Akku tyhjeni veden lisäyksen jälkeen
Akku tyhjeni veden lisäyksen jälkeen
Kummalista sattui. Nimittäin kurkkasin toissailtana wanhan mersun akkuun että onkohan siellä vettä. Ei sillä, akku oli toiminut tosi hyvin, muuten vaan.
Vettä oli, mutta lisäsin sitä sen verran että pinta nousi siihen täyttöaukon putkilon alareunaan. Sen jälkeen vettä olikin itsestään valunut ulos akusta (sinä on ylivuotoreikä kannen sivussa) ja oli kadottanut virrat, ominaispaino punaisella eikä jaksanut startata. Päävirtakytkin oli poissa päältä.
Laitoin lataukseen ja tarttee huomenna illalla katsoa mikä on tilanne, lähti kuitenkin ottamaan vastaa 3 A virtaa ( taitaa olla liian vähän? ). En edes tiedä akun kokoa saatikka mallia, taitaa olla joku jenkkimalli (kokomusta), eli siis vähintään 4 vuotta vanha.
Vettä oli, mutta lisäsin sitä sen verran että pinta nousi siihen täyttöaukon putkilon alareunaan. Sen jälkeen vettä olikin itsestään valunut ulos akusta (sinä on ylivuotoreikä kannen sivussa) ja oli kadottanut virrat, ominaispaino punaisella eikä jaksanut startata. Päävirtakytkin oli poissa päältä.
Laitoin lataukseen ja tarttee huomenna illalla katsoa mikä on tilanne, lähti kuitenkin ottamaan vastaa 3 A virtaa ( taitaa olla liian vähän? ). En edes tiedä akun kokoa saatikka mallia, taitaa olla joku jenkkimalli (kokomusta), eli siis vähintään 4 vuotta vanha.
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Olen itse saanut kerran yhden akun pilalle sillä, että akkuveden pinta oli huomaamattani laskenut kovin alhaalle ja uuden veden lisäys + vanhat aineet akun sisällä eivät riittäneet hapottamaan sitä tarpeeksi. Ei ottanut enää latausta.
Toisaalta, kuten täällä on jo noteerattu, niin akut ovat sittenkin nykyään niin halpoja, kiitos kilpailun, että uusi akku 3-4v välein ei ketään vie konkurssiin.
Se ei maksa kuin reilu 10e/v.
Tosin eräs akkukauppias sanoi, että nämä uudet akut eivät kestä enää kuin pari vuotta ? Tiedä häntä sitten, itselläni oli Bilteman akku yli 5v moitteetta eräässä ed.autossa.
Toisaalta, kuten täällä on jo noteerattu, niin akut ovat sittenkin nykyään niin halpoja, kiitos kilpailun, että uusi akku 3-4v välein ei ketään vie konkurssiin.
Se ei maksa kuin reilu 10e/v.
Tosin eräs akkukauppias sanoi, että nämä uudet akut eivät kestä enää kuin pari vuotta ? Tiedä häntä sitten, itselläni oli Bilteman akku yli 5v moitteetta eräässä ed.autossa.
No sitähän minäkin mietin, nimittäin vesi oli tehty Finexin ioninvaihtopatruunalla (töissäan55 kirjoitti:Oliko varmaan akkuvettä?

Mutta , tunnustetaan nyt foorumilla julkisesti, aikaisen miehen poikamainen hätäily; koska mersuni on maannut faijan tallissa jo pari viikkoa kohennustöiden alla ja nyt kun pakkaset on tulleet niin pitäisi saada auto varsinaiseen talliin sitten. Eli, tänään kun akku oli ollut latauksessa melkein vuorokauden niin ominaispainot oli OK. Siitä sitten kokeilemaan, virrat päälle ja samanlainen naukaisu kuului bensapumpusta. Startti sanoi naks.
Vika oli päävirtakatkaisimessa, se oli täynnä ruosteenkeltaista vettä johtuen perjantaisesta moottorinpesusta. Pitää kuivattaa ja hioa kontaktipintoja - tai sitten ostaa kokonaan uusi. Eilen kun ominaispainoja katsoin niin (puhdas) vesi oli seissyt akussa eikä ollut siis sekoittunut.
Aina oppii uutta. Tuo veden lisääminen on kuulemma johtanut joskus akun oikoseen menoon, kertoi eräs remonttimies. Eli ei sekään huuhaata.
