Paras subbari penkin alle?
Paras subbari penkin alle?
Tarkoitus olisi asentaa lankkuun repsikan penkin alle aktiivisubbari tuomaan hieman matalia taajuuksia äänentoistoon. Keskustelujakin aiheesta löysin, mutta ei oikein löytynyt vastauksia kysymyksiin. Kokemuksia porukalla varmasti löytyy näistä kamppeista, eli minkä merkkisiä suosittelette? Vaikka näillä pikkukoteloilla ei kuuhun mennä, mutta eroja varmasti löytyy eri valmistajien kesken. Tavoitteena tietenkin saada niin täyteläistä bassoa, kuin näistä on mahdollista repiä.
Mm. Focalin kampe on jonkun sortin testivoittaja, onko näistä julkaistu mitään testejä?
Mm. Focalin kampe on jonkun sortin testivoittaja, onko näistä julkaistu mitään testejä?
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Re: Paras subbari penkin alle?
En osaa tarkemmin sanoa paremmuusjärjestyksestä, mutta itsellä on Focal iBUS 20 asennettuna etupenkin alle. Ei se sinne ihan suoraan mahtunut; piti laittaa jokunen prikka ja vähän pidemmät ruuvit istuimen kiinnitykseen. Noin muuten se kyllä soi ihan ok ja tukee musiikin sointia osaltaan, mutta ei siitä samaa äänen jykevyyttä + painetta saa toimeksi kuin toisessa W124:ssäni tavaratilaan asennetulla 10" subbarilla (se taitaa olla SPL Dynamicsin elementti itse tehdyssä 17 litran kotelossa). Eikä niitä kauhean paljoa näköjään täälläkään kehuta: http://autosubbari.fi/minun-subbarini/a ... ubbareita/
Mutta toisaalta tykkään kovasti siitä, että kun se aktiivisubbari on siellä ohjaamossa, niin musiikkia voi kuunnella aika lujaakin ilman, että se kuuluu ulos niin kovana möykkänä. Toi tavaratilaan laitettu kaiutin tuntuu metelöivän ulos melkein yhtä kovaa jollei kovempaakin kuin ohjaamoon, eikä sitä viitsi varsinkaan ihmisten ilmoilla kovin lujaa soitella; tuntuu hiukka liian teinihommalta...
Mutta vielä. Oma alkuperäinen ajatukseni oli laittaa Focalin sijasta Rainbow Intelli SUB 8. Se vissiin olisi vähän Focalia pienempi, tai ainakin muistelen jonkun laittaneen sellaisen ilman muutoksia W124:n etuistuimen alle (vai pitiköhän siinä vähän rajoittaa istuimen pituussäätövaraa). Siitä kuitenkin luovuin siksi, että hifikaupan puolituttu myyjä silloin sanoi, ettei hänen mielestään ollenkaan kannata laittaa Rainbowia, vaan ilman muuta tuo Focal, vaikka se vähän kalliimpi onkin. Hänen mielestään oli sen verran parempi. Tiiä noista sitte...

