OM606+722.626+w124 300TDT -88
Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
Sitte ilmastoinnin sähköjä ihmettelemään
Autossa on joskus ollu kii tommonen 1-piirinen ilmastointi jonka johdotukset on integroitu johtosarjaan. Liittimiä on ohjausyksiköllekkin 2 kappaletta+sisäkierron nappi siinä katkaisijarivistössä.
Uus ohjausyksikkö on 1 liittimellä, elikkä kojelaudassa se jossa on mm. lämmönsäätimet.
Tommonen köntti tarttu mukaan samasta autosta josta purin ilmastoinnikin. Minkäänlaista kytkäriä en löytänyt tuolle ilmastoinnille niin täytyi purkaa taas kerran johtosarja palasiksi ja raakata sieltä erilleen ilmastointiin liittyvät jutut. Tuo uus on siis 2-piirinen automaatti-ilmastointi muistaakseni -93 300d W124:sesta. Päätin käyttää hyödyks tuota auton omaa orkkis johtosarjaa ja vaihtaa vaan liittimet niin tulee siistimpi asennus eikä jää ylimääräisiä piuhoja. Yleismittarilla vaan kokeilemaan mikä johto menee minnekkin orkkis johtosarjassa, ja vertailu uuteen johtosarjaan. Molemmista johto poikki liittimen juuresta ja piuhan juotto uuteen liittimeen. Loppuen lopuks jouduinkin lisäämään vaan muutaman piuhan, kun uus ilmastointi on 2-piirinen eli esim. närhenmunille tulee 1 johto enemmän.
Hidasta ja paskamaista hommaa....mut ei auta hätiä kun kostautuu kumminkin sit myöhemmin. Oon koittanu käyttää pääosin tuota orkkis johtosarjaa ja Mersun liittimiä niin ei tuu niitä hyppyjohtoja sit joka paikkaan. Alfamerin korjausoppaan hyvä kytkentäkaavio, yleismittari ja kolvi on olleet kyllä kullanarvoisia tässä hommassa Selvittelin samalla noita sähköjä taas muutenkin, moottoritilan takareunassa poikittain menevä johtosarja oli kans leikattu poikki ja hävitetty, selvis kun ihmettelin että mihin hittoon moottorin johtosarja ja noi pari relettä tulee kii Onneks löyty vastaava johtosarja tuosta purkuautosta, tinailin sen kans kii tuonne. Lopputulemana auton sähköt alkaa olla hyvällä mallilla moottorin johtosarjaa lukuunottamatta, sellaisen joutuu vielä rakentamaan. Toki nuo johtoniput siistiytyy huimasti sitten kun saa niputtaa ja teippailla niitä vielä hiukan.
Bemarin kepin hahmottelua paikoilleen:
Pari reikää kardaanitunneliin:
Siinähän se istuu
Autossa on joskus ollu kii tommonen 1-piirinen ilmastointi jonka johdotukset on integroitu johtosarjaan. Liittimiä on ohjausyksiköllekkin 2 kappaletta+sisäkierron nappi siinä katkaisijarivistössä.
Uus ohjausyksikkö on 1 liittimellä, elikkä kojelaudassa se jossa on mm. lämmönsäätimet.
Tommonen köntti tarttu mukaan samasta autosta josta purin ilmastoinnikin. Minkäänlaista kytkäriä en löytänyt tuolle ilmastoinnille niin täytyi purkaa taas kerran johtosarja palasiksi ja raakata sieltä erilleen ilmastointiin liittyvät jutut. Tuo uus on siis 2-piirinen automaatti-ilmastointi muistaakseni -93 300d W124:sesta. Päätin käyttää hyödyks tuota auton omaa orkkis johtosarjaa ja vaihtaa vaan liittimet niin tulee siistimpi asennus eikä jää ylimääräisiä piuhoja. Yleismittarilla vaan kokeilemaan mikä johto menee minnekkin orkkis johtosarjassa, ja vertailu uuteen johtosarjaan. Molemmista johto poikki liittimen juuresta ja piuhan juotto uuteen liittimeen. Loppuen lopuks jouduinkin lisäämään vaan muutaman piuhan, kun uus ilmastointi on 2-piirinen eli esim. närhenmunille tulee 1 johto enemmän.
Hidasta ja paskamaista hommaa....mut ei auta hätiä kun kostautuu kumminkin sit myöhemmin. Oon koittanu käyttää pääosin tuota orkkis johtosarjaa ja Mersun liittimiä niin ei tuu niitä hyppyjohtoja sit joka paikkaan. Alfamerin korjausoppaan hyvä kytkentäkaavio, yleismittari ja kolvi on olleet kyllä kullanarvoisia tässä hommassa Selvittelin samalla noita sähköjä taas muutenkin, moottoritilan takareunassa poikittain menevä johtosarja oli kans leikattu poikki ja hävitetty, selvis kun ihmettelin että mihin hittoon moottorin johtosarja ja noi pari relettä tulee kii Onneks löyty vastaava johtosarja tuosta purkuautosta, tinailin sen kans kii tuonne. Lopputulemana auton sähköt alkaa olla hyvällä mallilla moottorin johtosarjaa lukuunottamatta, sellaisen joutuu vielä rakentamaan. Toki nuo johtoniput siistiytyy huimasti sitten kun saa niputtaa ja teippailla niitä vielä hiukan.
Bemarin kepin hahmottelua paikoilleen:
Pari reikää kardaanitunneliin:
Siinähän se istuu
Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
Peltihommiakin aloteltu. Purin tuolta takaa vielä jarruputket ja loput tasonsäädön linjat sekä kallistuksenvakaajan poies. Alkavat ruostepaikat hioin pellille:
Nuo takakelkan etummaiset kiinnityspisteet otin erityissyyniin kun olivat tuossa käyttiksessä niin huonossa kunnossa. Tuollakin oli tehtaan pappa hitsaillut hiukan laiskasti saumaa, ja molemmilla puolilla olikin jo tommonen pitkänomanen reikä matkustamoon tossa 5cm kiinnityspaikasta alas. Ajattelin ottaa kii ennenkun tommoset ratkeemat etenee, kumminkin tarkotus tehoja nostaa aikalailla vakiosta niin syljettää jos akseli irtoo.
