V8 pyöritys laatikon öljynvaihdon yhteydessä
V8 pyöritys laatikon öljynvaihdon yhteydessä
Moottori on OM629 ja auto E 420cdi -08, niin kuinka vaihteistoöljyn vaihdon yhteydessä onnistuu pöyrittää momentinmuuntimen öljyroppu kohilleen? vaihteisto 7-vaihteinen. Jäi iteltä kyseinen paikka tyhjentämättä kun en keksiny. Moottorin kampiakselin pää oli verrattain muuhun työhön tässä erittäin hankalasti tavoitettavissa. Mahtokohan siellä ees olla roppua? Joku 4.5 l tuli öljyä ulos tyhjentämättä muunninta. Muuten meni ihan hyvin.
Re: V8 pyöritys laatikon öljynvaihdon yhteydessä
Mun käsitys on, turbiinissa ei ole roppua 2000-luvun laitteissa.
Omaa bensakasia pysty pyörittelemään siimapyörän päästä sopivilla jatkoilla ja vääntövarrella. Diisseli saattaa toki olla vielä jäykempi, mutta luultavasti senkin saisi pyörimään, ilman että kakit tulee housuun.
Omaa bensakasia pysty pyörittelemään siimapyörän päästä sopivilla jatkoilla ja vääntövarrella. Diisseli saattaa toki olla vielä jäykempi, mutta luultavasti senkin saisi pyörimään, ilman että kakit tulee housuun.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Re: V8 pyöritys laatikon öljynvaihdon yhteydessä
Eikö ole koloa jossa vauhtipyörän kehän kohdalla että saisi siitä hammastuksesta isolla meisselillä lonkottamalla pyöritettyä....niin ja uudemmissa sitä proppua ei taida olla.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: V8 pyöritys laatikon öljynvaihdon yhteydessä
Ei ole roppua noin uudessa autossa
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: V8 pyöritys laatikon öljynvaihdon yhteydessä
Öööö eikös kaikissa seiska-toosissa nyt kuitenkin ole turbiinin tyhjennystulppa? Omassa ainakin on ja onpa noita muidenkin 722.9:n alla tullut öljykärryn kanssa ihmeteltyä.
Turbiini pyörii helposti vaikka vähän isommalla meisselillä vääntelemällä.
Turbiini pyörii helposti vaikka vähän isommalla meisselillä vääntelemällä.
Nichts auf dieser Welt ist für die Ewigkeit bestimmt, erst recht keine Autos. Aber manche leben länger. Und fahren weiter.
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981
Re: V8 pyöritys laatikon öljynvaihdon yhteydessä
Eipä vaan ole kaikissa. Niinkuin ei kaikissa 722.6xx laatikoissa ei ole
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: V8 pyöritys laatikon öljynvaihdon yhteydessä
Ok, kiitos vastanneille. Kyllä ainakin tossa omasta wis:stä kun kattelin ohjeita, niin ihan selvästi on opastettu tyhjentämään momentinmuunnin. Ja roppu ohjeistettu hakemaan kampiakselin päästä vääntämällä. Voi olla että se on sitte yleisohje näihin 722.9.. laatikoihin ja pienemmissä koneissa pääsee kiinni. Tässä 629 on kasa coolereita edessä ainakin. Mutta luulis siinä olevan joku lisämaininta sitten vielä koskien tätä 629 motin jatkeena olevaa laatikkoa, että miten käännetään. Pari kertaa höräytin käyntiinkin ja kädet ristissä toivoin asettuvan kohdalleen mutta aika ruletti on. Täytyy vielä lukea tarkemmin ohjeet. Ja ohan siinä se kumitulppakin mistä pääsee öljyroppuun käsiksi, kuhan sattuu kohalle. En kyllä kokeillut millään ruuvarilla vängätä, josko olis liikkunu. Täytyy enskerralla sitäkin kokeilla.
