittoi päälle autoon, näytti akku 11.9V. Joten kiinnostaisi kanssa tietää mitä ne voltit pitäisi olla, kun akku on paikoillaan autossa?
Tässä autossa (W220 S320 -99) on latausongelmia kyllä, mutta ei vaikuta ylläoleviin mittauksiin, muuten kuin, että akku ei ollut täynnä ennen ensimmäistä mittausta.
- harrikka95
- Mersumies
- Viestit: 643
- Liittynyt: Ma 19.11.2007 17:06
- Paikkakunta: Pohojanmaa
Re: akun jännite kun auto seisoo
Omasta c202 220cdi akkua myös mittailin pyhien seisonnan jälkeen ja tulos oli 11.48v Onko liian vähän? Sentakia mittaillut kun webasto ei lähe käyntiin kellolla liekistä. Millaisella jännitteellä weba vielä käynnistyy? Lataa kyllä auto käynnissä 14.6v. Alkaako akku olemaan finaalissa?
Mercedes-Benz W212 E220CDI -11
Re: akun jännite kun auto seisoo
Ite olen säätänyt webaston katkaisu jännitteeksi alimman mahdollisen eli 10,2V, tuohon W220 320 CDI:hin, jossa alkuperäinen webasto ja säätö onnistuu starilla. Jälkiasennetusta tai yleensä tuosta W202:n Webastosta en osaa sanoa miten säätö onnistuu. Kyllä 11.48V kuulostaa todelta pieneltä, mutta oliko tämä mitattu missä vaiheessa. Ei se itselläkään virrat päällä antanut, kun ton 11.9V. Ja mulla on viime kesänä ostettu akku.harrikka95 kirjoitti:Omasta c202 220cdi akkua myös mittailin pyhien seisonnan jälkeen ja tulos oli 11.48v Onko liian vähän? Sentakia mittaillut kun webasto ei lähe käyntiin kellolla liekistä. Millaisella jännitteellä weba vielä käynnistyy? Lataa kyllä auto käynnissä 14.6v. Alkaako akku olemaan finaalissa?
Re: akun jännite kun auto seisoo
Tuolta löysin jotain tietoa akuista:
http://koti.mbnet.fi/artoni/Muut/Ajoneu ... ietoa.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Lepojännite ei kerro akun kunnosta kovin paljoa, jotain toki voi päätellä jännitteen arvosta ja sen laskunopeudesta.
Jos jännite ei nouse latauksellakaan 12,7 V, niin akku on entinen (esim. kenno oikosulussa) tai jos jännite laskee nopeasti, niin tilanne on sama.
Lyijyakku purkautuu itsestään kuormittamattomanakin jonkin verran, mutta hyväkuntoisella akulla ei vuorokaudessa itsepurkautuminsn pitäisi olla >1%
eli kovin paljon yli 0,01 V tippumista ei pitäisi vuorokaudessa tapahtua. Paras tapa varmistaa akun kunto on akkuliikkeessä tehtävä kuormitustestaus, jolla mitataan akun virranantokykyä.
Ominaispaino Lepojännite Varaustila
1,28 12,72 V n. 100%
1,25 12,54 v n. 85%
1,22 12,36 V n. 70%
1,18 12,12 V n. 50%
1,16 12,00 V n. 40%
1,13 11,82 V n. 25%
1,10 11,64 V n. 10%
1,00 11,04 V n. 0%
Uusi akku antaa käytännössä napajännitteen 12,9 - 13,0V latausta seuraavana päivänä (+/-0,1V) - vanhetessaan se sitten putoaa 12,8..12,7...
Lyijyakkuahan ei suositella purettavaksi kuin n. 75% varaustilaan akun vaurioitumisen välttämiseksi --> 12,4V jännite tarkoittaa lataustarvetta.
http://koti.mbnet.fi/artoni/Muut/Ajoneu ... ietoa.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Lepojännite ei kerro akun kunnosta kovin paljoa, jotain toki voi päätellä jännitteen arvosta ja sen laskunopeudesta.
Jos jännite ei nouse latauksellakaan 12,7 V, niin akku on entinen (esim. kenno oikosulussa) tai jos jännite laskee nopeasti, niin tilanne on sama.