Mutta vielä. Oma alkuperäinen ajatukseni oli laittaa Focalin sijasta Rainbow Intelli SUB 8. Se vissiin olisi vähän Focalia pienempi, tai ainakin muistelen jonkun laittaneen sellaisen ilman muutoksia W124:n etuistuimen alle (vai pitiköhän siinä vähän rajoittaa istuimen pituussäätövaraa). Siitä kuitenkin luovuin siksi, että hifikaupan puolituttu myyjä silloin sanoi, ettei hänen mielestään ollenkaan kannata laittaa Rainbowia, vaan ilman muuta tuo Focal, vaikka se vähän kalliimpi onkin. Hänen mielestään oli sen verran parempi. Tiiä noista sitte...
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
S211 E 220 CDI -09
Joo, tiedossa on ettei näitä voi verrata isompiin koteloihin, mutta varmasti tyhjää parempi, sitä tuskin kiistää kukaan, ei edes tuo autosubbari.fi:n kaveri. Mulla oli junnuaikana joka autossa jonkinlainen subbarilaatikko ja äänenpaineet on sitä kautta tuttuja. Ajattelin pitää tämän lankun sisätilat alkuperäisinä, joten mulla tuskin on muuta vaihtoehtoa kuin penkin alle laitettava pikkukotelo.
Kuinkas paksu toi Focalin kotelo olikaan?
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Aika pitkälti samalla ajatusmaailmalla itsekin olin tuon sisätilojen alkuperäisyyden suhteen. Tosin mä kyllä laitoin sitten lisäksi etuoviin midbassot niin, että vaihdoin tavaralokerot siihen malliin, jossa on ne kaiutinreiät ja ritilät valmiina. Ja sitten ne orkkiskaiutinkotelot ja niiden kiinnitysraudat, vaikkakaan en sitä ikivanhaa Mersun elementtiä enää hyödyntänyt. Mut se nyt on toinen juttu, eikä sinällään liity tähän. Niidenkin kaiuttimien ääntä tuommoinen aktiivisubbari kyllä täydentää.aziz kirjoitti:Joo, tiedossa on ettei näitä voi verrata isompiin koteloihin, mutta varmasti tyhjää parempi, sitä tuskin kiistää kukaan, ei edes tuo autosubbari.fi:n kaveri. Mulla oli junnuaikana joka autossa jonkinlainen subbarilaatikko ja äänenpaineet on sitä kautta tuttuja. Ajattelin pitää tämän lankun sisätilat alkuperäisinä, joten mulla tuskin on muuta vaihtoehtoa kuin penkin alle laitettava pikkukotelo.
Joka tapauksessa ton Focalin iBUS 20:n mitoiksi kerrotaan: 344mm x 250mm x 71,5mm
Jos joku keksii hyvän tavan, jolla sen saa näppärästi kiinni matkustajan istuimen alle ilman, että pitää porata reikiä autoon, niin olen kovasti kiinnostunut. (En ole itse keksinyt muita kuin sen verran hankalia kiinnitystapoja, että on jäänyt toistaiseksi toteuttamatta...)
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
S211 E 220 CDI -09
Mistä kohtaa tuo sulla otti sitten penkkiin kiinni, tuo focal on kuitenkin korkeudeltaan matalimmasta päästä? Onko sulla minkälaiset etujakkarat autossa, ei varmaankaan ole korkeudensäätöä repsikan puolella?
Mä olin mittaavinaan, että tilaa olisi n. 10cm, en tietenkään alustavasti mitannut kuinka leveällä aluleella tämä tyhjä tila oli.
Mä olin mittaavinaan, että tilaa olisi n. 10cm, en tietenkään alustavasti mitannut kuinka leveällä aluleella tämä tyhjä tila oli.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Njaah, nyt en kyllä oikein muista suoralta kädeltä, että mihin se otti kiinni; istuimen runkoon jollakin tapaa josain päin. Pitää koittaa illalla muistaa vilkaista. Niin, ihan vakioistuimet siinä on, matkustajan puoli tosiaan ilman korkeussäätöä. Jotenkin muistelisin, että se ongelma on siinä, että lattia on keskeltä selvästi koholla sen ilmakanavan takia, jolloin siinä monesta kohtaa mitattuna on olevinaan enemmän tilaa kuin oikeasti onkaan. Mut mä tosiaan koitan katella sitä, kun muutenkin pitäisi tänään vahata ja sisäpuolelta siivota kyseistä kärryä.aziz kirjoitti:Mistä kohtaa tuo sulla otti sitten penkkiin kiinni, tuo focal on kuitenkin korkeudeltaan matalimmasta päästä? Onko sulla minkälaiset etujakkarat autossa, ei varmaankaan ole korkeudensäätöä repsikan puolella?
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
S211 E 220 CDI -09
