Dieselin käyttö

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
jarsi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ke 18.08.2004 11:53

Dieselin käyttö

Viesti Kirjoittaja jarsi »

En ole tosiaan itse omistanut dieselkäyttöistä autoa koskaan, ja vasta viime syksynä kuulin ensimmäistä kertaa että joitain koneita olisi tarpeen jäähdytellä pidemmän(ja mielellään lyhyemmänkin) ajon jälkeen :shock:

Onko tämä kaikille dieselkoneille yhteistä vai koskeeko se vain tietyntyyppisiä dieselkoneita? Miten mahtaa asia olla w123:n ja w124:n dieseleiden kanssa?

Kuulemani mukaan ainakin joissain uudemmissakin koneissa tarvitsee kuitenkin tehdä vastaavia jäähdyttelyjä?
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Turbojen suhteenhan tuo sääntö on must, turboahtimelle voi olla laaki ja vainaa, jos sammutat koneen suoraan kovasta ajosta.
Pidempien (lähinnä tässä tapauksessa kuusipyttyisten koneiden) kanssa jäähdyttely on hyvä tehdä, että pitkässä ja reikäisessä kannessa ehtivät lämmöt tasaantua.

Nelosdieseleiden kanssa tästä ei ole pidetty yhtä tarkkaa lukua, mutta luonnollisesi jotain pieniä lämpökeskittymiä niihinkin syntyy, joten kyllä se puolen minuutin- minuutin jäähdytyskäyttö on kaikki kotiinpäin, vaikka nelipyttyiset muuten aika surutonta ajoa tuntuvat kestävänkin.
Dieseleissä on kuitenkin suuremmat massat kuin bensakoneissa, ja aina isomman rautamäärän lämmitys ja jäähdytys on fiksua tehdä harkiten.

Itse olen tavannut bensakoneidenkin kanssa pitää muutaman kymmenen sekunnin jäähdyttelykäytön ennen sammuttamista pidemmän ajon pääteeksi.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Re: Dieselin käyttö

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

"Jäähdyttely" ei koske yksinomaan dieselmoottoreita, vaan kaikkia polttomoottoreita.
Kyseessä on siis toimenpide, jolla pyritään tasaamaan moottorin eri osien lämpötiloja.

Raskaassa ajossa saattaa tulla tilanteita, joissa jokin moottorin osa käy kuumempana kuin toinen eli lämpötilaerot.
Erityisen ongelmalliseksi tilanteen tekee se, jos on valurautalohko ja alumiinikansi, molemmat siis eri materiaalia ja lämpenevät/jäähtyvät eri tahdissa.
Ja mitä pidempi kansi, sitä suuremmat riskit saada aikaan vaurio.
Turbokin kaipaa eri osiensa lämpötilan tasaamista.

Optimaalinen tilanne pysäytettäessä olisi siis se, että jäähdytysnesteen, öljyjen ja moottorin eri osien lämpötila olisi sama.

Vrt. esim. tilannetta, jossa lämmität pistemäisellä liekillä vaikkapa metri x metri lasinpalaa. Halkeaahan se, joko lämmetessään tai jäähtyessään.
Mutta jos lämmität koko alalta, niin vahinkoa ei tule.

Tässä lyhyesti, viisaammat jatkakoon aiheesta :wink:

Edit: Aku ehtikin jo :)
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Itselleni on tullut sellainen tapa, kun aamulla kiepaisen tuon turbon käyntiin niin annan sen käydä kaikessa rauhassa sellaisen pari kolme minuttia ja samoin kun tulen ajosta niin sen jälkeen saman verran tyhjäkäyntiä ennen kuin laitan pelit seis. Uskoisin tuon lämpöjen tasaamisen olevan hyväksi kaikille koneille.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

petri.n kirjoitti:Itselleni on tullut sellainen tapa, kun aamulla kiepaisen tuon turbon käyntiin niin annan sen käydä kaikessa rauhassa sellaisen pari kolme minuttia ja samoin kun tulen ajosta niin sen jälkeen saman verran tyhjäkäyntiä ennen kuin laitan pelit seis. Uskoisin tuon lämpöjen tasaamisen olevan hyväksi kaikille koneille.
ja varsinki automaateilla tuo alkulämmittelykään ei ole pahasta... ei tosin muissakaan...
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Re: Dieselin käyttö

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Ari66 kirjoitti: Erityisen ongelmalliseksi tilanteen tekee se, jos on valurautalohko ja alumiinikansi, molemmat siis eri materiaalia ja lämpenevät/jäähtyvät eri tahdissa.
Ja mitä pidempi kansi, sitä suuremmat riskit saada aikaan vaurio.
No ihmisethän valittelevat esim. Nissan Laurelin 6-pyttyisen diisselin kannen heikkoa kestoa, ilmeisesti johtuu juuri tästä...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

...

