W201 jarrupääsylinterin toiminta
W201 jarrupääsylinterin toiminta
Noniin tänään on taas saatu tuhrattua aikaa jarruihin. nyt on aika kysyä neuvoa.
Katsastusmies ei päästänyt autoa katsastuksesta leimattuna koska jarrut hävisi takaa.
Kotio kun pääsin tunkattiin auton perä ylös ja kaveri renkaaseen kiinni kun minä painoin poljinta.
Otti pidon mut sitten muutama sekunti ja rengasta sai pyörittää käsin kun poljin oli pohjassa.
Tilasin jarrupääsylinterin korjaussarjan ja vaihdoin tiivisteet laitoin paikalleen ja testasin --> Ei kulje nesteet ollenkaan taakse.
Iski epävarmuus, menikö tiivisteet oikein päin. Purin ja oikeinhan ne oli.
Kun sain taas kasattua sylinterin kasaan laitoin jarrunestettä molempiin jarrunestesäiliön paikoille ja painoin käsin iskun pohjaan --> etujarrujen säiliöreiästä hävis nesteet mut ei takimmaisten. Joten purin taas kokeillakseni että liikkuuko toisiomäntä sormin. kyllähän se liikkuu.
Missä on vikaa. Mitä teen väärin.
Katsastusmies ei päästänyt autoa katsastuksesta leimattuna koska jarrut hävisi takaa.
Kotio kun pääsin tunkattiin auton perä ylös ja kaveri renkaaseen kiinni kun minä painoin poljinta.
Otti pidon mut sitten muutama sekunti ja rengasta sai pyörittää käsin kun poljin oli pohjassa.
Tilasin jarrupääsylinterin korjaussarjan ja vaihdoin tiivisteet laitoin paikalleen ja testasin --> Ei kulje nesteet ollenkaan taakse.
Iski epävarmuus, menikö tiivisteet oikein päin. Purin ja oikeinhan ne oli.
Kun sain taas kasattua sylinterin kasaan laitoin jarrunestettä molempiin jarrunestesäiliön paikoille ja painoin käsin iskun pohjaan --> etujarrujen säiliöreiästä hävis nesteet mut ei takimmaisten. Joten purin taas kokeillakseni että liikkuuko toisiomäntä sormin. kyllähän se liikkuu.
Missä on vikaa. Mitä teen väärin.
Re: W201 jarrupääsylinterin toiminta
Jos on samanlainen säiliö kuin w124 mallissa niin vain piripintana menee takapiiri säiliöön nestettä...toisekseen jos abs pumppukin on ilmaa täynnä niin taitaa olla ainut keino ilmata niin paine ilmaa kannen reiästä varovasti ja nipat auki ja lisää nestesttä ettei vaan taas mene ilmaa sinne.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W201 jarrupääsylinterin toiminta
Juu siis on ihan piripintaan niin että väliseinän takanakin oleva on täynnä. Alipaineen kans olen yrittänyt ilmata.
Edestä onnistuu helposti ilmaus mutta taakse ei kulje neste. Ilman abseja tämä laite
Edestä onnistuu helposti ilmaus mutta taakse ei kulje neste. Ilman abseja tämä laite
Re: W201 jarrupääsylinterin toiminta
Ei alipainetta vaan ylipainetta.
Onkohan absittomissa sellainen sulkuventtiili jos putki rikko tulee eli tällöin on se purettava ja kasattava että taka linjaston reikä on auki...rikkoutuessaanhan se rikki piiri sulkeutuu että nesteet pysyy systeemissä ja se rikki oleva linja on paineeton.
Tälleen on ainakin ollut mitä touhunnut omissa niin Toyotassa ja volvoissa...nyt en osaa sanoa kun absittomia ei ole mersuissa tullut vastaan.
Sen ventttiilintuntee siitä että taka- ja etupiirin putket tulee siihen ja lähtee ja on sellainen pötkö.
Onkohan absittomissa sellainen sulkuventtiili jos putki rikko tulee eli tällöin on se purettava ja kasattava että taka linjaston reikä on auki...rikkoutuessaanhan se rikki piiri sulkeutuu että nesteet pysyy systeemissä ja se rikki oleva linja on paineeton.
Tälleen on ainakin ollut mitä touhunnut omissa niin Toyotassa ja volvoissa...nyt en osaa sanoa kun absittomia ei ole mersuissa tullut vastaan.
