W202 lämmityslaite puhaltaa vain kylmää ja kuumaa?!?!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
miaho
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 09.10.2004 18:46

W202 lämmityslaite puhaltaa vain kylmää ja kuumaa?!?!

Viesti Kirjoittaja miaho »

Terve vaan,
Diesel mersuni lämmityslaite toimii tavalla joka ei miellytä. Kahdella rullalla varustettu systeemi joko puhaltaa täysin kylmää tai täysin kuumaa ilmaa. Kylmänä käynnistettäessä se puhaltaa jonkin aikaa vain kuumaa kunnes tupa on niin kuuma että on pakko napsauttaa kelat OFF asentoon. Kylmää se alkaa itsekkin puhaltamaan joskin sitten vasta kun auto on jo sauna :)

Kysymyksiä: Onko lämmitysjärjestelmässä jonkinlainen säätöominaisuus, esim. termostaattiohjattu? Keloissa ei ole lämpötiloille numeroarvoja, ainoastaan värikoodit sin. valk. ja pun.
Haisteleeko järjestelmä jostain sisätilan lämpötilaa ja jos niin missä on mahdolliset anturi(t)?
Voiko ko. vika olla sähköisesti ohjatun vesiventtiilin tarttumista ja jos niin onko vika itse korjattavissa?
Koitin etisä ko. venttiiliä konehuoneen tulipellin läpimenevistä vesiletkuista mutta en löytänyt eli missäköhän se mahtaa olla?

Kiitos jo etukäteen vastauksista.

Terveisin

rookie MB C 220 D omistaja
ja vuosimalli on -94
Mikko Aho
C 220 D 94
Avatar
Miljoona(tuntia)
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: Su 15.02.2004 21:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miljoona(tuntia) »

Todennäköisesti sinnullakin löytyy ne mollukat syylärin reunoilta.
Ravistele ja koputtele niitä,ovat jumissa.
Sitten osta uudet tilalle,ovat hintavat.
miaho
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 09.10.2004 18:46

Mollukat syylärin reunoilla?

Viesti Kirjoittaja miaho »

Mitä mollukoita tarkoitat? Onko ne jossain vesiletkussa ja mitä ne tekee?
Onko niitä useita?

t.tietämätön
Mikko Aho
C 220 D 94
jere
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: Pe 02.07.2004 10:15
Paikkakunta: oulu

Re: Mollukat syylärin reunoilla?

Viesti Kirjoittaja jere »

miaho kirjoitti:Mitä mollukoita tarkoitat? Onko ne jossain vesiletkussa ja mitä ne tekee?
Onko niitä useita?

t.tietämätön
tervepä terve,
kyseessä taitavat olla magneettiventtiilit, haulla löytyy paljon tietoa aiheesta
t. jere
Hopo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ti 05.10.2004 21:19

Viesti Kirjoittaja Hopo »

Minun c 220 bensamallissa -94 kyseiset lämmityslaitteen hanat löytyy sen ison muovikopan alta joka on oikeanpuoleisen lokasuojan takaosan vieressä.
Tuntuu vain että vika voisi olla jossain muualla jos molemmat puolet rikki, eli toimivat samalla tavalla. Aika epätodennäköistä että molemmat olisivat rikkoutuneet yhtä aikaa. Auton sisällähän on jokin lämpötila-anturi tms.
Joskus olen kuullut että ne lämppärin säätörullat olisivat menneet rikki, mutta ei tarkempaa tietoa.
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Ettei vaan olis lämmön säädön ohjaupaneelissa olevan piirilevyn trimmeri potentiometrin ( lämmönsäätö ) juotokset murtuneet.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
miaho
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 09.10.2004 18:46

Viesti Kirjoittaja miaho »

Hyviä ideoita satelee, täytyy ryhtyä kuorimaan autoa ja koittaa katsoa mitä ne mangneettiventtiilit on syöny (jos löydän niitä). Samalla pitänee riisua konsolista lämmönsäätörullat ja tutkia niitä.

