Mikä mersun bensamoteista paras aihio turbottamiseen?
Mikä mersun bensamoteista paras aihio turbottamiseen?
Suunnitelmissa olisi jossain elämän vaiheessa rakentaa W201 tenava turbotekniikalla ja ihan tieliikennekäyttöön. Mikä siis olisi paras aihio alkaa kyseiseen projektiin, tehotavoite jossain 400 hepan tuntumassa.
Ja minkälainen savotta tulisi lakipykälien kanssa?
Ja minkälainen savotta tulisi lakipykälien kanssa?
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Re: Mikä mersun bensamoteista paras aihio turbottamiseen?
no M104 tietysti 

Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Mikä mersun bensamoteista paras aihio turbottamiseen?
Ei kait tuollaista rompetta W201 voi laittaa, jos mielii tieliikenteeseen.
+358 18B8FE99
Re: Mikä mersun bensamoteista paras aihio turbottamiseen?
kyllä voiJ.Kulmala kirjoitti:Ei kait tuollaista rompetta W201 voi laittaa, jos mielii tieliikenteeseen.
just samanlainen kehitelmä vireillä, verrata voi 205 kaakiseen cossuun +25%
2.8 vois olla parempi, vaan lojuu nurkissa 3.2 motori
tuota jos ahdistais jonkun puoli kiloo niin eikös se jo riitä tuohon kääpiöön
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Re: Mikä mersun bensamoteista paras aihio turbottamiseen?
Tässähän oli 400 kaakkia tehotavoite. Ei tule koskaan saamaan lappuun leimaa noilla tavoitteilla. Katso liikenneministeriön pykälät muutosvaatimuksista. Teholuvun muutoksesta pomppaa tässä tapauksessa.Timo N kirjoitti:kyllä voiJ.Kulmala kirjoitti:Ei kait tuollaista rompetta W201 voi laittaa, jos mielii tieliikenteeseen.
just samanlainen kehitelmä vireillä, verrata voi 205 kaakiseen cossuun +25%
2.8 vois olla parempi, vaan lojuu nurkissa 3.2 motori
tuota jos ahdistais jonkun puoli kiloo niin eikös se jo riitä tuohon kääpiöön
+358 18B8FE99
Re: Mikä mersun bensamoteista paras aihio turbottamiseen?
J.Kulmala kirjoitti:Tässähän oli 400 kaakkia tehotavoite. Ei tule koskaan saamaan lappuun leimaa noilla tavoitteilla. Katso liikenneministeriön pykälät muutosvaatimuksista. Teholuvun muutoksesta pomppaa tässä tapauksessa.Timo N kirjoitti:kyllä voiJ.Kulmala kirjoitti:Ei kait tuollaista rompetta W201 voi laittaa, jos mielii tieliikenteeseen.
just samanlainen kehitelmä vireillä, verrata voi 205 kaakiseen cossuun +25%
2.8 vois olla parempi, vaan lojuu nurkissa 3.2 motori
tuota jos ahdistais jonkun puoli kiloo niin eikös se jo riitä tuohon kääpiöön