Viesti Kirjoittaja jarski »

Mulla on taas joskus tapana jättää taukolämpö päälle vähäksi aikaa kovemman ajon jälkeen. Siinähän vesi kiertää koneessa ja jäähtyy samalla..
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Kova ajo

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Heip!

Tuo mitä jäähdyttelystä on täällä sanottu, pitää kyllä kutinsa. Toinen asia on sitten se, mikä on kovaa ajoa ja mikä lähinnä lepuuttelua koneelle...

Turbovehkeissä ajelu alle turbon starttikierrosten on lepuuttelua, ainakin turbon kannalta. Toisaalta, verrattuna saksalaiseen baanapäästelyyn kaikki suomalainen ajo on lepuuttelua :wink:

Otetaan käytännön esimerkki. Jos käyn kaupassa viiden kilometrin päässä, nopeusrajoitus koko matkalla 50, ei lepuutukselle ole mielestäni tarvetta.

Sama pätee, jos pudotan samaisen kaupan nurkalla pois motarilta ja ajelen rauhallisesti kotiin. Lepuuttelu tulee hoidettua tuon rauhallisen muutaman kilometrin aikana. Tuossa tein jo olettamuksen, että motarilla tulee ajettua kovasti 8) . Onko rauhallinen 120-140km/t tuota kovaa ajoa?

Jos päätämme motariajon olevan kovaa, niin huoltsikkataolle tullessa on syytä ajaa ramppi vähäisellä kaasun painalluksella ja vieläpä antaa auton hötköttää minuutti pari pysähtyneenä? Laki rajoittaa tuon minuuttiin kesällä ja kahteen talvella (tosin teksti taitaa puhua lämmityskäytöstä, ei jäähdyttelystä).

Aikoinaan Mitsun turboja meni aika taajaan, kun ne olivat kovin herkkiä öljyn paineen loppumiselle... Jos auton sammutti suoraan motariajosta, kilahti turbo automaattisesti. Mersut eivät ilmeisesti ole tuolle aivan yhtä arkoja, vaikka riski on olemassa.
Terveisin
Tero
Avatar
mikkop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Ma 28.06.2004 09:49
Paikkakunta: Porvoo

Re: Kova ajo

Viesti Kirjoittaja mikkop »

flosse kirjoitti:Heip!

Tuo mitä jäähdyttelystä on täällä sanottu, pitää kyllä kutinsa. Toinen asia on sitten se, mikä on kovaa ajoa ja mikä lähinnä lepuuttelua koneelle...

Jos päätämme motariajon olevan kovaa, niin huoltsikkataolle tullessa on syytä ajaa ramppi vähäisellä kaasun painalluksella ja vieläpä antaa auton hötköttää minuutti pari pysähtyneenä? Laki rajoittaa tuon minuuttiin kesällä ja kahteen talvella (tosin teksti taitaa puhua lämmityskäytöstä, ei jäähdyttelystä).

Aikoinaan Mitsun turboja meni aika taajaan, kun ne olivat kovin herkkiä öljyn paineen loppumiselle... Jos auton sammutti suoraan motariajosta, kilahti turbo automaattisesti. Mersut eivät ilmeisesti ole tuolle aivan yhtä arkoja, vaikka riski on olemassa.
Morjensta,

Hyvä kysymys tämä Kova Ajo.. Itse ajelen työmatkalla moottoritieajon jälkeen "kaupungin" halki leppoisasti yleensä alle 2000r/min, jonka jälkeen olen aina olettanut lämpöjen tasautuneen riittävästi ja pysähdyttyä yleensä max. puolen minuutin jäähdyttelyn jälkeen sammutan koneen..

Toisaalta jos moottoritiellä tasaista nopeutta ajaessa kierrokset siinä 2500 ja pintakaasulla, niin ei tätä hyvällä tahdollakaan voi sanoa kovaksi ajoksi.
VW Touareg 2011 3.0 TDI
Rouvalla W169 A 170 -07
ex.S202 C 250 Turbodiesel Sport -98 "Manfred"
ex. W168 A 170 CDI Elegance -02 - "Hilda"
ex. S202 C 250 Turbodiesel Elegance -99 "Gerhard"
ex. S123 230TE Aut. -85 "Terroristimersu"
ex. W123 300D -81
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Kaikki koneet olen ajanut aina lämpimäksi ennen polkemista ja jokaista ajamaani vehjettä olen jäähdytellyt jos on tullut reippaammin annettua saapasta. Paitsi kerran edellistä farkkua kerran kiusasin kylmänä kun nafta hyytyi putkistoon ja ei käynyt kuin päälle 3500rpm, mutta kuitenkin...
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Suhteellista

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Ainakin allekirjoittaneen W124 300D Aut. ei tahdo käydä kuumana oikein missään tilanteissa.

Mittarin neula liikahtaa muutaman neulanpaksuuden verran kuumemmalle jos ajaa kovaa (140km/h+) tai jos vetää jotakin tosissaan raskasta vaunua.

