w124 200d, onnistuuko turbon jälkiasennus?
w124 200d, onnistuuko turbon jälkiasennus?
eli onko mitään järkeä turbottamissessa ? onnistuuko/kannattaako ostaa suoraan isompi kone.....
onko ketään asentanut?
onko ketään asentanut?
No
Onhan noita turbotettu, mutta jos vaikka verrataan vapastihengittävää ja turbotettua 300:sta, ei niissä loppujen lopuksi ole samoja osia kuin lohko ja imuventtiilit. Eli vahvemmassa koneessa on kyllä ihan eri osat ja suurempi öljy - ja jäähdytysnestetilavuus, öljynlauhdutin, jäähdytetyt männät, jäähdytetyt pakoventtiilit jne.
Itse kyllä suunnittelisin mieluummin vaikka 250:sen asentamista jos tehoja kaipaa lisää, Krisu B:llähän onkin kokemusta tuosta
Itse kyllä suunnittelisin mieluummin vaikka 250:sen asentamista jos tehoja kaipaa lisää, Krisu B:llähän onkin kokemusta tuosta

joo...
Kyllähän w124 200D:hen saa turbon jälkeenpäin laitettua, kerran pääsin kurkistamaan yhden sellaisen pellin alle. Ilmansuodatin koteloa oli vahvistettu ylimääräisillä kiinnitys klipseillä, ahtoputki meni moottorin yli ja turbo oli sitten tietty pakosarjassa (yllätys yllätys). Turbossa oli imupuolella sellainen tuning-henkinen kartion mallinen ilmansuodatin. Sitä en kyllä muista, että mistä voitelu turboon oli otettu..
Mutta niinhän siinä käy kun tehoja alkaa kasvattelemaan, että nälkä kasvaa syödessä. Ainakin itsellä niin kävi 60hv
80hv
88hv
On kyllä käynyt itselläkin mielessä asentaa turbo w123:een....
Mutta niinhän siinä käy kun tehoja alkaa kasvattelemaan, että nälkä kasvaa syödessä. Ainakin itsellä niin kävi 60hv



w115,123,124,126,210 yms.
- Henri Junkkala
- Perustaja
- Viestit: 1290
- Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
- Paikkakunta: Pitkäjärvi
- Viesti:
Kutvonen
Mikset kutoskonetta pistä saman tien sitten jos koneen vaihdat.
Vapaastihengittävänäkin 3-litrainen on suoranainen raketti "vajaasylinterisiin" verrattaessa ja eikös joku sanonut että ohituskiihtyvyys parempi kuin 230 bensakoneella?
Että tommosta.
Henkka
ps: mimmoinenkohan homma olisi alkaa maahantuomaan Ssangjongin moottoreita? Nehän ovat lisenssillä tehtyjä W124 koneita. Eikä varmalla maksa mansikoita missälie Koreassa kun niitä paikallisilla työvoima- ja raaka-ainekustannuksilla tekevät.
Vapaastihengittävänäkin 3-litrainen on suoranainen raketti "vajaasylinterisiin" verrattaessa ja eikös joku sanonut että ohituskiihtyvyys parempi kuin 230 bensakoneella?
Että tommosta.
Henkka
ps: mimmoinenkohan homma olisi alkaa maahantuomaan Ssangjongin moottoreita? Nehän ovat lisenssillä tehtyjä W124 koneita. Eikä varmalla maksa mansikoita missälie Koreassa kun niitä paikallisilla työvoima- ja raaka-ainekustannuksilla tekevät.
2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build
EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne
"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
no,,,
Jos meinaa vaihtaa moottorin, niin auton tulee olla aito ja alkup. Suomiauto. Muuten tulee kaikkia ihania veroja kaupanpäälle.
homma kannattaa unohtaa. Ainakin w123:ssa meni moottorin vaihdossa (200:stä 300D) seuraavat osat vaihtoon; moottori (no jopas), moottorin kumityynyt, kardaani, pakoputken alkuosa ja vaihdevivut + tietysti kaikkea pikku askartelua riitti. Peräkin pitäisi vaihtaa harvempaan, ainakin jos 300D-koneen laittaa ja 250D:hen ainakin 5- vaihteinen laatikko jatkoksi, jos ei perää vaihda.
Omassa kiesissä oli 300D-merkki takaluukussa valmiina, joten siihen ei tarvinnut kajota
Tosin se pitäisi kyllä ihan piruuttaan vaihtaa 200D-merkkiin, ottaisi vielä enemmän ohitettua päähän, kun huomaisi, että se oli 200D joka suorastaan vilahti ohi..
No tuntuu se kyllä käyvän monen luonnon päälle ihan tarpeeksi kun ohittaa 300D-merkki luukussakin, yrittävät kiihdyttää rinnalla, mutta se ei paljoa auta tavallisella "1.äkäisellä autolla", kun meikä on kerännyt kaukaa tarpeeksi vauhtia ja "suikkasee" ohi, huomaavat liian myöhään painaa kaasua estääkseen/ vaikeuttaakseen ohitusta...

