Ostoaikeissa, 300 Turbodiesel Farmari <vm.2000

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Hillbilly
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ma 05.12.2011 15:35

Ostoaikeissa, 300 Turbodiesel Farmari <vm.2000

Viesti Kirjoittaja Hillbilly »

Morjens!

En nyt löytänyt sopivaa topiccia, joten alotetaan uusi.

Mersukuume iski taas ja kiinnostais kovasti tuo 606 turbokone... Se ilmeisesti löytyy vain väyrys-mallina? (Eli W210, ja mikäli ymmärsin oikein, W124-sarjaa pidetään yleisesti ottaen parempana (=varmempana..?) )
Ensisijaiset vaatimukset mainittu otsikossa.
Mielelläni ottaisin vastaan foorumilaisten mielipiteitä.
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Re: Ostoaikeissa, 300 Turbodiesel Farmari <vm.2000

Viesti Kirjoittaja kardaani »

W210 kori on auton suurin ongelma. Siinä kohtaa W124 vie pelin 10-0 (pl. 93-95 vesivärimaalatut). Dieselinä W124 vie luotettavuudessa cdi-koneet 6-0. Molemmat kestää mekaanisesti (pl. W124 turbodieselit), mutta vikatilat/suutinongelmat, hehkutulppien ongelmat tulee cdi:n myötä. Cdi on maantiellä taloudellisempi ja voimaa on ihan eri tahtiin. Ja tietysti se on myös muuten ehjänä olleessaan hiljaisempi ja muutenkin nykyaikaisempi. OM606 turbodiesel on hyvä moottori, mutta dieseliksi melko kovaruokainen. Kyllä tuota moottoria löytyy G-maasturista ja W140 S-korista. Valkkaa W210 turbodiesel, mikäli kilsoja ei tule paljoa ja saat edes kohtuukorisen yksilön. Parilla tonnilla saat hienon moottori/automaattiyhdistelmän ja et tipu korkealta, jos tulee mätäpesäkkeitä tai muita yllätyksiä. Vuosien käyttöautoksi tuota ei kannata hankkia, varsinkaan, mikäli kilsoja tulee paljon-kulutus on liian suuri.
Hillbilly
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ma 05.12.2011 15:35

Re: Ostoaikeissa, 300 Turbodiesel Farmari <vm.2000

Viesti Kirjoittaja Hillbilly »

Kiitosta vinkeistä..

Hieman tarkennusta: Onko w124 turbojen heikoin lenkki kansiongelmat? Mitäs nämä "vesiväri"-maalatut taas on? Entäs cdi-kone, niissä ei vissiin ole wanhaa kunnon rivipumppua?

Joskus om603:n omistaneena, se alkoi pitemmän päälle tuntumaan vähän laiskalta. Mutta puolensa joka asiassa..

Ja sitten vielä: onko asd-lukkoperä ollut mersuissa lisävaruste? Harvoissa myynti-ilmoituksissa niitä on mainittuna. Ja mites ne kestää?
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Ostoaikeissa, 300 Turbodiesel Farmari <vm.2000

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kansiongelmat juurikin noissa turbollisissa 124:sissa.

CDI koneet on "common rail diesel injection", tai jotain sinneppäin. eli yhteispaineruiskutus, vai miksikä sitä suomenkielellä sanotaan. siellä on yksi korkeapaine pumppu, mikä tekee paineen suuttimille ja suuttimssa on joku sähkönen solenoidi, tai venttiili tms, mitä sitten avataan tietyn verran tiettyyn aikaan. eli käytännössä koko tekniikassa ei ole mitään samaa esikammiokoneen kanssa.

603 on vakiona laista, oli se sitten turbollinen, tai ei. pikkasen soppaa lisää, niin menohalut kasvaa huomattavasti.

ASD perä on lisävaruste, eikä mikään kovin yleinen että joka mallista löytyisi. ei se harvinainenkaan ole, mutta ei yleinenkään. kestää kohtuu hyvin. vanhemmiten kitkalevyt kulahtaneet eikä pidä enää niin hyvin. samaten paljon ajetut saattaa völistä vauhdissa. kokeilemalla selviää.
W201 250DT 20V
w201 190E
Hillbilly
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ma 05.12.2011 15:35

Re: Ostoaikeissa, 300 Turbodiesel Farmari <vm.2000

Viesti Kirjoittaja Hillbilly »

Kiitos pera!

