oikeankokoinen pakopesä om606 turboon.

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
sokkalanmäki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: La 22.03.2014 11:23
Paikkakunta: Ristiina
Viesti:

oikeankokoinen pakopesä om606 turboon.

Viesti Kirjoittaja sokkalanmäki »

Heisan kaikille. Kysymys tosissaan kuuluu että minkälaisia pakopesiä olette käyttäneet st tyyppisissä ratkaisuissanne. Turbo tulee olemaan hx 40 super ja olen miettinyt mikä olisi toimiva pesä seuraavien romppeitten kanssa:

Iso välijäähdytin
60mm ulkoinen portti
7mm elementit
kunnon pakosarja

Ideana olisi toteuttaa 300-350hp käyttöauto, jossa tietty toivottavaa olisi melko alhaalta heräävyys ja tasainen tuotto yläkierroksille asti. Tietty kun aletaan virittämään nämä on aika vaikea saada kulkemaan käsi kädessä mutta jos kokemuksien perusteella voitais saada joku kohtalainen keskiarvo aikaiseksi.
Metallirakentamista Etelä savossa:
http://Www.kortmangroup.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Konsta kortman 050 4019768
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: oikeankokoinen pakopesä om606 turboon.

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Käyttöautoon 7mm pumpulle laittaisin itse 35holsetin #12 pesällä. Nelikymppistä olen kokeillut #16 ja #14 pesillä ja herääminen on suoraan sanottuna perseeestä.
sokkalanmäki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: La 22.03.2014 11:23
Paikkakunta: Ristiina
Viesti:

Re: oikeankokoinen pakopesä om606 turboon.

Viesti Kirjoittaja sokkalanmäki »

Itse kyllä aika vahvasti ajattelin 35 holsettia kanssa mut onko pakopaineen kanssa millainen homma 12# pesällä? Jos miettii että 350hp ajetaan ulos alkaako lämmön kanssa olemaan ongelmaa?? Sittenhän sitä olis 35 full race mallia jossa 14# pesä ja vesirunko.. vois tuo olla kanssa ehkä kokeilun arvoinen.

Sitten tietysti yksi homma mikä vois olla kanssa koneilun arvoinen ni ostais suoraan jonkun hieman modernimman ahtimen. Holset on kyl ihan hyvä turbo mut niillä on käytänössä ollu vissii tyyliin 100 vuotta sama design noissa ahtimissa. :mrgreen:
Metallirakentamista Etelä savossa:
http://Www.kortmangroup.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Konsta kortman 050 4019768
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: oikeankokoinen pakopesä om606 turboon.

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Mitä työkoneahtimilta voi odottaa :lol:

Jos ei halua omaisuutta kuluttaa, niin master poweria katselemaan :)
Käyttis: W210 E55 AMG -00
sokkalanmäki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: La 22.03.2014 11:23
Paikkakunta: Ristiina
Viesti:

Re: oikeankokoinen pakopesä om606 turboon.

Viesti Kirjoittaja sokkalanmäki »

tottahan se tosissaan on että holset o vähä traktoriturbo.. mut on kyllä hyviä nämä ahtimet on laatunsta puolesta. Itselläni on hyllyssä 2kpl ylijääneitä käyttämättömiä hx40 supereita toisesta tuplaturbo projektista ja varmaanhan se on että toista käytettäisiin tässä projektissa.
En sitten tiedä että miten härskiksi menee pakopaineiden puolesta jos linttais 12# pesän hx40:seen. tietty pidemällä pakosarjalla sais ehkä vähä jäähtyvyyttä pakokaasuun mut voi olla tietysti että kovemmilla kierroksilla menee tuo pesä tukkoon.
Toive olisi että ahdin toimisi jossain 2500 kierroksen tuntumassa tavalla jolla liikenteessä olisi vielä kohtuus ajaa.

Pitänee värkkäillä kunnon pakosarja ja ihan testata pakopainemittarin kanssa että millaisia lukuja eri pesillä tulee.
Aloitan 12#

:)
Metallirakentamista Etelä savossa:
http://Www.kortmangroup.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Konsta kortman 050 4019768
Avatar
aniemiko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: Pe 28.01.2011 01:30
Paikkakunta: Pornainen

Re: oikeankokoinen pakopesä om606 turboon.

Viesti Kirjoittaja aniemiko »

eli perse edellä puuhun?
C124 24v DT
C124 ?
C123 230
S210 24v
Vastaa Viestiin