Uusi mies, "uusi" mese,vanhat iskarit

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
juha3105
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Su 08.03.2015 13:50

Uusi mies, "uusi" mese,vanhat iskarit

Viesti Kirjoittaja juha3105 »

Tervehdys ja käsipäivää kaikille foorumilaisille!

Tuli ohittamaton tarjous ja vaihdoin teini opelin,herra mersuun. Eli 2.9td väyryseen -98 ja rullattu 300 tkm.
Pari kysymystä,onko lisälämmitin ja lukkoperä vakio varusteita? Ja millasiin huoltoihin kannattaa varautua,muuta kun hitsaamiseen? Kauheasti polttelee jo vaikka auto on vasta huomenna pihassa ;)
Viimeksi muokannut juha3105, Ti 10.03.2015 18:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Uusi mies, "uusi" mese.

Viesti Kirjoittaja atlas »

Lukkoperää ei ole ..asr jarruttelee luistoa..webasto taitaa olla yleisempi cdi mersuissa eli luulen että sulla ei ole jos joku ei ole laittanut...siis lisälämpöä ei tolla koneella tartte kuin cdi malleissa joka on sähköllä tai webastolla toteutettu.
Perus vahva kone..eipä siinä erikoista..täällä on sitten neuvoja kuvienkin kanssa jos tulee jotain eteen.

Niin ja tervetuloa joukkoon.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
juha3105
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Su 08.03.2015 13:50

Re: Uusi mies, "uusi" mese.

Viesti Kirjoittaja juha3105 »

Kiitos kiitos. Noh katsotaan mitä huominen ja tulevaisuus tuo tullessaan.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Uusi mies, "uusi" mese.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

tuo kone kyllä jaksaa ainakin joillain pakkasilla kehittää tarvittavan lämmön, että kabiinissa tarkenee. mutta lämpiää aika hitaasti. kulutukseltaan toi on varmaan yksi piheimpiä, mitä tuon kokoluokan autoja on tuossa ikäluokassa olemassa. ihan hyvä perusmoottori normi käyttöön.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uusi mies, "uusi" mese.

Viesti Kirjoittaja arska10 »

pera8x kirjoitti:tuo kone kyllä jaksaa ainakin joillain pakkasilla kehittää tarvittavan lämmön, että kabiinissa tarkenee. mutta lämpiää aika hitaasti. kulutukseltaan toi on varmaan yksi piheimpiä, mitä tuon kokoluokan autoja on tuossa ikäluokassa olemassa. ihan hyvä perusmoottori normi käyttöön.
Kyllä saa peittää syylriä aika hyvin -20 pakkasella jos tuon meinaa saada lämpenemmään 10km matkalla, niin, että puhaltaa kunnolla lämmintä. Noin 60km/h vauhdissa ilman webastoa
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
juha3105
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Su 08.03.2015 13:50

Re: Uusi mies, "uusi" mese.

Viesti Kirjoittaja juha3105 »

Noniin nyt on väyrynen pihassa. Muuten ihan huippu ajolleen,muta taka iskarit sais vaihtaa. Onkohan farmarissa aina ne "säädettävät" iskarit takana? Äkkiä tossa pihalla tihrusteli,mutta ei sieltä oikein mitään näkyny millanen se olisi.
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uusi mies, "uusi" mese.

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Mitä tuo tekee pomppii montuissa vai onko niin kuin kivireki. Jos on, niin hydrauli palloissa se vika piilee. Sori eihän tuossa enää ole noita palloja,
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
juha3105
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Su 08.03.2015 13:50

Re: Uusi mies, "uusi" mese.

Viesti Kirjoittaja juha3105 »

Eikäkun,ei lakkaa pomppimasta ;) Tosin löysinkin jo ohjeen täältä niitten kunnostamiseen.
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uusi mies, "uusi" mese.

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Ton näköinen se iskari on. Onko hydrauli öljy säiliössä öljyä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
juha3105
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Su 08.03.2015 13:50

Re: Uusi mies, "uusi" mese.

Viesti Kirjoittaja juha3105 »

Jaa missähän se säiliö on?
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uusi mies, "uusi" mese.

