W210 om606 vm.-98 EGR

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
DonVito
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 154
Liittynyt: Pe 03.03.2006 13:59
Paikkakunta: Hellsinki

W210 om606 vm.-98 EGR

Viesti Kirjoittaja DonVito »

Eli tulppasin EGR pakosarjan päästä, niin heittää vikatilaan ja puottaa tehot pois..!? Egr rungossa ei ulkopuolen näy mitään läppien akseleita.. Voisko olla ettei siel oo läppää!?
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: W210 om606 vm.-98 EGR

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Ei siellä ole läppää.
DonVito
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 154
Liittynyt: Pe 03.03.2006 13:59
Paikkakunta: Hellsinki

Re: W210 om606 vm.-98 EGR

Viesti Kirjoittaja DonVito »

Juu ja oon pistäny hakuun ja googlettanu kaikki kyseistä aihetta koskevat jutut mut eipä oo selvinny.. Nyt testattu taas ja toimii kilsan pari ja sit menee vikatilaan.. Onko oikeesti kukaan saanu toimimaan EGR poistettuaan tota härveliä!? :sick:
DonVito
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 154
Liittynyt: Pe 03.03.2006 13:59
Paikkakunta: Hellsinki

Re: W210 om606 vm.-98 EGR

Viesti Kirjoittaja DonVito »

Ok no mitäs sit tulpataan..?
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: W210 om606 vm.-98 EGR

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

DonVito kirjoitti:Juu ja oon pistäny hakuun ja googlettanu kaikki kyseistä aihetta koskevat jutut mut eipä oo selvinny.. Nyt testattu taas ja toimii kilsan pari ja sit menee vikatilaan.. Onko oikeesti kukaan saanu toimimaan EGR poistettuaan tota härveliä!? :sick:
Ei voi EGR:ää tulpata, menee aina vikatilaan. Poikkeuksena jos turbon ohjausta muutetaan.
+358 18B8FE99
DonVito
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 154
Liittynyt: Pe 03.03.2006 13:59
Paikkakunta: Hellsinki

Re: W210 om606 vm.-98 EGR

Viesti Kirjoittaja DonVito »

Nonii.. Kiitos! eli tulpat helvettiin..
DonVito
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 154
Liittynyt: Pe 03.03.2006 13:59
Paikkakunta: Hellsinki

Re: W210 om606 vm.-98 EGR

Viesti Kirjoittaja DonVito »

J.Kulmala kirjoitti:
DonVito kirjoitti:Juu ja oon pistäny hakuun ja googlettanu kaikki kyseistä aihetta koskevat jutut mut eipä oo selvinny.. Nyt testattu taas ja toimii kilsan pari ja sit menee vikatilaan.. Onko oikeesti kukaan saanu toimimaan EGR poistettuaan tota härveliä!? :sick:
Ei voi EGR:ää tulpata, menee aina vikatilaan. Poikkeuksena jos turbon ohjausta muutetaan.
Onnistuuko turbon ohjauksen kusettaminen helpol? Siit egr:stä lähtee se yx letku siihen tulipellin töpseliin, eikös se liity juuri ohjaukseen..? Voiko sitä kusettaa kuinka?
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: W210 om606 vm.-98 EGR

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Se letku on map-anturin letku eikä liity egr:n
DonVito
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 154
Liittynyt: Pe 03.03.2006 13:59
Paikkakunta: Hellsinki

Re: W210 om606 vm.-98 EGR

Viesti Kirjoittaja DonVito »

Juu nii onkii.. Kiitos vastanneille..
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: W210 om606 vm.-98 EGR

Viesti Kirjoittaja arska10 »

