Voi olla vähän hölmö kysymys.. en sen kummemin ole vaihdelaatikkoja availlut mutta olisiko mahdollista vaihtaa hajonneesta 717.413 laatikosta kytkinakseli ehjään 717.412seen? Kysymys oikeastaan on se että onko kukaan näin tehnyt,ja vaatiko se jotain erikoistyökalua.
Tuolla facebookin puolella osu silmään että joku oli kirjotellut vaihdon olevan helppo, omankin käsityksen mukaan laatikot on muuten identtisiä mutta kytkinakselit on vaan eripituset.
Eivaan viitsis alkaa sitä ehjää laatikkoa purkaa kun on sellanen sopimus päällänsä et saattas saada ehjän .413sen tilalle jos sellanen kaverin tontilta löytys
Vaatii kokonaan laatikon purkamisen..toinen juttu taas on että jos välitys suhde on sama siinä ekana olevassa rattaissa -vaihteessa niin käy.
Erikois työkaluja ei tartte mutta pitää olla tarkkana ja miettiä ettet väkisin pura sitä ja laita samat tiivisteet takaisin eli raot osastoja ja mattoveitsellä välistä irroitat tiivisteen ehjänä..tai uusi tiiviste.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
tossa purkasin justiinsa ton hajoneen laatikon ja sain kytkinakselin irti asti, mites kun se akselin päässä oleva ratas on saannut siipeensä niin saakos sen jollain ulosvedettyä siitä jos vaihtais pelkästään sen päätytyngän, laitan viel kuvan jos saan sen lisättyä. Tiivisteet tosiaan sainkin jo tuhottua kun puoliksi mielenkiinnosta avasin
jep jep täytynee huomenna tutkailla lisää.
Akselissa sinänsä ei ole mitään vikaa muutakuin tuo noin sentin puuttuva palanen yhdestä hampaasta.. meniski liian helpoks jos ton rattaan saisi irti
noi on niin halpoja ja heikkoja askeja, ettei niitä ole taidettu paljoa parsia kasaan. jos jotain vikaa on tullut, niin uutta käytettyä vaan tilalle. vakio käytössähän noi kestää aika hyvin ilman vikoja, jos öljyt jaksaa edes 400tkm välein vaihtaa. mutta viritetyissä hajoilee herkästi. käsittääkseni yleisellä tasolla aika vähän kokemuksia noiden sielunelämästä.
Eli sen akselin olisi saannut vaihdettua suht helposti kunhan vaan tarkasti katsoo mitä tekee (ja tarkistaa myös vaihdettavasta akselista jotta on ehjä ja samalla päätyrattaalla), omalla kohdalla olisi vaan tarvinnut vaihtaa kytkinakseliin päässä oleva ensiövälityksen ratas joka siis on koneistettu siihen akselin päähän. (Tuo kirjoitus ihan tiivistelmänä...)
Niin sitä mä mietin että tietääkö joku varmalla jonkun toisen numeron lyhyt akseliselle 5v manuaalille mikä passais 603 perään?.. googlailin pikkasen ja löysin tiedon että 717.430 olis ainakin ollut 603sen perässä jonain mallivuotena. Kun ton mun hajonneen laatikon sisällä luki siirtäjissä ekana numerona että 202... 94 vuoden auto että voihan se olla ihan siitäki kait.
2.8 m104 perästäki käsittääksein kelpais laatikko? ku kaveril ois sellane mist on takakansi halki ja se on 717.414 muistaaksein. Aika remontiks kyl tuntuu menevän tollasen halvan laatikon vaihtaminen
w202 askit on heikkoja laakereiden suhteen kun ovat kuulalaakereita mutta lankku ja tenava askit taas kartiorulla askeja...noita numerosarjoja on kyllä paljon sekaisin eri korisista.
on ollut juttua täällä että millä numerosarjalla sen saisi tietää pitkän ja luhyen laatikon mutta ei ole tullut vastausta..toki orkkis aski ja tieto akseli pituudesta niin vertaamalla toisen pituuteen niin sillä selvähän se on.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor