Olipas mielenkiintoista tekstiä molemmissa Tuikun topiceissa tämä ja se 200 cdi:n ohjelmointi. Mielenkiintoa on ollut jo jonkin aikaa ruveta kokeilemaan ohjelmamuokkausta ja nälkä vaan kasvoi kun nämä luki
Eli minulla olisi muutama lähtökohta josta haluaisin kysyä ennen mahdollista aloittamista (en ole ennen ecua ronkkinut) joten olisi mukavaa jos joku ehkä haluasi ohjata "oikeille" jalanjäljille. Ennen varsinaisen harrastuksen aloittamista. tekemällähän sitä oppii.
Oletetaan että auto on täysin kunnossa. Itselläni siis w202 220 cdi ja pyrin etukäteen ymmärtämään toiminta periaatetta millä ecu ohjaa polttoaineen syöttöä. huom pyrin
Eli kun kaasupoljinta painetaan niin käytännössä eculta pyydetään lisää tehoa. Tehon saamiseksi pitää syöttää lisää polttoainetta, ja sen polttamiseen tarvitaan lisää ilmaa eli ahtopainetta. Eli syöttömäärään vaikuttaa suoraan ahtopaineen mitattu määrä ja pyydetty määrä sekä kierrosluku ja linjapaine jotta ecu tietää kuinka kauan sen pitää pitää suutinta auki milläkin kierroksella jotta ruiskutus määrä toteutuisi? ja tätä ajetaan tiettyjen rajojen puitteissa vääntö rajat? Entä sitten polttoaineen suihkutuksen alkamisajankohta sitäkin saa muutettua?
Eli harrastuksen aloittamiseksi pitäisi hommata sopivat vehkeet ecun lukemiseksi ja kirjoittamiseksi, sekä seuramaan toteutuneita ruiskutusarvoja suuttimista että ahtopainetta sekä ohjelmisto jolla muokata karttoja. Mitä kaapeleita suosittelette mitä softaa?, topicissa luki monenlaisia mielipiteitä siitä mikä on hyvä mutta hinnat olivatkin sitten jotain erittäin hyvää. Eli lähtökohtaisesti tämä pysyisi harrastustoimintana ja budjetti on sitten sen mukaista. Eli merkki vehkeet voidaan unohtaa suoraan eli 500-10000€ ja lähdetään tekemään kiinanpojankopiolla (jos mahdollista) Eli tästä haluaisin lisäinfoa/kokemuksia millä olette saaneet kyseisen operaation suoritettua onnistuneesti? MPPS, Galletto + 38PIN adapteri "piraatti" versiot eivät kiinalaisilla kallita ole. Mutta tekeekö niillä mitään? Onko niillä mitään onnistumisen takeita. Ja entä sitten karttojen muokkausohjelma. Ilmeisesti Winolsilla muokataan?
Sitten päästäänkin mielenkiintoiseen vaiheeseen. Eli miten kartat tunnistetaan ja muokataan. Vai täytyykö vain pitkän pohdinnan kautta oppia mikä on oikea ja seurata lukuja suhteessa toisiinsa ja mitä kuvataan ja missä suhteessa mitkäkin luvut ovat. Ilmeisesti haluttua arvoa muokataan kuvaavaan osaan, jotta ecu lukee kahden arvon ollessa tuo niin halutun arvon pitäisi olla muokattu arvo?
Ja sitten lopuksi vielä arveluttavin asia. Mitä käytännössä tapahtuu siinä vaiheessa kun ecun lukeminen/kirjoittaminen suoritetaan. Mitä siinä voi mennä pieleen ja jos menee niin mitä voi sen jälkeen tehdä. Voiko lukemisessa mennä jokin niin pahasti pieleen että alkuperäinen ohjelma häviää vai onko se vain kirjoitettaessa. Kun Ecun ohjelma luetaan, niin kopioiko se alkuperäisen ohjelma, vai siirtääkö se sen (mahdollisuus hävitä) Entäs sitten kirjoitettaessa mitä käy kun kirjoitus menee lihoiksi. Ohjelma on vajaa ja sillä ei tee mitään mutta voiko sinne vain kirjoittaa päälle uudestaan ja kokeilla meneekö? Vai meneekö ecu jotenkin jumiin ja jos menee niin mitä sitten voi tehdä? Ongelmien välttämiseksi ilmeisesti tuulettimet radiot ym välineet pois päältä ja mieluusti hyvä lataus akkuun virtapiikkien eliminoimiseksi. Mites nuo kaapelit sitten, joskus luin esim carsoft ohjelmaa käytettäessä vikakoodien ja livadatan lukuun niin pitää käyttää sarjaporttia väylänä . Mites näillä toisilla kaapeleilla. Kelpaako usb vai pitääkö olla sarjaportti. Esim carsoft ei toimi kunnolla usb to serial adapterin kanssa. Onko carsoftin livedata "luotettava" tai vertailukelpoinen millään tapaa esim starin antamiin lukemiin.
Mielenkiintoa riittää kovasti ja kysyttävää vieläkin enemmän ja rahaa harrastukseen sitäkin vähemmän

Tämän ikäinen auto ei enää kovin kallis ole ja laitteisiin en tässä vaiheessa halua/pysty liikaa satsaamaan. Mutta tulevaisuutta ajatellen olisi mukava oppia tämä asia. Tuskin uusiin autoihin ainakaan mekaanisia polttoaineen syöttöjärjestelmiä ole tulossa.