
w124 230e käyntiongelmat
w124 230e käyntiongelmat
joo eli on ruvennut vanha luotto peli temppuileen -90 luvun vehje. ongelmana on että saa startata minuutinkin ennen kun lähtee ja kun lähtee käy viitisen minuuttia tosi huonosti eikä kärsi kaasua ja kun lämpenee pelaa ihan hyvin ja käynnistyy hyvin. kylmänä tekee tätä ainoastaan. Mistähän ensimmäisenä vikaa lähtisi ettimään tulpat vaihdettu viime kesänä tuplakärkisiin 

Re: w124 230e käyntiongelmat
Voi olla virrajakajassa jotain ja yj rele tinaukseen..ilmavuokin mahdollinen..ryyppymäärä ei riitä
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: w124 230e käyntiongelmat
mainittakoon vielä että ABS valokin rupesi palamaan
-
- Mersumies
- Viestit: 2563
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Re: w124 230e käyntiongelmat
Kuulostaa tutulta mennä kesän kiukuttelu omassa 124 200E vm 92 m102. Vaihdapa yj rele toiseen, niin ja ne kaksi kärkitulpat pois jos suinkin mahdollista! Vaihda virranjakajan kansi ja pyöriä uusiin Bocshilaisiin jos kukkaro suinkin kestää, sillä muun merkkisistä ei ole kuin riesaa pidemmän päälle. Kuulostaisi tuo abs valon syttyminen yj rele vialta tai lataus heikko, tuo kun putoaa heikoista virroista ensimmäisenä pois...jolloin mittaristoon syttyy merkkivalo, ennemmin kyllä kuulostaisi yj vialta!
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Re: w124 230e käyntiongelmat
Jos haluat säästää niin tinaile se vanha rele kaikki nastat uudelleen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: w124 230e käyntiongelmat
pitääpä kattoa tuota yj relettä tarkemmin viikonloppuna. sulakkeet näyttivät siinä päällä olevan ainakin ehjät
Re: w124 230e käyntiongelmat
ongelmat alkoivat siitä kun akku oli tyhjentynyt yön aikana lisävirralla sitten lähti kumminkin aika mukavasti mutta akkukin oli vanha niin tuli se sitten uusittua samalla. mutta lisä virtaa antaessa (kaapeleilla) osui kaapeli akun kenkään ja kipinöi että olisiko sieltä vaan joku sulake jostain mennyt? koska toi abs valo rupesi sen jälkeen palamaan
toi yj releki on kyllä sen näkönen että sitä ollaan joskus pidelty koska ei ollut edes missään kiinni 


Re: w124 230e käyntiongelmat
Sulakkeiden päät kyllä kannattaa hioa hiekkapaperilla mutta yj--eli ylijänniterele..virta piikistä voinut vioittua..ja vaikuttaa kylmäkäynnistykseen ja ruiskun toimintaan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: w124 230e käyntiongelmat
Olen uusi foorumilla ja minulla ongelmana on myös W124 230E: n (-87) käynti. En aloita tätä varten uutta ketjua, vaan jatkan tähän samaan ketjuun, jos sopii...Olen etsinyt ja löytänytkin tietoa ja vianhakuohjeita monenlaisia. Noi korjaamon kirjat aloittaa aika usein polttoainepaineen mittauksella. Alempi kammiohan on on se määränjakajan kyjessä oleva proppu , eikö? Mutta mistä mitataan ylemmän kammion paine? Ja jos järjestelmän paine on ylemmän kammion paine eli 5,3-5,5 bar, niin mikä on alemman? Toisessa paikassa sanotaan 0,5 bar, ja toisessa 0,5bar alle järjestelmän paineen. Vai olenko ihan hukassa?
Re: w124 230e käyntiongelmat
jospa kerrot millaisia ongelmia..kun toi kammio paine on muuttuva ja erilainen perus säädön perusteella ja kuluneet ruiskut muuttavat sitä.
kertomalla nykyinen ongelma niin vika voi olla ihan muualla ja pääset helpommalla ja tulee täsmä isku vikaan.
kertomalla nykyinen ongelma niin vika voi olla ihan muualla ja pääset helpommalla ja tulee täsmä isku vikaan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Mersumies
- Viestit: 2563
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Re: w124 230e käyntiongelmat
Juurikin se alakammiopaine mitataan siitä propun liittimestä, yläkammiopaine taasen ryyppysuuttimen liitännästä!Sepittäjä kirjoitti:Olen uusi foorumilla ja minulla ongelmana on myös W124 230E: n (-87) käynti. En aloita tätä varten uutta ketjua, vaan jatkan tähän samaan ketjuun, jos sopii...Olen etsinyt ja löytänytkin tietoa ja vianhakuohjeita monenlaisia. Noi korjaamon kirjat aloittaa aika usein polttoainepaineen mittauksella. Alempi kammiohan on on se määränjakajan kyjessä oleva proppu , eikö? Mutta mistä mitataan ylemmän kammion paine? Ja jos järjestelmän paine on ylemmän kammion paine eli 5,3-5,5 bar, niin mikä on alemman? Toisessa paikassa sanotaan 0,5 bar, ja toisessa 0,5bar alle järjestelmän paineen. Vai olenko ihan hukassa?
Tuo 0,5bar alle järjestelmä paineen on oikeampi tulkinta alakammiopaineelle, mutta kuten Atlas totesi vanhemmiten yläkammiopaineet muuttuvat monistakin syistä. Tuo 5,3-5,5bar on tehtaan arvo joka kuluneessa järjestelmässä voi olla alle 5bar ja kone toimii silti hyvin..
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Re: w124 230e käyntiongelmat
Täsmäisku taitaa olla yltiöpositiivista, paremminkin kai tarvittaisiin sarjatulta...heh heh..
Lähtötilanne oli tällainen kun ostin auton: se lähti ihan hyvin käyntiin kylmänä ja kuumana. Kiihdytettäessä, kun kierrokset pysyivät alle 2000 pystyi ajamaan kaupungissa lähes normaalisti. Sitten kun kierrokset olivat välillä 2000-3000 alkoi nykiminen, eikä kaasupolkimen asento oikein tuntunut vaikuttavan. Kierrosten noustua 3000 hyökkää rajusti ja kierrosten ollessa yli 3000 kiihtyvyys on rajua kun vain vaihtaessakaan ei kierrokset putoa alle tuon 3000. Kulkee yli suomessa sallittujen nopeuksien. Sitten kun vauhti saavutetaan alkaa alipaine mittari seilaamaan jatkuvasti, kun kiihdytys on ohi ja nostaa jalkaa kaasulta alipaine mittari putoaa alaasentoon, on siellä noin 5-10sek. se alkaa menemään punaista kohti samalla veto huononee ja vauhti putoaa sitten kun neula on tapissa, kestää ehkä 10-15 sek. kun tulee taas "tehopiikki" ja vetää hyvin ja neula laskee taas alas noustakseen taas uudelleen .. ja taas... ja taas. Tyhjäkäyntiä on käynyt hyvin koko ajan, eikä sammuile itsestään. Näin siis oli ostaessani auton.
Havaintoja: tulpat oli hyvät, mutta sellaiset tuhkan harmaat -->käy laihalla?, co oli ostaessani n.8% --> säädetty n.2%, ilmansuodatin ok, sytkä tarkistettu lampulla, ennakonsäätö tuntuisi toimivan, jakajankansi ja pyörijä ok, tulpanjohdot vaihdettu edellisen omistajan toimesta 2012, samoin ylijänniterele, massamittarin potikka oli kulunut puhki--> tilasin saksan ebaystä uuden ei alkuperäisen, (joka ei ole vielä tullut), massamittarin kumi oli kaasuläpän kiinnityksen kohdata lähes puolikierrosta poikki-->tilasin uuden( ei vielä tullut), pa-pumpun releen sisälle katsoin kaikki näytti hyvältä, ylijännitereleenkin sisälle katsoin, sekin näytti hyvältä. Kattihan tässä on, lambda-anturia en ole tarkastanut.