Hitsasin ensiks tuon reiän umpeen ja sitten vielä toinen vahvistelappu päälle. Täytyy vielä ruostesuojailla kunnolla
Toinen puoli oli vielä hiukan pahempi, tuntuu olevan vakipaikka noissa. Ite kiinnikkeessäkin jo korroosionpoikasta
Korjattuna
Maalia niskaan
Nuo takakelkan etummaiset kiinnityspisteet otin erityissyyniin kun olivat tuossa käyttiksessä niin huonossa kunnossa. Tuollakin oli tehtaan pappa hitsaillut hiukan laiskasti saumaa, ja molemmilla puolilla olikin jo tommonen pitkänomanen reikä matkustamoon tossa 5cm kiinnityspaikasta alas. Ajattelin ottaa kii ennenkun tommoset ratkeemat etenee, kumminkin tarkotus tehoja nostaa aikalailla vakiosta niin syljettää jos akseli irtoo.
Hitsasin ensiks tuon reiän umpeen ja sitten vielä toinen vahvistelappu päälle. Täytyy vielä ruostesuojailla kunnolla
Toinen puoli oli vielä hiukan pahempi, tuntuu olevan vakipaikka noissa. Ite kiinnikkeessäkin jo korroosionpoikasta
Korjattuna
Maalia niskaan
Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
Ahdisteluputket hitsailin 2,5" pakoputkitavarasta. Simonssin hitsattavat mutkat ja tuommonen taka-akselin ylitysosa oli ihan käteviä tuossa hommassa, ainoo ongelma niissä on kova hinta... Hitsailin saumat migillä ensin kertaalleen, hioin lamellilaikalla reilusti pois ja sit vielä toinen hitsauskerta niin ei ainakaan vuoda mistään. Päihin hitsasin hiukan pienemmällä virralla jonkinnäköset olakkeet niin ei toivonmukaan klemmarit poksahtele irti.
Tuonne ahtimen puolelle täytyy vielä hommata sopiva kulmasupiste niin saa siitä joustaan samalla riittävästi.
Tuonne ahtimen puolelle täytyy vielä hommata sopiva kulmasupiste niin saa siitä joustaan samalla riittävästi.
Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
Niitä lukkopalikoita sai vissiin Viron puolelta, jos oot tilaamassa niin mua kiinnostas tilata mukana!lauri a. kirjoitti:Tarkoitus olisi heittää nuo asd sylinterit kuuseen tuolta ja apinoida muistaakseni jukkis. nimimerkin joskus tekemä asd perän ja semmoisen jousipalikan sekoitus.
Makia rojekti, hienoa nähdä kun kaikkea ei tehdä oikasemalla!
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92
Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
mb 300td s124 -92
Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
Mukava jos miellyttää. Mulle on pikkuhiljaa tullut tavoite tehdä tästä käyttisauto tämän vuoden kesäkaudelle ja osaltaan siksi auto on tullut purettua aika atomeiksi. Mitään show jälkeä tässä ei tavoitella eikä siihen mun hermoilla olisi mahkujakaan mutta toimiva auto olisi tarkoitus rakennella.JiiTee_ kirjoitti:Niitä lukkopalikoita sai vissiin Viron puolelta, jos oot tilaamassa niin mua kiinnostas tilata mukana!lauri a. kirjoitti:Tarkoitus olisi heittää nuo asd sylinterit kuuseen tuolta ja apinoida muistaakseni jukkis. nimimerkin joskus tekemä asd perän ja semmoisen jousipalikan sekoitus.
Makia rojekti, hienoa nähdä kun kaikkea ei tehdä oikasemalla!
http://shop.elbe.ee/index.php/drivetrai ... block.html
Tuoltahan noita saa. Melko hintava, mutta tuon kikkareen suhteen taitaa olla myyjän markkinat Laitan sulle yv:tä.
Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
Lootan jäähdytin löysi paikkansa apukuskin etupyörän edestä, ja moottorin öljynjäähdytin sit taas vastaavasti kuskin puolelta:
Jynssäilin tuosta ilmastoinnin kotelosta vanhat kylmäaineet ja muut paskat pois tiskiharjalla, lämpösellä vedellä ja pesuaineella.
Uus höyrystin tuli kl-varaosien kautta, hintaa vajaa 150e. Kuumaliimalla uuteen kennoon toi orkkis verkko kii ja hiukan eristystä kennon laitoihin että kulkee ilma kennon läpi (niinkuin vanhassakin kennossa oli).
Sit vaan kamiina läjään ja takasin hyttiin, toivottavasti nyt viimeistä kertaa ettei tarvis enää veivata edestaas. Jos joku joutuu autostaan tuon lämppäripaketin irroittamaan niin kannattaa purkaa ne takajalkatilojen ilmakanavat heti alkuun pois, samaten kuten koko virtalukko, helpottaa hommaa huomattavasti. Noi lämppärin osat on tosi hauraita, mutta kumminkin sitten taas istuu ihan käsittämättömän lujassa jos kaikki mutterit ei oo irti tai joku nurkka jää kiinni, lopputuloksena on sitten koko häkkyrä päreinä.
Ai niin, tähän tuli uudemman ilmastoinnin vaihdon myötä nyt sit myös raitisilmasuodattimet
Kyllä toi kylmästöinnin kennokin tuonne vielä istuu, tuon kompuralta tulevan putken tulon kun sais käännettyä taaksepäin niin mahtuis pelti kii ja putketkin olis nätti vetää. Voihan ton kennon kääntää tietty myös toisin päin mut sillon putket menee ihan uusiks kun lähdöt siirtyy apukuskin puolelle. Täytyy viä hiukan perehtyä tohon ja kehitellä sotasuunnitelmaa....
Jos joltakulta löytyy tommonen 606 koneisen w124 kompuran tulo/lähtöputki niin voisin ostaa poies....oli pojat purkanu rälläkällä pois,tuosta puuttuu 2 osaa.