Lyijyakku purkautuu itsestään kuormittamattomanakin jonkin verran, mutta hyväkuntoisella akulla ei vuorokaudessa itsepurkautuminsn pitäisi olla >1%
eli kovin paljon yli 0,01 V tippumista ei pitäisi vuorokaudessa tapahtua. Paras tapa varmistaa akun kunto on akkuliikkeessä tehtävä kuormitustestaus, jolla mitataan akun virranantokykyä.
Ominaispaino Lepojännite Varaustila
1,28 12,72 V n. 100%
1,25 12,54 v n. 85%
1,22 12,36 V n. 70%
1,18 12,12 V n. 50%
1,16 12,00 V n. 40%
1,13 11,82 V n. 25%
1,10 11,64 V n. 10%
1,00 11,04 V n. 0%
Uusi akku antaa käytännössä napajännitteen 12,9 - 13,0V latausta seuraavana päivänä (+/-0,1V) - vanhetessaan se sitten putoaa 12,8..12,7...
Lyijyakkuahan ei suositella purettavaksi kuin n. 75% varaustilaan akun vaurioitumisen välttämiseksi --> 12,4V jännite tarkoittaa lataustarvetta.
- harrikka95
- Mersumies
- Viestit: 643
- Liittynyt: Ma 19.11.2007 17:06
- Paikkakunta: Pohojanmaa
Re: akun jännite kun auto seisoo
Joo jäi mainitsematta että alkuperäinen webasto on ja kun auto jo käy niin sitten kyllä webastokin pelaa. Sen takia juuri kyselinkin että pitäiskö ottaa akku kainaloon ja kiikuttaa se Motonetin tiskille kun on vielä takuuta jäljellä ja piti olla niin hyvä akku ostaessa Bosch 100A. Onko dieseli autossa virtaa kuluttavia laitteita hirveesti kun avaimet on pois autosta muuta kuin esim. kello?noroljan kirjoitti: Ite olen säätänyt webaston katkaisu jännitteeksi alimman mahdollisen eli 10,2V, tuohon W220 320 CDI:hin, jossa alkuperäinen webasto ja säätö onnistuu starilla. Jälkiasennetusta tai yleensä tuosta W202:n Webastosta en osaa sanoa miten säätö onnistuu. Kyllä 11.48V kuulostaa todelta pieneltä, mutta oliko tämä mitattu missä vaiheessa. Ei se itselläkään virrat päällä antanut, kun ton 11.9V. Ja mulla on viime kesänä ostettu akku.
Mercedes-Benz W212 E220CDI -11
Re: akun jännite kun auto seisoo
No motonetistä viimekesänä ostettuja akkuja hajosi mulla kaksi tässä alkutalvestaharrikka95 kirjoitti:Joo jäi mainitsematta että alkuperäinen webasto on ja kun auto jo käy niin sitten kyllä webastokin pelaa. Sen takia juuri kyselinkin että pitäiskö ottaa akku kainaloon ja kiikuttaa se Motonetin tiskille kun on vielä takuuta jäljellä ja piti olla niin hyvä akku ostaessa Bosch 100A. Onko dieseli autossa virtaa kuluttavia laitteita hirveesti kun avaimet on pois autosta muuta kuin esim. kello?noroljan kirjoitti: Ite olen säätänyt webaston katkaisu jännitteeksi alimman mahdollisen eli 10,2V, tuohon W220 320 CDI:hin, jossa alkuperäinen webasto ja säätö onnistuu starilla. Jälkiasennetusta tai yleensä tuosta W202:n Webastosta en osaa sanoa miten säätö onnistuu. Kyllä 11.48V kuulostaa todelta pieneltä, mutta oliko tämä mitattu missä vaiheessa. Ei se itselläkään virrat päällä antanut, kun ton 11.9V. Ja mulla on viime kesänä ostettu akku.

Mulla ei webasto syty ajastuksella, kun siinä on ohjainkortissa jotain vikaa ilmeisesti, näyttää Webastolle jännitettä välillä 7.5-7.7V vaikka auto on käynnissä. Joten siinäkin voi olla vika. Ajossa se toimii (tosin savuten), vaikka voltit onkin muka päin honkia.
Ei luulisi W202:ssa olevan kauheasti laitteitta, toisin kun tässä ässässä. Sen tarkemmin en osaa sanoa, kannattaa mitata mitä se kuluttaa virtaa paikoillaan.