Viesti Kirjoittaja arska10 »

juha3105 kirjoitti:Jaa missähän se säiliö on?
Kuskin puolella kone pellin alla siinä on sellainen säiliö jossa on musta korkki päällä siinä on mittatikku kiinni
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
juha3105
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Su 08.03.2015 13:50

Re: Uusi mies, "uusi" mese.

Viesti Kirjoittaja juha3105 »

Öljyä oli min. maks. merkkien puleen väliin. Taitaa tulla iskari remppa ;)
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Uusi mies, "uusi" mese.

Viesti Kirjoittaja atlas »

Eiköhän siinä ole pakosti ne paineakut jossakin?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uusi mies, "uusi" mese.

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Onhan ne siellä. Tuossa kuva.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
juha3105
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Su 08.03.2015 13:50

Re: Uusi mies, "uusi" mese.

Viesti Kirjoittaja juha3105 »

Onko,nimittäin nyt on mies yhtä kysymysmerkkiä? Pitää viikonloppuna pengata ja tonkia kunnolla kun on aikaa,paine akut löytyy varmaan takapaksista?
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uusi mies, "uusi" mese.

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Ei kun auton alta niihin menee muutama 6mm hydrali putki
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Uusi mies, "uusi" mese.

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jos pallot on rikki eli kalvot puhki vaahtoutuu öljy ja kaasut pihalle ja tällöin ei ole joustoa..kivireki..toi pomppiminen taas viittaisi iskariinko?...venttiilit sisällä ei toimi?
Haulla tieten saa tietoa...palloja olen vain vaihdellut kivirekiin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uusi mies, "uusi" mese.

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Lankussa mulla oli yksi pallo rikki niin pomppi niin helvetisti. Ei ollut kivireki
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Uusi mies, "uusi" mese.

Viesti Kirjoittaja atlas »

Nää mihin olen itse vaihdellut niin kivirekiä ja molemmat pallot paskat.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
juha3105
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Su 08.03.2015 13:50

Re: Uusi mies, "uusi" mese.

Viesti Kirjoittaja juha3105 »

Vähän vaikea kuvailla,kun ei tiedä millanen se on alkujaan ollu. Mut tuntuu enemmän siltä kuin ois iskarit loppu,paikallaan kun oli ja paino vetokoukusta niin ei ollu mitään vastusta.

Tutkitaan,tutkitaan ei se enää huonommaks voi mennä ;)
juha3105
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Su 08.03.2015 13:50

Re: Uusi mies, "uusi" mese,vanhat iskarit

Viesti Kirjoittaja juha3105 »

Noniin nyt olen diaknosoinut,että takaiskarit on "kuoleentunu".
Elikkä mitenkäs niitä kannattaa alkaa elvyttää,joku venttiili sielä sisällä? Löyty tosiaan tuolto toiselta mb foorumilta ohjeet stefojen yms. vaihtoon. Vuotavan iskarin huolto,mut mun mielestä nää ei kyllä vuoda mitään,ei oo pihalla länttejä(paitsi edellisestä opelista) ;)

http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 008e74e563" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja perän korkeus näyttää ihan hyvältä,mut montussa tosiaan se pomppiminen ei lopu ikinä.

Tosin sellanen tuli vielä mieleen että,voiko tason säätö olla liian "alhaalla" eli koko paino lepää jousien varassa?

Ehkä vähän vaikeasti ja epäselvästi selitetty,toivottavasti ymmärätte.
Nico202
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: To 12.09.2013 19:46
Paikkakunta: satakunta

Re: Uusi mies, "uusi" mese,vanhat iskarit

Viesti Kirjoittaja Nico202 »

Katto nyt ainakin onko se tasonsäädön säätöventtiilin vipu paikallaan siellä auton alla
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Uusi mies, "uusi" mese,vanhat iskarit

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jos koko järjestelmä ei ole toiminnassa eli ei ole olllenkaan painetta järjestelmässä...joo ja toi tanko katso ja voit liikutella sita vipua käydessä kun otat tangon irti että nouseeko ja laskeeko se ...oletko nyt huomannut sitä nousemista ?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 550
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Re: Uusi mies, "uusi" mese,vanhat iskarit

Viesti Kirjoittaja G280E »

juha3105 kirjoitti:Tervehdys ja käsipäivää kaikille foorumilaisille!