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Juu ei ole ihan huuhaata, se on kemiaa, josta en kyllä mitään ymmärrä mutta....Tuo veden lisääminen on kuulemma johtanut joskus akun oikoseen menoon, kertoi eräs remonttimies. Eli ei sekään huuhaata.
Se akun tyhjeneminen johtu siitä että, (nyt kun muistais kaikki termit oikein viisaat korjatkoon), kun akussa on elektrolyyttinä rikkihappoa ja lisäksi vettä.
Pitää olla ns akkuvettä joka ei johda sähköä. kraanavesi ei kelpaa.
Ajan myötä (ja veden laskiessa) rikkihappo on sulfinoitunut (imeytynyt ja paakkuntunut jollaintapaa) lyijylevyihin, akku toimii, ja ottaa virtaa. Sitten kun sinne lisätään vettä akun tasapaino järkyy, eli eletrolyysi loppuu ja virrat häviää. jos joutuu latamaan lataus täytyy tehdä pienellä virralla useamman päivän. Vanhat akut voi myös mennä oikosulkuun siten että lyijylevyistä on murentunut ajansaatossa muruja akun pohjalle ja kun niitä on riittävästi niin akkun lyijylevyt on kontaktissa/oikosulussa toisiinsa.
Näin se muistaakseni jotenkin seikkaperäisesti menee.
//// AMG Owners Club Finland
S203 C30 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 kompura -98
S203 C30 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 kompura -98
Joo, hauska lukea näitä kokemuksia eri akkumerkeistä. Kävin juuri eilen ostamassa eukon Kadettiin -91 uuden akun. Myyjä suositteli Banner akkua pitkäikäisenä, sille sai jopa 2v takuun.Maksoi 62e.0090463 kirjoitti:Omassa autossani on vieläkin alkuperäinen akku, akulla on ikää 15v ja
kilometrejä nähnyt 165 tkm. Veden lisäyksen jälkeen akku toimii edelleen
moitteettomasti. Saapa nähdä milloin akku tulee tiensä päähän.
Akku on muuten Vartan 100ah.
En oikein enää muistanut koska edellinen Varta merkkinen oli siihen vaihdettu, mutta huoltokirjasta löysin omat merkintäni, että v. 95 sen vaihdoin eli se kesti sitten 9v. Tehdasakku kesti siinä uudesta vajaa 4v, merkkiä en muista.
Jos tästä ja edellisestä kirjoituksesta jotain johtopäätöstä voi vetää, niin kyllä laatuakku on hintansa väärti ja ainakin tuo Varta kestää. Muistaakseni niin sitä teeveessäkin aikanaan mainostettiin.
Joo, noin se suurin piirtein tapahtuu.Hoo Moilanen kirjoitti:Juu ei ole ihan huuhaata, se on kemiaa, josta en kyllä mitään ymmärrä mutta....Tuo veden lisääminen on kuulemma johtanut joskus akun oikoseen menoon, kertoi eräs remonttimies. Eli ei sekään huuhaata.
Se akun tyhjeneminen johtu siitä että, (nyt kun muistais kaikki termit oikein viisaat korjatkoon), kun akussa on elektrolyyttinä rikkihappoa ja lisäksi vettä.
Pitää olla ns akkuvettä joka ei johda sähköä. kraanavesi ei kelpaa.
Ajan myötä (ja veden laskiessa) rikkihappo on sulfinoitunut (imeytynyt ja paakkuntunut jollaintapaa) lyijylevyihin, akku toimii, ja ottaa virtaa. Sitten kun sinne lisätään vettä akun tasapaino järkyy, eli eletrolyysi loppuu ja virrat häviää. jos joutuu latamaan lataus täytyy tehdä pienellä virralla useamman päivän. Vanhat akut voi myös mennä oikosulkuun siten että lyijylevyistä on murentunut ajansaatossa muruja akun pohjalle ja kun niitä on riittävästi niin akkun lyijylevyt on kontaktissa/oikosulussa toisiinsa.
Näin se muistaakseni jotenkin seikkaperäisesti menee.
Ihan ensiksi, veden pitää tosiaan olla puhdasta, mielellään ionivaihdettua. Huoltsikoilla myytävä "akkuvesi" ei välttämättä ole kovin puhdasta, mutta tietysti parempaa kuin kraanavesi, jota ei missään tapauksessa saa käyttää.