DonVito kirjoitti:
J.Kulmala kirjoitti:
DonVito kirjoitti:Juu ja oon pistäny hakuun ja googlettanu kaikki kyseistä aihetta koskevat jutut mut eipä oo selvinny.. Nyt testattu taas ja toimii kilsan pari ja sit menee vikatilaan.. Onko oikeesti kukaan saanu toimimaan EGR poistettuaan tota härveliä!? :sick:
Ei voi EGR:ää tulpata, menee aina vikatilaan. Poikkeuksena jos turbon ohjausta muutetaan.
Onnistuuko turbon ohjauksen kusettaminen helpol? Siit egr:stä lähtee se yx letku siihen tulipellin töpseliin, eikös se liity juuri ohjaukseen..? Voiko sitä kusettaa kuinka?
Eipä tuo helpolla onnistu. Ecun softaa muuttamalla tuon saa pois kokonaan. Mutta tuossa ecussa on kerta poltettava brommi joka pitää tinata irti, ja tinata sinne jalka jonne saa tyrkättyä uuden brommin. Ei maksa vaivaa. Eikä kovin moni noita halua tehdä, kun on niin hankalia.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W210 om606 vm.-98 EGR

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

EGR kait ei yritäkkään kierrätää jos ecu luulee et mosa on kylmä ja siis ei mene vikatilaankaan? No se anturi joka lämpötilan kertoo eculle ni siihen johtoon manipulaatio et ECU luulee mosan olevan kylmä aina? Jos samantyppinen anturi kuin lankussa ni 3kilo-ominen sarjaan. Missä mahtaa olla se lämpötila-anturi joka tuon tiedon kertoo ECU:lle?

Niin se lankkukin osaa mennä vikatilaan ja sen pystyy lukemaankin siitä diagnostiikkatökkeliltä mutta valoa ei laudassa ole tehot kylläkin katoaa.


Vai meneekö vikatilaan kylmälläkin mosalla?
DonVito
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 154
Liittynyt: Pe 03.03.2006 13:59
Paikkakunta: Hellsinki

Re: W210 om606 vm.-98 EGR

Viesti Kirjoittaja DonVito »

Imuputkessa ennen EGR:ää on vissii lanka.. No mut menee aika kikkailuks ni ei jaksa nähä vaivaa, aatellen saavutetua etua..
DonVito
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 154
Liittynyt: Pe 03.03.2006 13:59
Paikkakunta: Hellsinki

Re: W210 om606 vm.-98 EGR

Viesti Kirjoittaja DonVito »

Meni vikatilaan vasta kylläkin normi ajolämmöissä..
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W210 om606 vm.-98 EGR

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

DonVito kirjoitti:Meni vikatilaan vasta kylläkin normi ajolämmöissä..
Vähä osasin aavistellakkin että vain lämpimänä. Noniin eli nyt sitte se ECU anturille menevä johto poikki ja väliin 3kilo-ohmin vastus. Lankussa tälläkohtaa tuo anturi (Kuva). Sähkökaaviosta olisi apua sen metsästämiseen. Vastus maksaa ehkä 50centtiä :lol:

En tiedä miten anturit OM606:sessa ovat mutta jos anturit on silleen kuten lankussa ni lämpötilan neulalle anturi on kannessa jossain kakkos kolmos pytyn kohdalla imupuolella ja voi olla kaksi tai yksijohtoinen. Sit hehkuaikaan vaikuttava anturi on termarikopan läheisyydessä yksijohtoinen. Jos ilmastointi niin se ja sitten ECU:n anturit ovat lähekkäin ylävesiletkun lähettyvillä kannessa. Ilmastoinnin flektin anturi on kaksinapainen ja ECU:n vain yksijohtoinen.

Sit kun saat siihen johdonväliin vastuksen ni plommaat uudelleen sen putken tai sitten jos siitä putkesta on alipainekello-ohjaus ahtokanavaan ni nyppäät sen putken irti ja lähdet ajamaan ja ajat niinkauan että mosa on käyntilämmin.

Ja kannattaa ohittaa ettei niele omia pieruja Lisäsin kuvan tän auton ahtoputkesta nin näkee millaiseen kuntoon se menee. Arvaa oliko imusarja minkänäköinen :roll:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W210 om606 vm.-98 EGR

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

DonVito kirjoitti:Imuputkessa ennen EGR:ää on vissii lanka.. No mut menee aika kikkailuks ni ei jaksa nähä vaivaa, aatellen saavutetua etua..

