W123 äänentoistoasiaa
W123 äänentoistoasiaa
Eli "ongelma" on seuraanlainen, ostin uudet kaiuttimet asennuksen kanssa W123:seeni, taakse sai helposti uudet kaiuttimet, mutta eteen ei mahtunukaan liikkeen kaiuttimet.. Eli kysymys kuuluukin, miten isot kaiuttimet sitten mahtuu Mersuuni etukajareiksi ja mitä kaiuttimia suositellaan ?
Äänenlaatu on nyt suoraan sanottuna aika paska vaikka soittimen pitäs olla laadukas 
"Kaikki laitteet toimivat savulla. Kun savu pääsee ulos, laite ei enää toimi"
Erittäin huonosti. Muutamia topicceja löytyy missä tätä on käsitelty.Nurkku kirjoitti: Tälläinenkin kysymys heräs että mites tuolta takakontista basso kuuluu kabiiniin kun on toi tankki välissä?
Paras tapa varmaankin saada bassot kuulumaan järkevästi on rakentaa takakontiin bandbass kotelo ja tuoda refleksi putki hattuhyllyn läpi.
Toinen vaihto ehto on tehdä etu subbari, hansikaslokeron taakse jää kivasti tilaa että sinne voi tehdä pienen kotelon 10" varten. Kotelo täytyy tällöin tehdä lasikuidusta. Minulla on tälläinen ja kuvia löytyy minun kotisivulta.
Kolmas vaihto ehto on tehdä hattuhyllyn levy uusiksi ja laittaa 10" free-airiksi ensiapulaatikon tilalle.
Voihan sitä aina laittaa sika ison elementin ja kilowatteja tehoa jolloin kaikki muutkin tiellä liikkujat kuulee subbarin jumputuksen.
Nuukuuksissani ostin eteen Mustasta Pörssistä 4" Sonyn (perus)kajarit. Pääsinpä kerrankin yllättymään positiivisesti, kun ääni olikin ihan kuunneltava. Toistaa myös bassoa, jos ei väännä nuppia ihan kaakkoon...
Päteekö tässä se, että hyvällä soittimella saa huonommistakin (lue: halvemmista) ämyreistä enemmän irti
Päteekö tässä se, että hyvällä soittimella saa huonommistakin (lue: halvemmista) ämyreistä enemmän irti
[url=http://i7.photobucket.com/albums/y253/HJL/W123/IAT_edest.jpg][size=84]- OLKOON VOIMA KANSSANNE:[/size][/url]
[img]http://i7.photobucket.com/albums/y253/HJL/W123/meset_allek2.jpg[/img]
[img]http://i7.photobucket.com/albums/y253/HJL/W123/meset_allek2.jpg[/img]
- Jani Haataja
- Mersumies

- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
No minulla oli edellisessä röntässä SPL Dynamicsin 4" 2-tie koaksiaalit ja ainakin minun korvilleni ne soivat ihan kohtuullisen hyvin, bassoakin tuli enemmän kuin 6,5" alpineista jotka olivat hattuhyllyllä. Nyt kojelaudalla irvistelee pioneerin 5,25" koaksiaalit ja sointi on melko hyvä mutta ongelmana on se ettei ne käytännössä mahdu kaiutinpaikoille joten niitä ei ole saatu kiinnitettyä vielä mutta jossain vaiheessa joko ostan 4" samanlaiset tai sitten väsään noille jonkinlaisen kotelosysteemin... Kunhan vain olisi joutoaikaa ja ylimääräistä innostusta yhtäaikaa.
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
-
Turmelioitsia
- Vakiokalustoa