Tilanne nyt: Koska auto oli pakko saada pajalta kotiin liimasin sikaliimalla kumin ehjäksi. Co säädetty n.2%. Potikan töpselin irroitus ei aiheuta mitään muutosta käyntiin. Ajokäytös muuttui kuitenkin niin, että nyt alipainemittari matka-ajossa seilaa huomattavasti hitaammin ja se tehopiikki ei ole enää niin raju. Kaupunkiajosta tuli kuitenkin hankalaa, kun ei tahdo vastata kaasuun, joten liikennevaloista lähtiessä voi tulla ongelmia kun ei kerää kierroksia. Kylmäkäynnistys muuttui myös tosi pitkälliseksi, lähtee heti käyntiin ja käy tyhjäkäyntiäkin, mutta kun painaa kaasua ottaa kierroksia esim. 2500 ja pudottaa siitä vaikka 2000 ei enää nouse 2500 ilman uusintakäynnistystä, ennen kuin lämpömittari on kivunnut selkeästi yli 40.
Kysymyksiä: Korjaamokirja sanoo massamittarin lautasen asennoksi imukartion ohuimman kohdan, ja antaa mitta-arvoksi "tasalla tai 0,2mm yli", eli vaikuttaa aika tarkalta. Miten tarkkaa se oikeasti on?
Tuossa lukiessani noita muita ketjuja, joku antoi noita reunaehtoja jotka vaikuttaa tuohon sähköohjauksen päällä pysymiseen. Minkälainen ajettava muuten toimiva systeemi on, kun sähkö otetaan pois käytöstä.
Tulipas juttua!!
Eli osia odotellessa, ja viikonloppuna pajalle.
Lähtötilanne oli tällainen kun ostin auton: se lähti ihan hyvin käyntiin kylmänä ja kuumana. Kiihdytettäessä, kun kierrokset pysyivät alle 2000 pystyi ajamaan kaupungissa lähes normaalisti. Sitten kun kierrokset olivat välillä 2000-3000 alkoi nykiminen, eikä kaasupolkimen asento oikein tuntunut vaikuttavan. Kierrosten noustua 3000 hyökkää rajusti ja kierrosten ollessa yli 3000 kiihtyvyys on rajua kun vain vaihtaessakaan ei kierrokset putoa alle tuon 3000. Kulkee yli suomessa sallittujen nopeuksien. Sitten kun vauhti saavutetaan alkaa alipaine mittari seilaamaan jatkuvasti, kun kiihdytys on ohi ja nostaa jalkaa kaasulta alipaine mittari putoaa alaasentoon, on siellä noin 5-10sek. se alkaa menemään punaista kohti samalla veto huononee ja vauhti putoaa sitten kun neula on tapissa, kestää ehkä 10-15 sek. kun tulee taas "tehopiikki" ja vetää hyvin ja neula laskee taas alas noustakseen taas uudelleen .. ja taas... ja taas. Tyhjäkäyntiä on käynyt hyvin koko ajan, eikä sammuile itsestään. Näin siis oli ostaessani auton.
Havaintoja: tulpat oli hyvät, mutta sellaiset tuhkan harmaat -->käy laihalla?, co oli ostaessani n.8% --> säädetty n.2%, ilmansuodatin ok, sytkä tarkistettu lampulla, ennakonsäätö tuntuisi toimivan, jakajankansi ja pyörijä ok, tulpanjohdot vaihdettu edellisen omistajan toimesta 2012, samoin ylijänniterele, massamittarin potikka oli kulunut puhki--> tilasin saksan ebaystä uuden ei alkuperäisen, (joka ei ole vielä tullut), massamittarin kumi oli kaasuläpän kiinnityksen kohdata lähes puolikierrosta poikki-->tilasin uuden( ei vielä tullut), pa-pumpun releen sisälle katsoin kaikki näytti hyvältä, ylijännitereleenkin sisälle katsoin, sekin näytti hyvältä. Kattihan tässä on, lambda-anturia en ole tarkastanut.