Hetkinen olisiko tämä lanka se joka väijyy imuilman lämpötilaa ja on ilmamassan yhteydessä? No ihan arvailua kn en tuollaista autoa ole koskaan peukaloinu. No tiedän sen muutakin kautta että jos moottorilämpö on alhainen niin kierätys ei ole pelissä mukana. Sain tietää sen jälkeen kun tuon omani kanssa taistelin ja lopulta ratkaisin sen.

Ohjelmassa manipulointi tehdään kait usein niin että alalämpö jossa EGR starttaa nostetaan se rajalämpö jonnekkin 105°C kieppeille jota moottori ei normaalisti koskaan saavuta. No se ohjelmamuutos ajaa saman asian kuin tuo että valehdellaan ECU:lle menevä lämpötilatieto.

Jos nyppää anturijohdon irti niin kohta ECU havaitsee sen ja tulkitsee sen viaksi ja taas vikavalo syttyy kojelautaan.
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: W210 om606 vm.-98 EGR

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

Edellämainituilla toimenpiteillä ei ole mitään merkitystä OM 606 turbomoottorin vikatilaan menemisen suhteen.
Niikuin aikaisemmin kerroin, vikatila ottaa turbon pois pelistä. Se miten turbon ohjaukseen puututaan en siitä asiasta kerro enempää. Ovat laittomia toimenpiteitä !
+358 18B8FE99
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W210 om606 vm.-98 EGR

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

J.Kulmala kirjoitti:Edellämainituilla toimenpiteillä ei ole mitään merkitystä OM 606 turbomoottorin vikatilaan menemisen suhteen.
Niikuin aikaisemmin kerroin, vikatila ottaa turbon pois pelistä. Se miten turbon ohjaukseen puututaan en siitä asiasta kerro enempää. Ovat laittomia toimenpiteitä !
Nyt on OT:ta oikein kunnolla ja toivottavasti joku laittaa tämän topiikin ylläpidolle tiedoksi !

Noniin sieltä se yllättäen tuli totuus taas yhden kerran

Kaikki sen tajusi että turbo sieltä pois putoaa (alipaineohjattu) sen takia en siitä mitään maininnukkaan eikä sun tarte enempää asiasta kertoakkaan kun et siitä kuitenkaan mitään tajua. Sen takia alat vaan höpöttelemään kaikenlaista muuta joka ei liity asiaan mitenkään. Päätarkoitus on vaan sotkea topiikin aloittajan ongelmanratkominen ja saada aikaan eripuraa ja hässäkkää.

Miten yx kaveri voi ja saa kirjoitella kaikenlaista sontaa tänne ja vähä joka topiikkiin enkä ole tosiaankaan ainut joka tätä asiaa ihmettelee?

Topiikin aloittajalle: Ainakin kannattaa kokeilla tuota konstia jos parempaakaan ei ole tarjolla. Jokatapauksessa W124DT:ssä vikatilaan meno loppui tuohon kun laitoin ECU -lämpötila-anturin väliin vastuksen. ECU luulee että mosan lämpö on alle EGR-kierrätysrajan eikä koitakkaan kierrättää. Voi olla plommi ja läpät pakkoauki jos sellaisia on.