Tuli ohittamaton tarjous ja vaihdoin teini opelin,herra mersuun. Eli 2.9td väyryseen -98 ja rullattu 300 tkm.
Pari kysymystä,onko lisälämmitin ja lukkoperä vakio varusteita? Ja millasiin huoltoihin kannattaa varautua,muuta kun hitsaamiseen? Kauheasti polttelee jo vaikka auto on vasta huomenna pihassa ;)
moi ja onnitteluni uuden perheenjäsenen johdosta,lukkoperää ei ilmeisestikkään ole vakiona,lisälämmitin sensijaan kyllä on,vebasto tyyppinen,eli voi olla muunkin merkkinen.toisin kuin vastauksissa arvaillaan,tämä moottori ei jaksa pitää lämpötilaa normi ajossa pakkasilla tarpeeksi kuumana.lisälämmitin sijaitsee oikealla puolella keulassa lokasuojan takana....jos tason säätöjärjestelmässä on paine akut rikkoontuneet ajokki pyrkii nostaan perää ylös ja jousitus eliminoituu,eli siitä tulee toivoton pomppija,ihan ku 124T ja jopa 123T siis touring....300tkm..siis juuri ja juuri sisään ajettu....550tkm ja itse vaihdoin vasta jakoketjun eikä olis vielä ollu mitään hätää sen puoleen...sen reilun 500tkm kun olet rullannu ni alat pitään silmällä vänkärinpuolen vitosen kohdilta lohkon ja kannen väliä,niillä kohdin menee öljyporaus läpi ja kansitiivisteessä on o-ring siin kohdin joka antaa ensin myöden,alkaa pitään kykee märkänä..lähinnä siinä klohdin kannattaa vaihtaa kansitiiviste ja samoilla tulilla jakoketju...,laaharit ja ohjurit on täs kohdin vielä niin hyvässä kunnossa ettei niiden vaihtoa kannata suunnitella,eli loppuketju menee vaihtaa uittamalla,sit vitkin pössyytellä sen kuuluisan miljoonan mittariin:)))tällasia suorilla mersun koneilla(tapauskohtainen,usko luotetun asentajan lausuntoon)...auto kuluttaa matka ajossa alle kuuden litran,kuinka paljonalle,riippuu ajatko itse vaiko helluemäntä.kaupungissakin kulutuksessa tosi maltillinen.290td moottorissa mersun insinööreillä tuli munaus,ihan kus vanhoissa mersuissa konsanaan...siitä tuli liian hyvä..harmi vain että munasivat sit käyttäjän näkövinkkelistä ton korin galvanoinnin..jos ajokissasi on ollut valveutunut omistaja,on siihen toden näköisesti vehon toimesta vaihdettukkin jo kaikki ovet takaluukkua myöten ja muuta irti kohtuullisesti saatavaa osaa.teknisesti parempaa ajokkia on mun vaikea mieltää.Uskomaton moottoriltaan,ajattelin et 320cdi pystysi kulutukseltaan sievällä ajolla vielä pienempään kulutukseen,mut pettymys siinä suhteessa oli kyl suuri,sentään cdi...en mittaile paljoo kulutuksia ajokeistani,mut kaiken cdi vaahtoamisen jälkeen vain ajattelin näin olevan.tässä kulutuslukemien seassa voidaan ymmärtää,miksi 290td moottori ei saavuta oikeaa käyntilämpötilaa ilman lisälämmitintä.lämmitin vain käyttäjän ikäväksi ei ole sidottu toimimaan sisätilojen lämmitykseen vain pelkästään antamaan lisälämpöä moottorille.Mulla ei omassani ollu teknisesti mitään vikoja,sen koht kolme vuotta ajoin ja ajoin ja ajoin.koita pitää kori kasassa,tekniikan kans kyl pärjäät maailman tappiin asti,ihmettelen tähän samaan syssyyn,miks ihmeessä mersu alko tehdä V-koneita muitaki ku kasi versioista????hyviä hetkiä sinne:))
edittiä..
juu arska puhuu ku tietää näin se menee,ei riitä lämpöä lähimmäiselle normi kaupunkiajos ilman lisälämmitintä:)sit viel tosta paine akun kypsymisestä,paine akku on jaettu sisältä kahteen osaan kalvolla,toisella puolen on kaasu ja toisel puolen hydrauliöljy joka on samaa merta iskareiden öljypaineen kanssa.kun paine akku rikkoontuu,on se kalvo vika ja kun kalvo rikkoontuu,ajautuu kaasupaine iskareiden ylöspitävällehydrauliikka puolelle ja siitä johtuu perän ylösnousu.jos asiasta ei tiedä,kaasukin menee kiertoon ja purkaantuu ajan kanssa ja ehkä se kovuuskin perässä loivenee,mut tarvii olla tavallisen välinpitämätön kaveri joka pystyy meneen kaikkien hidasteiden yli loikkimalla ja yhtään häiriintymättä siitä:)kirjootusvirheet lasken tasan logitechin langattoman näppärin syyksi,ei jaksa korjaa ihan kaikkee kyl te hoksaatte lähimmän tarkoitukseen sopivan sanan:))jeps,olihan siel muitaki oikeilla aalloilla,moon editoinu jo iha sekapäiseksi asti tätä romaaniani joten antakaat anteex virheet,toivottavast pääasiat voi jollain kooditulinnalla selvittää:(
W163 400 cdi
juha3105
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Su 08.03.2015 13:50