Sen ventttiilintuntee siitä että taka- ja etupiirin putket tulee siihen ja lähtee ja on sellainen pötkö.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W201 jarrupääsylinterin toiminta
En sit tiedä onko auton alla taakse oma venttiili. mutta etupyörille on suora linja. Mikäs alipaineessa on ettei sillä?
Vedin myöskin lääkeruiskun kans linjaston täyteen takaa täyttäen.
Vedin myöskin lääkeruiskun kans linjaston täyteen takaa täyttäen.
Re: W201 jarrupääsylinterin toiminta
Niin no takaa kun tippa kannulla vaikka pumppaat sen täyteen niin saa sen niinkin.
Paine ilmalla vaan saa tiivisteiden ohi kun sillä on merkistä riippunen kumin ja sylinterin välissä messinki peltilevy niin se antaa paremmin periksi ja neste virtaa läpi....no tästä en muista mutta yleensä kumien edestä lähtee suoraan linjastoon mutta joissakin malleissa on toi pelti levy jos pumppaamalla tekee niin siitä tulee uutta nestettä männäntaakse kun se palautuu alku kohtaan.
Toinen on jos mäntä ei palaudu täysin eli säätö polkimeen väärä niin on tiiviste nestereiän tukkona niin tulppahan siinä on.
Paine ilmalla vaan saa tiivisteiden ohi kun sillä on merkistä riippunen kumin ja sylinterin välissä messinki peltilevy niin se antaa paremmin periksi ja neste virtaa läpi....no tästä en muista mutta yleensä kumien edestä lähtee suoraan linjastoon mutta joissakin malleissa on toi pelti levy jos pumppaamalla tekee niin siitä tulee uutta nestettä männäntaakse kun se palautuu alku kohtaan.
Toinen on jos mäntä ei palaudu täysin eli säätö polkimeen väärä niin on tiiviste nestereiän tukkona niin tulppahan siinä on.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W201 jarrupääsylinterin toiminta
Onko siellä jossain säätökin?
tuossa olisi vielä kuva tuosta toisiomännästä jossa on jokin venttiili johon rajoitintappi ottaa kiinni
" onclick="window.open(this.href);return false;
ja tuossa tuo jarrusylinteri
" onclick="window.open(this.href);return false;
tuossa olisi vielä kuva tuosta toisiomännästä jossa on jokin venttiili johon rajoitintappi ottaa kiinni
" onclick="window.open(this.href);return false;
ja tuossa tuo jarrusylinteri
" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeksi muokannut SmiiGGis, Su 19.04.2015 19:13. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: W201 jarrupääsylinterin toiminta
Ootko stedannu jo kone käynnissä, että saa jarrun kunnolla pohjaan? Jos se jysähtää ilman voimaa vaikka etulosseihin ja painetta ei pääse taakke. Joku etäinen muistikuva olis että joskus olisin kiroillu tollasta.
Tosin se tais olla poolo, ja siitä oli takajarrujen paineensäädin jumissa ja takajarrut voimattomat. Joutu paiskoo pajavasaralla sen säätimen sylinterin liikkeelle jotta tuli ees jotain voimaa taakse. Ei suinkaan 190:sessä tollasta säädintä lie?
Tosin se tais olla poolo, ja siitä oli takajarrujen paineensäädin jumissa ja takajarrut voimattomat. Joutu paiskoo pajavasaralla sen säätimen sylinterin liikkeelle jotta tuli ees jotain voimaa taakse. Ei suinkaan 190:sessä tollasta säädintä lie?
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
Re: W201 jarrupääsylinterin toiminta
On ollu käynnissä. Poljin menee pohjaan samanlaisti.
Re: W201 jarrupääsylinterin toiminta
Jos ilmaan etujarrut ensin ja yritän tämän jälkeen takajarruja niin poljin ei mene pohjaan saakka ja kun avaan nipan takaa niin polkimessa ei tapahdu mitään. Miksi? 

Re: W201 jarrupääsylinterin toiminta
SmiiGGis kirjoitti:Jos ilmaan etujarrut ensin ja yritän tämän jälkeen takajarruja niin poljin ei mene pohjaan saakka ja kun avaan nipan takaa niin polkimessa ei tapahdu mitään. Miksi?
http://stoptech.com/technical-support/t ... ing-valves" onclick="window.open(this.href);return false;
Onkohan siellä se takajarrujen paineensäädin sitten kakkana, ja se päästää jotenkin paineet hukkaan/ahistaa...Parempi ku ei sano mitään varmaksi kun ei tunne rakennetta. Voi olla joku kikka, jota emme nyt ymmärrä.