Tosissaan nyt kun ajattelee niin vaunua vetämällä ainut kerta kun sain lämpöjä nousemaan oli kun vetelin Lumikilla 13 metrin nosturia... Paino enemmän kuin itse autolla.

Eli EI, en pahemmin ole nähnyt tarpeelliseksi ihmeemmin jäähdytellä jollei normaaliajossa edes termostaatti aukea. Jos lämmöt ovat ylhäällä motarin jäljiltä niin sitten mutta koska sitä motarilta suoraan pysäksiin ajaisi?

Jos olen kotisuoralla tullut "päästelleeksi" niin annan hetken käydä mutta siinä se sitten olikin.

Toiseen suuntaan olen kyllä tarkka, kylmää konetta ei kengitä. Tietysti tuo lämpiää tosi nopeaan että kilometrin-parin päästä ollaan jo suht normaaleissa käyntilämmöissä.

Henkka

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Re: Suhteellista

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Henri Junkkala kirjoitti: Mittarin neula liikahtaa muutaman neulanpaksuuden verran kuumemmalle jos ajaa kovaa (140km/h+) tai jos vetää jotakin tosissaan raskasta vaunua.
Meilläpä käy niin päin, että jos moottoritiellä ajelee 140 km/h, niin lämpötila putoaa muutaman asteen alle +80 ºC.
Taajama-ajoon siirryttäessä lämpö nousee aavistuksen yli +80ºC.

Eli jos palaan takaisin alkuperäiseen aiheeseen "jäähdyttelyyn":
Mittari näyttää moottoritieajossa alhaisempia lukemia, vaikka lämpötila saattaa joissain muissa pisteissä olla selvästi kuumempi, kuin anturin kohdalla.

Taas kun palataan taajama-ajoon, lämpötilaerot tasoittuvat ja mittari näyttää korkeampaa lukemaa.

Tämä oli taas tällaista logiikkaa tällä kertaa :D
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

kylmänä ei kannata mitään moottoria kiusata,saa helposti rikki.

200D ei tunnu olevan herkkä menemään rikki vaikkei jäähdyttelykäyttöä tekisikään.Kai tuo nelosen kansi on niin lyhyt ettei tykkää pahaa.Muutaman kerran hyppäsi lämmöt sananmukaisesti tappiinkin (siis yli punaisen) eikä kone siitäkään tuntunut kärsivän.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

AM kirjoitti:kylmänä ei kannata mitään moottoria kiusata,saa helposti rikki.

200D ei tunnu olevan herkkä menemään rikki vaikkei jäähdyttelykäyttöä tekisikään.Kai tuo nelosen kansi on niin lyhyt ettei tykkää pahaa.Muutaman kerran hyppäsi lämmöt sananmukaisesti tappiinkin (siis yli punaisen) eikä kone siitäkään tuntunut kärsivän.


mulla ex kakssatanen nosti lämmöt hetkessä tappiin (+120c)kun ajoin moottoritiellä n150km/h ja tökkäs vauhdista vapaalle ennen ramppia... samalla sytty öljynpinnan varotusvalo vaikka öljyt olikin aina ylärajan tuntumassa... lämmöt kyllä laski samaa vauhtia kuin nousukin kun vaihteella huilautti loppumatkan... lämmön nousun syy.. vedenkierron radikaali hidastuminen tyhjäkäynnillä?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Suhteellista

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ari66 kirjoitti:Mittarin neula liikahtaa muutaman neulanpaksuuden verran kuumemmalle jos ajaa kovaa (140km/h+) tai jos vetää jotakin tosissaan raskasta vaunua.
Eli jos palaan takaisin alkuperäiseen aiheeseen "jäähdyttelyyn":
Mittari näyttää moottoritieajossa alhaisempia lukemia, vaikka lämpötila saattaa joissain muissa pisteissä olla selvästi kuumempi, kuin anturin kohdalla.

Taas kun palataan taajama-ajoon, lämpötilaerot tasoittuvat ja mittari näyttää korkeampaa lukemaa.

Tämä oli taas tällaista logiikkaa tällä kertaa :D[/quote]

niinpä... kansi on pakokanavien ympäriltä kevyessäkin ajossa varsinkin talvisin varmasti paljon kuumempi kuin imukanavien ympäriltä...imuilman lämpötila voi olla -30c ja pakokaasut useita satoja asteita... tätä lämpöeron tasoittumista tuo "jäähdyttely" juuri meinaa...
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Eipä mulla koskaan ole lämpöjä nostellut vaikka olisi kovempaakin ajoa ollut.Ainostaan kun oli vääränpaksuinen ylävesiletku niin nosti lämpöjä pari viisarin mittaa traileri perässä.

Tuo yli 120 asteeseen nousu johtui lämppärin jäätymisestä.Vaikka mittari näytti että kestäisi pakkasta tarpeeksi niin eipä kestänytkään.Reippaan 30 asteen pakkasessa on muuten kylmä ajella ilman että lämppäri toimii,15km moottoritiellä aina välillä jäähdytellen...
Vastaa Viestiin