Löin auton mukana tulleen "kisasen" konepellin paikoilleen sovitusmielessä Valoluomet oli pakko napata pois, sattu asentajan silmiin niin paljon.
Eli jos jollakulla olis 355 värinen konepelti nurkissa niin tarjotkaa ihmeessä. Yks tuonvärinen vois olla tiedossa mutta viimeks kun hain samasta purkuautosta lokarin ja pari ovee niin kyseinen myyjä oli niin tolkuttoman humalassa ettei jäänyt kovin suurta hinkua mennä heti tinkailemaan osia uudestaan
Jynssäilin tuosta ilmastoinnin kotelosta vanhat kylmäaineet ja muut paskat pois tiskiharjalla, lämpösellä vedellä ja pesuaineella.
Uus höyrystin tuli kl-varaosien kautta, hintaa vajaa 150e. Kuumaliimalla uuteen kennoon toi orkkis verkko kii ja hiukan eristystä kennon laitoihin että kulkee ilma kennon läpi (niinkuin vanhassakin kennossa oli).
Sit vaan kamiina läjään ja takasin hyttiin, toivottavasti nyt viimeistä kertaa ettei tarvis enää veivata edestaas. Jos joku joutuu autostaan tuon lämppäripaketin irroittamaan niin kannattaa purkaa ne takajalkatilojen ilmakanavat heti alkuun pois, samaten kuten koko virtalukko, helpottaa hommaa huomattavasti. Noi lämppärin osat on tosi hauraita, mutta kumminkin sitten taas istuu ihan käsittämättömän lujassa jos kaikki mutterit ei oo irti tai joku nurkka jää kiinni, lopputuloksena on sitten koko häkkyrä päreinä.
Ai niin, tähän tuli uudemman ilmastoinnin vaihdon myötä nyt sit myös raitisilmasuodattimet
Kyllä toi kylmästöinnin kennokin tuonne vielä istuu, tuon kompuralta tulevan putken tulon kun sais käännettyä taaksepäin niin mahtuis pelti kii ja putketkin olis nätti vetää. Voihan ton kennon kääntää tietty myös toisin päin mut sillon putket menee ihan uusiks kun lähdöt siirtyy apukuskin puolelle. Täytyy viä hiukan perehtyä tohon ja kehitellä sotasuunnitelmaa....
Jos joltakulta löytyy tommonen 606 koneisen w124 kompuran tulo/lähtöputki niin voisin ostaa poies....oli pojat purkanu rälläkällä pois,tuosta puuttuu 2 osaa.
Löin auton mukana tulleen "kisasen" konepellin paikoilleen sovitusmielessä Valoluomet oli pakko napata pois, sattu asentajan silmiin niin paljon.
Eli jos jollakulla olis 355 värinen konepelti nurkissa niin tarjotkaa ihmeessä. Yks tuonvärinen vois olla tiedossa mutta viimeks kun hain samasta purkuautosta lokarin ja pari ovee niin kyseinen myyjä oli niin tolkuttoman humalassa ettei jäänyt kovin suurta hinkua mennä heti tinkailemaan osia uudestaan
Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
Kuskinpuolen ahtoputken joutu viä säveltään uusiks runkopalkin toiselle puolelle että sai ilmastoinnin kuivaimen orkkis paikalle, en ollu ottanu tota huomioon aikasemmin ollenkaan
Purin molemmat etulokarit irti, suht terveen näköstä alla ja oli massailtukin jossain vaiheessa. Tommonen pönttö löyty lokarin takaa mihin meni letku, mikähän tuon funktio on? Hajos tietysti irrottaessa, säiliö oli puolillaan jotain kusivettä. Tuon takaa paljastu tuommoinen toinen säiliö, on vissiin joku alipainesäiliö noihin lootan alipainesysteemeihin liittyen?
Tää rojektihan lyö leiville kun löytyy edelliseltä asentajalta unohtuneita työkalujakin
Purin koko etuakseliston pois raidetankoineen, oli etujousikin poikki kuskin puolelta
Iskarin yläpäät näköjään kans valmiit, yllätys yllätys
Nostin koneen ja laatikon pois ja purin muutkin turhat romut pois konehuoneesta niin pääsee touhuaan tuonne viimesiä peltitöitä ja voi ruveta suunnitteleen maalausta. Hiukan vielä auki millä ja miten tuon moottoritilan maalais.
Purin molemmat etulokarit irti, suht terveen näköstä alla ja oli massailtukin jossain vaiheessa. Tommonen pönttö löyty lokarin takaa mihin meni letku, mikähän tuon funktio on? Hajos tietysti irrottaessa, säiliö oli puolillaan jotain kusivettä. Tuon takaa paljastu tuommoinen toinen säiliö, on vissiin joku alipainesäiliö noihin lootan alipainesysteemeihin liittyen?
Tää rojektihan lyö leiville kun löytyy edelliseltä asentajalta unohtuneita työkalujakin
Purin koko etuakseliston pois raidetankoineen, oli etujousikin poikki kuskin puolelta
Iskarin yläpäät näköjään kans valmiit, yllätys yllätys
Nostin koneen ja laatikon pois ja purin muutkin turhat romut pois konehuoneesta niin pääsee touhuaan tuonne viimesiä peltitöitä ja voi ruveta suunnitteleen maalausta. Hiukan vielä auki millä ja miten tuon moottoritilan maalais.
Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
Eikös toi isompi purkki ole joku jäähdytysnesteen ylivuotosäiliö? Vai muistanko ihan väärin
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
Voi hyvinkin olla. Täytys kurkata käyttiksen pellin alle lähteekö sielläkin letku lokarin alle. Oon vaan koittanu nyt pysyä sen pellin alta poissaSultzi kirjoitti:Eikös toi isompi purkki ole joku jäähdytysnesteen ylivuotosäiliö? Vai muistanko ihan väärin
Toi ahtimelle aikoinaan tehty levitys ei oikein miellyttäny silmää niin leikkelin vähän enemmän poies....tuolla oli pieni reikäkin suoraan pyöränkoteloon.