Köyhän miehen akkuvettä saa vesisateella. Muutaman minuutin sateen jälkeen puhdas astia (muovi-, ruostumaton tai posliiniastia) avotaivaan alle (ei rännin alle!) ja sitä vettä voi käyttää vallan mainiosti akkuvetenä. Älä kerää vettä heti sateen alettua, koska ensimmäisten pisaroiden mukana tulee ilmassa leijuva moska alas.
Voi myös tislata, jos omistaa pontik.... ei kun akkuvedentislauslaitteet.
Miksi vanha akku simahtaa, kun lisätään vettä? Rikkihappo reagoi ajan mittaan lyijyn kanssa, jolloin levyjen pinnalle muodostuu jauhomaista lyijysulfaattia. Kun sitten lorotetaan vettä, tuo jauhomainen aine irtoaa ja painuu akun pohjalle. Kun sitä on tarpeeksi, kennojen väliin tulee oikosulku ja...poks, siinä meni akku. No, ei nyt ihan oikeasti räjähdä, mutta kaput se kuitenkin on.
Jos joku viitsii kaivaa foorumin kätköistä, niin sieltä löytyy joskus kirjoittamani ohje akun uudistamisesta ja nesteiden dekantoinnista. Toimii ihan kohtuudella, olen uudistanut monta simahtanutta akkua sillä konstilla.
Muistakaa kuitenkin, että nesteiden kanssa lotratessa tulee suojautua riittävän hyvin. Syövyttää luonnonkuidut ja tekee silmässä kipeätä jos roiskahtaa. Ensiapuna silmään on jatkuva huuhtelu puhtaalla vedellä ja pika-pikaa lekuriin.
Muualta hapon saa kätevästi neutraloitua ruokasoodalla, joka on vahvasti emäksinen. Niin kauan uutta soodaa, kunnes kuohuminen lakkaa. Sen jälkeen huuhtelu vedellä. Olen kerran pelastanut bemarin takapaksin ruokasoodalla, kun akku kellahti kumoon ja nesteet valui paksin pohjalle. Vuoden jälkeen ei ollut pienintäkään ruostumaa kyseisessä paksissa.
Itse olen käyttänyt kärryssäni neljä vuotta sitten ostamaani 60 Ah:n halpisakkua, joka on toiminut erinomaisesti kelistä riippumatta. Maksoi muistaakseni 30 egeä Keltaisessa Pörssissä. Samoja akkuja saa nykyäänkin lähes samalla hinnalla.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Pitipäs taas pitkästä aikaa refuntsia miten tuo lyijyakku oikein toimiikaan.
Sen toimintahan perustuu ns. "Double Sulphate Principle":en, jossa akun ollessa varattuna katodi on Pb ja anodi PbO2.
Reaktiot akkua purettaessa molekyylitasolla ovat:
Katodilla(-): Pb + H2SO4 + O --> PbSO4 + H2O + 2e (happi luovuttaa elektronit),ja
Anodilla(+): PbO2 + H2SO4 + 2H + 2e --> PbSO4 + 2H20 (vedyt ottavat elektronit vastaan)
Eli katodi luovuttaa 2 elektronia (pelkistyy), jotka sitten kiertävät johtimien kautta anodille (joka hapettuu = ottaa vastaan nuo elektronit), aikaansaaden sähkövirran. Samalla sekä katodi että anodi sulfanoituvat, johon kuluu 2 rikkihappo- ja 1 vesimolekyyli, ja tilalle syntyy 3 vesimolekyyliä (elektrolyytti laimenee).
Akun varaus tapahtuu päinvastaisessa järjestyksessä eli kokonaisuutena nettona:
PbO2 + Pb + 2H2SO4 <--> 2PbSo4 + 2H20
Tuosta voi sitten yrittää miettiä mitä veden lisäys systeemiin vaikuttaa
Sen toimintahan perustuu ns. "Double Sulphate Principle":en, jossa akun ollessa varattuna katodi on Pb ja anodi PbO2.
Reaktiot akkua purettaessa molekyylitasolla ovat:
Katodilla(-): Pb + H2SO4 + O --> PbSO4 + H2O + 2e (happi luovuttaa elektronit),ja
Anodilla(+): PbO2 + H2SO4 + 2H + 2e --> PbSO4 + 2H20 (vedyt ottavat elektronit vastaan)
Eli katodi luovuttaa 2 elektronia (pelkistyy), jotka sitten kiertävät johtimien kautta anodille (joka hapettuu = ottaa vastaan nuo elektronit), aikaansaaden sähkövirran. Samalla sekä katodi että anodi sulfanoituvat, johon kuluu 2 rikkihappo- ja 1 vesimolekyyli, ja tilalle syntyy 3 vesimolekyyliä (elektrolyytti laimenee).
