
Neuvoa tarvitaan kaiuttimien kytkentään!
-
- Mersumies
- Viestit: 3103
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Neuvoa tarvitaan kaiuttimien kytkentään!
Eli tälläinen "tyhmä" kysymys: Beckerissä (837) on kaksi kaiutin liitäntää, mutta autossa kuusi kaiutinta, eli kolme puolellaan ja ovissa näyttäisi olevan bassokajarit. Minkälainen kytkentä pitää tehdä, ilmeisesti ei vain voi yhdestä johdosta haaroittaa kolmelle.....? Tarvitseeko jonkinlaisen vahvistimen vai miten? Nyt loppuu se he hifiharrastajien hekottelu ja vastausta kehiin!
Tästä ei siis tule mitään teinijytkytintä, vaan setän pitää kuulla uutiset Beckeristä. No vähän voi kuunnella kasaridiskoakin....

Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: Neuvoa tarvitaan kaiuttimien kytkentään!
Mistä autosta olis kyse?
Esim. satakaksnelosissa ovikaiuttimille on ihan oma vahvistimensa tavaratilassa. Ja veikkaisinpa, että tässä autossa, josta nyt on kyse (mikä ikinä se onkaan), niin keskikonsolissa on sitten fader-säädin etu-takatasapainon säätämiseksi. Veikkaisin, että yksiin johtoihin kun syöttää signaalia, niin sieltä menee ovikaiuttimien vahvistimille signaali ja sitten eteen ja taakse jaetaan sen keskikonsolin säätimen kautta se kaiutinsignaali.
Tai siten vaihtoehtoisesti sillä Beckerillä on erillinen vahvistimensa jossakin; sellaisiakin on olemassa. Silloin kai vain linjatasoinen signaali lähtee siitä ite soittimelta erilliselle vahvistimelle, josta kaiutinjohdot sitten on vedetty eteenpäin.
Esim. satakaksnelosissa ovikaiuttimille on ihan oma vahvistimensa tavaratilassa. Ja veikkaisinpa, että tässä autossa, josta nyt on kyse (mikä ikinä se onkaan), niin keskikonsolissa on sitten fader-säädin etu-takatasapainon säätämiseksi. Veikkaisin, että yksiin johtoihin kun syöttää signaalia, niin sieltä menee ovikaiuttimien vahvistimille signaali ja sitten eteen ja taakse jaetaan sen keskikonsolin säätimen kautta se kaiutinsignaali.
Tai siten vaihtoehtoisesti sillä Beckerillä on erillinen vahvistimensa jossakin; sellaisiakin on olemassa. Silloin kai vain linjatasoinen signaali lähtee siitä ite soittimelta erilliselle vahvistimelle, josta kaiutinjohdot sitten on vedetty eteenpäin.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: Neuvoa tarvitaan kaiuttimien kytkentään!
Uutiset kuulee niin, että jakaa sieltä radiolta ne kaiuttimen johdot kaikille kolmelle per puoli.
Eli jokaisen esim. vasemman puoleisen miinus kaiuttimien miinukseen ja plus plussaan.
Eli jokaisen esim. vasemman puoleisen miinus kaiuttimien miinukseen ja plus plussaan.
MB R 320 CDI -07
(Talossa myös Audi A5 2.0 TFSI -12 quattro)
Exät:
MB Vito 115 Cdi A -06
Jeep Grand Cherokee 3.0CRD -07 (huh-huh, onneksi päästiin eroon)
MB 290 TDT A -98
MB E200 Cdi A -00
MB Vito 110D -99
MB W124 300 E automatic -89
MB W124 250 D Automatic -89
MB W124 200 D -87
(Talossa myös Audi A5 2.0 TFSI -12 quattro)
Exät:
MB Vito 115 Cdi A -06
Jeep Grand Cherokee 3.0CRD -07 (huh-huh, onneksi päästiin eroon)
MB 290 TDT A -98
MB E200 Cdi A -00
MB Vito 110D -99
MB W124 300 E automatic -89
MB W124 250 D Automatic -89
MB W124 200 D -87
-
- Mersumies
- Viestit: 3103
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: Neuvoa tarvitaan kaiuttimien kytkentään!
