"Jäähdyttely" ei koske yksinomaan dieselmoottoreita, vaan kaikkia polttomoottoreita.
Kyseessä on siis toimenpide, jolla pyritään tasaamaan moottorin eri osien lämpötiloja.
Raskaassa ajossa saattaa tulla tilanteita, joissa jokin moottorin osa käy kuumempana kuin toinen eli lämpötilaerot.
Erityisen ongelmalliseksi tilanteen tekee se, jos on valurautalohko ja alumiinikansi, molemmat siis eri materiaalia ja lämpenevät/jäähtyvät eri tahdissa.
Ja mitä pidempi kansi, sitä suuremmat riskit saada aikaan vaurio.
Turbokin kaipaa eri osiensa lämpötilan tasaamista.
Optimaalinen tilanne pysäytettäessä olisi siis se, että jäähdytysnesteen, öljyjen ja moottorin eri osien lämpötila olisi sama.
Vrt. esim. tilannetta, jossa lämmität pistemäisellä liekillä vaikkapa metri x metri lasinpalaa. Halkeaahan se, joko lämmetessään tai jäähtyessään.
Mutta jos lämmität koko alalta, niin vahinkoa ei tule.
Tässä lyhyesti, viisaammat jatkakoon aiheesta
Edit: Aku ehtikin jo