No joo, mä katselin sinne penkin alle, ja ahdas kohta oli siinä, missä on poikittainen putki istuimen rakenteessa. Se on suunnilleen selkänojan etureunan kohdalla (pituussuunnassa katsoen siis) ja suunnilleen koko istuimen levyinen. Muualla oli kyllä ihan mukavasti tilaa. Samanlainen putki oli sekä -94 E 300 DT:ssä että -92 250 D:ssä, joissa molemmissa tavalliset istuimet; ei sähkösäätöjä, ei ortopeditoimintoja eikä urheilumallisia tuoleja, eikä tosiaan sitä korkeussäätöäkään.Nozki kirjoitti:Njaah, nyt en kyllä oikein muista suoralta kädeltä, että mihin se otti kiinni; istuimen runkoon jollakin tapaa josain päin. Pitää koittaa illalla muistaa vilkaista. Niin, ihan vakioistuimet siinä on, matkustajan puoli tosiaan ilman korkeussäätöä. Jotenkin muistelisin, että se ongelma on siinä, että lattia on keskeltä selvästi koholla sen ilmakanavan takia, jolloin siinä monesta kohtaa mitattuna on olevinaan enemmän tilaa kuin oikeasti onkaan. Mut mä tosiaan koitan katella sitä, kun muutenkin pitäisi tänään vahata ja sisäpuolelta siivota kyseistä kärryä.aziz kirjoitti:Mistä kohtaa tuo sulla otti sitten penkkiin kiinni, tuo focal on kuitenkin korkeudeltaan matalimmasta päästä? Onko sulla minkälaiset etujakkarat autossa, ei varmaankaan ole korkeudensäätöä repsikan puolella?
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
S211 E 220 CDI -09
minä oon fundeerannu tota focalin http://www.fanaticaudio.com/shop/aktiiv ... -ibus-2-1/" onclick="window.open(this.href);return false;
ja justiinsa farkku 124 penkin alle. siinä ku o ovissaki kunnolliset paikat 5,25" kajareille niin niihin tuo sitten lisävahvistus. Jytke ei enää nappaa, mutta sellainen modernin auton perusmusataso olis kiva saavuttaa.
Minkäslainen potero takapenkin alla on? Coupeen saisi nääs tollaisen sinnekin oikein nätisti.
ja justiinsa farkku 124 penkin alle. siinä ku o ovissaki kunnolliset paikat 5,25" kajareille niin niihin tuo sitten lisävahvistus. Jytke ei enää nappaa, mutta sellainen modernin auton perusmusataso olis kiva saavuttaa.
Minkäslainen potero takapenkin alla on? Coupeen saisi nääs tollaisen sinnekin oikein nätisti.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Onko sulla toi farkku audiopaketilla varusteltu vai meinasitko itte vääntää paikat ovikajareille? Toi 2-kanavainen vois kyllä olla hyvä vaihtoehto, toinen juttu on jaksaako oviin alkaa värkkimään paikkoja. Mulle tähän hätään riittää, että saa hieman tuota matalaa kehiin. Mun veikkaus on, että tällaisen pikkulootan basso tyrehtyy olemattomiin, jos se eristetään takapenkin sisään.Sergey kirjoitti:minä oon fundeerannu tota focalin http://www.fanaticaudio.com/shop/aktiiv ... -ibus-2-1/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kyllä mä varmaan päädyn tuohon Focalin laitteeseen kun ei vastalauseitakaan ole havaittavissaa, tarvii se yrittää jollain konstein mahduttaa sinne alle. Yksi konstihan olisi litistää sitä ilmarööriä joko lämmittämällä tai sitten sahaa kyljet auki ja liimaa uudelleen kasaan. Focalin korkeus kun on toi 71,5mm, niin tuosta on enää vaikea litistää muiden valmistajien tuotteilla.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Tehtaan paketti on joo.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Tilasin Hifitalosta tuon focalin laatikon. Onko Nozki vetänyt päävirran tuolle laatikolle pakkauksessa mukana tulleella johtosarjalla vai tarviiko tuo jytkymmän kaapelin suoraan akulta? Kuinkas pitkä rca-kaapeli on sopiva mankalta penkin alle?
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Mää kyllä jätin sen johtosarjan kokonaan pois, ja laitoin syöttö- ja maajohdoiksi paksumpaa kaapelia. Olisko ollu 8-neliöistä noin ulkomuistista heittäen, eli ei mitään oikeasti paksua johtoa, mutta kuitenkin stydimpää kuin se paketin mukana tuleva. En osaa sanoa, onko toi kuinka tarpeellista, kun en ole kokeillutkaan muuta vaihtoehtoa. Se vaan näytti jotenkin niin lapselliselta se orkkisjohtosarja, että se jäi laittamatta. RCA-piuhan pituutta en kyllä äkkiseltään muista, enkä sitä nyt pääse tarkistamaankaan; mulla se tulee sieltä matkustajan puolen lattiamaton alla vissiin.aziz kirjoitti:Tilasin Hifitalosta tuon focalin laatikon. Onko Nozki vetänyt päävirran tuolle laatikolle pakkauksessa mukana tulleella johtosarjalla vai tarviiko tuo jytkymmän kaapelin suoraan akulta? Kuinkas pitkä rca-kaapeli on sopiva mankalta penkin alle?
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
S211 E 220 CDI -09
Eilen tuli asennettua boxi paikalleen ja tässä on mun versio kiinnityksestä.