Siihen sit vaan uutta tavaraa, tein ton runkopalkin kohdan hiukan paksummasta tavarasta niin toivon mukaan kompensoi tuota muuttunutta palkin muotoo....palkin sisälle hitsailin pienen jäykisteen tuolle kohtaa missä jousilautanen on samalla kohdalla pyöränkotelossa.
Downpipelle oli kans joskus tehty tilaa
Aattelin että otetaan ilo nyt irti tästäkin ja tehdään tilaa sitten samalla vähän lisää.
Eiköhän tonne pitäsi jo turbon ja savupiipun mahtua
Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
Tutkailin hiukan tota nestekiertoo ja päätin laittaa tohon koppaan ilmastoinnin mukana tulleen 606 koneisesta peräsin olevan ökymallin kiertovesipumppu+närhenmunayhdistelmän. Noissa närhenmunissa on tulopuolella 3 letkulähtöö, kannesta lämppärille menevä linja jakautuu kahtia ja toinen linjoista tulee suoraan tuohon venttiilille. Ilmeisesti aateltu että toi linja avautuu sillon kun lämppärin venttiilit on kiinni. Noita väyrysen vesiletkuja kattelin ja siinä taitaa olla samanlainen systeemi eli oletettavasti neste kiertää koko ajan myös tuota kannen takapään linjaa pitkin, täytyy varmistaa vielä tuon venan toiminta kun saa sähköt tuolle venttiilille. Eipähän tarvi enää tunkea sitä kiertovesipumppua erikseen tuonne moottoritilan puolelle.
Pikkasen joutu laajentaan reikää tuossa pellissä
Peltejä hitsailin kuntoon
En tiedä miten tuon kohdan ruostesuojaus olis pitänyt tehdä, missä b-pilarin pelti tulee helmakotelon päälle, eli 2 peltiä päällekkäin, mut ite maalailin ensin hitsatun ja hiotun helmakotelon 1k spray happopohjamaalilla, ja siihen sitte b-pilarin pelti päälle tommosella köyhän miehen pistehitsillä. Purkin kyljessä väitettiin että on hitsattavissa ja päällemaalattavissa melkein millä vaan, en sitten tiedä onko tuollaisesta mömmöstä mihinkään.
Koritinan käyttöä oon ruvennut harjoittelemaan. Aika vaikeaa tuo tuntui olevan, mutta jos nyt saisi edes hiotut hitsisaumat suojattua tinalla ettei ruoste tulisi heti pintaan.
Vielä olis 2 tunkinreikää ja kuskinpuolen b-pilarin alapää tekemättä, sit alkaa olla hitsailuhommat kopan suhteen loppusuoralla.
Pikkasen joutu laajentaan reikää tuossa pellissä
Peltejä hitsailin kuntoon
En tiedä miten tuon kohdan ruostesuojaus olis pitänyt tehdä, missä b-pilarin pelti tulee helmakotelon päälle, eli 2 peltiä päällekkäin, mut ite maalailin ensin hitsatun ja hiotun helmakotelon 1k spray happopohjamaalilla, ja siihen sitte b-pilarin pelti päälle tommosella köyhän miehen pistehitsillä. Purkin kyljessä väitettiin että on hitsattavissa ja päällemaalattavissa melkein millä vaan, en sitten tiedä onko tuollaisesta mömmöstä mihinkään.
Koritinan käyttöä oon ruvennut harjoittelemaan. Aika vaikeaa tuo tuntui olevan, mutta jos nyt saisi edes hiotut hitsisaumat suojattua tinalla ettei ruoste tulisi heti pintaan.
Vielä olis 2 tunkinreikää ja kuskinpuolen b-pilarin alapää tekemättä, sit alkaa olla hitsailuhommat kopan suhteen loppusuoralla.
Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
Loput mätähommat turailin poies:
Sit pohjien kimppuun
Moottoritilan hitsisaumoihin vetelin tommosen saumakitin ettei tulis ruoste heti läpi
Pikkusen piti tehdä lisäeristystä talliin että pysty maalaileen, ei tommonen peltinen liukuovi paljon pidä lämpöö
Pohjamaalit kehiin
Sit maali ja lakka perään. Kiitoksia Nokian Värille, sain sieltä maaliasioissa hyvää palvelua ja vastauksia (tyhmiinkin) kysymyksiini eikä tarvinnut kuunnella mitään vittuiluja tai viisasteluja.
Maalasin tosta myös helmat, b-pilarit ja hiukan noita takalokarien kaaria, kun niihin oli jääny valkosta pohjamaalia ja ruosteita edellisen maalarin jäljiltä. Tunkinreikien ympärille tuli kiveniskumassa pohjamaalin päälle, vaikka nuo nyt tuskin kauheasti iskuja saa kun muovihelmat tulee kumminkin päälle.
Hitsi sitähän pääsee kohta kasaushommiin
Sit pohjien kimppuun
Moottoritilan hitsisaumoihin vetelin tommosen saumakitin ettei tulis ruoste heti läpi
Pikkusen piti tehdä lisäeristystä talliin että pysty maalaileen, ei tommonen peltinen liukuovi paljon pidä lämpöö
Pohjamaalit kehiin
Sit maali ja lakka perään. Kiitoksia Nokian Värille, sain sieltä maaliasioissa hyvää palvelua ja vastauksia (tyhmiinkin) kysymyksiini eikä tarvinnut kuunnella mitään vittuiluja tai viisasteluja.
Maalasin tosta myös helmat, b-pilarit ja hiukan noita takalokarien kaaria, kun niihin oli jääny valkosta pohjamaalia ja ruosteita edellisen maalarin jäljiltä. Tunkinreikien ympärille tuli kiveniskumassa pohjamaalin päälle, vaikka nuo nyt tuskin kauheasti iskuja saa kun muovihelmat tulee kumminkin päälle.
Hitsi sitähän pääsee kohta kasaushommiin
Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
Polttoainetankista putsailin varmuuden vuoks ton imusihdin ja huohottimen ja nostin tankin takas paikoilleen.
