Kukaan koitellu livenä aukiaako nuo termarit yhtäpaljon auki?
Tänään vaihdoin tuohon 250DT:hen termarin kun Behrin kilometrit tuli täyteen ja nyt niitä ei ollu paljon. Kuttaperkapaskaa taitaa nykyään nekin olla?
No mutta Behrin olisin ostanu mutta ei ollu kun Topran ja ajattelin että koitetaan kun ei se paljon huonompi Behriä voi olla. No samalla vaihdoin nesteetkin.
Sit koittlemaan ja huomasin että kun vedättää ylämäkiin ni lämpö nousee ja nousee ja nousee. Kun himmaa ni laskee normaaleihin. No sit uudelleen ja jarrulla pidätin ja vedätin ni melki satkun viivalle nousi ja kohtuu hetkessä Yli olis menny jos olis jatkanu ja ulkona -15 pakkasta
Ihan kun termari ei aukeaisi kunnolla meinaan Behrillä ei koskaan o tuolleen käyny. Pihassa koittin syylaria ja lämmin se oli toisesta päästä toisesta kylmä.
Taitaa mennä termari vaihtoon taas
Viimeksi muokannut Jari Ke, La 28.02.2015 20:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
Orkkistermari 85 astetta merkkiliikkeestä 36 e . Ei tule mieleenkään vaihtaa muuta, kun kyseessä on OM603 A:lle noinkin kriittinen osa .
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
On joskus vähän erikoista tuo lämpöjen vaihtelu näissä. Itselläni on ollut kolme kappaletta 124-korisia ja kahdessa on lämmöt heitelleet jonkin verran.
1.
200D, jossa nousi herkästi lämmöt sinne 80 astetta seuraavalle viivalle, varsinkin ylämäessä (~100 astetta?). Laitoin uuden jäähdyttimen, orkkistermostaatin ja nesteet. Ei vaikuttanut mitenkään. Kone kävi kuin kello, eikä muita vaivoja ilmennyt.
2.
300D, jossa ei noussut lämmöt edes 80 asteeseen. Vaihdettiin uusi, alkuperäinen termari ja tämän jälkeen lämpömittarin neula pysyi aina vakaasti siinä 85 asteen paikkeilla, eikä heitellyt mihinkään suuntaan. Edellisen omistajan aikana oli vaihdettu mm. syyläri ja sähköinen kiertovesipumppu.
3.
300TD, jossa lämpömittarin lukema pyrkii nousemaan pitkässä ylämäessä, kuten ensimmäisessä tapauksessakin. Tätä ei ole vielä tutkittu sen tarkemmin. Nesteet vaihdoin kylläkin.
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Itse tilasin Wahlerin termostaatit molempiin jenkkimersuihin. Itse asiassa 380 SL:n termaria olisi saanut vaan tehdastilauksella tarvikkeenakin. Onneksi on webbikauppoja nykyään. Oli marmoritiskillä aika suolaiset hinnat muistaakseni.
Täältä ääni orkkis termarille.Yksikään harakiri oo toiminu.Sunnuntaina laitoin 300d:hen originaalin ni toimii taas normaalisti.Se originaali on jopa hieman erinäkönen kun harakirit.
W124 300d-90 ex
W124 300d-89 ex
W123 300d ex
W123 300d ex
W123 240d ex
Kaks kertaa ittellä ollut Topran. Meni samalla ensimmäistä ja viimeistä kertaa. Olen ymmärtänyt, että Topran Germany on markkinointinimi ja osa voi olla mistä milloinkin kuten laatukin. Oli 80-100asteen termari, toimi lähinnä fiilispohjalta.
Muuten aina ollu W123 ja W124 losseissa Behrin termareita, eikä koskaan mitään murhetta, lämpötila on pysynyt siinä, mikä termarissa onkin. Hellekelillä pyrkinyt hetkeksi jonkin asteen yli.
Omalla 10v kokemuksella:
Behr
Topran
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
Tilasin AutohausAZ:sta pari Knecht öljynsuodatinta M100-moottoriin, ne tuli mersun orkkispaketeissa. Sisällä Knechtin tekemä suodatin; identtinen kun minulla hyllyssä ollut Mahlen laatikossa oleva uusi vuodelta 2002, ostin sen aikanaan Rockautosta.
Jari Ke kirjoitti:Marmorilta tilasin tänään termarin tohon 250DT:hen samalla kun soittivat että yläpään tiivistesetti + kannenpultit ovat saapuneet tuohon matikkiin.
Kun saan vaihdetuksi termarin laitan samaan vesikippoon Behrin ja tän Topranin ja sit alan lämmittämään. Katotaan aukiaako kumpikin yhtäpaljon
Niin ja 80°C on turbon termari.
Minä tilasin 602-alkuisella numerolla (jollainen oli paikallaan ollutkin) 80-asteisen. Merkkiliike toimitti 85-asteisen 606-alkuisen termarin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Jari Ke kirjoitti:
Kun saan vaihdetuksi termarin laitan samaan vesikippoon Behrin ja tän Topranin ja sit alan lämmittämään. Katotaan aukiaako kumpikin yhtäpaljon .
Maanantaina ostin 87asteisen Topranin tuohon M617 koneeseen. Näitä kirjoituksia luettuani aloin arpomaan, etä laitanko vai en paikalleen.