Secistä on kyse. Sen verran olen tutkinut, että alkuperäiset soundsysteemit on joku purkanut ja tilalle vaihdettu jotkin muut kaiuttimet. Jos alkuperäisiä vahvistimia on, niin eivät ole enään käytössä.Nozki kirjoitti:Mistä autosta olis kyse?
Esim. satakaksnelosissa ovikaiuttimille on ihan oma vahvistimensa tavaratilassa. Ja veikkaisinpa, että tässä autossa, josta nyt on kyse (mikä ikinä se onkaan), niin keskikonsolissa on sitten fader-säädin etu-takatasapainon säätämiseksi. Veikkaisin, että yksiin johtoihin kun syöttää signaalia, niin sieltä menee ovikaiuttimien vahvistimille signaali ja sitten eteen ja taakse jaetaan sen keskikonsolin säätimen kautta se kaiutinsignaali.
Tai siten vaihtoehtoisesti sillä Beckerillä on erillinen vahvistimensa jossakin; sellaisiakin on olemassa. Silloin kai vain linjatasoinen signaali lähtee siitä ite soittimelta erilliselle vahvistimelle, josta kaiutinjohdot sitten on vedetty eteenpäin.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: Neuvoa tarvitaan kaiuttimien kytkentään!
Jaa, justiinsa. Jos sen oikeaoppisesti haluaa tehdä, niin kyllä kai jokainen kaiutin nyt pitäisi olla oman vahvistinpiirinsä takana (tai miten se nyt tarkalleen ilmaistaankaan oikeaoppisesti), joko erillisen vahvistimen tai sitten sen Beckerin sisäisen vahvistimen kautta siis. Itse en lähtisi haaroittamaan kaiutinjohtoja, koska ymmärtääkseni siinä menevät impedanssit päin seiniä ja lisäksi jos ovissa on bassokaiuttimet, niin ei niille kuulu syöttää sellaista signaalia, että ne väkisin toistavat myös korkeita ääniä. Ja vielä, jos kaikki kytketään suoraan samoilla johdoilla, niin ei ole mahdollisuutta vaikuttaa siihen, kuinka lujaa tulee ääntä edestä ja kuinka lujaa takaa ja kuinka lujaa ovesta, suhteessa toisiinsa siis.tahtoomersun kirjoitti:Secistä on kyse. Sen verran olen tutkinut, että alkuperäiset soundsysteemit on joku purkanut ja tilalle vaihdettu jotkin muut kaiuttimet. Jos alkuperäisiä vahvistimia on, niin eivät ole enään käytössä.Nozki kirjoitti:Mistä autosta olis kyse?
Esim. satakaksnelosissa ovikaiuttimille on ihan oma vahvistimensa tavaratilassa. Ja veikkaisinpa, että tässä autossa, josta nyt on kyse (mikä ikinä se onkaan), niin keskikonsolissa on sitten fader-säädin etu-takatasapainon säätämiseksi. Veikkaisin, että yksiin johtoihin kun syöttää signaalia, niin sieltä menee ovikaiuttimien vahvistimille signaali ja sitten eteen ja taakse jaetaan sen keskikonsolin säätimen kautta se kaiutinsignaali.
Tai siten vaihtoehtoisesti sillä Beckerillä on erillinen vahvistimensa jossakin; sellaisiakin on olemassa. Silloin kai vain linjatasoinen signaali lähtee siitä ite soittimelta erilliselle vahvistimelle, josta kaiutinjohdot sitten on vedetty eteenpäin.
Mutta, jos siinä Beckerissä on useampia kanavia, niin yhdestä kanavasta johto (tai tiettykin kaksi johtoa) suoraan yhteen kaiuttimeen, niin sit se toimii kuten pitääkin. Ja bassokaiuttimille oma vahvistimensa, jossa on jakosuodin niin, että sen saa siis säätää toistamaan vain niitä bassoja. Sille vaan sitten pitäisi jostain saada signaali, ja sen hankkiminen riippuu siitä, mitä kaikkea siitä Beckeristä saa suoraan pihalle. Jos saa suoraan linjatasoisen signaalin ulos, niin siihen on helppo kytkeä vahvistin. Jotkut vahvistimet ottavat vastaan myös kaiutintasoista signaalia, ettei sekään ole ongelma.
