mb 124 230e vm 89 turbotus
mb 124 230e vm 89 turbotus
kysyisin sellasta että kuinka paljon tehoja saa vakio ke-jetillä jos moottorin turbottaa minne asti soppa riittää?
Re: mb 124 230e vm 89 turbotus
KE-Jetissä on tyypillisesti reserviä noin 60-70% tehonlisäykseen eli tuommoiseen 200...220 hv tehoon voisi päästä, jos koneessa ovat lähes kaikki alkuperäiset tehot tallella. Lisäksi pitää bensan, öljyn, veden, ilman ja pakokaasun kulku miettiä ja toteuttaa järkevästi. Suurin ongelma on sytytysennakon hallinta nakutuksen estämiseksi.
PS. Alfamerilla on ollut useita hyviä kirjoja Boschin vanhemmista ruiskuista, suosittelen niiden lukemista ennen ahtamiskuvioita, jos laitteet eivät ole liian tuttuja.
tomant
PS. Alfamerilla on ollut useita hyviä kirjoja Boschin vanhemmista ruiskuista, suosittelen niiden lukemista ennen ahtamiskuvioita, jos laitteet eivät ole liian tuttuja.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: mb 124 230e vm 89 turbotus
kyseessä on siis moottori mikä on EZL sytytys yksiköllä eli itse jakajassa ei ole ennakon säätöä vaan säätö on kenties itse sytytys yksikössä
Re: mb 124 230e vm 89 turbotus
Niin juuri. Sinulla on ilmeisesti vasemman lokasuojan päällä oktaanivalitsin. Jos vaihdat sen asennosta S asentoon N, niin sytytysennakon maksimi pienenee noin kuusi astetta. Tällä et kuitenkaan saa nakutusta keskikierroksilla pois ja puhti vähenee, kun ahtopainetta ei ole. MSD:n Boost Timing Master tai vastaava auttaa jonkun verran sytytyksen säädössä. Saabin tai Volvon turbomallin virranjakajasta saattaa olla apua, mutta asiallisesti dokumentoituja asennuksia ei tahdo löytyä. Minulla vasta ohjelmoitava sytytys toi lopullisen avun nakutukseen.ville1990 kirjoitti:kyseessä on siis moottori mikä on EZL sytytys yksiköllä eli itse jakajassa ei ole ennakon säätöä vaan säätö on kenties itse sytytys yksikössä
Tuossa omassa turboprojektissani olen pohdiskellut mm. KE-Jet + EZL -yhdistelmää M102-turbokoneessa.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: mb 124 230e vm 89 turbotus
Ostamalla kaikki boost timing masterit, puolet turbo-saabin moottorinohjauksesta ja ruiskusta yms härpäkkeet voi saada ihan ok paketin. Samalla rahalla tosin saa jo ohjelmoitavan ruiskun, joten kannattaa miettiä pari kertaa..
Nykyinen kalusto:
C124 M103 2.6 Turbo+megasquirt (Versio 2.0 rakenteilla) -89
S124 E280 -93
C124 M103 2.6 Turbo+megasquirt (Versio 2.0 rakenteilla) -89
S124 E280 -93
Re: mb 124 230e vm 89 turbotus
Oman 2.3E garretin TB03 0,4bar tenavan kanssa tuli jtn opittua.. Jos lompakko kestää ajaa turbotetulla ke-jetillä niin siitä vaan. Vaikka kuinka yritti nyssyttää ja nätistä ajaa niin +10l/100km meni heittämällä. (Seos säädetty rikkaammalle jotta pysy ahto alueella kohillaan) Puhumattakaan kun talvella tuli annettua kenkää.. 20-30l/100km tuskin on kaukana.. Hienohan se on ajaa.
Jos meinaa useammin kenkiä kun tilipäivänä niin ehdottomasti säädettävää ruisku/sytytysboksia. On varaa ajaa ja koneen kestävyys paranee suuremmilla tehoilla.
Tosin ei mulla teknisiä ongelmia koskaan ollut. Mulla oli vielä sitä vanhempaa mallia, jakaja alipainekellolla että olis voinu pelata sytkänkin kaa tarvittaessa.
Jos meinaa useammin kenkiä kun tilipäivänä niin ehdottomasti säädettävää ruisku/sytytysboksia. On varaa ajaa ja koneen kestävyys paranee suuremmilla tehoilla.
Tosin ei mulla teknisiä ongelmia koskaan ollut. Mulla oli vielä sitä vanhempaa mallia, jakaja alipainekellolla että olis voinu pelata sytkänkin kaa tarvittaessa.