Alustaan vetelin kaikki putket uusiks niin ei tartte sitten heti olla vaihtamassa jotain pettänyttä tasonsäädön putkee. Tasonsäädön paine- ja paluulinjat on tosiaan 6-millistä jarruputkee, korkeudensäätöventtiililtä jousipalloille menevät sitte ihan normaalia 4,75mm jarruputkee, polttoainelinjat taas 8mm kupariputkee, taattua Biltema laatua. Jousipalloilta iskareille menevät putket oli niin jäätävässä kunnossa että päädyin vaihtamaan myös ne uusiin.
Alustaan vetelin kaikki putket uusiks niin ei tartte sitten heti olla vaihtamassa jotain pettänyttä tasonsäädön putkee. Tasonsäädön paine- ja paluulinjat on tosiaan 6-millistä jarruputkee, korkeudensäätöventtiililtä jousipalloille menevät sitte ihan normaalia 4,75mm jarruputkee, polttoainelinjat taas 8mm kupariputkee, taattua Biltema laatua. Jousipalloilta iskareille menevät putket oli niin jäätävässä kunnossa että päädyin vaihtamaan myös ne uusiin.
Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
Asiallista tekemistä ja perusteellista rakentamista! Tästä tulee hyvä.
Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
Mulla on hämärä muistikuva että tasonsäädön paineputki pitää pahaa meteliä jos se on tavallista jarruputkea, orkkis putkessa menee sisällä joku vaimennin lanka? Ääni muuttuu kierrosten mukaan ja kuormitksen mukaan.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
Eipä se ainakaan tossa käyttiksessä oo pitäny, tein siihen samat putket uusiks 1,5v/60tkm sitten, ihan tavallisesta kupari-nikkeli jarruputkesta. Toki kokona se 6mm mitä orkkis teräsputkikin on.Jolle kirjoitti:Mulla on hämärä muistikuva että tasonsäädön paineputki pitää pahaa meteliä jos se on tavallista jarruputkea, orkkis putkessa menee sisällä joku vaimennin lanka? Ääni muuttuu kierrosten mukaan ja kuormitksen mukaan.
Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
Ei myöskään mulla ole pitänyt mitään ääntä.
Samanlaisesta jarruputkesta vedin uuden, kun viime kesänä orkkis antautui.
Samanlaisesta jarruputkesta vedin uuden, kun viime kesänä orkkis antautui.
Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
Biltemasta tuli investoitua 15e hiekkapuhallusvehkeet. Ihan hyvinhän ne tuntuivat toimivan
Ja maalia perään....
606 öljypohjasta porailin auki tuon kiekka-anturin paikan, niin saa kierroslukumittarin ja ELR:n toimimaan tuolla.
Laatikkoon väkästelin hall-anturin lukemaan tuota kardaanin laippaa laatikonohjausta varten. BBT:lle soittelin tuosta anturijutusta, neuvoi jättämään mittausetäisyyden hiukan suuremmaksi, noin pariin milliin, niin ei pitäis noiden kardaanin pulttien sotkea mittausta ihan niin herkästi. Täytyy tuota anturin etäisyyttä vielä pikkasen säädellä.
Bemarin keppi naitettu laatikkoon. Vaijeri ei riitä etukautta niin täytyi kääntää tuo vipu alapuolelle. Eipä tuolla W124 kardaanitunnelissa kyllä ihmeemmin olisi ollut tilaakaan etupuolelta vetävälle vaijerille. Hiukan jännää riittääkö tuon vaijerin pituus noinkaan, mut sen näkee sitten kun laittaa koneen ja laatikon takas autoon. Jos ei riitä niin täytyy muuttaa tuo vaijerin reitti lootan kannakkeen yläpuolelle. Kun saan laatikon takas autoon niin sietää muutenkin tarkistaa miten alas tuo vaijerihässäkkä jää, voi syljettää jos tuo ottaa kiinni johonkin ja vetää laatikosta päälle jotain ihan muuta kuin mitä on tilattu
Maalatut etu alatukivarret kunnostelin uusilla puslilla ja pallonivelillä. Hetki meni selvitellessä noiden puslien oikeaa asentoa ja järjestystä, en tietty purkaessa tajunnut että ovat erilaisia ja vaatii oikean asennon Sama tietty alapallojen kanssa.
Ja ei muutakun kasaan. Eteen tuli kaikki kulutusosat uutta. Jousina Weitecit...tai mikä ST-suspension tuo nyt nykyään onkaan. Vastaavista on kumminkin hyvät kokemukset tuossa käyttöautossa. Iskareiks ostin TA-technixit kun halvalla sain, nuo on kolmisen senttiä normaali iskareita lyhyemmät. Vakaajana turbodieselin vakio.
Napoja en saanu vielä kasaan kun hoksasin että ne on umpiruosteessa....täytyy puhallella ja maalailla nekin...uusilla laakereilla sitten kasaan. Jarrukilpiä tuskin saa noille isoille jarruille kohtuuhintaan mistään.
Ja maalia perään....
606 öljypohjasta porailin auki tuon kiekka-anturin paikan, niin saa kierroslukumittarin ja ELR:n toimimaan tuolla.
Laatikkoon väkästelin hall-anturin lukemaan tuota kardaanin laippaa laatikonohjausta varten. BBT:lle soittelin tuosta anturijutusta, neuvoi jättämään mittausetäisyyden hiukan suuremmaksi, noin pariin milliin, niin ei pitäis noiden kardaanin pulttien sotkea mittausta ihan niin herkästi. Täytyy tuota anturin etäisyyttä vielä pikkasen säädellä.
Bemarin keppi naitettu laatikkoon. Vaijeri ei riitä etukautta niin täytyi kääntää tuo vipu alapuolelle. Eipä tuolla W124 kardaanitunnelissa kyllä ihmeemmin olisi ollut tilaakaan etupuolelta vetävälle vaijerille. Hiukan jännää riittääkö tuon vaijerin pituus noinkaan, mut sen näkee sitten kun laittaa koneen ja laatikon takas autoon. Jos ei riitä niin täytyy muuttaa tuo vaijerin reitti lootan kannakkeen yläpuolelle. Kun saan laatikon takas autoon niin sietää muutenkin tarkistaa miten alas tuo vaijerihässäkkä jää, voi syljettää jos tuo ottaa kiinni johonkin ja vetää laatikosta päälle jotain ihan muuta kuin mitä on tilattu
Maalatut etu alatukivarret kunnostelin uusilla puslilla ja pallonivelillä. Hetki meni selvitellessä noiden puslien oikeaa asentoa ja järjestystä, en tietty purkaessa tajunnut että ovat erilaisia ja vaatii oikean asennon Sama tietty alapallojen kanssa.
