W202 etuovien pahvien vaimennus

Kaikki autostereoihin ja oheislaitteisiin liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Tuomaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: To 29.04.2010 20:07
Paikkakunta: Tampere

W202 etuovien pahvien vaimennus

Viesti Kirjoittaja Tuomaa »

Tarkoituksena ruveta jossain kohtaa parantelemaan w202 vm. 2000 etupään äänentoistoa.
Kysymys kuuluukin, että kuinka hyvin etuovet ovat vaimennettu valmiiksi?
6.5" midbasson saa oveen paikalleen helposti soviteadapterilla.
Tarkoituksena tehdä kerralla ja kunnolla :)
Kajari potkii suoraan ovikoteloon niin pääseekö "luukutus" rämisyttämään ovipahvia.
Autossa on ovissa airbagit niin kuinka hankalaa pahvien ja ovikotelon vaimennus on, mikäli se sellaista vaatii?
MB W124 CE & MB W202

"Kyllä se nyt mersu pitää olla, vaikka ovet tippuis"
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5265
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W202 etuovien pahvien vaimennus

Viesti Kirjoittaja S202 »

Pahvit ovat sellasta kuitumateriaalia eli niihin ei ainakaan noi butyylimatot tartu. Se taitaa olla itsessään jo vaimentavaa joten en lähtisi siihen mitään lasikuituakaan liimailemaan. Sivubägi on ovessa kiinni, joten tuossa pahvin irrotuksessa ei oo mitään ihmeellistä. Sen voi myös irrottaa, jolloin siitä reijästä pääsee vaimentamaan oven ulkopellin paremmin, ja sitten ne välipellin isot reijät pitäis saada tukittua. Tuo matto toimii siinä hyvin, kun laitta molemmin puolin niin että ne matot sitten liimautuu toisiinsa kiinni. Kaiutin jämäkästi kiinni, välipelti tukkoon niin kyllä se jo pitäis hyvä olla.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 860
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: W202 etuovien pahvien vaimennus

Viesti Kirjoittaja -230k- »

Itsellä kokemusta vaan prefaceliftista. mutta siinä ainakin alkaa pahvit ja muovit resonoimaan jos jtn kunnon erillis sarjaa vahvarilla ajettuna, alkuperäinen vaimennus ovissa olematon,joku littana bitumimatonpätkä tais olla oven sisällä. Vaimensin ovipahvin sekä oven pintapellin sisäpuolen sekä oven rungon. erityishuomiota midin ympäristöön. silent coatia itse laitoin.
Hifisteliä laittaisi ehkä myös kaikkien johtojen ja ovessa olevien kaapeleiden/vaijereiden sekä ovipahviin paikotellen jtn perhmeää tarrapinnalla varustettua vaahtomuovia. Ettei ne rämise siellä.
Faceliftista ei tosiaan ole tarkkaa tietoa onko erilainen.
w447 114CDI -15
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
Avatar
Tuomaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: To 29.04.2010 20:07
Paikkakunta: Tampere

Re: W202 etuovien pahvien vaimennus

Viesti Kirjoittaja Tuomaa »

Tarkoituksena juurikin asentaa kunnollinen erillissarja eteen ja tehdä vaimennuksen hyvin.
Ettei midin potku häviä resonointiin.
Silent coatia tulen melko varmasti laittamaan oviin.
Kysymys kuuluukin:
Ovikotelon pinnat tulee puhdistaa hyvin, että matto tarttuu sinne.
Tuleeko kentien eteen ongelmia ruostumisen kanssa, kun kotelosuoja aineet pyyhitään pois ja kotelot vuorataan matolla?
MB W124 CE & MB W202

"Kyllä se nyt mersu pitää olla, vaikka ovet tippuis"
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 860
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: W202 etuovien pahvien vaimennus

Viesti Kirjoittaja -230k- »

Ei mulla ainakaan mitään kotelosuojaa ollut ovissa sisällä,normi maalipinta. Ei tule ongelmia kunhan jättää oven sisältä sen alaosan,eli alimmat 2 cm vapaaksi matosta.
Kosteuteen liittyvä ongelma taas on että miten suojaat ovipahvin ja elementin lasitiivisteen kautta tulevalta vedeltä ,kun orkkis kaiuttimen muovisuojat ja ovipahvin suojamuovi on suuri kiusaus heittää pois,tähän en osaa vastata,voi aiheuttaa ongelmia vuosien päästä?tai sitten ei.
Ja tuonne ei mene kauhean isot midit ilman että leikkaa kaiuttimen takaa peltiä pois,myös ikkuna tulee ala asennossa kovin lähelle ,kannattaa koe sovitella jossei halua oven peltiä muokata tai laittaa korokepalaa kaiutinsovitteeseen.