- harrikka95
- Mersumies
- Viestit: 643
- Liittynyt: Ma 19.11.2007 17:06
- Paikkakunta: Pohojanmaa
Re: akun jännite kun auto seisoo
Mittauksen suoritin parin kolmen päivän seisonnan jälkeen avain pois lukosta ilman mitään virtaa kuluttavia laitteita päällä. Auto seisoo ulkona katoksessa, lähes sama lämpötila kuin ulkonakin, mittaushetkellä n. -7 pakkasta. Sen verran testasin tänään että kokeilin taas liekistä käynnistää webaston ja sama homma, hetken hurajaa, jäähdyttää ja hiljenee. Laitoin auton käyntiin ja kokeilin sitten painaa liekistä niin kappas vaan sehän pöhähti tulille joten aivan kuin jännite ei riittäisi käynnistämään sitä kylmänä ja akku vajaana. Näkiskö sen *rilla mikä tuossa on alin jännite missä se vielä käynnistyy/pelaa? Mystistänoroljan kirjoitti:Kyllä 11.48V kuulostaa todelta pieneltä, mutta oliko tämä mitattu missä vaiheessa. Ei se itselläkään virrat päällä antanut, kun ton 11.9V. Ja mulla on viime kesänä ostettu akku.

Mercedes-Benz W212 E220CDI -11
Re: akun jännite kun auto seisoo
Laitoin auton päivällä roikkaan kolmeksi tunniksi, pakkasta 26. Akun jännite 12.1V. Huvikseni lämmitin vielä eberillä 25 min ja akun jännite putos 11.7V. Hyvin lähti käyntiin. Siirsin auton kaupan kautta tuonne lämpimän puolelle sulamaan ja lataukseen. Bilteman pihtimittarilla yritin mittailla lepovirtoja tuossa ennen latausta ja oli niin isoa hajontaa että pitää loppiaisen jälkeen viedä mittari takasin kauppaan.
W163 270CDI / W639 115CDI 4x4 / W639 115CDI 4X4
Re: akun jännite kun auto seisoo
Heh, kirjottelin juuri toiseaalle samasta mittarista:mettämies kirjoitti:Bilteman pihtimittarilla yritin mittailla lepovirtoja tuossa ennen latausta ja oli niin isoa hajontaa että pitää loppiaisen jälkeen viedä mittari takasin kauppaan.
Kyllä se pihtimittari jossain tolkuissaan on, siinä on vaan kaksi asetusta 0-40A ja 0-400A ja tarkkuus on +-2,5%, siksi sillä ei noita milliamppeereja voinut mitata, kun se heiluu miten sattuu pienellä kulutuksella.
Mittasin sitten perinteisesti toisen yleismittarin läpi virrankulutusta (vaatiin akkukengän irroituksen).
Mittasitko myös akulta suoraan napajännitettä, jos se heittää paljonkin tuohon Remucin antamaan tietoon?
Re: akun jännite kun auto seisoo
Remuc ja yleismittari näyttää samaa jännitettä. Vielähän tuo latas kun vilkasin töihin lähtiessä. Antaapa nyt latailla rauhassa ja katellaan sitte uuestaan. Jos se akku oli sitte valmiiksi vajaa.
W163 270CDI / W639 115CDI 4x4 / W639 115CDI 4X4
Re: akun jännite kun auto seisoo
Minä mittasin vm 2002 W211 270 cdi avantgarde varustetun mersun lepovirtoja. Takakontissa laitoin lukon "lukossa" asentoon painamalla meisselillä lukon kielen kiinni. Sillä tavoin takakontin valot sammuu ja auto menee nukkumaan. Jos takakontti jää auki, tai sen lukkovipu jumittuu "avaus" asentoon, se ei nuku ollenkaan. Pihtivirtamittarin lukema on aluksi siellä 2A tuntumassa, josta se noin minuutissa tippuu 900mA ja edelleen muutama minuutti niin saavutetaan 90-110 mA lukema. Tässä vaiheessa pitää irroittaa akunkenkä ja laittaa tavallinen yleismittari tukevilla hauenleuoilla kiinni akun navan ja kengän väliiin. Tässä kannattaa olla varovainen. Taka-Sam vaarassa. Noin 10 minuutissa virta laskee 25-30mA tuntumaan. Siitä se ei enään tietääkseni laske, ellei sitten jokin hyvin pitkä laskuri astu vielä voimaan, jota en ole jaksanut odottaa. Olen mitannut noin 10 tunnin jaksoja.noroljan kirjoitti:Olen kanssa seurannut voltteja autossa, auton seistessä. On aika hankala homma vaan tehdä. Käytännössähän auton pitäisi seistä kaikki luukut auki, että voi luotettavasti mitata akkua. Kun heti jos avaa oven tai (menee edes auton lähelle) joku siellä aktivoituu ja voltit tippuu. 12.12V näytti akulta, kun auto oli seissyt ja väylä aktivoituneena heti mittasin. Vähän ajanpäästä se nousi siitä 12.45V, kun auto oli vähän aikaa ollut rauhassa (n 1h.).