Re: V8 pyöritys laatikon öljynvaihdon yhteydessä
Ei mullakaan siellä paljoo tilaa alakautta ole. Olisko joku 5cm:n rako mistä sovitin ensin hylsyn ja sitten sopivan jatkon ja lopuksi laitoin vääntimen. Yhtenä pötkönä näitä ei muistaakseni saanut paikalleen kampiakselin päähän.JanneN kirjoitti:Ok, kiitos vastanneille. Kyllä ainakin tossa omasta wis:stä kun kattelin ohjeita, niin ihan selvästi on opastettu tyhjentämään momentinmuunnin. Ja roppu ohjeistettu hakemaan kampiakselin päästä vääntämällä. Voi olla että se on sitte yleisohje näihin 722.9.. laatikoihin ja pienemmissä koneissa pääsee kiinni. Tässä 629 on kasa coolereita edessä ainakin. Mutta luulis siinä olevan joku lisämaininta sitten vielä koskien tätä 629 motin jatkeena olevaa laatikkoa, että miten käännetään. Pari kertaa höräytin käyntiinkin ja kädet ristissä toivoin asettuvan kohdalleen mutta aika ruletti on. Täytyy vielä lukea tarkemmin ohjeet. Ja ohan siinä se kumitulppakin mistä pääsee öljyroppuun käsiksi, kuhan sattuu kohalle. En kyllä kokeillut millään ruuvarilla vängätä, josko olis liikkunu. Täytyy enskerralla sitäkin kokeilla.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Re: V8 pyöritys laatikon öljynvaihdon yhteydessä
Eikös kaikissa laatikoissa ole muovitulpalla suljettu kolo, josta päästään irroittamaan turbiinin pultit. Siitä ainakin kampeamalla saa. Moottoria ei kannata pyörittää, kyllä se turbiini siellä pyörii kohtuu helposti.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: V8 pyöritys laatikon öljynvaihdon yhteydessä
Ihan siitä turbiinin pinnasta kampesin propun näkyviin. Ei käynyt mielessäkään moottoria pyörittää, kunnes sellainen vinkki annettiin
Pitikös se loota olla neutraalilla tms. kun turbiinia pyörittää... Ei muista.
![Embarrassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Pitikös se loota olla neutraalilla tms. kun turbiinia pyörittää... Ei muista.
Re: V8 pyöritys laatikon öljynvaihdon yhteydessä
Siinähän se turbiini pyörii tyhjää vaikka siellä olisi mikä vaihde. Ihme jos sen saa pyörimään moottorin mukana, aika kovaa saa pyörittää että turbiini alkaa tarrata kiinni ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: V8 pyöritys laatikon öljynvaihdon yhteydessä
En tiedä miten muilla, mutta mulla on ainakin turbiini pultattu starttikehään kiinni, joten se pyörii aina koneen mukana.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Re: V8 pyöritys laatikon öljynvaihdon yhteydessä
Kyllä siellä proppu pitäs olla, ainakin ex 629:ssä oli.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Re: V8 pyöritys laatikon öljynvaihdon yhteydessä
Joo noin päin se taitaa olla tarkemmin ajateltuna, se laatikon keskiakseli ei sitten pyöri mukanaaziz kirjoitti:En tiedä miten muilla, mutta mulla on ainakin turbiini pultattu starttikehään kiinni, joten se pyörii aina koneen mukana.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: V8 pyöritys laatikon öljynvaihdon yhteydessä
Osupa tääkin WIS:stä silmään. Tarvitaan moottorinpyöritys laite joka pultataan sinne alle kiinni, joka pyörittää hammastangolla moottoria siitä samasta reijästä mistä turpiinin roppuakin ronkitaan. Siellähän on se hammaskehä. Näin siis ohjeiden mukaan.
Re: V8 pyöritys laatikon öljynvaihdon yhteydessä
Ai meisseliä kutsutaan nykyisin moottorinpyörityslaitteeksiJanneN kirjoitti:Osupa tääkin WIS:stä silmään. Tarvitaan moottorinpyöritys laite joka pultataan sinne alle kiinni, joka pyörittää hammastangolla moottoria siitä samasta reijästä mistä turpiinin roppuakin ronkitaan. Siellähän on se hammaskehä. Näin siis ohjeiden mukaan.
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: V8 pyöritys laatikon öljynvaihdon yhteydessä
Vanhemmissa konessa "moottorinpyörityslaite" on starttimoottori, jota ohjataan "starttipistoolin" avulla tähän malliin:
http://www.w124performance.com/service/ ... 1-0110.pdf.
http://www.w124performance.com/service/ ... 1-0110.pdf.