Ja ei muutakun kasaan. Eteen tuli kaikki kulutusosat uutta. Jousina Weitecit...tai mikä ST-suspension tuo nyt nykyään onkaan. Vastaavista on kumminkin hyvät kokemukset tuossa käyttöautossa. Iskareiks ostin TA-technixit kun halvalla sain, nuo on kolmisen senttiä normaali iskareita lyhyemmät. Vakaajana turbodieselin vakio.
Napoja en saanu vielä kasaan kun hoksasin että ne on umpiruosteessa....täytyy puhallella ja maalailla nekin...uusilla laakereilla sitten kasaan. Jarrukilpiä tuskin saa noille isoille jarruille kohtuuhintaan mistään.
Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
Jarrukilivet on ollu Biltemassa nyt tarjouksessa, -75%, 2,5e/kpl. Voihan niitä taittaa vähän kohilleen jos ei mee?
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92
Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
mb 300td s124 -92
Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
Öljynpaluun tekaisin hydrauliputkee ja vakio-osia yhdistelemällä. Tuossa vakio öljypaluussa oli se teräksinen väliosa, jonka katkaisin. Siihen sai kätevästi hitsattua hydrauliputken kiinni. Samalla jäi yks o-renkaalla varustettu liitos tuohon välille niin pääsee elämään siitä ja helpottaa putken irrotusta. Toinen pää tietty hitsaamalla ahtimen öljynpaluulaippaan.
Mylly takasin konehuoneeseen, toivottavasti viimeistä kertaa.
Ilmastoinnin myyneeltä sälliltä sain purkuautosta 606 vaparikoneiseen moottorin johtosarjan jämät ja kasan antureita. Tuo on luonnollisesti biohajoavaa mallia ja korjattu joskus tyylikkäästi sinisellä piuhalla välistä
Tuosta sai onneksi liittimet ja hiukan osviittaa kytkennästä. Johtosarjan tein uusiksi. Väykyn johtosarjasta sain hehkuille piuhat kunhan vaihtoi 603 mallin liittimen releen päähän. Muutenhan tuo on suht simppeli: Lämpömittari, hehkutus, ilmastoinnin boksi ja ELR vaativat kaikki lämpöanturit, tämän lisäks vielä piuhat ilmastoinnin kompuralle ja ELR:n solenoidille pumpun perässä. Kaiken ylimääräisen jätin pois, PCS:n vaatimat piuhat tuli erillisenä johtosarjana. Lämpöanturit täytyy vielä hommata, tuosta läjästä puuttui 2 tärkeintä
Piuhat kii tuohon 606 vakio telineeseen
ELR ja kompuran ohjausrele löysivät paikkansa vakio paikalta, vakiona sähköstä tyhjäkäynnin säätöä ei tässä autossa ollut. Mulle ei tule tähän mikrokatkaisijaa kaasuvivustoon joten muutin ilmastoinnin sammutuksen toimimaan sen sijaan kaasupolkimen alla olevan, muuten toimettomaksi jäävän katkaisijan kautta. Tuo siis suomeksi sanottuna sammuttaa kompuran siinä vaiheessa kun kaasu lyödään pohjaan. Sama tapahtuu myös, jos kuivaimessa oleva painekytkin haistaa ilmastoinnin paineiden nousseen liian korkeaksi, tai ilmastointi sammutetaan ohjaamon katkaisijasta. 124:sesta peräisin oleva 606 koneen kompura ei tietenkään sopinut väyrysen kiinnikkeisiin, täytyy tuommoinen kompuran teline hommata vielä jostain.
Käytin taas virtoja päällä, kaikki toimi muuten hyvin mutta kiertovesipumppu, närhenmunat ja tuo sisätilan ilmaa anturia varten kierrättävä pumppu pysyivät mykkinä. Niillekkin sain lopulta virrat pienen mittailun ja johtosarjan purkamisen jälkeen, syöttöpiuha ei ollut lopulta ollenkaan kytketty noihin kolmeen ja se oli katkaistu joskus myös sulakerasian päästä. Nyt toimii!
Mylly takasin konehuoneeseen, toivottavasti viimeistä kertaa.
Ilmastoinnin myyneeltä sälliltä sain purkuautosta 606 vaparikoneiseen moottorin johtosarjan jämät ja kasan antureita. Tuo on luonnollisesti biohajoavaa mallia ja korjattu joskus tyylikkäästi sinisellä piuhalla välistä
Tuosta sai onneksi liittimet ja hiukan osviittaa kytkennästä. Johtosarjan tein uusiksi. Väykyn johtosarjasta sain hehkuille piuhat kunhan vaihtoi 603 mallin liittimen releen päähän. Muutenhan tuo on suht simppeli: Lämpömittari, hehkutus, ilmastoinnin boksi ja ELR vaativat kaikki lämpöanturit, tämän lisäks vielä piuhat ilmastoinnin kompuralle ja ELR:n solenoidille pumpun perässä. Kaiken ylimääräisen jätin pois, PCS:n vaatimat piuhat tuli erillisenä johtosarjana. Lämpöanturit täytyy vielä hommata, tuosta läjästä puuttui 2 tärkeintä
Piuhat kii tuohon 606 vakio telineeseen
ELR ja kompuran ohjausrele löysivät paikkansa vakio paikalta, vakiona sähköstä tyhjäkäynnin säätöä ei tässä autossa ollut. Mulle ei tule tähän mikrokatkaisijaa kaasuvivustoon joten muutin ilmastoinnin sammutuksen toimimaan sen sijaan kaasupolkimen alla olevan, muuten toimettomaksi jäävän katkaisijan kautta. Tuo siis suomeksi sanottuna sammuttaa kompuran siinä vaiheessa kun kaasu lyödään pohjaan. Sama tapahtuu myös, jos kuivaimessa oleva painekytkin haistaa ilmastoinnin paineiden nousseen liian korkeaksi, tai ilmastointi sammutetaan ohjaamon katkaisijasta. 124:sesta peräisin oleva 606 koneen kompura ei tietenkään sopinut väyrysen kiinnikkeisiin, täytyy tuommoinen kompuran teline hommata vielä jostain.
