V8 pyöritys laatikon öljynvaihdon yhteydessä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
JanneN
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 27.11.2012 20:42
Paikkakunta: Helsinki

V8 pyöritys laatikon öljynvaihdon yhteydessä

Viesti Kirjoittaja JanneN »

Moottori on OM629 ja auto E 420cdi -08, niin kuinka vaihteistoöljyn vaihdon yhteydessä onnistuu pöyrittää momentinmuuntimen öljyroppu kohilleen? vaihteisto 7-vaihteinen. Jäi iteltä kyseinen paikka tyhjentämättä kun en keksiny. Moottorin kampiakselin pää oli verrattain muuhun työhön tässä erittäin hankalasti tavoitettavissa. Mahtokohan siellä ees olla roppua? Joku 4.5 l tuli öljyä ulos tyhjentämättä muunninta. Muuten meni ihan hyvin.
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1605
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: V8 pyöritys laatikon öljynvaihdon yhteydessä

Viesti Kirjoittaja aziz »

Mun käsitys on, turbiinissa ei ole roppua 2000-luvun laitteissa.
Omaa bensakasia pysty pyörittelemään siimapyörän päästä sopivilla jatkoilla ja vääntövarrella. Diisseli saattaa toki olla vielä jäykempi, mutta luultavasti senkin saisi pyörimään, ilman että kakit tulee housuun.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: V8 pyöritys laatikon öljynvaihdon yhteydessä

Viesti Kirjoittaja atlas »

Eikö ole koloa jossa vauhtipyörän kehän kohdalla että saisi siitä hammastuksesta isolla meisselillä lonkottamalla pyöritettyä....niin ja uudemmissa sitä proppua ei taida olla.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: V8 pyöritys laatikon öljynvaihdon yhteydessä

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Ei ole roppua noin uudessa autossa
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Timo T.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 234
Liittynyt: La 08.11.2003 10:57
Paikkakunta: Tampere

Re: V8 pyöritys laatikon öljynvaihdon yhteydessä

Viesti Kirjoittaja Timo T. »

Öööö eikös kaikissa seiska-toosissa nyt kuitenkin ole turbiinin tyhjennystulppa? Omassa ainakin on ja onpa noita muidenkin 722.9:n alla tullut öljykärryn kanssa ihmeteltyä.
Turbiini pyörii helposti vaikka vähän isommalla meisselillä vääntelemällä.
Nichts auf dieser Welt ist für die Ewigkeit bestimmt, erst recht keine Autos. Aber manche leben länger. Und fahren weiter.
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: V8 pyöritys laatikon öljynvaihdon yhteydessä

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Eipä vaan ole kaikissa. Niinkuin ei kaikissa 722.6xx laatikoissa ei ole
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
JanneN
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 27.11.2012 20:42
Paikkakunta: Helsinki

Re: V8 pyöritys laatikon öljynvaihdon yhteydessä

Viesti Kirjoittaja JanneN »

Ok, kiitos vastanneille. Kyllä ainakin tossa omasta wis:stä kun kattelin ohjeita, niin ihan selvästi on opastettu tyhjentämään momentinmuunnin. Ja roppu ohjeistettu hakemaan kampiakselin päästä vääntämällä. Voi olla että se on sitte yleisohje näihin 722.9.. laatikoihin ja pienemmissä koneissa pääsee kiinni. Tässä 629 on kasa coolereita edessä ainakin. Mutta luulis siinä olevan joku lisämaininta sitten vielä koskien tätä 629 motin jatkeena olevaa laatikkoa, että miten käännetään. Pari kertaa höräytin käyntiinkin ja kädet ristissä toivoin asettuvan kohdalleen mutta aika ruletti on. Täytyy vielä lukea tarkemmin ohjeet. Ja ohan siinä se kumitulppakin mistä pääsee öljyroppuun käsiksi, kuhan sattuu kohalle. En kyllä kokeillut millään ruuvarilla vängätä, josko olis liikkunu. Täytyy enskerralla sitäkin kokeilla.
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1605
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: V8 pyöritys laatikon öljynvaihdon yhteydessä

Viesti Kirjoittaja aziz »