värit väreihin ja loput maihin.
- Nastamuumio
- Mersumies
- Viestit: 977
- Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
- Paikkakunta: Hämeessä pissitään
Re: Mikä mersun bensamoteista paras aihio turbottamiseen?
M104, lienee paras tilan käytön ja tasapainonsa vuoksi. V-moottorilla voi tulla ahdasta ja ei taida tenavassa sellaista ikinä olla ollutkaan. Toisaalta tupla turpo V-moottoriin olisi uraa uurtavaa työtä. Katsastus tieliikennekäyttöön onkin sitten vissiin jotain muuta, kuin läpihuutojuttu.
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
Re: Mikä mersun bensamoteista paras aihio turbottamiseen?
Suurin laillinen teho liikennekäytössä W201:seen on 204 hv + 20% eli 244 hv (150 kW + 20% = 180 kW). Tuota 400 hevosvoimaa ei laillisesti saa liikennekäyttöön. Muu auton käyttö on sitten eri asia.Timo N kirjoitti:
kyllä voi
just samanlainen kehitelmä vireillä, verrata voi 205 kaakiseen cossuun +25%...
Hyvä aihio turbottamiseen on myös M111.975, joka on alunperin suunniteltu ahdetuksi pienellä ylipaineella (materiaalit, vahvistettu lohko, jne.). Sillekin saattaa 400 hv olla liian kova tavoite, 300..350 hv onnistuu helpommin.
Tuo alkuperäinen 16V M102 on myös hyvä lähtökohta ahtamiselle. Esim. tuosta NFS:n koneesta kun ottaa reilut 100 hv pois, jää tuo 400 hv jäljelle ,-)
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: Mikä mersun bensamoteista paras aihio turbottamiseen?
Kuka sanoi, että se auto vietäis 400 heppasena leimalle?
Mitenkäs jos alunperin tenavan suurin mylly on ollut tuo 2,6 l, niin saakos tästä kuinka poiketa ylöspäin vai onko pykälien mukaan pysyttävä noissa litroissa?
Mitenkäs jos alunperin tenavan suurin mylly on ollut tuo 2,6 l, niin saakos tästä kuinka poiketa ylöspäin vai onko pykälien mukaan pysyttävä noissa litroissa?
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Re: Mikä mersun bensamoteista paras aihio turbottamiseen?
sehän s eon se verrokki. Poikkeusluvilla lienee mahollista saaha 400hv paperiin.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Mikä mersun bensamoteista paras aihio turbottamiseen?
Moottorin tilavuus saa kasvaa korkeintaan 25% vertailumoottoriin nähden eli 2,6 l + 25% = 3,25 l.aziz kirjoitti:Kuka sanoi, että se auto vietäis 400 heppasena leimalle?
Mitenkäs jos alunperin tenavan suurin mylly on ollut tuo 2,6 l, niin saakos tästä kuinka poiketa ylöspäin vai onko pykälien mukaan pysyttävä noissa litroissa?
Lisää tietoa löytyy täältä: päätös 798/1998, soveltamisohje, lista katsastusohjeista ja uutena tietoa harrasteautojentulebvista poikkeuslupa-asioista.
Lisävinkki omamassasta: jos ennen vuotta 1992 rekisteröidyn W201:sen omamassa (auto tankattuna + 75 kg) alittaa 1260 kg, pitää se päivittää muutoskatsastuksessa esim punnitsemalla, mikäli haluaa katsastaa auton maksimiteholle 180 kW (7 kg/kW x 180kW = 1260kg ). Muutoin omamassa rajoittaa maksimitehon määräksi "omamassa / 7" kW. Ennen vuotta 1992 rekisteröidyissä autoissa on omapaino määritetty vanhemman normin mukaan, jolloin kuljettajan painoa (75 kg) ei ole laskettu mukaan. Punnitus katsastusasemalla on yleensä maksullinen lisätoimenpide, mutta lienee mahdollista vedota siihen, että rekisteriin merkitty omamassa on virheellinen ja että tieto pitää oikaista.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: Mikä mersun bensamoteista paras aihio turbottamiseen?
Mitä kaikkea tuohon M111.975 eli siihen kompurakoneeseen on vahvistettu? Niitähän on myös 2 litraisia. Vag:in 1,8T ne ottaa 300-400 heppaa ja ne kestääkin, tuo mersun kompurakone olis sen puoli litraa suurempikin. M104 on vähän möhkö, muutenkin sellanen maamoottori.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: Mikä mersun bensamoteista paras aihio turbottamiseen?
Onkohan m112 moottoreista minkäänlaisia kokemuksia virityskäytössä?
Täällä lojuisi yksi ylimääräinen 3.2L moottori.
Täällä lojuisi yksi ylimääräinen 3.2L moottori.

C124 24v DT
C124 ?
C123 230
S210 24v
C124 ?
C123 230
S210 24v
Re: Mikä mersun bensamoteista paras aihio turbottamiseen?
Ainakin nimimerkki Pansu on rakentanut nopean C32 AMG:n, jossa tuollainen ahdettu M112, haulla löytyy lisätietoa. Korissa W201 ei taida olla vielä toteutuksia, vaikka voisi juuri ja juuri mahtua?aniemiko kirjoitti:Onkohan m112 moottoreista minkäänlaisia kokemuksia virityskäytössä?
Täällä lojuisi yksi ylimääräinen 3.2L moottori.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: Mikä mersun bensamoteista paras aihio turbottamiseen?
Tuo olisikin oiva moottori, mutta karkaa vain nuo tehot vakionakin reippaasti prosentien yli.tomant kirjoitti:Ainakin nimimerkki Pansu on rakentanut nopean C32 AMG:n, jossa tuollainen ahdettu M112, haulla löytyy lisätietoa. Korissa W201 ei taida olla vielä toteutuksia, vaikka voisi juuri ja juuri mahtua?aniemiko kirjoitti:Onkohan m112 moottoreista minkäänlaisia kokemuksia virityskäytössä?
Täällä lojuisi yksi ylimääräinen 3.2L moottori.
tomant
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Re: Mikä mersun bensamoteista paras aihio turbottamiseen?
M111.975-sylinterilohkon (2,3l) valussa on enemmän jäykisteitä kuin vaparin lohkossa. Kaksilitrainen M111.944 on myös vahvistetulla lohkolla. Kompressorioneissa on öljyruiskut (kuten vapari 2,-2 ja 2,3-litraisissakin). Venttiilit ovat parempilaatuisia (ainakin pako-) kuin vaparissa. Kannentiiviste on erilainen pienennettyjen kanavien vuoksi. Tässä muutama muutos.S202 kirjoitti:Mitä kaikkea tuohon M111.975 eli siihen kompurakoneeseen on vahvistettu? Niitähän on myös 2 litraisia. Vag:in 1,8T ne ottaa 300-400 heppaa ja ne kestääkin, tuo mersun kompurakone olis sen puoli litraa suurempikin. M104 on vähän möhkö, muutenkin sellanen maamoottori.
M104 on peiaatteessa samanlainen kuin M111 esim. kannen osalta. Vanha 3-litrainen oli ilmeisesti vahvempaa tekoa kuin uudemmat 3,2-litraiset.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: Mikä mersun bensamoteista paras aihio turbottamiseen?
No kyllä mä laittasin tuon m104 koneen, 3litran tilavuudella, hieman pienempi poraus kuin 2,8/3,2. Ja lähtee kevyesti yli 400hv, kokemusta on
omassa on 3,2 litranen m104, hx35 ahtimella ja on todella laaja vetoalue... tuohon 400hv ei tarvi ku 0,5bar ylipainetta.