Omassa kiesissä oli 300D-merkki takaluukussa valmiina, joten siihen ei tarvinnut kajota


w115,123,124,126,210 yms.
Onnistuuhan se turbon asennus, on vaan eri asia kuinka kauan kestää...Suurin ongelma taitaa olla syöttöpumppu, käsittääkseni turbollisessa syöttö kääntyy paineitten mukaan.Eli jos vakiopumppua käyttää niin syötön olisi jo valmiiksi oltava todella isolla.
Kulku puoleen turbo vaikuttaisi varmasti todella reilusti.Riippuu tietenkin turbosta, käytettävistä paineista jne.Erään tunnetun kiihdytystraktoreja "harrastavan" perheen turboD mesestä olen kuullut aika uskomattomia juttuja
Kulkua siis saa mutta ei tosiaan ole välttämättä pitkäikäinen.
Itselleni olen kanssa suunitellut tehonlisäystä, mutta tekniikan vaihdon muodossa.Turbollinen 250D tai 300D olisivat ehkä päällimäiset vaihtoehdot,ehkä vapaastihengittävä 300D:iinkin voisi tyytyä
Ongelmallisinta tässä nyt olisi hommailla papereita eri mallien eroista...
Niin ja 200D:n turbotus voi senkin puolesta olla hieman hankalaa ettei W124:sia ole tehty sellaisella koneella.Voivat alkaa vaatimaan tehomittaustuloksia ettei 200D:stä tule liian tehokas
Kulku puoleen turbo vaikuttaisi varmasti todella reilusti.Riippuu tietenkin turbosta, käytettävistä paineista jne.Erään tunnetun kiihdytystraktoreja "harrastavan" perheen turboD mesestä olen kuullut aika uskomattomia juttuja

Itselleni olen kanssa suunitellut tehonlisäystä, mutta tekniikan vaihdon muodossa.Turbollinen 250D tai 300D olisivat ehkä päällimäiset vaihtoehdot,ehkä vapaastihengittävä 300D:iinkin voisi tyytyä


Niin ja 200D:n turbotus voi senkin puolesta olla hieman hankalaa ettei W124:sia ole tehty sellaisella koneella.Voivat alkaa vaatimaan tehomittaustuloksia ettei 200D:stä tule liian tehokas

Joo, tuostahan oli aiemmin puhetta, eli tosiaan turbon pumppu huomioi ahtopaineet ja nostaa syöttöä ahtojen mukana, normaaliin pumppuun voi olla vähän pirun vaikeaa rakentaa samanlaista systeemiä ja ilman vehje ei kunnolla toimi, eli potkua puuttuu, taas jos säädetään tosi rikkaalle, savuttaa, karstoittuu eikä mene päästötesteistä läpi. Kone kärsii liiasta syötöstä pitkän päälle.AM kirjoitti:Onnistuuhan se turbon asennus, on vaan eri asia kuinka kauan kestää...Suurin ongelma taitaa olla syöttöpumppu, käsittääkseni turbollisessa syöttö kääntyy paineitten mukaan.Eli jos vakiopumppua käyttää niin syötön olisi jo valmiiksi oltava todella isolla.
Alkuperäisen turbon pumpun päälle tulee sellainen painekello johon tulee letku imusarjasta, kun ahtopaine kasvaa painaa tuo ilmakello syötönohjauskaraa syvemmälle lisäten syöttöä, taas kun paineet pienenee nousee kara jousen voimasta takaisin ylös ja syöttö pienenee.
entäs välijäähdytin???
mietin vaan jos laittaa turbokoneeseen lisäksi välijäähdyttimen, niin miten katsastussetä siihen sanoo?? Kun on tullut joskus mieleen tuollainen lisäjäähdytys.. lähinnä vaan koneen keston kannalta ei niitten lisätehojen..Muffler kirjoitti:Turbon asennus rinnastetaan koneen vaihtoon, tiesittekö?