- Viestit: 88
- Liittynyt: Pe 21.11.2003 21:02
- Paikkakunta: JKL mlk
Joo ei yleensä toimi kovin hyvin, koska silloin kotelosta tulee käytännössä 4-asteen bandbass, ja kontti toimii ISONA etukotelona joka lisäksi vuotaa ja seinämät antaa periksi. Ei suositeltavaa vetää pelkkää putkea hylltyn läpi...Sivonen kirjoitti:Refleksiputki hattuhyllyn läpi on aika huono ratkaisu, ellei elementtikin ole hattuhyllyllä. Kuunneltu ja todettu.
Edit:
Taas tulee luettua mitä sattuu, tuossa olikin suljettu+putki pelkästään hyllyyn. Putkea ei kannata laittaa, koska taas kontista tulee eräänlainen kotelo ja putki määrää sen virityksen. Reikää vaan mahd. paljon hyllyyn... Periaatteessa tuossa voisi soveltaa sääntöä, jos seinän pinta-alasta 15% on auki, äänenkannalta on ihan sama onko seinää ollenkaan(fysiikan opettaja näin mulle joskus selitti, kun puhuttiin äänen käyttäytymisestä).
Joka toiselle kuoppaa kaivaa, on parempi ite.
-
Vieras
Itse en tehnyt hattuhyllyyn subbarin takia lisäreikiä vaan pistin konttiin 2 12tuumasta subbasta ja hattuhyllylle 4 6*9. Basso kuulu hyvin sisälle ja auton ulkopuolellekin mikä oli tarkoituskin (kerta oon niin nuori). Yksi ratkaisu minkä olen nähnyt ja soinut hyvin oli tehty tankin keskelle reikä sekä selkänojan taakse peltiin ja siinä oli 15 tuumanen subbanen yksi parhaiten kuuluneista takasubbareista mitä oon 123 kuullut.
- Jani Haataja
- Mersumies

- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
No ei kai nyt tankkiin reikää olisi kannattanut tehdä.... No joo ymmärrän kyllä mutta piti taas leikkiä näsäviisasta...Sjtv kirjoitti:Itse en tehnyt hattuhyllyyn subbarin takia lisäreikiä vaan pistin konttiin 2 12tuumasta subbasta ja hattuhyllylle 4 6*9. Basso kuulu hyvin sisälle ja auton ulkopuolellekin mikä oli tarkoituskin (kerta oon niin nuori). Yksi ratkaisu minkä olen nähnyt ja soinut hyvin oli tehty tankin keskelle reikä sekä selkänojan taakse peltiin ja siinä oli 15 tuumanen subbanen yksi parhaiten kuuluneista takasubbareista mitä oon 123 kuullut.
Itseasiassa tuossa on aika hyvä idea subbariasennuksille kunhan vain muistaa tiivistää joka puolelta sen tankin tilan...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Mulla on tuossa w123:ssa 4" coaxialit edessä 8"Pioneerin Coaxialit hattuhyllyllä
ja 10" DLS:n free air subi hattu hyllyllä. Hattu hylly on tehty 18mm vanerista.
Hyvin tuo tuntuu soivan siinä... kyllä se subi kontistakin kuuluu mutta joutuu
ajamaan aika paljon kovemmalle subin jos meinaa et kuuluu.
ja 10" DLS:n free air subi hattu hyllyllä. Hattu hylly on tehty 18mm vanerista.
Hyvin tuo tuntuu soivan siinä... kyllä se subi kontistakin kuuluu mutta joutuu
ajamaan aika paljon kovemmalle subin jos meinaa et kuuluu.
S211 280CDI 4matic avantgarde 2007
S211 320CDI Avantgarde 2005
G-Sarja W460 300TD (OM603, 8mm, Garrett VNT,722.3)
Exät:
S211 270CDI Avantgarde 2004
w124 300TDT Automatic -92
w123 350B Automatic -82
S210 290TDT -98
S211 220CDi -04
S211 320CDI Avantgarde 2005
G-Sarja W460 300TD (OM603, 8mm, Garrett VNT,722.3)
Exät:
S211 270CDI Avantgarde 2004
w124 300TDT Automatic -92
w123 350B Automatic -82
S210 290TDT -98
S211 220CDi -04