Käytin taas virtoja päällä, kaikki toimi muuten hyvin mutta kiertovesipumppu, närhenmunat ja tuo sisätilan ilmaa anturia varten kierrättävä pumppu pysyivät mykkinä. Niillekkin sain lopulta virrat pienen mittailun ja johtosarjan purkamisen jälkeen, syöttöpiuha ei ollut lopulta ollenkaan kytketty noihin kolmeen ja se oli katkaistu joskus myös sulakerasian päästä. Nyt toimii!
Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
Romuja kasailtu lisää konehuoneeseen, sain vihdostaviimein letkut ahtimelle ja jäähdyttimille
Moottorin öljynjäähdyttimen lähtöihin jouduin tekemään patentin kun ei sattunut löytymään sopivalla kierteellä osia noiden vakioletkujen jatkamiseksi. Näin tuli ainakin simppeli, letkulähdöt oli onneks hitsattavaa ainetta.
606 polttoaineen esilämmittimellä heitin vesilintua ja askartelin tuollaisen karun anturipaikan samaan kohtaan.
Sit alkoikin olla aika koittaa savuja koneesta, jotka jäi vielä toistaiseks saamatta. Hehku ei toiminut kirveelläkään, syyksi paljastui rikkinäinen hehkurele, käyttiksen releellä kokeilin niin hehkutti ongelmitta.
Samaan aikaan startti sanoi sopparin irti, tuolta on karannut päästä ilmeisesti jonkinnäköinen hela, aiheuttaen sen että ratas ei nouse vetolevylle vaan pyörii valtoimenaan samalla kun akseli sorvaa tuota startin pään reikää isommaksi.
Täytyy katella jostain ehjä rele ja startti jonka jälkeen uusintayritys....
Moottorin öljynjäähdyttimen lähtöihin jouduin tekemään patentin kun ei sattunut löytymään sopivalla kierteellä osia noiden vakioletkujen jatkamiseksi. Näin tuli ainakin simppeli, letkulähdöt oli onneks hitsattavaa ainetta.
606 polttoaineen esilämmittimellä heitin vesilintua ja askartelin tuollaisen karun anturipaikan samaan kohtaan.
Sit alkoikin olla aika koittaa savuja koneesta, jotka jäi vielä toistaiseks saamatta. Hehku ei toiminut kirveelläkään, syyksi paljastui rikkinäinen hehkurele, käyttiksen releellä kokeilin niin hehkutti ongelmitta.
Samaan aikaan startti sanoi sopparin irti, tuolta on karannut päästä ilmeisesti jonkinnäköinen hela, aiheuttaen sen että ratas ei nouse vetolevylle vaan pyörii valtoimenaan samalla kun akseli sorvaa tuota startin pään reikää isommaksi.
Täytyy katella jostain ehjä rele ja startti jonka jälkeen uusintayritys....
Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
motonetistä vaihtostartti satasella. niitä mää olen omiin romuihini ostellu ja hyvin ovat pelannet. vanha startti menee vaihdossa, niin saa tohon n. satasen hintaan, vai mitähän ne nyt maksokaan. ilman vaihtostarttia hinta on parikymppiä kalliimpi. ja sen vanhan startin voi viedä sinne myöhemminkin, niin saa rahat siitä pois, jos on näyttää kuitti, että on ostanut uuden startin.
millonkas tällä olis tarkotus päästä tienpäälle?
millonkas tällä olis tarkotus päästä tienpäälle?
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
lauri a. kirjoitti:Samaan aikaan startti sanoi sopparin irti, tuolta on karannut päästä ilmeisesti jonkinnäköinen hela, aiheuttaen sen että ratas ei nouse vetolevylle vaan pyörii valtoimenaan samalla kun akseli sorvaa tuota startin pään reikää isommaksi.
[ [url=http://i94.photobucket.com/albums/l91/lauri_aa/W124%20300TDT/WP_20150228_002_590x1050_zpsgdusnbyx.jpg] ][/url]
Täytyy katella jostain ehjä rele ja startti jonka jälkeen uusintayritys....
Onko tuo startin hela nyt sitten laatikon sisällä pyörimässä?
Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
ei kai se laatikon sisälle mistään ole päässyt? ellei sitä joku ole sinne vasiten laittanut. en nyt jaksa muistaa ulkoa mitenkä toi oli, mutta luultavasti tipahtanu maantielle. korkeintaan kytkinkopan sisälle, jos jonnekkin ja sieltäkin hvin vikkelästi pihalle.MarkusJVainio kirjoitti:lauri a. kirjoitti:Samaan aikaan startti sanoi sopparin irti, tuolta on karannut päästä ilmeisesti jonkinnäköinen hela, aiheuttaen sen että ratas ei nouse vetolevylle vaan pyörii valtoimenaan samalla kun akseli sorvaa tuota startin pään reikää isommaksi.
[ [url=http://i94.photobucket.com/albums/l91/lauri_aa/W124%20300TDT/WP_20150228_002_590x1050_zpsgdusnbyx.jpg] ][/url]
Täytyy katella jostain ehjä rele ja startti jonka jälkeen uusintayritys....
Onko tuo startin hela nyt sitten laatikon sisällä pyörimässä?
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
Eipä se laatikon sisälle ole mistään päässyt. Turbiinikopassa se voi pyöriä, mutta sekin on noissa onneks aika avonainen rakenteeltaan. Täytyy vilkaista josko helaa sattuisi näkymään. Tuo Motonetin vaihtolaitehomma on tuttua juttua, sieltä on tullut haettua apulaitteita aina välillä. Eipä noihin uudempiin startteihin ja latureihin tahdo sieltä aina enää pelkkiä osia saadakkaan, kun joskus tekis mieli tekohengittää noita vanhoja.