Mittasin virran kulutusta ja se oli tunnin odottamisen jälkeen 40-70mA ja välillä siellä joku vei vähän enemmän, jolloin nousi ajoittan 110mA. Ensimmäisen puolentunnin ajan Comand kulutti n. 350mA, eli turha mitata, ennenkuin auto oli ollut rauhassa jonkun aikaa.
Virrat jos laittoi päälle autoon, näytti akku 11.9V. Joten kiinnostaisi kanssa tietää mitä ne voltit pitäisi olla, kun akku on paikoillaan autossa?
Tässä autossa (W220 S320 -99) on latausongelmia kyllä, mutta ei vaikuta ylläoleviin mittauksiin, muuten kuin, että akku ei ollut täynnä ennen ensimmäistä mittausta.
Tässä autossa oli Comand 20, se pienempi malli. Sinne ei tässä mallissa mennyt virtaa lainkaan.
Jos Remuc vie 30mA, se on aika paljon nykyaikaiseksi elektroniseksi laitteeksi. Yhdessä auton 30mA kanssa se syö teoriassa täyden 100Ah akun tyhjäksi seuraaavsti. 100.000mAh / 60mA = 1666 tunnissa. Joka on 69 vuorokautta, siis reilussa parissa kuukaudessa.
Remuc tyyppisen laitteen ei nykyaikana pitäisi viedä virtaa sen enempää kuin tavalllisten ei -"äly" kännyköiden.
Eli joku 2-4mA jotta pysyvät verkossa "kuulolla"
[youtube]https://www.youtube.com/channel/UCj1rxABTU4X40X-ZFgwD0YA[/youtube]Autot:
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
Re: akun jännite kun auto seisoo
Ettei sulla ois kiertovesipumppu rikki autossa.. Jotenkin viittaisi siihen, jos käynnissä ollessa toimii, mutta paikoillaan ei.harrikka95 kirjoitti:Mittauksen suoritin parin kolmen päivän seisonnan jälkeen avain pois lukosta ilman mitään virtaa kuluttavia laitteita päällä. Auto seisoo ulkona katoksessa, lähes sama lämpötila kuin ulkonakin, mittaushetkellä n. -7 pakkasta. Sen verran testasin tänään että kokeilin taas liekistä käynnistää webaston ja sama homma, hetken hurajaa, jäähdyttää ja hiljenee. Laitoin auton käyntiin ja kokeilin sitten painaa liekistä niin kappas vaan sehän pöhähti tulille joten aivan kuin jännite ei riittäisi käynnistämään sitä kylmänä ja akku vajaana. Näkiskö sen *rilla mikä tuossa on alin jännite missä se vielä käynnistyy/pelaa? Mystistänoroljan kirjoitti:Kyllä 11.48V kuulostaa todelta pieneltä, mutta oliko tämä mitattu missä vaiheessa. Ei se itselläkään virrat päällä antanut, kun ton 11.9V. Ja mulla on viime kesänä ostettu akku.
Kokeileppa "rest"-toiminnolla seuraavaa. Aja auto lämpimäksi, sammuta, paina rest, katso kuinka kauan tulee lämmintä ilmaa.. Jos muutaman minuutin jälkeen ilma viilenee, niin kiertovesipumppu on kabut.
- w211 280CDI -04
- harrikka95
- Mersumies
- Viestit: 643
- Liittynyt: Ma 19.11.2007 17:06
- Paikkakunta: Pohojanmaa
Re: akun jännite kun auto seisoo
Tarkoitatko auton omaa kiertovesipumppua vai webaston? Auton pumpun uusin kesällä ja kellosarjan mukana tuli webaan pumppu silloin kun laitoin weban toimimaan esilämmittimenä. Pitää tutkia huriseeko ne, ainakin webasto toimii hyvin kun vaan saa palamaan, auton käynnissä ollessa ainakin lähtee liekistä päälle ja käy puoli tuntia vaikka sammuttaa auton. Eikai webasto kauaa käy jos ei vesi kierrä, näin olisin ymmärtänyt. Auton oma pumppu pyörii moottorin käydessä.tupru kirjoitti:Ettei sulla ois kiertovesipumppu rikki autossa.. Jotenkin viittaisi siihen, jos käynnissä ollessa toimii, mutta paikoillaan ei.harrikka95 kirjoitti:Mittauksen suoritin parin kolmen päivän seisonnan jälkeen avain pois lukosta ilman mitään virtaa kuluttavia laitteita päällä. Auto seisoo ulkona katoksessa, lähes sama lämpötila kuin ulkonakin, mittaushetkellä n. -7 pakkasta. Sen verran testasin tänään että kokeilin taas liekistä käynnistää webaston ja sama homma, hetken hurajaa, jäähdyttää ja hiljenee. Laitoin auton käyntiin ja kokeilin sitten painaa liekistä niin kappas vaan sehän pöhähti tulille joten aivan kuin jännite ei riittäisi käynnistämään sitä kylmänä ja akku vajaana. Näkiskö sen *rilla mikä tuossa on alin jännite missä se vielä käynnistyy/pelaa? Mystistänoroljan kirjoitti:Kyllä 11.48V kuulostaa todelta pieneltä, mutta oliko tämä mitattu missä vaiheessa. Ei se itselläkään virrat päällä antanut, kun ton 11.9V. Ja mulla on viime kesänä ostettu akku.
Kokeileppa "rest"-toiminnolla seuraavaa. Aja auto lämpimäksi, sammuta, paina rest, katso kuinka kauan tulee lämmintä ilmaa.. Jos muutaman minuutin jälkeen ilma viilenee, niin kiertovesipumppu on kabut.
Ongelma on se ettei niinkuin virta riittäis akussa käynnistys vaiheessa webastolle jostain syystä, joko hukkaa webastolle menevää jännitettä jostain syystä tai liian korkeaksi säädetty webaston käynnistys jännite. Auton käydessä akun jännite yli 14V niin pelaa, aamulla akussa jotain alle 12V ja varmaan vielä tippuu kun weba yrittää käynnistyä niin ei lähde liekistä muutakuin hetken hurisee, tuulettaa ja sammuu.
Mercedes-Benz W212 E220CDI -11
Re: akun jännite kun auto seisoo
Ongelma taisi olla ettei se edes syty kun jännite on liian pieni, joten kiertovesipumppu ei liity tähän.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: akun jännite kun auto seisoo
Kylmä laskee luonnostaa napajännitettä. +25C täyteen varattu (12,7) akku on -18C n. 70-80% varattu. Tästä syystä täyttäkin akkua on syytä ladata talvella koska tällä pidennetään akun elinikää ja vähennetään sulfatoitumista.mettämies kirjoitti:Tässä seuraillut remucin kautta akun jännitettä joutessa kun auton jätin 31.12 aamulla parkkiin ja nyt vajaan 5 vrk jälkeen näyttää jännitteeksi enää 12.2V. Pakkasia on ollut sopivasti nollasta ysiin. Tietääkseni ei mikään siellä purakkaan eli kysymys kuuluu onko tuo oikeasti niin että viikkoa pitempään ei kärsi seisottaa jos auton haluaa lämpimänä käyntiin. 30mA ottaa tuo remucin purkki virtaa tuotetietojen mukaan. Akku on vajaan vuoden vanha Vartan G14. Auto w163 270cdi "karvalakki-malli". Mikähän nuiden akkujen ittepurkamisvauhti on paikolleen kytkettynä? Normisti 1vrk seisontaa jännite 12.6-12,7. Nyt vaan pitempään käyttämättä kun kipiänä ollu.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Re: akun jännite kun auto seisoo
juu.. sitte on vika muualla.. alunperin vaan ongelma vaikutti siltä, ettei käynyt auton sammuksissa ollessa kuin hetken.harrikka95 kirjoitti:käy puoli tuntia vaikka sammuttaa auton. Eikai webasto kauaa käy jos ei vesi kierrä, näin olisin ymmärtänyt.tupru kirjoitti:Ettei sulla ois kiertovesipumppu rikki autossa.. Jotenkin viittaisi siihen, jos käynnissä ollessa toimii, mutta paikoillaan ei.harrikka95 kirjoitti:Mittauksen suoritin parin kolmen päivän seisonnan jälkeen avain pois lukosta ilman mitään virtaa kuluttavia laitteita päällä. Auto seisoo ulkona katoksessa, lähes sama lämpötila kuin ulkonakin, mittaushetkellä n. -7 pakkasta. Sen verran testasin tänään että kokeilin taas liekistä käynnistää webaston ja sama homma, hetken hurajaa, jäähdyttää ja hiljenee. Laitoin auton käyntiin ja kokeilin sitten painaa liekistä niin kappas vaan sehän pöhähti tulille joten aivan kuin jännite ei riittäisi käynnistämään sitä kylmänä ja akku vajaana. Näkiskö sen *rilla mikä tuossa on alin jännite missä se vielä käynnistyy/pelaa? Mystistänoroljan kirjoitti:Kyllä 11.48V kuulostaa todelta pieneltä, mutta oliko tämä mitattu missä vaiheessa. Ei se itselläkään virrat päällä antanut, kun ton 11.9V. Ja mulla on viime kesänä ostettu akku.