Re: Mikä mersun bensamoteista paras aihio turbottamiseen?
Ootko tehny sisuskaluille mitään ja onko sulla mikä moottorinohjaus tässä? Missä kamppeessa tämä motti on kiinni ja onko tieliikennevekotin?pontsei kirjoitti:No kyllä mä laittasin tuon m104 koneen, 3litran tilavuudella, hieman pienempi poraus kuin 2,8/3,2. Ja lähtee kevyesti yli 400hv, kokemusta onomassa on 3,2 litranen m104, hx35 ahtimella ja on todella laaja vetoalue... tuohon 400hv ei tarvi ku 0,5bar ylipainetta.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Re: Mikä mersun bensamoteista paras aihio turbottamiseen?
Löysinkin tuon sun projektin, mutta voisit vähän päivitellä sitä.aziz kirjoitti:Ootko tehny sisuskaluille mitään ja onko sulla mikä moottorinohjaus tässä? Missä kamppeessa tämä motti on kiinni ja onko tieliikennevekotin?pontsei kirjoitti:No kyllä mä laittasin tuon m104 koneen, 3litran tilavuudella, hieman pienempi poraus kuin 2,8/3,2. Ja lähtee kevyesti yli 400hv, kokemusta onomassa on 3,2 litranen m104, hx35 ahtimella ja on todella laaja vetoalue... tuohon 400hv ei tarvi ku 0,5bar ylipainetta.

MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Re: Mikä mersun bensamoteista paras aihio turbottamiseen?
Vähän joo jääny päivitykset vähiin, mutta toisaalta ei oo moottori aiheista päivitystä ollukkaa ku ei o tarvinnut ku hanaa 

Re: Mikä mersun bensamoteista paras aihio turbottamiseen?
Mikäs sulla on nyt viimeisin toimiva kokoonpano siinä myllyssä? Teitkö imusarjan jo uusiksi?pontsei kirjoitti:Vähän joo jääny päivitykset vähiin, mutta toisaalta ei oo moottori aiheista päivitystä ollukkaa ku ei o tarvinnut ku hanaa
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Re: Mikä mersun bensamoteista paras aihio turbottamiseen?
Vielä tuosta laillisuus hommasta. Ku taitaa tossa m104 olla jo vakiona melko samat tehot ku tehokkaammassa w201:ssä... Pitää ehkä leimata oma valmiste moottorina... Yhden vastaavan tein missä vaihto moottorissa oli vakiona enempi tehoa kun verrattavan auton tehokkaammassa mallissa. Kelpasi kyllä kun oli penkkilappu missä oli sopiva teho...omavalmisteeksi kelpasi kun oli imu ja pakosarja itse tehty ja moottorin ohjaus oli säädettävä.
Re: Mikä mersun bensamoteista paras aihio turbottamiseen?
Nyt on vakio 3,2 l moottori, vanhemman mallin oma imusarja, mukavasti peuhaa. Mutta Paolo richiltä saa kynsi kannen tiivistettä, niin kannattaa sellaisella kasata, niin ei korkkaa siitä.Laitan sen itsekin kun tuo vakio tosta joskus menee...muutenhan tuo on vahva moottori, että tuskin mistään muualta särkyy noilla tehoilla.