JTI kirjoitti:Edellinen laite oli S203 270cdiA (-01) ja sen kokemukset oli seuraavat:
- ESP ja ABS liikkeessä vaaratilanteessa TODELLA HYVÄT!
- ESP p..ka paikoiltaan lähdettäessä, esim. 10cm lunta yöllä ja ESP päällä ei välttämättä liiku puolta metriä...
- ESP p..ka liukkaalla ohittaessa <=> mahdoton yhtälö
Yleistäen ESP oli yliherkkä ja tuossa vanhassa vehkeessä vedon palautuksen ollessa hidas niin autohan pysähtyi => MB ei ole talviauto...
Osasyy saattaa olla näissä nykyisissä lamellirenkaissa joissa ei ole samanlaisia tilavuuksia sohjolle ja lumelle kuten vanhemmissa renkaissa oli => nousevat herkemmin 'vesiliirtoon' lumella/sohjossa.
Nykyisessä laitteessa on ESP nopeampi => mahdollista jopa päästä eteenpäin. Siitä huolimatta niin tänä talvena ohittaminen on ollut vaikeampaa kuin koskaan, väittäisin tämän talven olleen liukkain 'ns miesmuistiin', kun ei ole pitoja niin vaikea on ohittaa...
Näissä nykyaikaisissa autoissa on se nappi esp OFF.Aamulla kun on on kahvit juotu ja hypätään vaikkapa siihen mersuun niin vilkaistaan ympärillä olevia olosuhteita,että onko sitä lunta 1 cm tai 20 cm.Jos on 20cm niin esp latetaan off asentoon ja ryömitetään auto liikkeelle.Onko vaikeaa ?
ESP LIUKKAALLA OHITTAESSA P...SKA.MAHDOTON YHTÄLÖ.Mihin on kiire ?
Tekeekö mieli liukkaalla ohitella ?
Liukkaalla ei ohitella jos se ei ole välttämätöntä.
Edelläajava ajaa esim. liian varovasti vaikkapa 50 km/h vaikka olosuhteet sallisi 70 km/h niin tottahan silloin voi ohittaa.Aivan maaalaisjärkeä !Paitsi jos sitä ei ole niin ajetaan 100km/h
Autokouluissa olisi nyt mietinnän paikka !
Talviharjoitukset ilman mitään luistonestoja abseja tai yleensä mitään tietokoneella ajamista ohjavaa laitteistoa niin löytyisi tuntuma tieheN.