Akun varaus tapahtuu päinvastaisessa järjestyksessä eli kokonaisuutena nettona:
PbO2 + Pb + 2H2SO4 <--> 2PbSo4 + 2H20
Tuosta voi sitten yrittää miettiä mitä veden lisäys systeemiin vaikuttaa

Ratsastan vanhalla aiheella(ni). Kun ominaispainot mitataan niin miten lämpötila vaikuttaa? Minulla on vain sellainen perusmittari jossa punainen, valkoinen ja vihreä alue kohossa.
E420 on nyt joutunut eka kertaa tositoimiin eli viime talvena vietti pakkasien aikaan työpäivät lämpöisessä tallissa ja edellistalvena sillä ei paljoa ajeltu. Nyt on vilkautellut ABS- valoa joka on asettunut lämpöseen viemällä tai akkua lataamalla.
Kun mittasin noin -15 asteisen akun niin mittari näytti vihreän alaosaa. Kun akku oli lämmennyt tallissa vuorokauden niin näytti punaisen ja valkoisen rajaa, vaikka oli ollut latauksessa koko ajan, 90 Ah on, 2.5 vuotta vanha.
Nyt kun tulee ajosta ja laittaa heti lataukseen niin ottaa virtaa noin amppeerin, ihan kun tallissa teki. Tunnin päästä putoaa puoleen ja sitten kohta melkein nollaan.
Ajattelin jos yleensäkin takakontissa oleva akku toimii huonommin kuin konehuoneessa oleva, ei ole ennen käyttöautossa ollut akkua takakontissa
.
Tai sitten akku on vaan finaalissa, pitää käyttää seuraavaksi kuormitustestissä. Niin tyhjäkäynnillä lataa 14.2 V ja kun laittoi päälle kaukovalot, puhaltimen maksimille sekä takalasin että penkinlämmittimet jännite putosi 14 volttiin (siis tyhjäkäynnillä).
E420 on nyt joutunut eka kertaa tositoimiin eli viime talvena vietti pakkasien aikaan työpäivät lämpöisessä tallissa ja edellistalvena sillä ei paljoa ajeltu. Nyt on vilkautellut ABS- valoa joka on asettunut lämpöseen viemällä tai akkua lataamalla.
Kun mittasin noin -15 asteisen akun niin mittari näytti vihreän alaosaa. Kun akku oli lämmennyt tallissa vuorokauden niin näytti punaisen ja valkoisen rajaa, vaikka oli ollut latauksessa koko ajan, 90 Ah on, 2.5 vuotta vanha.
Nyt kun tulee ajosta ja laittaa heti lataukseen niin ottaa virtaa noin amppeerin, ihan kun tallissa teki. Tunnin päästä putoaa puoleen ja sitten kohta melkein nollaan.
Ajattelin jos yleensäkin takakontissa oleva akku toimii huonommin kuin konehuoneessa oleva, ei ole ennen käyttöautossa ollut akkua takakontissa

Tai sitten akku on vaan finaalissa, pitää käyttää seuraavaksi kuormitustestissä. Niin tyhjäkäynnillä lataa 14.2 V ja kun laittoi päälle kaukovalot, puhaltimen maksimille sekä takalasin että penkinlämmittimet jännite putosi 14 volttiin (siis tyhjäkäynnillä).
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Nyt 5 vuoden takaista tekstiäni tulkitsen että putkilolla tarkoitin sitä merkkiä, eli täyttöaukon reunasta alas menevää liparetta jonka alareunaan nestepinnan tulee ylettyäAapo.T kirjoitti:Eikö sitä nestettä pidä täyttää vaan senverran että levyt peittyy nätisti, ei täyttöaukkoon asti

Sama akku pelittää edelleen museomersussani, ikää yli 10 v jo

1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
tuli mieleen, kun kaveri kerran laitto autoonsa sisälokareita. poras sitten ruuvin suoraan lokaristä läpi. ihmetteli vaan, kun vettä alko tulee ruuvinkohdalta. no akun pohjassahan se ruuvvi oli.
akku irti, ja kuumaliimalla reikä umpeen ja hanasta raanavettä. hienosti toimi. itse nauroin vieressä tätä toimintaa.
akku irti, ja kuumaliimalla reikä umpeen ja hanasta raanavettä. hienosti toimi. itse nauroin vieressä tätä toimintaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E