Sitten automaattilaatikoista... Näyttäs olevan yleisiä ainakin väyrysissä. Mihin seikkoihin kiinnittää huomiota koeajossa? Tähän mennessä omistetut autot olleet aina manuaalilaatikolla..

Nettiautosta bongattu pari mielenkiintoista:

http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/7127198" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/6940920" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Ostoaikeissa, 300 Turbodiesel Farmari <vm.2000

Viesti Kirjoittaja pera8x »

eipä automaateissa mitään kovin erikoista ole, mitä pitää huomioida. jonkun näkönen huoltohistoria olis hyvä tietää. siis, että onko sinne vaihdettu tyyliin ikinä öljyjä. jos ei, niin riskit toosan toiminna suhteen luonnollisesti kasvaa.

ja normaali testaus, että toiminta on normaalia. joka vaihteen pitää kytkeytyä suunnilleen samalla lailla. jos kauheesti eroja, että jotkut vaihdot luistaa ja jotkut taas pamahtaa kovaa, niin jossain on vikaa. ja pakin toiminta kannattaa kokeilla myöskin. ja mielummin sen verta pitkä koeajo, että pääsee sekä kylmällä, että kuumalla koneella ja laatikolla kokeileen. eri viat oireilee enempi kylmänä ja toiset taas kuumana. esim. jos pakki on menossa tiensä päähän, niin kylmänä saattaa vielä kytkeytyä ihan normaalisti, mutta kuumilla öljyillä ei sitten välttämättä kytkeydykkään. siis vanhemmissa autoissa. näistä 2000 vuosimallin tomaateista ei niin kokemusta, eikä tietoa. mutta kait niissä pääpiirteittään sama toimintaperiaate mekaanisilta osiltansa on.

yleisesti ainakin mersun automaatit on aika toimintavarmoja. vanhemmissa enemmänkin jotain kulumisesta johtuvaa vikaa, tai paremminkin oiretta. vaihdot luistelee, tai nykii jne. mutta muuten kyllä yleensä toimii. joistain on väärän käytön, tai/ja kulumisen seurauksena mennyt noita pakin männän tiivisteitä, tai mäntiä rikki, jollonka koko pakki lakkaa menemästä päälle. jos ei kaasupohjassa vaihtele vaihteita vapaalta D:lle, tai R:lle ja vaihtelee niitä öljyjä ja suadatintakin edes suurinpiirtein sillon, kun kuuluukin, niin aika toimintavarmoja laitteita tuntuu olevan. mulla nyt n. viimiset 7 vuotta ollut mekeinpä pelkästään automaatteja ja hyvin ne on toimineet. tosin kyllä ne manuaalitkin on toimineet niissä rajoissa, kun niiden kuuluukin. (virttelemällä niitä oon rikkonut)

nuo linkittämäsi autot on esikammiokoneella. eipä siinä mitään, hyviä ja kestäviä moottoreita, mutta tykkää olla jonkun verran janoisia verrattuan saman tehoseen CDI koneeseen. iso auto ja iso moottori, niin kyllähän se sitä soppaa tykkää jonkun verran viedä. veikkaisin, että johonkin 9 litran nurkille menee seka-ajossa tolla yhdistelmällä. kun esim. 200, tai 220 CDI menis varmaan jonnekin kutosen nurkille. no, makuasioita, kun ihan erilaisia nuo moottorit. noi on kuitenkin niitä esikammiokoneita, missä ei sinänsä mitään erityistä heikkoa lenkkiä ole. hyviä koneita. käy kokeilemassa tollasta. papreilla on tehoa, mutta mielestäni käytännön voima tuntuu jotenkin laimealta verrattuna cdi:hin. toki pikku säätämisellä ja näpräämisellä tosta saa tarvittaessa hyvinkin reilusti tehoa pihalle.
W201 250DT 20V
w201 190E
Vastaa Viestiin