Tilanne nyt: Koska auto oli pakko saada pajalta kotiin liimasin sikaliimalla kumin ehjäksi. Co säädetty n.2%. Potikan töpselin irroitus ei aiheuta mitään muutosta käyntiin. Ajokäytös muuttui kuitenkin niin, että nyt alipainemittari matka-ajossa seilaa huomattavasti hitaammin ja se tehopiikki ei ole enää niin raju. Kaupunkiajosta tuli kuitenkin hankalaa, kun ei tahdo vastata kaasuun, joten liikennevaloista lähtiessä voi tulla ongelmia kun ei kerää kierroksia. Kylmäkäynnistys muuttui myös tosi pitkälliseksi, lähtee heti käyntiin ja käy tyhjäkäyntiäkin, mutta kun painaa kaasua ottaa kierroksia esim. 2500 ja pudottaa siitä vaikka 2000 ei enää nouse 2500 ilman uusintakäynnistystä, ennen kuin lämpömittari on kivunnut selkeästi yli 40.
Kysymyksiä: Korjaamokirja sanoo massamittarin lautasen asennoksi imukartion ohuimman kohdan, ja antaa mitta-arvoksi "tasalla tai 0,2mm yli", eli vaikuttaa aika tarkalta. Miten tarkkaa se oikeasti on?
Tuossa lukiessani noita muita ketjuja, joku antoi noita reunaehtoja jotka vaikuttaa tuohon sähköohjauksen päällä pysymiseen. Minkälainen ajettava muuten toimiva systeemi on, kun sähkö otetaan pois käytöstä.
Tulipas juttua!!
Eli osia odotellessa, ja viikonloppuna pajalle.
-
- Mersumies
- Viestit: 2563
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Re: w124 230e käyntiongelmat
Sepittäjä, kuulostaa pahasti siltä kuin olisi massiivisia imu vuotoja, niitä kumi putkia sitten siellä+kaukalo riittää, kaasun vastaavuuteen juuri tuo potikka on avain asemassa, mekaanisella ruiskulla tuo tuntuisi käyvän, ajossa ei sinäänsä muuta eroa kuin korkea kulutus.
Paljonkos kulutus normi ajossa noin, matka ajo 8l, kaupunki 10l sievästi ajettuna allekin jos manuaali ja kaikki suht kunnossa, automaatti sitten taas litran enämpi noin! Jos jotain pahasti pielessä niin kulutus on selvästi korkeampi!
Paljonkos kulutus normi ajossa noin, matka ajo 8l, kaupunki 10l sievästi ajettuna allekin jos manuaali ja kaikki suht kunnossa, automaatti sitten taas litran enämpi noin! Jos jotain pahasti pielessä niin kulutus on selvästi korkeampi!
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Re: w124 230e käyntiongelmat
Kaikki menee mitä antaa, en ole kulutusta sen tarkemmin mitannut, mutta hyvin tuntuu polttoaine kelpaavan. Huomenissa pitäisi tulla myöskin suuttimien alle uudet kumit. Sulakkeet vaihdettiin kaikki uusiin tänään. Onko noissa releissä se tinausta vaativa vika yleensä ihan silminnähtävä?
-
- Mersumies
- Viestit: 2563
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Re: w124 230e käyntiongelmat
Harvemmin kylmäjuotokset silmin havaittavia, vaan vanhemmiten etenkin yj-releessä yleinen vika. Saattaapa hyvällä suurennus lasilla/kellosepän luupilla nähdä nk, kylmäjuotoksen!
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Re: w124 230e käyntiongelmat
minullakaan siinä yj releen johdoissa eikä missään siinä mitään rikkoutumaa näy mutta pakko se on ostaa uusi ja kokeilla. Kaikki muut paikat alkaa olla käyty läpi 

Re: w124 230e käyntiongelmat
Täälläkin yksi juoniva KE-jetti lisää (230E, lamdaton/katiton). Auto käynnistyy aina hyvin, oli sitten kylmä-puolilämmin-80°, ei sahuuta. Kylmänä käynti on tasaista ja kierroslukumittari ei heilahtele, tyhjäkäynti pysyy n. 800rpm:ssä. Veto on myös tasaista/katkotonta ja kaasuun vastaa hyvin.