Re: Uusi mies, "uusi" mese,vanhat iskarit

Viesti Kirjoittaja juha3105 »

Kiitos hyvästä vastauksesta. Just tässä montulla kattelin tota perää. Tanko oli paikoillaan,otin irti käytin molemmissa ääripäissä ei laskenu eikä noussu. Annoin jenkaa ja odottelin tovin mut aika mykältä näyttää. Kattelin konehuoneesta sitä öljy säiliötä ja näytti öljy kiertävän. Ja nyt syytän kirjotus virheistä pää osin samsungin kännykkää ;)

Myyjältä kuulin edellisestä omistajasta...e ollut penaalin terävin kynä,tuli kaupoille ilman ilmotus osaa,ei ollu henkkareita,hukkas lompakon yms. muuta "pientä" sekoilua.
Viimeksi muokannut juha3105, To 12.03.2015 19:39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
juha3105
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Su 08.03.2015 13:50

Re: Uusi mies, "uusi" mese,vanhat iskarit

Viesti Kirjoittaja juha3105 »

Ja löysin tosiaan tuolta panelin alta lisä lämmittimen nappulat. Laitoin päälle,puhallin ja vedenkierto rupes toimimaan,mutta lämmitin ei syttynyt. Moottori oli tosin lämmin vielä,mutta paneudutaan siihen myöhemmin. Laitetaan perä eka kuntoon. ;)
juha3105
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Su 08.03.2015 13:50

Re: Uusi mies, "uusi" mese,vanhat iskarit

Viesti Kirjoittaja juha3105 »

Oisko tarjota ehdotuksia miten tästä eteenpäin?
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uusi mies, "uusi" mese,vanhat iskarit

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Niin missä asiassa tarkoitatko tuota lisälämmitintä.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
juha3105
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Su 08.03.2015 13:50

Re: Uusi mies, "uusi" mese,vanhat iskarit

Viesti Kirjoittaja juha3105 »

Ei nyt paneuduta siihen lämmittimeen (webasto/eber) vielä,vaan tuohon persiiseen. Niinku aikasemmin laitoin, kork.säätimen tanko oli paikoillaan,mutta kääntely ei nostanu/laskenu perää. Öljy kiertää ainakin säiliöstä katottuna.
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uusi mies, "uusi" mese,vanhat iskarit

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Otiko sen tangon irti ja käänsit ensin toiseen ääri asentoon ja odotit ja sitten toiseen asentoon. Kyllä sen perän ainakin pitäisi laskea. Vaikkei nousisaan
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Vastaa Viestiin