PTracing kirjoitti:Päivitellääs vähän! Nyt on allekirjoittanutkin sekaantunut CDI moottoreihin ...
Olisikko mahdollista tehdä tuosta sellainen versio, jossa takimmaisten sylintereiden putki ei menisikkään kollektorille asti "yksin", vaan yhdistyisi keskimmäisen putken kanssa yhteen.
Etummaisen ja keskimmäisen välissä ainakin näyttäisi olevan sellainen kohta, johon olisi mahdollista se tehdä.
Ideana olisi saada pakosarjan tilavuutta pienemmäksi ja pulssi paremmin ahtimelle.
Mainostaisin kuitenkin edelleen yksinkertaisempaa ratkaisua.
Tällaisessa moottori konstruktiossa ei pakopulssien "lomittumisesta" tarvitse sen kummemmin huolehtia, sytytysjärjestys tekee sen.
Jo vakioilla pakosarjoilla tulee "heräämis ongelmaa", kun tilavuus kasvaa ja pakosarjan jäähtymisominaisuus paranee, varmaan vaikuttaa heräämiseen.
Ahtimen toiminnasta tulee herkästi sellaista että ensin se ahdin ikään kuin "viipyilee" ja sitten yhtäkkiä onkin kaikki pelissä.
Ja jos vääntö parin- kolmensadan kierroksen aikana tuplaantuu, lähelle tuhatta, niin mikään vahvistamaton voimansiirto ei sitä kestä.
Se piikittämis ilmiö on niin äkkinäinen, ettei ahtimen säätö mekaanisesti oikein hanskaa.
Se on sellainen kakkosnelosella persuuksiin.
Parhaan tehon ja virtauksen suhteen luulen tämän "kollektorimallin" olevan paras.
No, toivottavasti olen tässä nyt väärässä käyttöominaisuuksien suhteen.
Tämä nyt perustuu vaan omiin kokemuksiini, jotka ovat vähän erityyppisistä moottoreista.
Saman, todella rajun heräämisen saa aikaan myös ahtimen ottopäätä suurentamalla.
Luulin taas vaihteeksi itsekkin, että haluan sellaisen, mutta joo ....
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5