Missä mahtaa olla sisätilassa oleva lämpötila anturi ja onko semmoista ylipäätään? Eli onko noin vanhan auton lämmitysjärjestelmässä jotain säätö toimintoa vai pitäisikö sen toimia ihan perinteisesti....punaisella kuumaa ja sinisellä kylmää...valkoisella jotain siltä väliltä.
Mikko Aho
C 220 D 94
Avatar
Miljoona(tuntia)
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: Su 15.02.2004 21:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miljoona(tuntia) »

Tarkoitin niilä mollukoilla niitä 2 osaa jotka ovat kiinni kumilenksuilla
syylärin reunoilla.
Niissä on alipaineletkut+sähköliittimet.
Vehossa yleensä vaihtavat juuri ne,ovat heikkoa tekoa.
miaho
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 09.10.2004 18:46

Viesti Kirjoittaja miaho »

Avasin tänään ne magneettiventtiilit sieltä kartanlukijan puolelta sen mustan muovin alta. Männissä oli pientä tahnaa joten mene ja tiedä että auttaako tämä asiaa. Nopealla koelenkillä näyttäisi siltä että systeemi jopa osaisi puhaltaa keskilämmintäkin ilmaa. Nyt pitää päästä on the road pidemmälle matkalle jotta pääsee testaamaan että toimiiko järjestelmä nyt kunnolla.

Noita mollukoita syylärin renunoilla en ole vielä tutkinut ( en muistanut ) joten se on sit seuraava kohde mikäli auto osoittautuu saunaksi.

Kiitoksia hyvistä vinkeistä, pitää jakaa tieto muillekin jos vaikka joku siitä hyötyisi.
Mikko Aho
C 220 D 94
Avatar
PKivireki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Su 04.01.2004 00:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja PKivireki »

miaho kirjoitti:Avasin tänään ne magneettiventtiilit sieltä kartanlukijan puolelta sen mustan muovin alta. Männissä oli pientä tahnaa joten mene ja tiedä että auttaako tämä asiaa. Nopealla koelenkillä näyttäisi siltä että systeemi jopa osaisi puhaltaa keskilämmintäkin ilmaa. Nyt pitää päästä on the road pidemmälle matkalle jotta pääsee testaamaan että toimiiko järjestelmä nyt kunnolla.

Noita mollukoita syylärin renunoilla en ole vielä tutkinut ( en muistanut ) joten se on sit seuraava kohde mikäli auto osoittautuu saunaksi.

Kiitoksia hyvistä vinkeistä, pitää jakaa tieto muillekin jos vaikka joku siitä hyötyisi.
Minä pääsin 124sen farkun lämmönsäätö-ongelmista juuri puhdistamalla magneettiventtiilit perusteellisesti. Nyt toimii lämppäri niinkuin pitääkin! Jihuu! Onnistumisen iloa!

Pari vinkkiä ainakin jos 124sen megneettiventtiileitä puhdistele:
- teippaa venttiilipohjat yhteen ettet vahingossakaan riko niille meneviä ohuita metallilankoja.
- patapata oli hyvä tarvike puhdistuksessa.

Kiitoksia vielä kaikille vikavinkkejä antaneille.
miaho
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 09.10.2004 18:46

Viesti Kirjoittaja miaho »

Nyt toimii :D

Ainakin tänään puhalsi aah niin mukavaa haaleaa ilmaa. Eli mankkuventtiilit puhtaaksi ja homma toimii.
Mikko Aho
C 220 D 94
Avatar
Juhis.
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2328
Liittynyt: Ti 08.04.2003 01:12
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

Samanhenkistä ongelmaa 94 / C180:ssä, magneettiventtiilit puhdistettu, lämmönsäätöpaneeli purettu, ei irtoaisia liitoksia. Kun liittimen ottaa "närhenmunien" luota irti, tulee molemmilta puolilta vain kuumaa, (jos tässä siis sama logiikka kin W124:ssä, liittimen ollessa irti magneetti venttiilit säätyvät niin että tulee vain kuumaa ilmaa), liittimen ollessa kiinni oikealta tulee vain kuumaa, ja vasemmalta vähän viileämpää.

Mittailin vielä jänniteitä "nähenmunille" menevästä liittimestä, jännite vaihteli 1.53-1.55 V välillä, onkohan yhtään oikeat jännitteet? Aika pieni tuo ero ainakin.

Noihin en ole vielä perehtynyt noihin mainituihin syylärin lähellä oleviin komponentteihin, mutta pitää etsiskellä vielä sellaisia, jos ei vika muuten selviä. Kaikesta pääsellen vika olisi kuitenkin lämmönsäätimissä, vaikkei niissä mitään silminhavaittavaa vikaa olekkaan. :roll:

Vai onko arvon asiantuntijoilla muita ideoita?
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Vastaa Viestiin