rainbow ja focalin n200e normi 2 tie sarjoja olen w202 koriin saanut mahtumaan ilman isompia muutoksia vaikka tilaa ei niilläkään jäänyt liikaa. voin kaivella tarkemmat mallit jos kiinnostaa. Muutaman muun laatumerkin midit ei mahtuneet suoraan,kyllä sinne ainakin dls jotain samanhintasta mallia soviteltiin huonommalla menestyksellä.
w447 114CDI -15
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
Avatar
Tuomaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: To 29.04.2010 20:07
Paikkakunta: Tampere

Re: W202 etuovien pahvien vaimennus

Viesti Kirjoittaja Tuomaa »

Kiitoksia hyvästä ohjeistuksesta!
Tinneri taitaa olla hyvää peltipintojen putsaukseen, että saa matot tarttumaan?
Lähinnä kiinnostaisi noiden mallien upotussyvyys, mitä olet saanut mahtumaan paikoilleen helposti.
Olen miettinyt alustavasti Rainbow Germanium GL-C6.2 Active erillissarjaa.
Entisessa w202 oli juurikin tuo mainitsemasi kosteusongelma.
Entinen omistaja oli muokannut kajaripaikkoja ja lasitiivisteen vedet valui midejen päälle.
Tämän kanssa pitää tässä kulkineessa olla hereillä ja rakentaa paikat silmällä pitäen tätä ongelmaa.
MB W124 CE & MB W202

"Kyllä se nyt mersu pitää olla, vaikka ovet tippuis"
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 860
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: W202 etuovien pahvien vaimennus

Viesti Kirjoittaja -230k- »

tinnerillä saattaa lähteä maalitkin joten kannattaa varovasti ainakin ensin koittaa jääkö värit valkoseen rättiin.

Focal PS 165V Upotussyvyys: 66mm Magneetti: 85mm
Rainbow SL-C 6.2 Asennussyvyys (mm) 65

tommosia on sinne laitettu ja liikaa ei ole ylimääräistä tilaa jäänyt.dls rm6 todettiin jostainsyystä liian isoksi ollakseen bolt on. muokkaamalla sitten varmaan isompikin mahtuu.
w447 114CDI -15
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
Avatar
Tuomaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: To 29.04.2010 20:07
Paikkakunta: Tampere

Re: W202 etuovien pahvien vaimennus

Viesti Kirjoittaja Tuomaa »

Voi olla, että muokkaus hommia tulee eteen!
Tarvii vaan nyt päättää mitkä midit hommaan ja lähteä rakentamaan paikkoja siltä pohjalta.
MB W124 CE & MB W202

"Kyllä se nyt mersu pitää olla, vaikka ovet tippuis"
Avatar
Tuomaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: To 29.04.2010 20:07
Paikkakunta: Tampere

Re: W202 etuovien pahvien vaimennus

Viesti Kirjoittaja Tuomaa »

Auton hifistäminen saatu kunnialla purkkiin!

Mideiksi tuli DLS MS6, eli ovien muokkaus tuli eteen.
Motonetistä löytyi AIV:n 6.5" sovitteet oviin.
Niiden pohjalta lähdin rakentelemaan kaiutinpaikkoja oviin.

Kuva

Sovitteella hahmottelin paikan ja pellin leikkaus kävi helposti painekäyttöisellä rautasahalla.

Orkkis kajareissa on takana muovikupit, jotka estävät sadeveden valumisen elementin päälle.
Nyt kun olin muokannut paikkoja, piti keksiä uusi ratkaisu sille, ettei vesi pääse valumaan elementtien päälle.

Päädyin ratkaisuun, että vääntelin pellistä elementille "katon" joka suojaa valuvilta vesiltä.

Kuva

Molemmille puolille samat sävelet, sovitteet paikoilleen ja sikaflexillä paikat tiiviiksi!

Kuva

Paikat onnistuivat hyvin ja midit potkivat mukavasti!
Olen joutunut purkamaan ovet pariin otteeseen ovipahvien räminöiden takia.
Pääsin suht hyvään lopputulokseen laittamalla ovien välipellit tukkoon ja vaimentamalla ovipahveja lisää.
Ovikoteloiden puhdistukseen hyväksi tuotteeksi havaitsin Motonetistä Motoxin jarrupuhdistus sprayn, huokean hintanen tuote (3,90€ purkki)
Peltipinnasta tuli puhdasta ja vaimennusmatto jämähti mukavasti paikoilleen.
MB W124 CE & MB W202

"Kyllä se nyt mersu pitää olla, vaikka ovet tippuis"
Vastaa Viestiin