Ihmettelin kun myyjä sihtaili sitä lautasta valoa vasten. No varmaan katto onko kokonaan kiinni ainakin kylmänä.
Eilen heitin sen pottukattilaan ja lämmöt päälle. 80 asteen kohdilla tuli lautasen ja rungo väliin pieni väli, että valonsäde meni läpi. 88 asteessa alkoi avautumaan kunnolla ja 90-91 asteessa oli täysin auki. Eli täysin auki sillä lailla, että rungon ja läpän välissä on sama pinta-ala kuin rungon pääaukossa.
Pelaa mielestän niin hyvin, että pistän viikonloppuna paikalleen. Sittenhän tuon näkee estääkö tuo pieni 80:n asteen "avautuminen" koneen lämmönnousua sinne 87 asteeseen, ei tuolla ainakaan ylilämmöille mennä.
Jari Ke kirjoitti:Marmorilta tilasin tänään termarin tohon 250DT:hen samalla kun soittivat että yläpään tiivistesetti + kannenpultit ovat saapuneet tuohon matikkiin.
Kun saan vaihdetuksi termarin laitan samaan vesikippoon Behrin ja tän Topranin ja sit alan lämmittämään. Katotaan aukiaako kumpikin yhtäpaljon
Niin ja 80°C on turbon termari.
Minä tilasin 602-alkuisella numerolla (jollainen oli paikallaan ollutkin) 80-asteisen. Merkkiliike toimitti 85-asteisen 606-alkuisen termarin.
Turboon on vääränlainen tuo 85°C jos täällä on uskominen marmorin tietoon. Silleen muuten tuumittiin Motonetintiskilläkin. Topran lentää testinjälkeen sinne takas sama sitte saiko hyvityksen tai ei.
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
Katsopa varaosanumero sitten kun saat omasi, mielenkiinnosta.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Nyt sitte joutessaan lämmittelin termareita. Toinen oli liian aikaisin aukeava Behr ja hetken paikallaan ollu Topran. Behr on 80°C asteinen ja Topran 85°C
Tuo Topran oli sellainen että mosa ei taahtonu lämmetä normiajossa 80 mutta sit kun ajoi motaria ni mosa kävi selvästi normaalia kuumempana 90°C kieppeillä ja jopa ylikin.
No vaihdoin tohon farkkuun orginaalin uuden ja siinä yllättäen oli myös orginaali ja oikeilla asteilla. Sehän toimi moitteetta mutta lämmöt ehkä ihan aavistuksen liian ylhäällä. Luulinkin että olis ollu 85°C mutta ei ollu. No vaihdon jälkeen farkun lämmöt putosi normaaliin eli kaksi Behriä kumpikin +80°C mutta toinen on pikkasen tiukempi.
Laitoin farkun termarin tuohon 25kymppiseen ja kävin koeajolla. Jo vain lämmöt nousee nopsaan sinne mitä pitääkin tai inan liian ylös eli puolitoista viisaria yli 80. Mutta lämmöt ei rynni ajossa. Jarrua vasten kun käskee ni sit lähtee kiipeämään mutta ei niin joutuin kuin Topranilla.
Sit aloin lämmittämään kattilassa nuita kahta eli Toprania ja Behriä. Behr lähti aukeamaa liian aikaisin eli jossain 77°C kieppeillä ja Topran sitte kans ennen nimellislämpöä? Lämmitin kummankin lähelle 100°C ja mittasin palkonko lautaset aukeaa. Yllättäen kumpikin aukeaa lähes samanverta auki eli noin 11mm. Behr ehkä 0.5mm enemmän. Kumankin lautasen halkaisija on käytännössä sama eli virtaus aukko on kokolailla sama kummassakin.
Olis vaan pitäny olla verokkina ehjä Behr ni olis nähny onko eroja havaittavissa silmin. Autossa kun on paikallaan ni erot on aika suuria orkkis vs. Topran. Kuuman pään periaatteessa pitäisi toimia Topranissakin mutta tiä sitten jumittaako se jotenkin? Kattilassa kyllä aukesi ihan kunnolla. Kax kertaa tein tuon lämmitys jäähdytys jutun.
Kuvei: Toisessa kuvassa Topranin pitäis kyllä olla kokonaan kiinni mutta raollaan on.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
Paine kun on sama termarin jokapuolella niin olen ollu siinä uskossa ettei paine vaikuttaisi yhtään mitään termarin toimintaan? Se pieni venttiili termarissa on vaan sitä varten ettei muodostu/jää ilmataskua?
Tietoa miten paine vaikuttaa?
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
Niin se voisi ollakkin jos paine olisi vaan lautasen toisella puolen mutta eikait sellaista sovellusta taida olla yhdessäkään moottorissa? Paine pääsee aina kummallekkin puolen termaria kun samassa vesitilassa kumpikin puoli termaria on.
Kun termari on paikoillaan on tilanne sama kun termarin heittäisi painekattilaan. Sama paine termarin kummallakin puolen.
Sellainen pieni paine-ero kyllä voisi ollakkin että kun vesipumppu pyörittää vettä niin sen virtauksen aiheuttama paine on eri termarin toisella puolen? Se että onko sillä merkitystä toimintaan nin empäs osaa sanoa siihen mitään. Veikkaan ettei?
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661