Leikitäänpäs nyt vielä ajatuksella. W124 diesel koneissahan on kaikissa sama iskunpituus ja sama männän halkaisija. No, jos kaks saikkaseen vaihtaa turbokoneen männät, kiertokanget ja laakerit, ni luulis pelaavan.
Kankia tosin epäilen vahvasti, että ne on samat joka koneessa. Laakerit on turbossa kuitenkin erilaiset. Ja laakereitahan saa minkälaisia vaan. Samoin mäntiäkin saa vaikka mittatilaustyönä. Venttiilien koosta en tiedä käykö ne turbokoneesta suoraan, mutta eiköhän niitäkin saa sopivia.
Noista öljysuihkuista kun on ollut puhetta, ni tietääkö kukaan mitä eroa on ahdetussa ja ei ahdetussa. Nimittäin minun 200D kattilasta ainakin löytyy männän pohjia jäähdyttävät suihkut.
Pumppua en ole sen kummemmin miettinyt, mutta eiköhän siihenkin ole joku konsti.
Jäähdytykseenhän käy tietysti tubomallin jäähdyytin ja öljyn lauhdutin. Tuskin se öljykierron toteuttaminenkaan mikään älytön ongelma ole. Lohkothan ovat jotakuinkin samanlaisia, joten ei muuta ku katsoo mistä turbomallien öljynkierto on otettu ja ei muuta ku pora ja kierretappi käteen.
Joskus oli Keltaisessapörssissä myytävänä STT:n turbosarja 200D:hen. Se oli siis pulttaa kiinni mallinen, täydellinen paketti, lauhduttimineen. Sen nyt ainakin olisi luullut toimivan.
Siinä oli muistaakseni mainittu 100hv:n tehosta.
No, ajatuksena kiehtoo ainakin minua. Harrastuksen pohjalta kun ajattelee, ni miks ei. Isomman koneen vaihtaminenhan on liian helppoa.
Niitähän nyt vaihtaa vaikka ruokatunnilla. 

Kankia tosin epäilen vahvasti, että ne on samat joka koneessa. Laakerit on turbossa kuitenkin erilaiset. Ja laakereitahan saa minkälaisia vaan. Samoin mäntiäkin saa vaikka mittatilaustyönä. Venttiilien koosta en tiedä käykö ne turbokoneesta suoraan, mutta eiköhän niitäkin saa sopivia.

Noista öljysuihkuista kun on ollut puhetta, ni tietääkö kukaan mitä eroa on ahdetussa ja ei ahdetussa. Nimittäin minun 200D kattilasta ainakin löytyy männän pohjia jäähdyttävät suihkut.

Pumppua en ole sen kummemmin miettinyt, mutta eiköhän siihenkin ole joku konsti.


Joskus oli Keltaisessapörssissä myytävänä STT:n turbosarja 200D:hen. Se oli siis pulttaa kiinni mallinen, täydellinen paketti, lauhduttimineen. Sen nyt ainakin olisi luullut toimivan.


No, ajatuksena kiehtoo ainakin minua. Harrastuksen pohjalta kun ajattelee, ni miks ei. Isomman koneen vaihtaminenhan on liian helppoa.


