juha3105 kirjoitti:Tervehdys ja käsipäivää kaikille foorumilaisille!
Tuli ohittamaton tarjous ja vaihdoin teini opelin,herra mersuun. Eli 2.9td väyryseen -98 ja rullattu 300 tkm.
Pari kysymystä,onko lisälämmitin ja lukkoperä vakio varusteita? Ja millasiin huoltoihin kannattaa varautua,muuta kun hitsaamiseen? Kauheasti polttelee jo vaikka auto on vasta huomenna pihassa

moi ja onnitteluni uuden perheenjäsenen johdosta,lukkoperää ei ilmeisestikkään ole vakiona,lisälämmitin sensijaan kyllä on,vebasto tyyppinen,eli voi olla muunkin merkkinen.toisin kuin vastauksissa arvaillaan,tämä moottori ei jaksa pitää lämpötilaa normi ajossa pakkasilla tarpeeksi kuumana.lisälämmitin sijaitsee oikealla puolella keulassa lokasuojan takana....jos tason säätöjärjestelmässä on paine akut rikkoontuneet ajokki pyrkii nostaan perää ylös ja jousitus eliminoituu,eli siitä tulee toivoton pomppija,ihan ku 124T ja jopa 123T siis touring....300tkm..siis juuri ja juuri sisään ajettu....550tkm ja itse vaihdoin vasta jakoketjun eikä olis vielä ollu mitään hätää sen puoleen...sen reilun 500tkm kun olet rullannu ni alat pitään silmällä vänkärinpuolen vitosen kohdilta lohkon ja kannen väliä,niillä kohdin menee öljyporaus läpi ja kansitiivisteessä on o-ring siin kohdin joka antaa ensin myöden,alkaa pitään kykee märkänä..lähinnä siinä klohdin kannattaa vaihtaa kansitiiviste ja samoilla tulilla jakoketju...,laaharit ja ohjurit on täs kohdin vielä niin hyvässä kunnossa ettei niiden vaihtoa kannata suunnitella,eli loppuketju menee vaihtaa uittamalla,sit vitkin pössyytellä sen kuuluisan miljoonan mittariin:)))tällasia suorilla mersun koneilla(tapauskohtainen,usko luotetun asentajan lausuntoon)...auto kuluttaa matka ajossa alle kuuden litran,kuinka paljonalle,riippuu ajatko itse vaiko helluemäntä.kaupungissakin kulutuksessa tosi maltillinen.290td moottorissa mersun insinööreillä tuli munaus,ihan kus vanhoissa mersuissa konsanaan...siitä tuli liian hyvä..harmi vain että munasivat sit käyttäjän näkövinkkelistä ton korin galvanoinnin..jos ajokissasi on ollut valveutunut omistaja,on siihen toden näköisesti vehon toimesta vaihdettukkin jo kaikki ovet takaluukkua myöten ja muuta irti kohtuullisesti saatavaa osaa.teknisesti parempaa ajokkia on mun vaikea mieltää.Uskomaton moottoriltaan,ajattelin et 320cdi pystysi kulutukseltaan sievällä ajolla vielä pienempään kulutukseen,mut pettymys siinä suhteessa oli kyl suuri,sentään cdi...en mittaile paljoo kulutuksia ajokeistani,mut kaiken cdi vaahtoamisen jälkeen vain ajattelin näin olevan.tässä kulutuslukemien seassa voidaan ymmärtää,miksi 290td moottori ei saavuta oikeaa käyntilämpötilaa ilman lisälämmitintä.lämmitin vain käyttäjän ikäväksi ei ole sidottu toimimaan sisätilojen lämmitykseen vain pelkästään antamaan lisälämpöä moottorille.Mulla ei omassani ollu teknisesti mitään vikoja,sen koht kolme vuotta ajoin ja ajoin ja ajoin.koita pitää kori kasassa,tekniikan kans kyl pärjäät maailman tappiin asti,ihmettelen tähän samaan syssyyn,miks ihmeessä mersu alko tehdä V-koneita muitaki ku kasi versioista????hyviä hetkiä sinne:))
edittiä..
juu arska puhuu ku tietää näin se menee,ei riitä lämpöä lähimmäiselle normi kaupunkiajos ilman lisälämmitintä:)sit viel tosta paine akun kypsymisestä,paine akku on jaettu sisältä kahteen osaan kalvolla,toisella puolen on kaasu ja toisel puolen hydrauliöljy joka on samaa merta iskareiden öljypaineen kanssa.kun paine akku rikkoontuu,on se kalvo vika ja kun kalvo rikkoontuu,ajautuu kaasupaine iskareiden ylöspitävällehydrauliikka puolelle ja siitä johtuu perän ylösnousu.jos asiasta ei tiedä,kaasukin menee kiertoon ja purkaantuu ajan kanssa ja ehkä se kovuuskin perässä loivenee,mut tarvii olla tavallisen välinpitämätön kaveri joka pystyy meneen kaikkien hidasteiden yli loikkimalla ja yhtään häiriintymättä siitä:)kirjootusvirheet lasken tasan logitechin langattoman näppärin syyksi,ei jaksa korjaa ihan kaikkee kyl te hoksaatte lähimmän tarkoitukseen sopivan sanan:))jeps,olihan siel muitaki oikeilla aalloilla,moon editoinu jo iha sekapäiseksi asti tätä romaaniani joten antakaat anteex virheet,toivottavast pääasiat voi jollain kooditulinnalla selvittää:(