Mutta, kun moottori alkaa lämmetä ~40° ylöspäin, tyhjäkäynti alkaa aaltoilla ja kierroslukumittari alkaa seilata 600-900rpm väliä, mutta ei kuitenkaan sammu, tulee vähän vaikutelma, että ruisku korjaa viimehetkellä, ettei moottori pääse sammumaan. Kun tyhjäkäynti heiluu, samalla putkesta alkaa kuulua pöhähdyksiä, aivan kuin olisi sytytyskatkoksia, mutta niihin en välttämättä usko. Lämpimänä alkaa ilmetä pientä empimistä kaasua painaessa, eli kadunkulmissa 2-3 vaihteella vedätettäessä tai ylämäkeen isolla vaihteella vähän kiristäessä, tuntuu kuin moottori kohta aivastaisi kuin laihalle menevä kaasutinmoottori.
Katsastusta varten tyhjäkäyntiseos säädettiin 2,5 huitteille, tämä lisäsi nykimistaipumusta lämpimänä aika reilusti (aiemmin edellisellä omistajalla co oli liki 7 ja leimauksen jälkeen oli nostettu 4-5 välille). Aavistuksen kiristin säätöä katsastuksen jälkeen, koska tuolla 2,5 co arvolla ajaminen oli vähän epämukavaa. Eihän tuo toki normaalia ole, että auto ei toimi suositelluilla co-arvoilla.
Eniten ihmetyttää se, että miksi auto pelaa kylmänä kuin kello ja lämmettyään sitten alkaa oireilla
. Jotenkin tuntuisi, että seos pääsisi laihalle, mutta imuvuotoja en ole vielä ainakaan onnistunut paikallistamaan (mahdolliset vikapaikat lueskeltu kyllä tarkkaan forumilta). Polttoaineenkulutus vaikuttaisi menevän maantiellä 8-9 väliin, joten sillä saralla ei ole mitään poikkeuksellista.
Mutta, kun moottori alkaa lämmetä ~40° ylöspäin, tyhjäkäynti alkaa aaltoilla ja kierroslukumittari alkaa seilata 600-900rpm väliä, mutta ei kuitenkaan sammu, tulee vähän vaikutelma, että ruisku korjaa viimehetkellä, ettei moottori pääse sammumaan. Kun tyhjäkäynti heiluu, samalla putkesta alkaa kuulua pöhähdyksiä, aivan kuin olisi sytytyskatkoksia, mutta niihin en välttämättä usko. Lämpimänä alkaa ilmetä pientä empimistä kaasua painaessa, eli kadunkulmissa 2-3 vaihteella vedätettäessä tai ylämäkeen isolla vaihteella vähän kiristäessä, tuntuu kuin moottori kohta aivastaisi kuin laihalle menevä kaasutinmoottori.
Katsastusta varten tyhjäkäyntiseos säädettiin 2,5 huitteille, tämä lisäsi nykimistaipumusta lämpimänä aika reilusti (aiemmin edellisellä omistajalla co oli liki 7 ja leimauksen jälkeen oli nostettu 4-5 välille). Aavistuksen kiristin säätöä katsastuksen jälkeen, koska tuolla 2,5 co arvolla ajaminen oli vähän epämukavaa. Eihän tuo toki normaalia ole, että auto ei toimi suositelluilla co-arvoilla.
Eniten ihmetyttää se, että miksi auto pelaa kylmänä kuin kello ja lämmettyään sitten alkaa oireilla

W124 200D 1988
ex. W124 230E 1987
ex. W124 230E 1987
Re: w124 230e käyntiongelmat
Pitääkö lisäilmaventtiilin olla täysin kiinni lepotilassa? Toimii kevyesti kun antaa sähköä, mutta on pari milliä raollaan, kun on irti. Jos pitää olla kiinni, sitä vissiin säädetään tuolla kuusiokoloruuvilla?