Ja vielä, jos siinä kuitenkin on keskikonsolissa se fader-säädin ja sen haluaa toimivan jatkossakin, niin sen kytkemisestä en osaa sanoa enempää kuin että siihen tulee melkoinen nippu johtoja. En tiedä, mitkä kaikki johdot siihen laitetaan ja mikä sen toimintaperiaate muutenkaan on.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
-
- Mersumies
- Viestit: 3103
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: Neuvoa tarvitaan kaiuttimien kytkentään!
Tuo Becker on sellainen 80- luvun kasettisoitin. Takana on liitännät kahdelle kaiuttimelle ja soundsysteemille, joka tässä minunkin autossani on joskus ollut(koodi 810). Soundsysteemin on joku jossain vaiheessa ainakin osittain purkanut ja asentanut uusia kaiuttimia tilalle (ainakin oviin). Tarkoitus olisi soundsysteemi joskus palauttaa, mutta nyt ensivaiheessa joku simppelimpi asennus.Nozki kirjoitti:Jaa, justiinsa. Jos sen oikeaoppisesti haluaa tehdä, niin kyllä kai jokainen kaiutin nyt pitäisi olla oman vahvistinpiirinsä takana (tai miten se nyt tarkalleen ilmaistaankaan oikeaoppisesti), joko erillisen vahvistimen tai sitten sen Beckerin sisäisen vahvistimen kautta siis. Itse en lähtisi haaroittamaan kaiutinjohtoja, koska ymmärtääkseni siinä menevät impedanssit päin seiniä ja lisäksi jos ovissa on bassokaiuttimet, niin ei niille kuulu syöttää sellaista signaalia, että ne väkisin toistavat myös korkeita ääniä. Ja vielä, jos kaikki kytketään suoraan samoilla johdoilla, niin ei ole mahdollisuutta vaikuttaa siihen, kuinka lujaa tulee ääntä edestä ja kuinka lujaa takaa ja kuinka lujaa ovesta, suhteessa toisiinsa siis.tahtoomersun kirjoitti:Secistä on kyse. Sen verran olen tutkinut, että alkuperäiset soundsysteemit on joku purkanut ja tilalle vaihdettu jotkin muut kaiuttimet. Jos alkuperäisiä vahvistimia on, niin eivät ole enään käytössä.Nozki kirjoitti:Mistä autosta olis kyse?
Esim. satakaksnelosissa ovikaiuttimille on ihan oma vahvistimensa tavaratilassa. Ja veikkaisinpa, että tässä autossa, josta nyt on kyse (mikä ikinä se onkaan), niin keskikonsolissa on sitten fader-säädin etu-takatasapainon säätämiseksi. Veikkaisin, että yksiin johtoihin kun syöttää signaalia, niin sieltä menee ovikaiuttimien vahvistimille signaali ja sitten eteen ja taakse jaetaan sen keskikonsolin säätimen kautta se kaiutinsignaali.
Tai siten vaihtoehtoisesti sillä Beckerillä on erillinen vahvistimensa jossakin; sellaisiakin on olemassa. Silloin kai vain linjatasoinen signaali lähtee siitä ite soittimelta erilliselle vahvistimelle, josta kaiutinjohdot sitten on vedetty eteenpäin.
Mutta, jos siinä Beckerissä on useampia kanavia, niin yhdestä kanavasta johto (tai tiettykin kaksi johtoa) suoraan yhteen kaiuttimeen, niin sit se toimii kuten pitääkin. Ja bassokaiuttimille oma vahvistimensa, jossa on jakosuodin niin, että sen saa siis säätää toistamaan vain niitä bassoja. Sille vaan sitten pitäisi jostain saada signaali, ja sen hankkiminen riippuu siitä, mitä kaikkea siitä Beckeristä saa suoraan pihalle. Jos saa suoraan linjatasoisen signaalin ulos, niin siihen on helppo kytkeä vahvistin. Jotkut vahvistimet ottavat vastaan myös kaiutintasoista signaalia, ettei sekään ole ongelma.
Ja vielä, jos siinä kuitenkin on keskikonsolissa se fader-säädin ja sen haluaa toimivan jatkossakin, niin sen kytkemisestä en osaa sanoa enempää kuin että siihen tulee melkoinen nippu johtoja. En tiedä, mitkä kaikki johdot siihen laitetaan ja mikä sen toimintaperiaate muutenkaan on.
