Varmaan löytyy kohtalotovereita joilla myös sattunut kardaanin boorit pääsemään sen verran väljiksi toinsiinsa nähden että auto ravistelee tietyissä nopeuksissa. Onko kukaan onnistunut korjaamaan onnistuneesti vikaa vai onko käytetyn / ehjän metsästäminen ainoa vaihtoehto?
Jos onnistuneita korjauksia niin vinkkejä otetaan vastaan mielellään.
Kiitos
w220 320cdi kardaanin löysät boorit
Re: w220 320cdi kardaanin löysät boorit
Tämähän kiinnostaa itseänikin. Ravistusten metsästys kun ei ole helppoa. Kerroppa kuinka liian välyksen maalikko helposti löytää?
Re: w220 320cdi kardaanin löysät boorit
Jos ässässä on normi kaksiosainen kardaani, niin väljyyden kokeilu onnistuu auton alta. Eli kardaani on jaettu kahteen osaan. Liitoskohta on suurinpiirtein kardaanin keskellä kohdassa, jossa kardaani on tuettu kumilla runkoon. Liitoskohta on takapätkän osalta boorit ja etuosassa hahlo, johon booritettu takapää (auton perän puoleinen pää) menee sisään. Liitoskohta on kiristetty tiukaksi isolla mutterilla. Väljyyden tuntee, kun otat toisella kädellä kardaanin etuosasta ja toisella takaosasta. Vääntele osia keskenään eri suuntiin, niin tunnet liitoskohdan väljyyden. Jos väljyyttä on, voit koittaa kiristää liitosmutteria, jotta saisit väljyyden pois. Jos ei onnistu, niin silloin saattaa olla etupätkän naaraspuoli väljä. Parhaiten asiaan saat valaistusta soittamalla Komet oy -yritykseen Espooseen. Se on kardaaneihin erikoistunut yritys.
Ässämersussa lienee kardaanin testailun esteenä pohjamuoveja/pakoputken suojapeltejä. Ne poistamalla alkutarkastuksen voi suorittaa. Toki kardaanissa on muitakin osia, jotka voivat vaikuttaa ravisteluun: keskitukikumin rikkoontuminen, keskityshelat yms. Liitoskohdan väljistymisiä on ollut ainakin W210 300 turbodieseleissä, niin mikä jottei se olisi mahdollista vääntävämmässä cdi:ssä ja S-korissakin. Automaatin turbiinivika lienee erillainen ravistelu?
Ässämersussa lienee kardaanin testailun esteenä pohjamuoveja/pakoputken suojapeltejä. Ne poistamalla alkutarkastuksen voi suorittaa. Toki kardaanissa on muitakin osia, jotka voivat vaikuttaa ravisteluun: keskitukikumin rikkoontuminen, keskityshelat yms. Liitoskohdan väljistymisiä on ollut ainakin W210 300 turbodieseleissä, niin mikä jottei se olisi mahdollista vääntävämmässä cdi:ssä ja S-korissakin. Automaatin turbiinivika lienee erillainen ravistelu?
Re: w220 320cdi kardaanin löysät boorit
Ässässä on kaksiosainen kardaani kyllä joo... kiristysmutteria ei ole.
Boorien väljyyden tarkastaminen auton alla tehtynä on vähän niin ja näin. Putki on edessä, lämpöpellit on edessä ja tilaa muutenkin vähän. Helposti tulee luultua että ristikko on väljä, kunnes ottaa koko kardaanin pöydälle.
Pöydällä oman boorien väljyydenkin totesin. Mutta kysymykseeni palaten - onko kukaan onnistunut "löysiä" booreja jollain keinoa korjattua?
Boorien väljyyden tarkastaminen auton alla tehtynä on vähän niin ja näin. Putki on edessä, lämpöpellit on edessä ja tilaa muutenkin vähän. Helposti tulee luultua että ristikko on väljä, kunnes ottaa koko kardaanin pöydälle.
Pöydällä oman boorien väljyydenkin totesin. Mutta kysymykseeni palaten - onko kukaan onnistunut "löysiä" booreja jollain keinoa korjattua?