Varmaan tiesitkin tämän mutta yleistietona että anturin tyyppi on siis NTC joka tarkoittaa sitä että vastusarvo laskee kun lämpötila nousee. Sellainenkin on mahdollista että ruuvaat sen anturin irti ja laitat tilalle alumiiniprikalla varustetun pultin joka on sopivalla kierteellä. Näät ilman vastuksen laittamistakin (ei tarte kolvata katkaista johtoa ja hommata vastusta) että toimiiko tuo manipulointi :wink:

Jos et löydä anturia niin mä löydän sen kyllä ja nyt autan kaikin mahdollisin keinoin että saat sen EGR:än pois meinaan luulen että konstille on käyttöä muillakin :D
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: W210 om606 vm.-98 EGR

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

Jari Ke kirjoitti:
J.Kulmala kirjoitti:Edellämainituilla toimenpiteillä ei ole mitään merkitystä OM 606 turbomoottorin vikatilaan menemisen suhteen.
Niikuin aikaisemmin kerroin, vikatila ottaa turbon pois pelistä. Se miten turbon ohjaukseen puututaan en siitä asiasta kerro enempää. Ovat laittomia toimenpiteitä !
Nyt on OT:ta oikein kunnolla ja toivottavasti joku laittaa tämän topiikin ylläpidolle tiedoksi !

Noniin sieltä se yllättäen tuli totuus taas yhden kerran

Kaikki sen tajusi että turbo sieltä pois putoaa (alipaineohjattu) sen takia en siitä mitään maininnukkaan eikä sun tarte enempää asiasta kertoakkaan kun et siitä kuitenkaan mitään tajua. Sen takia alat vaan höpöttelemään kaikenlaista muuta joka ei liity asiaan mitenkään. Päätarkoitus on vaan sotkea topiikin aloittajan ongelmanratkominen ja saada aikaan eripuraa ja hässäkkää.

Miten yx kaveri voi ja saa kirjoitella kaikenlaista sontaa tänne ja vähä joka topiikkiin enkä ole tosiaankaan ainut joka tätä asiaa ihmettelee?

Topiikin aloittajalle: Ainakin kannattaa kokeilla tuota konstia jos parempaakaan ei ole tarjolla. Jokatapauksessa W124DT:ssä vikatilaan meno loppui tuohon kun laitoin ECU -lämpötila-anturin väliin vastuksen. ECU luulee että mosan lämpö on alle EGR-kierrätysrajan eikä koitakkaan kierrättää. Voi olla plommi ja läpät pakkoauki jos sellaisia on.

Varmaan tiesitkin tämän mutta yleistietona että anturin tyyppi on siis NTC joka tarkoittaa sitä että vastusarvo laskee kun lämpötila nousee. Sellainenkin on mahdollista että ruuvaat sen anturin irti ja laitat tilalle alumiiniprikalla varustetun pultin joka on sopivalla kierteellä. Näät ilman vastuksen laittamistakin (ei tarte kolvata katkaista johtoa ja hommata vastusta) että toimiiko tuo manipulointi :wink:

Jos et löydä anturia niin mä löydän sen kyllä ja nyt autan kaikin mahdollisin keinoin että saat sen EGR:än pois meinaan luulen että konstille on käyttöä muillakin :D

Toistan vielä, ettei mainitsemillasi toimilla ole mitään merkitystä mainitun auton kuntoon saattamiseksi.
Olet mitä mieltä tahansa, olisi viisasta olla kirjoittelematta minusta ja kirjoituksistani alatyyliseen sävyyn.
Minä en täällä eripuraa lietso vaan sinun kirjoituksesi sensiaan tuntuu mielestäsi olevan oikean ja vain oikean. Tietosi omasta mielestäsi on ylivertaista ja minun väärää ja paskaa. Voin todeta kirjoituksesi perusteella, että tietämys on aivan muualla taholla.
Voin mainita senverran, että olen mainitun auton / tekniikan kanssa painiskellut, joten tiedän läpikotaisin kyseisen tekniikan.
Jos tekniikkaa ei laiteta alkuperäiseen kuntoon korjaamalla viat, on muut manipulaatiot lainvastaisia toimia. Tässä tapauksessa kannattaisi käyttää Starin apua ja osaavaa käyttäjää, jotta välttyy turhalta työltä.
Minun puolestani asia on loppuun käsitelty, valitettavasti tuli kirjoitettua väärään aikaan väärässä paikassa.
+358 18B8FE99
Vastaa Viestiin