Re: w124 230e käyntiongelmat
noniin ongelmat ratkesivat helpolla loppujen lopuksi. Vika oli yj releen sulakkeissa
nyt kantapään kautta opittua että kaikki helpoimmat kannattaa kokeilla ensiksi




Re: w124 230e käyntiongelmat
Tuli silmäiltyä YJ-releen sulakkeet, ehjät oli, vieressä silmään pisti rele, jossa numerosarja MB 001 545 90 05 KALTSTART STEUERUNG, ohjaako tuo todellisuudessa mitään kylmäkäyntiä, vai onko ihan vaan PA-pumpun rele. Pilottia tuli reilusti suihkittua ruiskun ympäristöön, mutta ainakaan sillä ei alipainevuotoja hypännyt esiin. Aina kun pätkäisy/putkessa pöhähdys sattuu/tyhjäkäynti ravistaa, samalla öljynpainemittari tekee notkahduksen, ehtiikö öp-mittari reagoida tuollaiseen pätkäisyyn, vai voisiko olla jotain sähköhäikästä johtuvaa. YJ-relettä en saanut vielä irroiteltua, tarkoitus kyllä sekin läpikäydä, mutta auto tosiaan käynnistyy hyvin, oli sitten -27 pakkasta tai nuo nykyiset plussakelit.
W124 200D 1988
ex. W124 230E 1987
ex. W124 230E 1987
Re: w124 230e käyntiongelmat
...niin saako tuo tyhjäkäyntiventtiili olla raollaan vai pitääkö olla TÄYSIN kiinni? Ja säädetäänkö sitä sillä kuusiokoloruuvilla?...
Re: w124 230e käyntiongelmat
Kyllä se on auki jonkin verran..itse kaasuläppähän on ruiskun alla kokonaan kiinni ja ton ilmaluistin kautta kulkee kaikki ilma koneeseen ja sillä säädetään tyhjis..sekin jos on paskainen niin eipä toimi tyhjis oikein.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: w124 230e käyntiongelmat
minullakin silti sulakkeet näyttivät kaikinpuolin ehjiltä mutta ongelmat hävisivät kun vaihtoi
Re: w124 230e käyntiongelmat
No niin palataanpa taas tähän aiheeseen.
Nyt on paikallaan uusi määrämittarin potikka ja vastusmittarilla mitattuna vastusalue on katkoton(, toisin kuin vanhalla). Suuttimien alla on uudet kumit, ja määrämittarin alakumi uusi. Kaikki pitäisi siis olla OK. Mittailin myös johtimia moottoritilassa yhteydet näyttää olevan kunnossa. Paitsi kytkentäkaavion mukaan tyhjäkäyntiventtiilille pitäisi olla yhteys ECU kammalta, mutta ei ole kuin toiseen karvaan, yhteys häviää YJ-releelle. Tyhjäkäyntiventtiilin johdon irrotus käydessä kuitenkin vaikuttaa käyntiin. Kannessa on flektin anturin vieressä vihreä kaksinapainen lämpötunnistin joista toinen puoli on pimeä, toinen ok,(mutta ei tunnu oikeen vaikuttavan mihinkään, vaikka muuttaa johtojen paikkaa toisesta toiseen). Lambda antaa mitattaessa järkeviä(erilaisia-)lukemia, eli karvan alle 1v. Potikka säädetty tyhjäkäynnillä arvoon n.0,7v. CO säädetty nyt vain korvakuulolta, eli humppaus pois.
Tilanne ajossa on nyt sellainen, että kun YJ-rele on kiinni tyhjäkäynti on hiukan alle 1000, ja vastaa kaasuun huonosti ja nykii, mutta kun ottaa YJ-releen IRTI, tyhjäkäynti nousee aika tarkkaan tuhanteen ja auto TOIMII HIENOSTI! ??????
Kylmäkäynnistyksiä ei nyt vielä ole kuin tuo yksi, mutta ainakin lämpimänä pelaa ok. Autolla on nyt ajettu n.40km ja nykiminen on poissa, voimaakin ainakin lähes normaalisti, alipaine mittari ei seilaa jatkuvasti. Tällä hetkellä autossa ei tuntuisi olevan mitään vikaa, mutta miksi se toimii vain YJ-rele IRROTETTUNA?
ONKO EHDOTUKSIA?