Jos vaikka oviin kaksi tai kolmitiet ja kojelaudan päihin sitten jotkut, mutta millaiset sinne sopii? ja nämä sitten haaroittamalla. Onkos vahvistimia sellaisia mitkä mahtuu esim. kojelaudan uumeniin piiloon, jos sellaiseen ratkaisuun päätyy?
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: Neuvoa tarvitaan kaiuttimien kytkentään!
saattaa kuorma kasvaa aika lailla jos lähtöjä alunperin kaksi ja ne triplataan. sulaa sun soitin tai kilahtaa ne kajarit, eei hjyvä. pistä uusiksi koko setti ni kyllä lähtee
petsku
Re: Neuvoa tarvitaan kaiuttimien kytkentään!
Joo eli jos soittimessa on kaiutinlähtöjä on vain kaksi ja olet varmistanut että alkuperäinen vahvistin ei ole käytössä(tai otettavissa käyttöön) edes esimerkiksi taka-kaiuttimille niin vaihtoehtoja jää kaksi.
1. ostat erillisen vahvistimen ja saat paremman säädettävyyden ,äänenlaadun ja bassontoiston lisäksi kytkeä niin monta kaiutinta kuin vahvistimessa on kanavia.
2. liität tuohon radioon joko 2tie tai 3tie erillis sarjan.
2 tie erillis sarja sisältää pienen diskanttikaiuttimen ja bassokaiuttimen.
3-tie erillis-sarja sisältää diskantin,keskiäänen ja bassokaiuttimen.
erillis sarjan eri kaiuttimet yhdistetään mukana tulevalla jakosäätimellä jotta saadaan jokaiselle haluttu taajuusalue.
Vaikka kaiuttimia on esimerkiksi 3 tie sarjassa määrällisesti 3 kpl se tarvitsee vain yhden kaiutinlähdön tuon jakosäätimen ansiosta. myös kaiuttimien impedanssit on mitoitettu oikein yhtä kaiutinlähtöä varten.
Eli 3 tie sarjalla saat kyllä määrällisesti 6 kaiutinta kahdesta vahvistin lähdöstä ilman ongelmia.Toki hintaa kertyy kun nuo ei ihan ilmaisia ole. Parempaan hinta laatu suhteeseen pääsee jollain herkällä yli 90dB herkkyydellä olevalla 2 tie erillis sarjalla. bassokaiutin oveen ja diskantti koelaudalle verkon alle.
Herkkyys on tärkeää jos soittaa kaiuttimia ilman erillistä vahvistinta=enemmän ääntä vähällä teholla.
1. ostat erillisen vahvistimen ja saat paremman säädettävyyden ,äänenlaadun ja bassontoiston lisäksi kytkeä niin monta kaiutinta kuin vahvistimessa on kanavia.
2. liität tuohon radioon joko 2tie tai 3tie erillis sarjan.
2 tie erillis sarja sisältää pienen diskanttikaiuttimen ja bassokaiuttimen.
3-tie erillis-sarja sisältää diskantin,keskiäänen ja bassokaiuttimen.
erillis sarjan eri kaiuttimet yhdistetään mukana tulevalla jakosäätimellä jotta saadaan jokaiselle haluttu taajuusalue.
Vaikka kaiuttimia on esimerkiksi 3 tie sarjassa määrällisesti 3 kpl se tarvitsee vain yhden kaiutinlähdön tuon jakosäätimen ansiosta. myös kaiuttimien impedanssit on mitoitettu oikein yhtä kaiutinlähtöä varten.
Eli 3 tie sarjalla saat kyllä määrällisesti 6 kaiutinta kahdesta vahvistin lähdöstä ilman ongelmia.Toki hintaa kertyy kun nuo ei ihan ilmaisia ole. Parempaan hinta laatu suhteeseen pääsee jollain herkällä yli 90dB herkkyydellä olevalla 2 tie erillis sarjalla. bassokaiutin oveen ja diskantti koelaudalle verkon alle.
Herkkyys on tärkeää jos soittaa kaiuttimia ilman erillistä vahvistinta=enemmän ääntä vähällä teholla.
W166 250CDI -12 exw447 114CDI -15 exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87