JanneN kirjoitti:Ok, kiitos vastanneille. Kyllä ainakin tossa omasta wis:stä kun kattelin ohjeita, niin ihan selvästi on opastettu tyhjentämään momentinmuunnin. Ja roppu ohjeistettu hakemaan kampiakselin päästä vääntämällä. Voi olla että se on sitte yleisohje näihin 722.9.. laatikoihin ja pienemmissä koneissa pääsee kiinni. Tässä 629 on kasa coolereita edessä ainakin. Mutta luulis siinä olevan joku lisämaininta sitten vielä koskien tätä 629 motin jatkeena olevaa laatikkoa, että miten käännetään. Pari kertaa höräytin käyntiinkin ja kädet ristissä toivoin asettuvan kohdalleen mutta aika ruletti on. Täytyy vielä lukea tarkemmin ohjeet. Ja ohan siinä se kumitulppakin mistä pääsee öljyroppuun käsiksi, kuhan sattuu kohalle. En kyllä kokeillut millään ruuvarilla vängätä, josko olis liikkunu. Täytyy enskerralla sitäkin kokeilla.
Ei mullakaan siellä paljoo tilaa alakautta ole. Olisko joku 5cm:n rako mistä sovitin ensin hylsyn ja sitten sopivan jatkon ja lopuksi laitoin vääntimen. Yhtenä pötkönä näitä ei muistaakseni saanut paikalleen kampiakselin päähän.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: V8 pyöritys laatikon öljynvaihdon yhteydessä

Viesti Kirjoittaja veskola »

Eikös kaikissa laatikoissa ole muovitulpalla suljettu kolo, josta päästään irroittamaan turbiinin pultit. Siitä ainakin kampeamalla saa. Moottoria ei kannata pyörittää, kyllä se turbiini siellä pyörii kohtuu helposti.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: V8 pyöritys laatikon öljynvaihdon yhteydessä

Viesti Kirjoittaja RAM »

Ihan siitä turbiinin pinnasta kampesin propun näkyviin. Ei käynyt mielessäkään moottoria pyörittää, kunnes sellainen vinkki annettiin :oops:

Pitikös se loota olla neutraalilla tms. kun turbiinia pyörittää... Ei muista.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: V8 pyöritys laatikon öljynvaihdon yhteydessä

Viesti Kirjoittaja veskola »

Siinähän se turbiini pyörii tyhjää vaikka siellä olisi mikä vaihde. Ihme jos sen saa pyörimään moottorin mukana, aika kovaa saa pyörittää että turbiini alkaa tarrata kiinni :D
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1605
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: V8 pyöritys laatikon öljynvaihdon yhteydessä

Viesti Kirjoittaja aziz »

En tiedä miten muilla, mutta mulla on ainakin turbiini pultattu starttikehään kiinni, joten se pyörii aina koneen mukana.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Re: V8 pyöritys laatikon öljynvaihdon yhteydessä

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

Kyllä siellä proppu pitäs olla, ainakin ex 629:ssä oli.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: V8 pyöritys laatikon öljynvaihdon yhteydessä

Viesti Kirjoittaja veskola »

aziz kirjoitti:En tiedä miten muilla, mutta mulla on ainakin turbiini pultattu starttikehään kiinni, joten se pyörii aina koneen mukana.
Joo noin päin se taitaa olla tarkemmin ajateltuna, se laatikon keskiakseli ei sitten pyöri mukana :D
Lisää tietoa: www.skg.fi
JanneN
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 27.11.2012 20:42
Paikkakunta: Helsinki

Re: V8 pyöritys laatikon öljynvaihdon yhteydessä

Viesti Kirjoittaja JanneN »

Osupa tääkin WIS:stä silmään. Tarvitaan moottorinpyöritys laite joka pultataan sinne alle kiinni, joka pyörittää hammastangolla moottoria siitä samasta reijästä mistä turpiinin roppuakin ronkitaan. Siellähän on se hammaskehä. Näin siis ohjeiden mukaan.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14032
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: V8 pyöritys laatikon öljynvaihdon yhteydessä

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

JanneN kirjoitti:Osupa tääkin WIS:stä silmään. Tarvitaan moottorinpyöritys laite joka pultataan sinne alle kiinni, joka pyörittää hammastangolla moottoria siitä samasta reijästä mistä turpiinin roppuakin ronkitaan. Siellähän on se hammaskehä. Näin siis ohjeiden mukaan.
Ai meisseliä kutsutaan nykyisin moottorinpyörityslaitteeksi :mrgreen: . Sori, oli ihan pakko.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: V8 pyöritys laatikon öljynvaihdon yhteydessä

Viesti Kirjoittaja Efraim »

Vanhemmissa konessa "moottorinpyörityslaite" on starttimoottori, jota ohjataan "starttipistoolin" avulla tähän malliin:
http://www.w124performance.com/service/ ... 1-0110.pdf.
Vastaa Viestiin