Kalusto:
Mersu(ja)
*
Mersu(ja)
*
jep.Muffler kirjoitti:Turbon asennus rinnastetaan koneen vaihtoon, tiesittekö?
Ja jälkeenpäin sitten jälkiasennusturboon esim. isompaa cooleria tai virityslastua asennettaessa tulee olla näyttää teholappusia konttorilla.
Pro Turbo Systems kirjoitti: Auton ahtamista suunnitellessa on hyvä pitää mielessä vallitsevat säädökset:
ennen 1.7.1987 käyttöönotetut ajoneuvot:
Katsastusta varten riittää normaali pakokaasupäästömittaus ja muutoskatsastustoimenpiteet.
Autoja koskee päästöjen osalta E-sääntö 15/03.
ennen vuotta 1992 käyttöönotetut ajoneuvot:
Päästöjen osalta autoja koskee sääntö E 15/04. Helpoin tapa on asentaa katalysaattori mikäli auto ei ole merkitty vähäpäästöiseksi. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asennuksen tai ahtimella varustetun moottorin muutoksen, esim. ns lastuvirityksen, jälkeen on moottorin teho selvitettävä tehomittauksella.
vuoden 1992 ja uudemmat ajoneuvot:
Turbon asentaminen vapaastihengittävään moottoriin on käytännössä mahdotonta. Asennus vaatii aina päästömittauksen (hinnat alk. 924.8€ alv 0%) ellei autoon asenneta mallisarjaan saatavissa olevaa alkuperäistä turbomoottoria apulaitteineen johon sen valmistajan edustajalta on saatava todistus E 15/04 päästönormien alittamisesta.
Lisäksi on otettava huomioon yleiset moottorinvaihtoa koskevat säädökset. Ilman erillistä lupaa moottorin teho ja paino ei saa ylittää yli 20% mallisarjan tehokkaimman moottorin arvoja ja ajoneuvo on muutettava jarrujen ja alustan osalta vastaamaan mallisarjan tehokkaimman version rakenteita.
Lisätietoja rakennussäädöksistä osoitteesta: www.ake.fi
Olen taasen ymmärtänyt STT:n "vakio"turbosatsin nostavan 200:n tehot noin 90 kaakin paikkeille. TM mittasi aikoinaan STT turbotetulle 190 D automaatille 13,9 s nollasta sataan. Eli ihan mukavasti vaikuttaa. Järkevintä on tietysti heittää vajaamukinen mäkeen ja asentaa kutvonen nokalle, kuten Henkka jo totesi.Pepekyy kirjoitti:Joskus oli Keltaisessapörssissä myytävänä STT:n turbosarja 200D:hen. Se oli siis pulttaa kiinni mallinen, täydellinen paketti, lauhduttimineen. Sen nyt ainakin olisi luullut toimivan.Siinä oli muistaakseni mainittu 100hv:n tehosta.
![]()
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1225
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Löytyisikö kyseisen TM:n numeroa, voisin vähän kaivella...Leka kirjoitti: Olen taasen ymmärtänyt STT:n "vakio"turbosatsin nostavan 200:n tehot noin 90 kaakin paikkeille. TM mittasi aikoinaan STT turbotetulle 190 D automaatille 13,9 s nollasta sataan. Eli ihan mukavasti vaikuttaa. Järkevintä on tietysti heittää vajaamukinen mäkeen ja asentaa kutvonen nokalle, kuten Henkka jo totesi.
Autotallista löytyy STT:n turbosarja mutta valmistajan papereita ei löydy.
Ilmeisesti katsastettaessa pitäisi olla nuo turbon valmistajan paperit tai
vaihtoehtoisesti mitatut "teholappuset" mukana...

W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Pikainen vilkaisu arkistoon kertoo numeron olevan 8/86.lajunen kirjoitti:Löytyisikö kyseisen TM:n numeroa, voisin vähän kaivella...
Autotallista löytyy STT:n turbosarja mutta valmistajan papereita ei löydy.
Ilmeisesti katsastettaessa pitäisi olla nuo turbon valmistajan paperit tai
vaihtoehtoisesti mitatut "teholappuset" mukana...
No juu. Serkkupojan arkistostahan se löytyi.Pikainen vilkaisu arkistoon kertoo numeron olevan 8/86.

Tässähän alkaa kuume vaan kasvaa.





Kalusto:
Mersu(ja)
*
Mersu(ja)
*
Oliko kenties kyseessä tuo herlevin poejan w201?AM kirjoitti:.Erään tunnetun kiihdytystraktoreja "harrastavan" perheen turboD mesestä olen kuullut aika uskomattomia juttujaKulkua siis saa mutta ei tosiaan ole välttämättä pitkäikäinen.