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
Re: W201 jarrupääsylinterin toiminta
Ei siellä tietääkseni ole mitään paineensäädintä.
Kohta luovutan. Tervetuloa kokeilemaan ilmausta. Kyl pullakahvit tarjoon.
Kohta luovutan. Tervetuloa kokeilemaan ilmausta. Kyl pullakahvit tarjoon.
Re: W201 jarrupääsylinterin toiminta
SmiiGGis kirjoitti:Ei siellä tietääkseni ole mitään paineensäädintä.
Kohta luovutan. Tervetuloa kokeilemaan ilmausta. Kyl pullakahvit tarjoon.
Kiitti kutsusta

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
Re: W201 jarrupääsylinterin toiminta
Niinkuin tuolla aiemmin kirjoitinkin että kyllä on ollut se väliseinän takanakin täynnä.
Tuntuu nyt siltä että mäntä ei jostain syystä tee työtä.
Tuntuu nyt siltä että mäntä ei jostain syystä tee työtä.
Re: W201 jarrupääsylinterin toiminta
Johan on veemäinen.. Tosta läpileikkauskuvasta kun katsoo, se säätely tapahtunee siellä pääsylkyn sisällä. Aika tarkat saa olla toleranssit.. Meneeköhän siihen että romikselta käy hakee koko keksinnön ja pulttaa kiinni.
Jotain ikivanhaa sylkkyä joskus yritin saada pläjään, mutta se oli yksinkertaisesti jo liian kulunu. Ei se vaikuttanu kuluneelta ollenkaan, ja se oli paljon yksinkertaisempi kuin toi mersun. Se piti tilata vielä briteistä ja otti hiukkasen pattiin.
Jotain ikivanhaa sylkkyä joskus yritin saada pläjään, mutta se oli yksinkertaisesti jo liian kulunu. Ei se vaikuttanu kuluneelta ollenkaan, ja se oli paljon yksinkertaisempi kuin toi mersun. Se piti tilata vielä briteistä ja otti hiukkasen pattiin.
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
Re: W201 jarrupääsylinterin toiminta
Täytyy ensviikolla käydä tilaamas uus. Onkohan noilla sylintereillä kauheeta eroa. Bosch maksaa n.300€ ja joku halvin 80€
Purkuosat näyttää olevan 50€ tienoolla. mieluummin uus kuin vanha. Kun ei kerta tuon eneempää ole hinnassa eroa.
Täytyy vielä viikonloppuna kokeilla ilmausta jollain ihan uudella tekniikalla ja jos ei onnistu ni uus tilaukseen
Purkuosat näyttää olevan 50€ tienoolla. mieluummin uus kuin vanha. Kun ei kerta tuon eneempää ole hinnassa eroa.
Täytyy vielä viikonloppuna kokeilla ilmausta jollain ihan uudella tekniikalla ja jos ei onnistu ni uus tilaukseen

-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 213
- Liittynyt: Su 31.10.2010 21:29
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: W201 jarrupääsylinterin toiminta
Oletko tarkastanut takajarruletkut? Onko tukkeutuneet?
Re: W201 jarrupääsylinterin toiminta
Mä kelasin kanssa tota takaletkui että jos niissä on joku bugla sisäpuolella niin eihän sieltä mitään imemällä tuu. Mut jos ilmaa ketran tulee niin ei kai sitte.
En jaksa lukee taas koko ketjuu, tuli mieleen just että mitä jos jättää etu ilmausruuvit auki, takanippaan imuu, painelee jarruu kunnolla pohjaan ja toinen lisää nestettä pitäen säiliöt piripinnassa?
En jaksa lukee taas koko ketjuu, tuli mieleen just että mitä jos jättää etu ilmausruuvit auki, takanippaan imuu, painelee jarruu kunnolla pohjaan ja toinen lisää nestettä pitäen säiliöt piripinnassa?
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
Re: W201 jarrupääsylinterin toiminta
Otin jarrupääsylinterin takajarrupiirin putken irti ja pumppasin takaa täyttäen järjestelmän täyteen niin kauan et tuli toisesta päästä pelkkää nestettä. Ja taas yritin ilmata mutta ei mitään.
Re: W201 jarrupääsylinterin toiminta
Pääsylinteri vaihdettu ja jarrut toimii.