Auto olisi tarkoitus saada ajoon kesäksi, eikä se ihan utopistiselta vaikutakkaan. Suuritöisimmät vaiheet on nyt takana ja osien kasailu hyvää vauhtia menossa. Kyllä tuossa silti vielä tekemistä riittää.
Auto olisi tarkoitus saada ajoon kesäksi, eikä se ihan utopistiselta vaikutakkaan. Suuritöisimmät vaiheet on nyt takana ja osien kasailu hyvää vauhtia menossa. Kyllä tuossa silti vielä tekemistä riittää.
Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
Motonetin starteista ei ole mitään hyvää kokemusta. Halpa hinta näkyy laadussa, lyhyt kestoisin startti kesti 2kk että tuli romut kyljestä ulos. Takuu tosin pelasi hyvin ja kysyivät että onko jotain vaatimuksia uuden startin lisäksi.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
- Messerschmitt
- Mersumies
- Viestit: 1370
- Liittynyt: To 30.03.2006 14:04
- Paikkakunta: Utajärvi / Oulu
Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
Oli kyllä itselläkin pettymys startit.Alkuperäinen kesti 20v 560tkm ja tarvikemalli n.10tkm ja 3kk. Toivomus oli että sen pari vuotta ois kestänyt.Linnaan koko rosvojoukko.
Nooh...Asiallinen projekti.
Nooh...Asiallinen projekti.
-92 w124 300D turbo-
-Toyota Carina E -92 (the old reliable)
-Chevrolet Corvette 1969 Stingray Convertible-
-Toyota Carina E -92 (the old reliable)
-Chevrolet Corvette 1969 Stingray Convertible-
Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
aika erikoista, että noin nopeeta on menneet startit rikki.
mää oon niitä ainakin kaks ostanut ja molemmat toimineet moitteetta. ja selvästi pyörittäneetkin vikkelämmin, kun vanhat startit. toinen kesti monta vuotta, kunnes lopulta möin auton ja toisen asensin vasta viime kesänä, niin siitä ei ole kovin pitkää kokemusta. ja juurikin motonetin startteja.
ja juu, kyllä tuolla tahdilla luulis auton olevan kesällä jo maantiellä. todellakin hyvännäköistä asentamista ja korjausta/ehjäämistä. ei mennä oikomalla onneen niin sanotusti. aika perusteellista touhua näyttää olevan.
mää oon niitä ainakin kaks ostanut ja molemmat toimineet moitteetta. ja selvästi pyörittäneetkin vikkelämmin, kun vanhat startit. toinen kesti monta vuotta, kunnes lopulta möin auton ja toisen asensin vasta viime kesänä, niin siitä ei ole kovin pitkää kokemusta. ja juurikin motonetin startteja.
ja juu, kyllä tuolla tahdilla luulis auton olevan kesällä jo maantiellä. todellakin hyvännäköistä asentamista ja korjausta/ehjäämistä. ei mennä oikomalla onneen niin sanotusti. aika perusteellista touhua näyttää olevan.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
Täähän on edenny pirusti sitte viime lukemisen! Asiallisen näköstä. missä päin Sastamalaa rakentelet? Vois piruuttaan tulla vilkaseen livenä?
Käyttiis: W124 300DT -89
Projekti: S124 om606 4Matic -89
Projekti: S124 om606 4Matic -89
Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
Siinähän se nyt kalkattelee, pitkään ei viitsinyt käytellä ilman nesteitä
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=CTPTuySHpv0[/youtube]
Raptecilta hain käytetyn startin ja toimivan hehkureleen, ei voi kun taas kerran kehua palvelua ja hintatasoa.
Öljynpaineita ei meinannut aluksi löytyä, lopulta sekin korjaantui kun kokeilin täällä toisessa topikissa kerrottuja keinoja, eli ahtimen öljynpaineletkua pitkin pakotin pikkuhiljaa öljyä suppilolla öljykanaviin ja löysäsin putsarinjalan ja lohkon välisiä pultteja jolloin ilmat pääsee pois öljypumpun ja putsarin takaiskuventtiilin välistä. Onneks tuli uusia laakereita kasatessa voideltua osia tuolla suht sitkeellä Valvolinen öljyllä.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=CTPTuySHpv0[/youtube]
Raptecilta hain käytetyn startin ja toimivan hehkureleen, ei voi kun taas kerran kehua palvelua ja hintatasoa.
Öljynpaineita ei meinannut aluksi löytyä, lopulta sekin korjaantui kun kokeilin täällä toisessa topikissa kerrottuja keinoja, eli ahtimen öljynpaineletkua pitkin pakotin pikkuhiljaa öljyä suppilolla öljykanaviin ja löysäsin putsarinjalan ja lohkon välisiä pultteja jolloin ilmat pääsee pois öljypumpun ja putsarin takaiskuventtiilin välistä. Onneks tuli uusia laakereita kasatessa voideltua osia tuolla suht sitkeellä Valvolinen öljyllä.
Re: OM606+722.626+w124 300TDT -88
Jotain on touhuttu taas täälläkin. Taka-akseliston kunnostelua:
Kulutusosat meni kaikki uusiks, toivon mukaan ei tarvisi sitten olla heti vaihtamassa niitä. Camber-tangoiksi laitoin Raptecin säädettävät mallit. Sit vakaaja ja akselisto autoon paikalleen. Jousiks tuli tosiaan Weitecin -40mm, iskarit on tuosta purku W210 Avantgardesta, pikaisesti katsottuna hiukan lyhyemmät mitä W124 vakioiskarit, aika näyttää onko noiden toiminnassa matalalla alustalla eroa.
Kulutusosat meni kaikki uusiks, toivon mukaan ei tarvisi sitten olla heti vaihtamassa niitä. Camber-tangoiksi laitoin Raptecin säädettävät mallit. Sit vakaaja ja akselisto autoon paikalleen. Jousiks tuli tosiaan Weitecin -40mm, iskarit on tuosta purku W210 Avantgardesta, pikaisesti katsottuna hiukan lyhyemmät mitä W124 vakioiskarit, aika näyttää onko noiden toiminnassa matalalla alustalla eroa.