Tuon takimmaisen pannan jätin toistaiseksi asentamatta, koska oli hemmetin vaikea kohdistaa penkin kiinnitysraudan reikä, korilaattanippu, panta, kantikas iso aluslevy samaan aikaan siihen kierreosaan nähden. Ei tullut kuin ärräpäitä... Tuo pysyy hyvin tuolla yhdelläkin pannalla paikallaan, tosin kiritäessä tuppaa keventämään tuota peräpäätä hieman ylöspäin. Täytyy nyt tarkailla kaipaako se tuota takapantaa. Teippasin korilaatoista yhteen noin 8mm paksut niput, joista tein korotuspalikat tuolle penkille.
Kaapeleiden suojaksi suunnittelin vielä jonkinlaista muovikoteloa, jotta eivät olisi mahdollisen takapenkkiläisen potkittavana. Ja jos jostain löytyy kulmalähdöillä olevia RCA-johtoja, niin sellaiset tulen vielä vaihtamaan.
Madalsin myös tuota takajalkatilan ilmasuutinta, tällä konstilla sai vähän lisää tilaa, eikä se penkin alla oleva putki hankaa laatikkoon kiinni. Tuo suutin oheni takapäästä noin sentin verran ja liimasin takaisin kasaan.

RCA:lle löysin oivan konstin viedä sen tuota ilmaputkikanavaa pitkin mankalle päin. Näin poistin häiriöriskin ja virta- ja maakapeeli kulkevat siellä omassa kaukalossaan, missä ovat myös alkuperäiset johdot. Maadoituspisteen tein lattiassa olevaan etummaiseen poikkipalkkiin, mihin myös penkki kiinnittyy etupäästä.
Tässä kuvassa näkyy, mistä toin RCA:n pois ilmakanavasta. Eli tuo paikka on repsikan jalkatilassa siellä vasemmalla ylhäällä, tuosta on lyhyt matka mankalle. Tuo kaapeli on 5-metrinen ja kaapelia pistin kiepille noin 3m, joten 2 metrin RCA olisi riittänyt.

Ja sitten mitä tulee sointiin, niin tuohan riittää vallan mainiosti. Saa jopa auton resonoimaan, vaikkei se ollut tarkotuskaan.
Ja tuo namiruuvi, millä säädetään basson tasoa, on ihan hemmetin hyvä lisä. Eri biisien välillä tuo matalien taajuuksien vaihtelu on melko runsasta, niin ruuvia kääntämällä saa basson nopesti mieleisekseen. Tämä ruuvi löytää paikkansa tuhkakupista.
Ei voin kun suositella pakettia ja kiitos vielä Nozkille vinkeistä!

Tuon takimmaisen pannan jätin toistaiseksi asentamatta, koska oli hemmetin vaikea kohdistaa penkin kiinnitysraudan reikä, korilaattanippu, panta, kantikas iso aluslevy samaan aikaan siihen kierreosaan nähden. Ei tullut kuin ärräpäitä... Tuo pysyy hyvin tuolla yhdelläkin pannalla paikallaan, tosin kiritäessä tuppaa keventämään tuota peräpäätä hieman ylöspäin. Täytyy nyt tarkailla kaipaako se tuota takapantaa. Teippasin korilaatoista yhteen noin 8mm paksut niput, joista tein korotuspalikat tuolle penkille.
Kaapeleiden suojaksi suunnittelin vielä jonkinlaista muovikoteloa, jotta eivät olisi mahdollisen takapenkkiläisen potkittavana. Ja jos jostain löytyy kulmalähdöillä olevia RCA-johtoja, niin sellaiset tulen vielä vaihtamaan.
Madalsin myös tuota takajalkatilan ilmasuutinta, tällä konstilla sai vähän lisää tilaa, eikä se penkin alla oleva putki hankaa laatikkoon kiinni. Tuo suutin oheni takapäästä noin sentin verran ja liimasin takaisin kasaan.

RCA:lle löysin oivan konstin viedä sen tuota ilmaputkikanavaa pitkin mankalle päin. Näin poistin häiriöriskin ja virta- ja maakapeeli kulkevat siellä omassa kaukalossaan, missä ovat myös alkuperäiset johdot. Maadoituspisteen tein lattiassa olevaan etummaiseen poikkipalkkiin, mihin myös penkki kiinnittyy etupäästä.
Tässä kuvassa näkyy, mistä toin RCA:n pois ilmakanavasta. Eli tuo paikka on repsikan jalkatilassa siellä vasemmalla ylhäällä, tuosta on lyhyt matka mankalle. Tuo kaapeli on 5-metrinen ja kaapelia pistin kiepille noin 3m, joten 2 metrin RCA olisi riittänyt.

Ja sitten mitä tulee sointiin, niin tuohan riittää vallan mainiosti. Saa jopa auton resonoimaan, vaikkei se ollut tarkotuskaan.

Ei voin kun suositella pakettia ja kiitos vielä Nozkille vinkeistä!
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74