Nyt on paikallaan uusi määrämittarin potikka ja vastusmittarilla mitattuna vastusalue on katkoton(, toisin kuin vanhalla). Suuttimien alla on uudet kumit, ja määrämittarin alakumi uusi. Kaikki pitäisi siis olla OK. Mittailin myös johtimia moottoritilassa yhteydet näyttää olevan kunnossa. Paitsi kytkentäkaavion mukaan tyhjäkäyntiventtiilille pitäisi olla yhteys ECU kammalta, mutta ei ole kuin toiseen karvaan, yhteys häviää YJ-releelle. Tyhjäkäyntiventtiilin johdon irrotus käydessä kuitenkin vaikuttaa käyntiin. Kannessa on flektin anturin vieressä vihreä kaksinapainen lämpötunnistin joista toinen puoli on pimeä, toinen ok,(mutta ei tunnu oikeen vaikuttavan mihinkään, vaikka muuttaa johtojen paikkaa toisesta toiseen). Lambda antaa mitattaessa järkeviä(erilaisia-)lukemia, eli karvan alle 1v. Potikka säädetty tyhjäkäynnillä arvoon n.0,7v. CO säädetty nyt vain korvakuulolta, eli humppaus pois.
Tilanne ajossa on nyt sellainen, että kun YJ-rele on kiinni tyhjäkäynti on hiukan alle 1000, ja vastaa kaasuun huonosti ja nykii, mutta kun ottaa YJ-releen IRTI, tyhjäkäynti nousee aika tarkkaan tuhanteen ja auto TOIMII HIENOSTI! ??????

Kylmäkäynnistyksiä ei nyt vielä ole kuin tuo yksi, mutta ainakin lämpimänä pelaa ok. Autolla on nyt ajettu n.40km ja nykiminen on poissa, voimaakin ainakin lähes normaalisti, alipaine mittari ei seilaa jatkuvasti. Tällä hetkellä autossa ei tuntuisi olevan mitään vikaa, mutta miksi se toimii vain YJ-rele IRROTETTUNA?
ONKO EHDOTUKSIA?
Re: w124 230e käyntiongelmat
olisko se sitten vaa jotenkin siinä yj releessä vika. koita toisella yj releellä?
Re: w124 230e käyntiongelmat
Jotenkin ecu säätää sitä ruiskua nyt oudosti jos mekaanisella pelaa hienosti...voi olla eha alue väärä...jokin komponentti huonosti toimiva...lisäilmaluisti paskaa ja ei liiku..katkaisin kasuläpällä ei kytke.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: w124 230e käyntiongelmat
Onko kukaan mitannut sitä määrämittarin potikkaa, millaisia vastusarvoja sen tulisi antaa? Se vanha, jossa oli katkoksia näytti enimmillään yli 10kohmin arvoja, mutta tuo uusi ei mielestäni mennyt yli 10k. Mittasin sen kyllä tosi nopeasti, lähinnä vain siksi, että näin että arvot ensin suurenevat ja sitten pienenevät, kun levyä painaa alaspäin. Vanhassa se katkospaikka oli juuri siinä suurimman vastusarvon kohdalla, onko se tyypillistä?
Re: w124 230e käyntiongelmat
Olen myös säätänyt potikkaa niin että löytyy sopiva tyhjis ja kaasuun vastaavuus..arvo ollut ehkä noin 0.45v.
Jos säädät että joku paikka ei ole kanssa kondiksessa tai yleensä ruisku on kulunut kaikilta osiltaan niin etsi kultainen keskitie.
Jos säädät että joku paikka ei ole kanssa kondiksessa tai yleensä ruisku on kulunut kaikilta osiltaan niin etsi kultainen keskitie.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: w124 230e käyntiongelmat
OK. Aamulla huomasin, että kylmäkäynnistys ilman yj-relettä ei oikein onnistu, pärähtelee vain käyntiin mutta ei jaksa käydä. Releen laitto paikalleen ja minuutin verran käyttämistä, rele pois ja kas, taas toimii. Lämpimänä sitten taas pelittää ok. Koitanko nyt vielä hommata kuitenkin uuden yj-releen? Vai mitä veikkaa raati?
Re: w124 230e käyntiongelmat
kyllä mä lähtisin koittamaan mitä tekee uudella Y-J releellä