Kokeileppa "rest"-toiminnolla seuraavaa. Aja auto lämpimäksi, sammuta, paina rest, katso kuinka kauan tulee lämmintä ilmaa.. Jos muutaman minuutin jälkeen ilma viilenee, niin kiertovesipumppu on kabut.
- w211 280CDI -04
Re: akun jännite kun auto seisoo
Itsellä kans lankussa ilmeisesti akku vanhentumassa. Pari kertaa webasto ei ole lähtenyt käyntiin.
Ennen joulua tuli ajeltua ja sitten ei joulun pyhinä. Testattiin webastoa testerillä.Autolla oli ajettu päivän aikana 35 kilometriä,joista viimeinen viisi ennen testausta.Vikakoodi oli tallentunut ja syy,että liian heikko jännite hehkutusvaiheessa.Alaraja 10,6v.Testivaiheessa näytti 11.60-11.68,vaikka autolla oli juuri ajettu.Suoraan akulta mitattuna karvan päälle 12v.Eli johdotuksissa häviää 0,5v. En ole kertaakaan huomannut,että olis huonosti käynnistynyt,mutta ilmeisesti akku alkaa hiipua.
Ennen joulua tuli ajeltua ja sitten ei joulun pyhinä. Testattiin webastoa testerillä.Autolla oli ajettu päivän aikana 35 kilometriä,joista viimeinen viisi ennen testausta.Vikakoodi oli tallentunut ja syy,että liian heikko jännite hehkutusvaiheessa.Alaraja 10,6v.Testivaiheessa näytti 11.60-11.68,vaikka autolla oli juuri ajettu.Suoraan akulta mitattuna karvan päälle 12v.Eli johdotuksissa häviää 0,5v. En ole kertaakaan huomannut,että olis huonosti käynnistynyt,mutta ilmeisesti akku alkaa hiipua.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
- harrikka95
- Mersumies
- Viestit: 643
- Liittynyt: Ma 19.11.2007 17:06
- Paikkakunta: Pohojanmaa
Re: akun jännite kun auto seisoo
Pitäis saada mitattua webastolle menevistä johdoista mihin se jännite oikein tippuu kun yrittää käynnistyä, varmaan tippuu kun eikö webaston hehkutulppa alkaa töihin heti kun liekkiä painaa. Akku on mulla 30.12.2013 ostettu 100Ah Bosch ja starttaa kyllä aina, ei luulis sen olevan vielä kaput vaikka ei nekään enää niin kauaa kestä kuin ennen vanhaan.
Mercedes-Benz W212 E220CDI -11
Re: akun jännite kun auto seisoo
Mitattiin tosiaan webaston isommalta sulakkeelta.On sama,kuin testerin ilmoittama. Täytyy tarkkailla akkua.
Yhtenä iltana jäi sisävalo palamaan.Saattoi tyhjentää jonkunverran,kun autolla ei ajettu sen jälkeen.
Edellinen omistaja sanoi akun vaihtaneensa,mutta oliko sitten vuosi vai kolme sitten.Ei kestä akut enää niinku vanhat salama-akut.
Yhtenä iltana jäi sisävalo palamaan.Saattoi tyhjentää jonkunverran,kun autolla ei ajettu sen jälkeen.
Edellinen omistaja sanoi akun vaihtaneensa,mutta oliko sitten vuosi vai kolme sitten.Ei kestä akut enää niinku vanhat salama-akut.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95