oletteko huomanneet, että kiertokanget olisivat magneettiset?
kun kiertokangen pohjaosan irroittaa ja laitaa pöydälle ja kääntää kangen 180 astetta ja koskettaa pöydällä olevaa pohjaosaa, niin se tarrautuu kiinni kankeen melko lujaan.
näytin tuon koneistajalle, jolla kanget oli yläpään helojen avarruksesa ja ei ollut koskaan nähnyt vastaavaa.
kangessa ja pohjaosassa on siis magneettisuutta vastakkain. normaalisti asennettuna osat ei imeydy toisiinsa.
pitäisikö noille tehdä jokin magneettisuuden poisto ennen kokoamista?
arvelluttaa kokoaminen. metallipöly pitää poistaa paineilmalla ennen kokoamista, mutta miten käytössä? jääkö öljyssä olevat metallihiukkaset kk-laakereihin?
kone on kokenut voiteluvaurion. öljykanaviiin on jäänyt tehtaalla aikoinaan puhallusrakeet ja nuo rakeet on jauhaantuneet kampiakselin laakereissa hienoksi jauheeksi. öljytila on kauttaaltaan ikäänkuin hienon venttiilihiontapastan peitossa.
magneettiset kiertokanget
Re: magneettiset kiertokanget
Moi
Kokeileppa toimistossa käytettävällä paperi klemmarilla sitä magmeettisuutta. Jos klemmari tarttuu kankeen kiinni on siinä
magneettisuutta. (Yleisesti ottaen koneen osiin liikaa)
Työssäni koneiden osia tarkastettaessa on huolehdittava että osiin ei jää magneettisuutta. Mg poistossa voisin auttaa mut asun Raahessa
ja osat pitäisi olla kynsissä.
Jos satut tuntemaan henkilön joka työskentelee NDT alalla he voisiva auttaa de magnetoimalla osat.
Voisin antaa yksityis viestillä apua myös muille paikka kunnille. ( Koska en voi täällä julkaista firmoja. "mainostus kielto")
Eiköhän tuo jotenkin asia saada kuntoon.
Esa
Kokeileppa toimistossa käytettävällä paperi klemmarilla sitä magmeettisuutta. Jos klemmari tarttuu kankeen kiinni on siinä
magneettisuutta. (Yleisesti ottaen koneen osiin liikaa)
Työssäni koneiden osia tarkastettaessa on huolehdittava että osiin ei jää magneettisuutta. Mg poistossa voisin auttaa mut asun Raahessa
ja osat pitäisi olla kynsissä.
Jos satut tuntemaan henkilön joka työskentelee NDT alalla he voisiva auttaa de magnetoimalla osat.
Voisin antaa yksityis viestillä apua myös muille paikka kunnille. ( Koska en voi täällä julkaista firmoja. "mainostus kielto")
Eiköhän tuo jotenkin asia saada kuntoon.
Esa
Re: magneettiset kiertokanget
itte en oo noista magneettisuuksista välittänyt, enkä ees huomannu koko asiaa. mutta joo, oon kuullut, että kasattavat moottorin osat olis hyvä tarkistaa magneettisuuden osalta ja tarvittaessa poistaa magneettisuus osista.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: magneettiset kiertokanget
En oikein usko, että tuo mainoskielto olisi niin tikka etteikö noita firmannimiä voisi mainita. Onhan täällä mainittu mm. kardaanikorjauksiin erikoistuneen lafkan nimi enkä pidä sitä pahana asiana.
Nämä erikoisfirmat tahtovat olla kiven alla ja vaikeasti löydettävissä.
Nämä erikoisfirmat tahtovat olla kiven alla ja vaikeasti löydettävissä.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: magneettiset kiertokanget
Ei näissä kyseisissä moottoreissa ole ongelmaa mainitussa asiassa, koska varsin paljon eripariliitospintoja. Oikein tehty lämpökäsittely riittää niille kone-elimille, jossa austeneisuutta ei ilmene. Ferriittisten alkeismagneetit vaeltavat omaa elämää.
+358 18B8FE99
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 29
- Liittynyt: Ma 20.10.2008 20:31
Re: magneettiset kiertokanget
mä en ole koskaan aikaisemmin kiinnittänyt huomiota asiaan ja nyt se tapahtui ihan vahingossa, kun kokeilin tahalleen laakerikantta väärinpäin.
kun tuossa oli sattunut tuo vaurio niin ajattelin, että sillä olisi jokin vaikutus magneettisuuteen.
kasatessa pitää olla kyllä tarkkana, ettei mitään rautahippua jää tasopintojen väliin, jos tuossa kunnossa kasaa.
pitää kaivaa varakankisarja esiin ja katsoa miten niiden kanssa on.
kun tuossa oli sattunut tuo vaurio niin ajattelin, että sillä olisi jokin vaikutus magneettisuuteen.
kasatessa pitää olla kyllä tarkkana, ettei mitään rautahippua jää tasopintojen väliin, jos tuossa kunnossa kasaa.
pitää kaivaa varakankisarja esiin ja katsoa miten niiden kanssa on.